Prace nad pierwszym samolotem przeznaczonym do prac  agrolotniczych rozpoczęły sie w Czechosłowacji w 1961 r. we współpracy  dwóch firm lotniczych: Let Kunovice i Moravan (producent samolotów Zlin).  Był to samolot rolniczy o udźwigu 500 kg, przeznaczony do opylania  roślin, przede wszystkim za pomocą rozrzutnika odśrodkowego. Prototyp,  konstrukcji inż. Smrczka, oznaczony jako XZ-37 został oblatany 29.06.1963 r.
 
 Samolot zbudowany został w układzie dolnopłata, konstrukcji metalowej,  pokrytej duraluminium i płótnem w tylnej części kadłuba, ze stałym  podwoziem. Miejsce pilota z przodu za silnikiem gwiazdowym, za pilotem  umieszczono zbiornik na chemikalia. Takie rozmieszczenie oferuje  pilotowi bardzo dobrą widoczność, ale stanowi potencjalne  niebezpieczeństwo w przypadku nagłego, awaryjnego lądowania. Za pilotem  możliwe jest również umieszczenie mechanika twarzą do ogona samolotu, w  konfiguracji do przebazowania. 
 
 Od 1965 r. samolot produkowany  był pod oznaczeniem Zlin Z-37 "Čmelák", znany również jako LET Z-37  "Čmelák". Od 1971 r. produkowana była wersja Z-37A  ze wzmocnioną konstrukcją kadłuba. Ta wersja produkowana była do 1975  r. a także w latach 1983- 1984. Wyprodukowano 677 samolotów, wliczając w  to 27 egz. dwumiejscowych do szkolenia, treningu pilotów oznaczonych  jako Z-37A-2.
 
 6.09.1981 r. oblatano prototyp XZ-37T wyposażony w  silnik turbośmigłowy Walter M-601B. Dwa kolejne prototypy ostatecznej  wersji turbośmigłowej Z-37T "Agro Turbo",  napędzane przez mocniejsze silniki Walter M-601Z, zostały oblatane  12.07. i 29.12.1983 r. Produkcja samolotu trwała w latach 1985- 1994.  Zbudowano 51 egz., w tym kilka egzemplarzy dwumiejscowych Z-37T-2. Poza  silnikiem wersja turbo różniła się powiększoną rozpiętością skrzydeł  do 13,63 m, większą powierzchnia nośną skrzydeł, a także wyposażeniem w  winglety na końcach skrzydeł.
 Wersja rozwojowa tego samolotu otrzymała później oznaczenie Z-137Т.
 Łącznie wyprodukowano ok. 713 egz. wszystkich  wersji.
 Głównym użytkownikiem Z-37 była ówczesna Czechosłowacja, później  używane były w Czechach i Słowacji. Wiele samolotów zostało również  wyeksportowanych, m.in. do NRD, Bułgarii, Jugosławii, Węgier, oraz  Finlandii, Indii, Iraku, Nowej Zelandii, Sudanu, USA, Wielkiej Brytanii.  Samolot używany głównie w pracach agrolotniczych, wykorzystywany był  również jako przeciwpożarowy i holownik szybowców.
 
W Polsce.
 Wg niepotwierdzonych źródeł, w Polsce znajdował się prawdopodobnie jeden samolot Zlin Z-37 ”Čmelák”.
 
Konstrukcja.
 Jednomiejscowy  wolnonośny dolnopłat konstrukcji metalowej. 
 Płat trój*dzielny składa się z prostokątnej części środkowej połączonej  z kadłubem i dwóch odejmowanych części skrajnych o obrysie trapezowym i  wyraź*nym wzniosie. Profil skrzydła środkowego NACA-33015 w częściach  doczepnych zmienia się na 43G12A. Konstrukcja skrzydeł półskorupowa,  jednodźwigarowa. Skrzydła wyposażone w klapy dwuszczelinowe. Lotki kryte  płótnem. 
 Kabina pilota o płaskich szybach i do*brej widoczności  mieści się nad krawędzią natar*cia płata przed zbiornikiem z  chemikaliami. Za zbiornikiem przewidziano miejsce dla ewentualne*go  przewozu mechanika. 
 Statecznik poziomy i ster wysokości nie dzielone.
 Podwozie klasyczne stałe.
 
Silnik:
 - XZ-37 - gwiazdowy Avia M-426 o mocy 226 kW (310 KM),
 - Z-37 - gwiazdowy Avia M 462RF o mocy 232 kW (316 KM) i startowej 282 KM (380 KM),
 - XZ-37T - turbośmigłowy Walter M-601B,
 - Z-37T "Agro Turbo" - turbośmigłowy Walter M-601Z o mocy 360 kW (490 KM),
 - Z-137T - turbośmigłowy Walter M-601Z o mocy 382 kW (520 KM).
 Wyposażenie - aparatura rolnicza składa się że  zbiornika chemikaliów o masie 500- 600 kg oraz trzech rodzajów  wymiennych urządzeń do oprysku, opylania i rozsypywania nawozów  sztu*cznych. Napęd pomp, względnie wirującego rozrzutnika do nawozów -  bezpośrednio od silnika głównego przy pomocy specjalnej przekładni.  Dzięki temu uniknięto stosowania zewnętrznych wiatraków, stawiających  duży opór aerodynamiczny.
 
Dane techniczne XZ-37:
 Rozpiętość - 12,22 m, długość - 8,55 m, wysokość - 2,89 m, powierzchnia nośna - 23,8 m
2.
 Masa własna - 918 kg, masa całkowita - 1665-1765 kg.
 Prędkość przelotowa - 180 km/h, prędkość robocza - 110-120 km/h,   prędkość minimalna - 75 km/h, wznoszenie - 4 m/s, pułap praktyczny - 4000  m.