Strona 11 z 13 PierwszyPierwszy ... 910111213 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 101 do 110 z 122

Wątek: Kadrowanie [wieczór 1]

  1. #101
    | OlyJedi Awatar irek50
    Dołączył
    May 2005
    Mieszka w
    Zamość
    Posty
    2.087
    Siła reputacji
    38
    Moja galeria
    Uzupełniam swój poprzedni wpis:
    Innym powodem stosowania nietypowych proporcji przy kadrowaniu jest (często nieprzestrzegana) zasada wyważenia tonalnego kompozycji. Polega ona na założeniu, że tony zdjęcie w zależności od jasności mają swoją wagę fizyczną. Wobec tego zdjęcie na papierze podparte na środku powierzchni ołówkiem nie powinno się przewracać... Ścisłe przestrzeganie wyważenia tonalnego jest przesadą, ale właśnie łatwiej zbliżyć się do niego mając do dyspozycji kadry o różnych proporcjach boków...--pozdr.

  2. #102
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Galicja
    Posty
    1.025
    Siła reputacji
    32
    Moja galeria
    Kadrowanie (kadr) dość ściśle podporządkowany jest kompozycji obrazu a ta jego treści.
    Gdyby chcieć tworzyć z namysłem to należałoby odwrócić kolejnoć i tak najpierw określić temat, potem dopasować kompozycję a następnie kadr. Należałoby pomyśleć czy warto to zawrzeć w ramach? Istotną kwestią jest wielkość "dzieła", sposób jego eksponowania (otoczenie) i oświetlenie.
    No chyba, że mamy na myśli tylko monitor.
    Cześć.Ch.

  3. #103
    | OlyJedi Awatar kateb
    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    491
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez tank_driver Zobacz posta
    Nie jestem pewien czy masz rację, w wielu wypadkach sztukmistrz pochodzi od Adobe
    Co do reszty - poczytam, pomyślę, odpowiem. Dzisiaj już mi nie wychodzi.
    Pozdrawiam !
    Ale to nie jest tak że świat powstał z matematyki czy sztukę tworzy się matematycznie. To jest tak, że matematyka jest nauką przyrodniczą, która opisuje nasz świat w pewien sposób. Jest to skrócony symboliczny opis pewnych zależności. Czas, rozmiar itd. itp. (No dokładniej to naszym światem zajmują się fizyka, chemia itd, a matematyka jest pewnym językiem tych nauk)

    A szukanie takich wzorów, jest tym po prostu szukaniem wzorców - typu co się najbardziej podoba, na co reaguje ludzkie oko. Jeżeli ktoś idzie dalej i szuka jednego wzoru na wszystko to... niech sobie obejrzy film PI.
    Fujifilm X10

  4. #104
    | OlyJedi Awatar tank_driver
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Phalsbourg / Francja
    Posty
    387
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez kateb Zobacz posta
    Ale to nie jest tak że świat powstał z matematyki czy sztukę tworzy się matematycznie. To jest tak, że matematyka jest nauką przyrodniczą, która opisuje nasz świat w pewien sposób. Jest to skrócony symboliczny opis pewnych zależności. Czas, rozmiar itd. itp. (No dokładniej to naszym światem zajmują się fizyka, chemia itd, a matematyka jest pewnym językiem tych nauk)

    A szukanie takich wzorów, jest tym po prostu szukaniem wzorców - typu co się najbardziej podoba, na co reaguje ludzkie oko. Jeżeli ktoś idzie dalej i szuka jednego wzoru na wszystko to... niech sobie obejrzy film PI.
    Niebawem cofniemy się we dwoje do do rozważań nad Wielkim Wybuchem Miło się dyskutuje z kimś, kto potrafi myśleć a nie tylko powtarzać, jednak obawiam się, że odbiegamy znacznie od tematu dyskusji. Chciałem jedynie zauważyć, że złote reguły przytoczone przez Mirka54 są zbieżne z myślą Fibonacciego, co wydawało mi się niezwykle interesujące. Nie napisałem (lub nie miałem zamiaru, by moje uwagi zostały tak odebrane), że od czasów Jego odkryć maszyny mogą tworzyć sztukę, uważam że jest to nadinterpretacja mojej myśli.
    "Ciekawe dlaczego kadry skonstruowane w/g tej prostej reguły odbierane są jako naturalne i spójne ?" - ta puenta najtrafniej wykłada moje karty na stół.
    Film z chęcią obejrzę.
    Pozdrawiam !
    EDIT: Czy ktoś pamięta nazwę programu, który za pomocą reguł matematycznych kreślił wizerunki ludzi i przedmiotów codziennego użytku ?

    Cytat Zamieszczone przez irek50 Zobacz posta
    Uzupełniam swój poprzedni wpis:
    Innym powodem stosowania nietypowych proporcji przy kadrowaniu jest (często nieprzestrzegana) zasada wyważenia tonalnego kompozycji. Polega ona na założeniu, że tony zdjęcie w zależności od jasności mają swoją wagę fizyczną. Wobec tego zdjęcie na papierze podparte na środku powierzchni ołówkiem nie powinno się przewracać... Ścisłe przestrzeganie wyważenia tonalnego jest przesadą, ale właśnie łatwiej zbliżyć się do niego mając do dyspozycji kadry o różnych proporcjach boków...--pozdr.
    Irku, czy mógłbyś podać wizualny przykład złego i dobrego wyważenia tonalnego kompozycji ?
    Ostatnio edytowane przez tank_driver ; 6.10.09 o 10:21
    Telepie Ci się lampa ? Sprawdź to !
    http://forum.olympusclub.pl/showthre...a+stopki+lampy
    Jeśli poznałeś kobietę swoich marzeń, to od razu zapomnij o jakichkolwiek innych !

  5. #105
    | OlyJedi Awatar technik219
    Dołączył
    Jun 2009
    Posty
    103
    Siła reputacji
    17
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez tank_driver Zobacz posta
    "Ciekawe dlaczego kadry skonstruowane w/g tej prostej reguły odbierane są jako naturalne i spójne ?"
    Może odpowiedzią będzie myśl I. Newtona:
    "Artyście nie wolno wykraczać poza to, co jest dla jego celu niezbędne. Artysta bierze przykład z Natury, która niczego nie czyni nadaremnie. A tym bardziej coś bywa nadaremne, im mniej jest przydatne. Gdyż Natura raduje się prostotą i nie znosi przepychy zbędnych racji".
    Co do konstrukcji kadrów zmierzającej do równowagi, o której pisze irek50, to zdaniem Rudolfa Arnheima (Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka) dążenie do równowagi jest w istocie dążeniem do pozbawienia dzieła dwuznaczności, co wynika z naturalnych dążeń człowieka i jest poniekąd prawem fizyki; wszak wszechświat zmierza do równowagi. Wg. psychologów motywacja jest stanem "braku równowagi" prowadzącym do działania mającego na celu jej przywrócenie.

  6. #106
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar Sawa
    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Pruszcz Gdanski
    Posty
    1.637
    Siła reputacji
    120
    Moja galeria
    Cześć,
    Bezpłatny Kurs
    Podstaw Kompozycji fotograficznej cz1 i 2 (autor: Jan Gackowski)




    • Jak wybrać kadr?
    Już w tym momencie decyduje się jaki obraz fotograficzny powstanie. Jeśli nie sumiennie odpowiem na któreś z pytań, oglądając produkt końcowy mogę być zaskoczony efektem: chciałem inny obrazek a mam co innego.
    Kadrowanie obrazu oznacza wybór fragmentu rzeczywistości, który chcemy przedstawić.
    Kadr obejmuje nie tylko obiekt sportretowany na obrazie, lecz także otoczenie (tło).
    Kadr pokazuje kształty, przestrzeń, kolory. Wybór kadru polega na ustaleniu granic tak, żeby elementy obrazu znalazły się w sposób estetyczny, interesujący, przyciągający uwagę odbiorcy.
    Jeśli w umyśle twórcy powstaje tylko wątpliwość co do wyboru kadru to powinien odstąpić od zamiaru zrobienia zdjęcia. Wybór kadru musi być bardzo staranny, zwłaszcza gdy fotografujemy na materiałach odwracalnych (mała możliwość poprawy).
    Od tego miejsca zaczyna się udręka twórcy o poprawną kompozycję.
    Compono- składam (różne elementy w jedną całość)
    Kompozycja to proces składania elementów obrazu w sposób uporządkowany i celowy w jeden obraz.
    Różnie można ten proces potraktować i różne wnioski praktyczne z tego wyciągać:
    1. jako układ materialno-geometryczny (linii, plam, barw) oparty na dość ścisłych zasadach kompozycji:
    • Kompozycja symetryczna
    • Kompozycja asymetryczna
    • Kompozycja skośna
    Zapoznajcie się z całością - na pewno nie zaszkodzi.

    pozdrawiam,

  7. #107
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    1.937
    Siła reputacji
    28
    Moja galeria
    http://optyczne.pl/poradniki.html
    Kliknijcie na "Kompozycja"

  8. #108
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Eddie
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    3.747
    Siła reputacji
    92
    Moja galeria
    Taki mały OT, gdzie wątek o portrecie?
    Wg Karola najlepsza stopka na OC: Canonizacja św. Bernarda z Olympu AD 2011

    [...]Nie patrzę na to jak na efekt pracy z aparatem cyfrowym i oprogramowaniem, dzięki któremu wszystko mogę idealnie wyczyścić i obrabiając zdjęcie też nie myślę w ten sposób, że skoro mam takie narzędzia, to powinienem wszystko doprowadzić do stanu sterylnego.[...]

    BernArt - Moje zdjęcia

  9. #109
    Moderatorka Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Ania_
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    zDolny Śląsk
    Posty
    3.693
    Siła reputacji
    75
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Eddie Zobacz posta
    Taki mały OT, gdzie wątek o portrecie?
    Cały czas poniżej....
    15 lat na forum. Dawniej jako Mysikrólik. Zawodowo jestem tu i tu.

  10. #110
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar jolly
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    L-wo / W-wa
    Posty
    1.292
    Siła reputacji
    31
    Moja galeria
    Oglądając to http://fabrykaobrazu.pl/#/portfolio/piotr-bujnowicz/, przyszedł mi do głowy ten wątek. Wiele kadrów pasuje do dyskusji: obcięte twarze, wystające dłonie. A jednak można i ja widzę w tym sens.
    Pozdrawiam, Jola
    _______________________
    Mój wątek http://forum.olympusclub.pl/showthre...=12540&page=70

Podobne wątki

  1. e-3 i kadrowanie na kompie
    By Pieciek in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 4.06.09, 00:08
  2. e-3 i kadrowanie na kompie
    By Pieciek in forum Korpusy 4/3
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 4.06.09, 00:08
  3. Kadrowanie
    By krzysiek1902 in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 28.08.07, 08:36
  4. kadrowanie w PS
    By Nowart in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 19.07.05, 15:37
  5. Kadrowanie 4:3 -> 3:2
    By glogojar in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 3.10.03, 09:30

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.