Strona 7 z 9 PierwszyPierwszy ... 56789 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 61 do 70 z 87

Wątek: Laptop do obróbki zdjęć, LR

  1. #61
    Zwycięzca popRAWki Awatar paparapa
    Dołączył
    Jan 2018
    Mieszka w
    Wrocław
    Posty
    5.058
    Siła reputacji
    180
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Cóż, zazwyczaj eksportujemy do sRGB i wówczas może być różnica względem podglądu w LR (zwłaszcza w monitorach szerokogamutowych).
    Jeśli eksportujemy zdjęcie z przeznaczeniem do dalszej obróbki wskazane jest właśnie ProPhoto RGB i obowiązkowo 16 bitowy TIFF lub PSD i tu już nie powinno być różnicy względem podglądu w LR w module Develop.

    Jeszcze parę info z internetu: link

    ..."Lightroom nie daje żadnych możliwości aby zmienić przestrzeń roboczą barw - używa zawsze ProPhoto RGB czyli najszerszej z opisanych powyżej przestrzeni. I już.

    Zaletami tego rozwiązania niewątpliwie są :
    - ProPhoto RGB zbliżony jest do przestrzeni barw jakie mogą zarejestrować matryce aparatów (bez względu na ilość dostępnych informacji NIE przycina przestrzeni barwnej),
    - uproszczenie pracy - dopóki nie eksportujesz zdjęć nie musisz ustawiać przestrzeni kolorów,
    - mniej informacji o kolorze tracimy podczas edycji zdjęć,
    - widzimy tak dużo kolorów na ile pozwala nam nasz monitor *.

    * - podczas gdy Lightroom pracuje w przestrzeni kolorów ProPhoto RGB, twój monitor nie jest w stanie wyświetlać wszystkich tych kolorów (nawet szerokogamutowy)."...
    Widzę że internet przyjmie wszystko.

    Jakaż to zaleta, że widzę tyle ile wyświetli mój monitor?
    A co zobaczysz Ty na swoim monitorze? I czy aby na pewno to samo co ja? , I czy to czego nie widziałem u siebie na monitorze, nie zdegraduje fotki na Twoim wyświetlaczu?
    Poza tym nie słyszałem, aby jakieś urządzenie ogarniało całą przestrzeń ProPhoto. Al;e mogę się mylić.

    Aby na pewno brak możliwości wyboru przestrzeni koloru jest uproszczeniem pracy? Raczej dotyczy to bardziej programistów pracujących dla Adobe.
    Właśnie praca w tej przestrzeni utrudnia pracę, bo to jest tylko przestrzeń robocza. Po edycji zdjęcia muszę przekonwertować je do sRGB.

    Dlaczego miałbym tracić mniej informacji o kolorze w ProPhoto?

    A co z pasmowaniem i innymi niespodziankami?




    Temat jest zawiły i niejednoznaczny. A trop jak zwykle prowadzi do praw patentowych...

    Jeśli nawet jesteś w mniejszości, prawda zawsze pozostanie prawdą.



  2. #62
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Jakbym miał tyle wątpliwości co do "obiegu pracy" w Lightroom, jak to programiści zrobili to chyba bym zrezygnował z tego programu
    Dla mnie jest jakby oczywiste, że lepiej jest na wstępie do obróbki mieć więcej informacji, czyli mieć plik o większej rozdzielczości, plik o większej liczbie bitów, plik nieskompresowany, plik o większej przestrzeni kolorystycznej (jak np. ProPhoto RGB). Po to jest właśnie RAW, który to umożliwia. Wiadomo, że końcowym etapem jest zazwyczaj eksport (kompresja tego wszystkiego) do 8 bitowego JPG z profilem sRGB. Tylko efekt końcowy będzie lepszy z lepszego materiału.
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  3. #63
    Animator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar helmuth
    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Szczecin
    Posty
    12.138
    Siła reputacji
    350
    Moja galeria
    Ale dyskusja o wyższości Świąt Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego Narodzenia.
    Chciałem tylko porady przy wyborze laptopa. Dowiedziałem się przy okazji, że powinienem większą wagę przywiązywać do monitora niż do reszty sprzęty. Problem tylko w tym, że w założonej przeze mnie kwocie, dobrych monitorów nie ma. Jedynie można szukać lepszy niż marny a to jak szukanie igły w stogu siana. Testów laptopów, w których jest obiektywnie określone dla monitora pokrycie kolorów, jest jak na lekarstwo.
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Jeśli eksportujemy zdjęcie z przeznaczeniem do dalszej obróbki wskazane jest właśnie ProPhoto RGB ...
    Z babskiej ciekawości zapytam skąd wziąć profil ProPhoto RGB zdjęcia, które aparat zapisuje w Adobe lub sRGB?
    Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomy
    W moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.
    Główny Prostownik TWA

  4. #64
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez helmuth Zobacz posta
    ...
    Z babskiej ciekawości zapytam skąd wziąć profil ProPhoto RGB zdjęcia, które aparat zapisuje w Adobe lub sRGB?
    Plik RAW nie ma żadnego profilu. To co ustawia się w aparacie Adobe lub sRGB dotyczy tylko i wyłącznie pliku JPG zapisywanego przez aparat.
    Sam plik RAW może mieć kolory w przestrzeni przekraczającej Adobe RGB, czy nawet zbliżonej do ProPhoto RGB. Podczas wywoływania RAW można nadać zdjęciu profil ProPhoto RGB aby zachować wszystko co zarejestrowała matryca i przeznaczeniem zdjęcia jest dalsza obróbka.
    Wiadomo, że takiego profilu nie nadamy zdjęciu z przeznaczeniem do internetu, bo to byłoby bez sensu.

    Cytat Zamieszczone przez helmuth Zobacz posta
    Dowiedziałem się przy okazji, że powinienem większą wagę przywiązywać do monitora niż do reszty sprzęty.
    Cóż, monitor bywa niedocenianym elementem na którym się oszczędza. Chętniej kupuje się obiektywy, czy nowsze puszki
    Ostatnio edytowane przez And.N ; 18.01.23 o 22:01
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  5. #65
    Awatar m_a_g
    Dołączył
    May 2021
    Mieszka w
    To tu to tam :)
    Posty
    1.047
    Siła reputacji
    90
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez m_a_g Zobacz posta
    Wewnętrzna obróbka owszem, ale wyświetlanie efektów tejże już nie. Bo o tym decyduje jaką przestrzeń masz ustawioną w systemie i w monitorze.
    Poza tym, LR nie zmusza Cię do otwierania RAWów do dalszej obróbki w ProPhotoRGB, możesz sobie wybrać sRGB, Adobe RGB, i tak dalej. Ja osobiście RAW'y otwieram w Adobe RGB 16 bitów na kanał, mój monitor pokrywa 100% Adobe RGB, i nie widzę sensu pracy w przestrzeni o większej gamucie jeżeli nie jestem w stanie zobaczyć jej efektów. A do druku laby i tak wymagają konwersji w dół do sRGB.
    Cytat Zamieszczone przez paparapa Zobacz posta
    Zaskoczyłeś mnie...
    Możesz napisać gdzie mogę wybrać w LR przestrzeń roboczą? Nie widziałem takiego ustawienia w LR6 i nie widzę teraz w najnowszym.
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Nie widzisz, bo nie można tego ustawić. RAW-y w LR obrabia się w ProPhoto RGB, mądrzejsze głowy nad tym myślały. Jakie są korzyści można w Internecie znaleźć.
    A gdzie ja napisałem że można wybrać przestrzeń roboczą... ehhh, panowie...Napisałem dokładnie to co powyżej - że można wybrać format w jakim plik RAW się otworzy do dalszej obróbki.

    A jak się to ustawia? Ano, za instrukcją obsługi...

    Transferring To Photoshop

    • If you want to transfer an image to Photoshop, right-click on the image and select Edit In > Edit In Adobe Photoshop. Photoshop will open the photo using the color space indicated in Lightroom’s preferences. To adjust that setting, go to the Edit -> Assign Profile, and set Color Space

  6. #66
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez m_a_g Zobacz posta
    A gdzie ja napisałem że można wybrać przestrzeń roboczą... ehhh, panowie...Napisałem dokładnie to co powyżej - że można wybrać format w jakim plik RAW się otworzy do dalszej obróbki. ...
    Jest tylko zasadnicza różnica, do dalszej obróbki nie otwiera się plik RAW, a plik TIFF lub PSD. Właśnie w tym oknie co się otwiera wybiera się rodzaj pliku i przestrzeń kolorów. Lightroom najpierw zapisuje taki plik na dysku, a później otwiera się on w PS. Nie jest to RAW jak pisałeś.

    Nie ma czegoś takiego:... "Ja osobiście RAW'y otwieram w Adobe RGB 16 bitów na kanał"...
    RAW-y otwierasz zawsze w ProPhoto RGB (w LR).
    Ostatnio edytowane przez And.N ; 18.01.23 o 22:28
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  7. #67
    Awatar m_a_g
    Dołączył
    May 2021
    Mieszka w
    To tu to tam :)
    Posty
    1.047
    Siła reputacji
    90
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Jest tylko zasadnicza różnica, do dalszej obróbki nie otwiera się plik RAW, a plik TIFF lub PSD. Właśnie w tym oknie co się otwiera wybiera się rodzaj pliku i przestrzeń kolorów. Lightroom najpierw zapisuje taki plik na dysku, a później otwiera się on w PS. Nie jest to RAW jak pisałeś.

    Nie ma czegoś takiego:... "Ja osobiście RAW'y otwieram w Adobe RGB 16 bitów na kanał"...
    RAW-y otwierasz zawsze w ProPhoto RGB (w LR).
    Nic mi nie wiadomo aby LR najpierw zapisywał plik na dysku przed jego otwarciem w PS.
    Z tym że ja pracuję w ACR, a nie LR, więc nie będę się sprzeczał.
    W moim przypadku plik RAW z ACR otwiera się w wybranej przestrzeni barw w PS, bez żadnego pliku pośredniego, i dopiero później muszę go zapisać w wybranym przez siebie formacie.
    Bo jak nie zapiszę, to go po prostu nie ma na dysku.

    PS. Żeby nie być gołosłownym...
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Screenshot 2023-01-18 at 15.48.59.png
Wyświetleń:	74
Rozmiar:	9,27 MB
ID:	251599

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Screenshot 2023-01-18 at 15.51.48.png
Wyświetleń:	76
Rozmiar:	192,6 KB
ID:	251600

    Wiec nie uważam że to "mądrzejsze głowy" o tym zdecydowały, tylko LR to jest prostszy, bardziej ograniczony program niż PS / ACR, i nie daje takich możliwości.
    Bo zdecydowanie zgadzam się z @paparapa że otwieranie RAW w ProPhotoRGB jest po prostu bez sensu, skoro nie istnieje sprzęt zdolny wyświetlić jej gamutę a ludzie oko również jej nie pokrywa.
    Ostatnio edytowane przez m_a_g ; 18.01.23 o 22:56

  8. #68
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez m_a_g Zobacz posta
    Nic mi nie wiadomo aby LR najpierw zapisywał plik na dysku przed jego otwarciem w PS.
    Z tym że ja pracuję w ACR, a nie LR, więc nie będę się sprzeczał.
    W moim przypadku plik RAW z ACR otwiera się w wybranej przestrzeni barw w PS, bez żadnego pliku pośredniego, i dopiero później muszę go zapisać w wybranym przez siebie formacie.
    Bo jak nie zapiszę, bo go po prostu nie ma na dysku.
    Nic wcześniej o tym nie pisałeś, a wszystko wskazywało, że mówimy o Lightroom.
    Paparapa też tak to zrozumiał i dlatego pytał: "Możesz napisać gdzie mogę wybrać w LR przestrzeń roboczą?"

    Napisałeś:
    "LR nie zmusza Cię do otwierania RAWów do dalszej obróbki w ProPhotoRGB, możesz sobie wybrać sRGB, Adobe RGB, i tak dalej."
    co jest "dziwnym" sformułowaniem, do dalszej obróbki to już nie jest RAW i wtedy rzeczywiście można wybrać przestrzeń kolorystyczną.

    Co do PS i ACR to z kolei ja nie wiem dokładnie jak jest. Nie mam tych programów, kiedyś tam trochę używałem.
    W LR, aby dalej obrabiać zdjęcie zapisywane jest na dysku i tam się wybiera TIFF lub PSD, bity i przestrzeń kolorów.

    Edit.
    Cytat Zamieszczone przez m_a_g Zobacz posta
    ... otwieranie RAW w ProPhotoRGB jest po prostu bez sensu, skoro nie istnieje sprzęt zdolny wyświetlić jej gamutę a ludzie oko również jej nie pokrywa.
    W jakimś tam niewielkim procencie fakt oko nie pokrywa tej przestrzeni.
    Ciekawe czy mają sens RAW-y 14 bitowe i czy widać różnicę okiem w porównaniu do RAW-a 12 bitowego ? W Nikonie jest zdaje się wybór w niektórych puszkach.
    Ostatnio edytowane przez And.N ; 18.01.23 o 23:22
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  9. #69
    Awatar m_a_g
    Dołączył
    May 2021
    Mieszka w
    To tu to tam :)
    Posty
    1.047
    Siła reputacji
    90
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Ciekawe czy mają sens RAW-y 14 bitowe i czy widać różnicę okiem w porównaniu do RAW-a 12 bitowego ? W Nikonie jest zdaje się wybór w niektórych puszkach.
    We wszystkich aparatach jakie mam RAWy sa 14 bitowe. Nie tylko NIkona, Canon i Sony tak samo. Niechlubnym wyjątkiem są moje dwa Olympusy ale cóż
    Czy widać różnicę - pewnie - bo tu nie chodzi o kolory tylko o dynamikę tonalną. Odpowiednie matryce + 14 bitowe RAW'y pozwalają robić zdjęcia gdzie niebo nie jest przepalone a cienie nie są idealnie czarne, bez potrzeby robienia HDR.
    Oczywiśnie nie zawsze, bo nawet 14 bitów czasami nie wystarcza, ale zdecydowanie pomaga. Niektóre aparaty mają już nawet 16 bitów.
    Spytaj się @paparapa jak mu się jego pejzaże fotografuje kiedy może spokojnie wyciągać z cieni lub likwidować prepalenia pracująć na 14 bitowych RAWach
    Ostatnio edytowane przez m_a_g ; 18.01.23 o 23:39

  10. #70
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    OK, przyjmuję do wiadomości. Zresztą zawsze uważałem, że lepiej mieć więcej jak mniej o czym pisałem. Podobnie jest mz. z tą przestrzenią kolorystyczną.

    Jeszcze taki link i fragment z translatora:

    ..."Ogólnie rzecz biorąc, podczas edytowania zdjęcia RAW najlepiej jest, gdy przestrzeń roboczą to ProPhoto RGB. Dzieje się tak dlatego, że zdjęcia RAW często zawierają kolory spoza przestrzeni kolorów sRGB i Adobe RGB, zwłaszcza w obszarach cieni o wysokim nasyceniu. Jeśli przestrzeń robocza Twojego zdjęcia to sRGB, automatycznie przycinasz wszystkie kolory, które wykraczają poza zakres sRGB dla każdego edytowanego zdjęcia. (Niektóre programy, takie jak Lightroom, z tego powodu nie pozwalają nawet określić przestrzeni roboczej sRGB).

    Idealne ustawienia Photoshopa są nieco skomplikowane, a najlepsze praktyki dotyczą kilku różnych filozofii. Ale jeśli nie masz pewności, po prostu ustaw Edycja > Ustawienia kolorów > RGB > Zachowaj osadzone profile. W ten sposób wszystkie obrazy ProPhoto otwarte z Lightroom, Adobe Camera RAW itp. pozostaną w ProPhoto. Pamiętaj też o zaznaczeniu poniższych pól wyboru, aby wiedzieć o wszelkich niezgodnościach, gdy się pojawią. (Inną możliwością jest wybranie przestrzeni roboczej RGB do ProPhoto i „Konwertuj do roboczego RGB”, aby wszystkie dokumenty Photoshopa były ProPhoto, co w większości przypadków daje ten sam wynik.)

    To jest krytyczne! Wielu fotografów używa oprogramowania takiego jak Adobe Camera RAW lub Lightroom do wielu ważnych edycji, a następnie otwiera obraz w Photoshopie. Ale ich ustawienia eksportu Lightroom mogą tworzyć obrazy w przestrzeni roboczej sRGB lub Adobe RGB, nie zdając sobie sprawy, że to przycina kolory poza nią. Zamiast tego kliknij niebieski link na dole Camera RAW i zmień obrazy na ProPhoto, 16-bit. W Lightroom przejdź do Lightroom > Edycja zewnętrzna > Format pliku TIFF, Przestrzeń kolorów ProPhoto, Głębia bitowa 16.
    "....

    W każdym razie dobrze, że nie przycinasz tej przestrzeni w ACR do sRGB, a tylko do Adobe RGB.
    PS.
    Można by tak głupio spytać, czy w laptopie (z ekranem o przestrzeni 65% sRGB) przed obróbką należałoby przyciąć w RAW kolory do 65% sRGB, bo tyle możemy zobaczyć na jego ekranie. Czy to nie wpłynie na efekt końcowy obróbki ?
    Ostatnio edytowane przez And.N ; 19.01.23 o 00:18
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

Podobne wątki

  1. Laptop używany do prostej obróbki zdjęć.
    By szamaniec in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 18
    Ostatni post / autor: 24.01.16, 18:16
  2. Laptop dobry do obróbki zdjęć.
    By nuka11 in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 102
    Ostatni post / autor: 26.03.15, 11:08

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.