[QUOTE=Mirek54;972564
PS:kto umie odpowiedziec kiedy juz sie nauczyl a kiedy jeszcze sie nadal uczy.[/QUOTE]
Ja w którymś wątku przeczytałem, że jeden Forumowicz już przestał czytać książki o fotografii więc pewnie już się nauczył![]()
[QUOTE=Mirek54;972564
PS:kto umie odpowiedziec kiedy juz sie nauczyl a kiedy jeszcze sie nadal uczy.[/QUOTE]
Ja w którymś wątku przeczytałem, że jeden Forumowicz już przestał czytać książki o fotografii więc pewnie już się nauczył![]()
Popraw stopkę, wg regulaminu powinna mieć max trzy wiersze. CIEKAWE JAK ZMIESZCZĘ TRZY WIERSZE ALE POSZUKAM. "A GDY JUŻ Z NAS OPADNIE": A gdy już z nas opadnie, łuska słów, i staniemy nadzy, w prawdzie, Co powie nam Bóg?; "BEZ DATY": Dojrzałość przychodzi, Zawsze nazbyt późno, Kiedy już powoli, Odchodzimy w tło; "ZWIERZĘTA": Ofiary naszej pychy, Pokarmy naszych głodów. HEHE UDAŁO SIĘ
Widocznie zaliczasz się do tych, którzy nie muszą się uczyć bo mają naturalny talentInni (na przykład ja) czytają, przeglądają fora internetowe, poradniki i takie tam a i tak nic z tego nie wyjdzie
To trochę tak jak z nauką malarstwa, jak nie masz talentu to możesz się uczyć do końca życia a nawet dzień dłużej...
Popraw stopkę, wg regulaminu powinna mieć max trzy wiersze. CIEKAWE JAK ZMIESZCZĘ TRZY WIERSZE ALE POSZUKAM. "A GDY JUŻ Z NAS OPADNIE": A gdy już z nas opadnie, łuska słów, i staniemy nadzy, w prawdzie, Co powie nam Bóg?; "BEZ DATY": Dojrzałość przychodzi, Zawsze nazbyt późno, Kiedy już powoli, Odchodzimy w tło; "ZWIERZĘTA": Ofiary naszej pychy, Pokarmy naszych głodów. HEHE UDAŁO SIĘ
|popRAWka: 3|SKARBNIK TWA wątek Moje foty :::: Nie ma prawdziwego szczęścia :::: wątek IR'iotyczne EGZEKUTOR TWA|Zloty: 6|
Daj znać na pewno wpadnę (jedynie 3-4 sierpień zajęty).
---------- Post dodany o 23:37 ---------- Poprzedni post był o 23:35 ----------
Ja uważa, że aby wypracować sobie swój własny styl, to najpierw warto mieć solidne podstawy, których można się m.in. nauczyć od kogoś, więc nie do końca się z Tobą zgadzam. Ostatnio czytałem fajny artykuł w Digital Camera Polska, gdzie właśnie podobny temat był poruszany. Owszem uczyć się można w różny sposób i z różnych źródeł. Ale to co napisałeś trochę mija się z prawdą, bo to tak jakbyś podrzucał komuś kto chce nauczyć się gry na pianinie, by nie zapisywał się na lekce gry, bo nie wypracuje swojego stylu tylko będzie grał jak nauczyciel. Wypracowanie własnego stylu to proces, który często trwa latami, to nieustanne poszukiwanie własnego ja w fotografii ale i wśród odbiorców. Aby ten proces w ogóle się zaczął najpierw trzeba mieć jakieś podstawy a przynajmniej fotograficzną świadomość.W kwestii kursów foto nie sądzę żeby to była dobra droga. Jest duże ryzyko że po takim kursie zaczniesz robić zdjęcia w stylu prowadzącego dany kurs. W dzisiejszych czasach fotografuje ogromna liczba ludzi. Dosyć istotne jest aby zachować swoje własne JA
Ostatnio edytowane przez osiem1984 ; 27.07.13 o 23:41
Fotografuję OM-D EM-5 II, mZD 12-40 2.8, mZD 45 1.8, mZD 75-300, mZD 60 2.8 macro, Samyang Fisheye 7.5
Kurs do samych podstaw może się przydać. Mnie się wydawało że już "wiem" aż kupiłem przypadkiem jakieś tam "podstawy" dołączone do Gazety Wybiórczej autorstwa Toma Anga - i dopiero dowiedziałem się że g... wiemŁopatologicznie dowiedziałem się co to ISO/przesłona/DOF/perspektywa i z grubsza wpływ lampy/światła zastanego i jego rozkładu na efekt w postaci zdjęcia.
Natomiast o tym co dalej - wolę poradniki z neta do konkretnych tematów, bo nie zamykam się w jednym kręgu tematycznym - choć głównie to robale i landszafty. Książki jakoś mi nie pomagają. Wolę sobie potrenować podejście do tematu, dajmy na to - ładny widoczek do którego mogę wracać bo jest blisko - próbuję różnych pór dnia/roku/pogody, patrzę jak się światło rozkłada, czy statyw potrzebny czy nie (przy danych warunkach), jak szybko zmienia się oświetlenie (ergo - ile mam czasu i pi*drzwi w jakich godzinach), szukam dobrego punktu widzenia, rodzaju obiektywu etc. Po roku-dwóch zabawy wiem już co i jak i mogę to przenieść na inne landszafty, przy okazji na nich nadal się ucząc. To hobby, mam czas, tak lubię. Jakbym się zajmował "zawodowo" - to już ciut inna sprawa.
Co do E-510 z kitami - wystarczy do nauki bez problemu (a nawet potem) chyba że zacznie Cię wkurzać (jak mnie) mały wizjer, słaby DR/rozpiętość tonalna (jak w Olku robiłem HDR, to w D5100 i nowych zapewne OM-D/E-PL5/E-M2 starczy jedna klatka) i praktycznie brak AF w słabym świetle i pod światło.
Ostatnio edytowane przez Moominek ; 28.07.13 o 11:15
"...był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się."
Podzielę się moimi przemyśleniami w temacie uczenia się fotografowania.
Nauka fotografowania, to najpierw jest nauka technicznych aspektów fotografii, a dopiero po opanowaniu teoretycznym podstaw, rozeznania jak w muzyce - w tonacjach, krzyżykach, bemolach, itp. można się zająć praktycznym składaniem techniki z wrażliwością i entuzjazmem od podstaw, czyli śpiewaniem gam, prostych kadencji ze stopniowym przechodzeniem do prostych melodii.
Etap wstępny, to prawie wyłącznie technika, etapy następne, to piosenki.
Jeśli się nie opanuje techniki, nie przyswoi jej w jakiś przystępny sposób, nie koniecznie inżynierski, nie ma co liczyć na tzw. ładne zdjęcia.
Moja lista tematów technicznych jest następująca
1) Zasada geometryczna – jak powstaje obraz. Obiektyw, płaszczyzna obrazu, sensor. Kąt widzenia obiektywu, ogniskowa obiektywu, "odwrotny" związek pomiędzy ogniskową, a kątem widzenia. Otwór względny obiektywu, przysłona, w czym się wyraża.
Nie koniecznie trzeba to wszystko super i dogłębnie rozumieć. Należy dokładnie zapamiętać podstawowe związki, korelacje, co zapewni potem swobodę w dalszej nauce.
2) Co to jest ekspozycja, co to jest EV, co to jest liczba przysłony, wpływ przysłony i migawki na ekspozycję wyrażany w EV. Ekspozycja jest zależna tylko od liczby przysłony i czasu migawki. Tak liczona ekspozycja jest niezależna od ogniskowej obiektywu, z wyjątkiem ekspozycji przy oświetlaniu sceny fleszem.
3) Co to jest głębia ostrości, wpływ ogniskowej obiektywu oraz przysłony na głębię ostrości. Do czego służy w fotografii głębia ostrości i jak ją można regulować?
4) Związek kąta widzenia obiektywu z wrażeniem perspektywy na zdjęciu,obiektywy szerokie i tele.
5) Format sensora obrazu (matrycy) i jego związek z dołączanymi do formatu obiektywami, ich ogniskowymi i ich głębią ostrości. – kompakty 1/1.7", format 4/3", format APS, format FF.
6) Co to jest WB (balans bieli). Rola ustawień WB w aparacie –WB Auto, światło słoneczne z chmurami i bez, cień, światło żarowe, świetlówki. Co to jest temperatura barwowa światła (nie konieczne dla mniej zaawansowanych technicznie).
7) Tryby fotografowania w aparacie - A, P,A,S,M, ich przeznaczenie i wykorzystanie. Całkowita odrębność trybu M - manualnego od pozostałych trybów, które są półautomatyczne i całkowicie automatyczne. Tryby Scenes (całkowicie automatyczne), co jest w tych trybach preferowane.
Budowa sensora obrazu (piksele - punkty światłoczułe na sensorze - RGGB. Od czego zależy ich czułość i zakłócenia w ich pracy? Co to jest szum sensora? Związek szumu z wielkością sensora i liczbą pikseli na nim. Aparaty z jakimi formatami sensora z reguły mniej szumią? Wpływ nagrzania sensora na jego szum. Odszumianie w aparacie, odszumianie w postobróbce.
9) Co to jest plik RAW (surowy), plik JPEG (skompresowany)? Jak są zapisywane w aparacie obrazy RAW i JPEG? Jakie możliwości daje fotografowi JPEG, jakie RAW?
10) Lampy błyskowe. Co to jest liczba przewodnia flesza (GN) wyrażana w metrach i podawana dla określonej czułości ISO. Zależność zasięgu flesza od: a) czułości ISO; b) ogniskowej obiektywu. Barwa światła flesza - biała – jak światło dzienne.
11) Siatka trój podziału obrazu wyznaczająca mocne punkty w obrazie. Pierwsza zasada kompozycji – patrząc na fotografowaną scenę (przez wizjer optyczny lub na monitorze) umieść główny przedmiot lub akcent w mocnym punkcie.
12) Od techniki do sztuki. Operowanie głębią ostrości w trakcie fotografowania. Światło w fotografii. Światło tylne, boczne, przednie – czego możemy się spodziewać od takich oświetleń. Światło przednie, zdjęcia pod światło, efekty artystyczne, efekty techniczne – odblaski, flary, poszarzenia obrazu. Zależność wrażliwości obiektywu (zadymienie obrazu, odblaski, flary) na światło przednie od jego kąta widzenia, przysłony, warstw przeciwodblaskowych i innych aspektów technicznych.
Światło pod małym kątem, efekt, jaki wywołuje na powierzchniach sfakturowanych, na scenach innych – długie cienie.
Zdjęcia pod światło. Walka z niedoświetleniem z cieniach. Jak temu ostatniemu zapobiegać w trakcie focenia, jak poprawiać w postobróbce niedoświetlenia w cieniach? Krzywe ekspozycji czyli krzywe naświetlania, czyli krzywe tonalne. Coraz dalej i dalej.
13) Znajomość podstaw techniki jest dlatego tak ważna, ponieważ uwalniając głowę od techniki pozwala się zająć w czasie fotografowania najważniejszymi sprawami – kompozycją i światłem. Bez dobrego wgryzienia się w technikę, zawsze będzie ona nam przeszkadzać, uprzykrzać, denerwować, wprowadzać w niepewność, stępiać naszą wrażliwość.
Technika wymaga ćwiczeń. W miarę jej opanowywania fotograf będzie coraz więcej i więcej uwagi zwracał na kompozycję i światło.
Opanowanie techniki po łebkach w zasadzie bardzo mało daje, bo taki fotograf beztechniczny nawet gdy poprosi o radę, to niekoniecznie musi ja zrozumieć w całokształcie techniki, może ją potraktować w stylu – gdzie nacisnąć? -Ach tu, no to dziękuję. Taka nauka zawsze idzie w las.
14) Do uczenia się techniki prawie każdy aparat jest dobry, z wyjątkiem automatycznych małpek, a już E510 jest idealny.
Pzdr, TJ
Ostatnio edytowane przez Tadeusz Jankowski ; 28.07.13 o 23:01
Witam !
Co do aparatu to mozna sobie zobaczyc ile ludzie tym aparatem porobili wiele fajnych fot.
Masz tutaj link do okolo 74 tys. zdjec
http://www.pbase.com/cameras/olympus/evolt_e_510
Moim zdaniem to co masz powinno Ci wystarczyc
Lepiej sie skupic nad tym jak zrobic fajna fote i wpasc na jakis dobry pomysl niz uciekac
w nowy sprzet.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowane przez Darekw1967 ; 29.07.13 o 08:19
Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak
Mysle, ze 510tka dobra jest, po co pakowac kase w cos o czym jeszcze sie nie wie, ze sie chce?
Najgorsze co mozesz zrobic to budowac nauke o fotografii od strony sprzetu.
Z kursami slabo, takimi lajv kursami. Ksiazki to tez czesto suchary. Proponuje ogladac duzo tutek na youtube, vimeo itp, oczywiscie jakies tam podstawy trzeba tez lyknac ale zakladam, ze to juz wiesz.
Jak masz jakiegos miszcza foto w gronie znajomych, to warto podpatrzec go na plenerach, pogadac, zobaczyc jak pracuje...
No i przede wszystkim, pstrykac, pstrykac, pstrykac i cwiczyc oko.
Z czasem sam bedziesz wiedzial, w ktora strone chcesz isc i jaki sprzet bedzie Ci potrzebny.
pozdrowionka
Member of ABCDEFG Polska. 15% miesiecznie bez ryzyka! Zapraszam.