zapraszam do siebie http://czmielek.wix.com/chmielewski
Tak się kadruje
http://i.demotywatory.pl/uploads/125...enflon_500.jpg
1. Strój równomiernie temperowany, który do dziś obowiązuje (fortepian) jest oparty na koncepcji Pitagorasa.
2. Ciekawe, na czym wg Ciebie polega różnica w pojęciu sztuki przez starożytnych i współczesnych... Może uzasadnisz?
3. Rzecz w tym, że sztuka to umiejętność pogodzenia rzemiosła, świadomości i szacunku do tradycji z inwencją i niepowtarzalnością...
Tak mi się wydaje.
Pozdrawiam
Pat
Mialem dawno temu odpisac, nie moglem sie zmobilizowac, ale Pat.P mnie zmobilizowal(a)
1) Powiedz to Zydom
2) Analizowales kiedys na polskim Biblie?
3) Slyszales o widzeniu zdjec przez organ zwany mozgiem trojkatami, liniami tworzacymi trojkaty?
A wg CIEBIE?
Pozdrawiam!
Nasza ZABAWA z u43
Pozdrawiam!
Nasza ZABAWA z u43
Upierdliwiec Forumowy nr 4142 | OR + + + + | Zlotowicz:0 | Poprawka:0 | DITL ++ | Autoban+| Honorowa Wystawa+ | Oplacone Skladki TWA+++++++
http://www.eioba.pl/a79257/kabala_mi...ycy_i_sefiroty
sugeruje uzyc ZNAJDZ (CTRL+F) i np. wpisac "liczb"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kabała
"Pitagoras oparł większość swoich teorii na żydowskiej mądrości. Dr Set Pankost pisał "Pitagoras - jedna z największych osobowości swego czasu; nie tylko był czołowym myślicielem w tamtych czasach, ale także był kabalistą z wysokiego poziomu"."
"Z punktu widzenia nauki Platona matematyczne koncepcje i prawdy tworzą swój własny świat, poza granicami czasu i fizycznego miejsca pobytu. Świat idealnych form Platona odcina się od świata fizycznego." Isaac Newton pisał o Platonie: "Platon podróżując po Egipcie, w którym mieszkało wielu Żydów, przestudiował u nich metafizyczne poglądy o przyczynach wszystkiego odbywającego się, które nazywał ideami, a kabaliści nazywają sefirot".
***********************
Ponizej juz nie a propo kabaly
***********************
http://www.open-mind.pl/Ideas/LiczbyM1.php
"banalna z pozoru zależność opisuje szereg zjawisk naturalnych (opisuje kształty i procesy fizyczne), a ponadto ściśle wiąże się z geometrią i sztuką (zjawiska oparte na nim sprawiają są atrakcyjne dla ludzkich zmysłów)"
"Skoro złoty podział i liczby Fibonacciego występują tak często w przyrodzie, spodziewać się można, że zagoszczą one również w sztuce, będącej imitacją i czerpiącej kryteria piękna właśnie z natury. Jak wykazały eksperymenty psychologiczne, badani spośród różnych prostokątów wybierają najczęściej te, odpowiadające złotej proporcji (takich, dla których proporcja boków wynosi 1,61. Złote proporcje wykorzystywano bardzo chętnie od wieków, w celu uzyskania harmonii i piękna w architekturze. Jak pisałem liczbę phi wykorzystano przy budowie Wielkiej Piramidy w Gizie. Proporcją posłużono się również przy budowie Partenonu w Atenach. W tym ostatnim wyraźnie widać współwystępujące kształty prostokątów, takich jak ten, który stworzyliśmy przy kreśleniu Spirali Fibonacciego. Później, złotą proporcję stosowano przy budowie katedr zwanych gotyckimi. Obecnie jest równie chętnie stosowana przez architektów jak niegdyś. Spośród artystów stosujących phi wymienić należy Albrechta Durera, Georgesa Seurata, Paula Signaca oraz oczywiście Leonarda da Vinci (warto przyjrzeć się obrazowi „Madonna z dzieciątkiem”). Słynny Stradivarius korzystał ze złotego podziału podczas konstruowania swoich najlepszych wiolonczeli. W artykule zamieszczonym w roku 1996 w piśmie American Scientist Mike Kay pisze o tym, że większość z sonat Mozarta podzielona była na dwie części dokładnie z zachowaniem złotej proporcji. Na pytanie, czy Mozart robił to intuicyjnie czy świadomie (gdyż był zafascynowany matematyką) nie poznamy raczej odpowiedzi. Inni badacze odnajdowali złote proporcje w Piątej Symfonii Beethovena oraz w muzyce takich wirtuozów jak Bartok, Debussy, Schubert i Satie."
*****************************
OK, nie chce nikogo zanudzac.
Moim zdaniem w fotografii, a szczegolnie kompozycji duza role odgrywa matematyka, linie, podzialy, proporcje. katy, plamy, itd.
Wplywaja na odbior przez ogladajacego, najczesciej nieswiadomy.
http://optyczne.pl/3.1-poradnik-Komp...składowe.html
"Z fotografią jest podobnie. Aby opanować jej język i za jego pomocą skutecznie przekazywać swe myśli, musisz zrozumieć i gramatykę, i słownictwo tego języka. Elementy kompozycji — punkty, linie, płaszczyzny i bryły — to w fotografii podstawowe składniki obrazu. To słowa języka fotografii. Reguły kompozycyjne, czyli sposoby budowania kadru, to gramatyka."
*****************************
Pozdrawiam!
Nasza ZABAWA z u43
Jerry
Ciekawy wywód, choć moim zdaniem -w przypadku muzyki - trochę naciągany, bo zbyt ogólnikowy. Jeśli chcesz pisać o Mozarcie - sięgnij do źródeł, poznaj partytury i zdanie muzyków, którzy grali lub/i analizowali Mozarta od strony formalnej.
Sonaty, które znam i grałem (podobnie symfonie - mają budowę okresową, w której istotnym elementem jest allegro sonatowe) mają formę trzyczęściową, a nie dwuczęściową. Składają się z :ekspozycji, przetworzenia i repryzy (z codą, czyli zakończeniem). Koncepcja złotej proporcji, o ile wiem - oparta jest na stosunku trzech, a nie dwóch odcinków,a jej muzycznym przykładem jest "Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę" Beli Bartoka. Napisana świadomie jeśli chodzi o formę.
Wiadomo, czy Mozart pisał świadomie, czy nie. Pisał tak, jak chciał, mając pełną kontrolę nad wszystkimi elementami tworzonego dzieła. Oprócz wiedzy i intuicji, był obdarzony również genialnym talentem.
Myślę, że cała rzecz nie sprowadza się tylko do kabały i liczb, choć były w muzyce kierunki traktujące matematykę, a nawet rachunek prawdopodobieństwa i przypadek, jako główny element formotwórczy (aleatoryzm czy dodekafonia)
Natomiast żeby mówić o Beethovenie, Debussym i kilku innych geniuszach, trzebaby poznać ich muzykę...
Tak samo trzeba poznać Cartier-Bressona, żeby stwierdzić, czy zdjęcia były przypadkowe, czy nie, jaką rolę w kadrowaniu tego mistrza odegrały studia malarskie i czy uważał się za oryginała, czy po prostu "robił swoje" nie zastanawiając się, czy ściueżka, którą podąża jest "tylko jego" czy nie...
Pozdrawiam
Pat