Strona 12 z 13 PierwszyPierwszy ... 210111213 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 111 do 120 z 122

Wątek: Kadrowanie [wieczór 1]

  1. #111
    | OlyJedi Awatar czmielek
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Sierakowice
    Posty
    999
    Siła reputacji
    38
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez kateb Zobacz posta
    Czy jest jakaś dobra literatura o kadrowaniu z której można nauczyć się tych wszystkich reguł (z przykładami), które się potem łamie?

    Do tej pory natrafiałem na książki o ekspozycji, wywoływaniu itd.
    Polecam "okiem fotografa" Michaela Freemana. Cała książka jest poświęcona kompozycji.

  2. #112
    | OlyJedi Awatar AK.
    Dołączył
    Nov 2008
    Posty
    74
    Siła reputacji
    17
    Moja galeria
    .:Blog:.___.:Galeria:.
    __________________

  3. #113
    pat.p
    Gość
    Cytat Zamieszczone przez technik219 Zobacz posta
    To nie ma sensu - mieszanie matematyki ze sztuką. Tego rodzaju poszukiwania pochodzą ze starożytności, kiedy filozofowie usiłowali za pomocą reguł matematycznych dociec zasad kompozycji tak dzieła plastycznego, jak muzycznego i poezji. Tak powstało pojęcie "kanonu". Gdyby ta teoria była słuszna, to teraz "dzieła sztuki" mogłyby tworzyć komputery. A nie tworzą. Zresztą w tamtych czasach zupełnie inna była definicja sztuki i nie-sztuki (z grubsza rzecz biorąc odwrotna niż obecnie).
    1. Strój równomiernie temperowany, który do dziś obowiązuje (fortepian) jest oparty na koncepcji Pitagorasa.

    2. Ciekawe, na czym wg Ciebie polega różnica w pojęciu sztuki przez starożytnych i współczesnych... Może uzasadnisz?

    3. Rzecz w tym, że sztuka to umiejętność pogodzenia rzemiosła, świadomości i szacunku do tradycji z inwencją i niepowtarzalnością...
    Tak mi się wydaje.

    Pozdrawiam
    Pat

  4. #114
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    1.937
    Siła reputacji
    28
    Moja galeria
    Mialem dawno temu odpisac, nie moglem sie zmobilizowac, ale Pat.P mnie zmobilizowal(a)

    Cytat Zamieszczone przez technik219 Zobacz posta
    To nie ma sensu - mieszanie matematyki ze sztuką
    1) Powiedz to Zydom
    2) Analizowales kiedys na polskim Biblie?
    3) Slyszales o widzeniu zdjec przez organ zwany mozgiem trojkatami, liniami tworzacymi trojkaty?

    Cytat Zamieszczone przez technik219 Zobacz posta
    Może odpowiedzią będzie myśl [...]

    Co do konstrukcji kadrów zmierzającej do równowagi, o której pisze irek50, to zdaniem Rudolfa Arnheima (Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka) [...]

    Wg. psychologów motywacja jest stanem "braku równowagi"
    A wg CIEBIE?

  5. #115
    pat.p
    Gość
    Cytat Zamieszczone przez Jerry_R Zobacz posta
    1) Powiedz to Zydom
    O co chodzi, nie rozumiem?

  6. #116
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    1.937
    Siła reputacji
    28
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez pat.p Zobacz posta
    O co chodzi, nie rozumiem?
    O znaczenie rytmow, liczb, ciagow, kabaly.
    A czym jest kabala dla Zydow chyba nie musze pisac?

  7. #117
    OR | Honorowa wystawa Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar k@czy
    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    38° 59' 1.46" -94° 44' 16.274"
    Posty
    4.169
    Siła reputacji
    157
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Jerry_R Zobacz posta
    O znaczenie rytmow, liczb, ciagow, kabaly.
    A czym jest kabala dla Zydow chyba nie musze pisac?
    nie musisz, ale mozesz. chetnie poslucham, bo nie wiem.
    Upierdliwiec Forumowy nr 4142 | OR + + + + | Zlotowicz:0 | Poprawka:0 | DITL ++ | Autoban+| Honorowa Wystawa+ | Oplacone Skladki TWA+++++++

  8. #118
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    1.937
    Siła reputacji
    28
    Moja galeria
    http://www.eioba.pl/a79257/kabala_mi...ycy_i_sefiroty

    sugeruje uzyc ZNAJDZ (CTRL+F) i np. wpisac "liczb"


    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kabała
    "Pitagoras oparł większość swoich teorii na żydowskiej mądrości. Dr Set Pankost pisał "Pitagoras - jedna z największych osobowości swego czasu; nie tylko był czołowym myślicielem w tamtych czasach, ale także był kabalistą z wysokiego poziomu"."

    "Z punktu widzenia nauki Platona matematyczne koncepcje i prawdy tworzą swój własny świat, poza granicami czasu i fizycznego miejsca pobytu. Świat idealnych form Platona odcina się od świata fizycznego." Isaac Newton pisał o Platonie: "Platon podróżując po Egipcie, w którym mieszkało wielu Żydów, przestudiował u nich metafizyczne poglądy o przyczynach wszystkiego odbywającego się, które nazywał ideami, a kabaliści nazywają sefirot".

    ***********************
    Ponizej juz nie a propo kabaly
    ***********************
    http://www.open-mind.pl/Ideas/LiczbyM1.php
    "banalna z pozoru zależność opisuje szereg zjawisk naturalnych (opisuje kształty i procesy fizyczne), a ponadto ściśle wiąże się z geometrią i sztuką (zjawiska oparte na nim sprawiają są atrakcyjne dla ludzkich zmysłów)"

    "Skoro złoty podział i liczby Fibonacciego występują tak często w przyrodzie, spodziewać się można, że zagoszczą one również w sztuce, będącej imitacją i czerpiącej kryteria piękna właśnie z natury. Jak wykazały eksperymenty psychologiczne, badani spośród różnych prostokątów wybierają najczęściej te, odpowiadające złotej proporcji (takich, dla których proporcja boków wynosi 1,61. Złote proporcje wykorzystywano bardzo chętnie od wieków, w celu uzyskania harmonii i piękna w architekturze. Jak pisałem liczbę phi wykorzystano przy budowie Wielkiej Piramidy w Gizie. Proporcją posłużono się również przy budowie Partenonu w Atenach. W tym ostatnim wyraźnie widać współwystępujące kształty prostokątów, takich jak ten, który stworzyliśmy przy kreśleniu Spirali Fibonacciego. Później, złotą proporcję stosowano przy budowie katedr zwanych gotyckimi. Obecnie jest równie chętnie stosowana przez architektów jak niegdyś. Spośród artystów stosujących phi wymienić należy Albrechta Durera, Georgesa Seurata, Paula Signaca oraz oczywiście Leonarda da Vinci (warto przyjrzeć się obrazowi „Madonna z dzieciątkiem”). Słynny Stradivarius korzystał ze złotego podziału podczas konstruowania swoich najlepszych wiolonczeli. W artykule zamieszczonym w roku 1996 w piśmie American Scientist Mike Kay pisze o tym, że większość z sonat Mozarta podzielona była na dwie części dokładnie z zachowaniem złotej proporcji. Na pytanie, czy Mozart robił to intuicyjnie czy świadomie (gdyż był zafascynowany matematyką) nie poznamy raczej odpowiedzi. Inni badacze odnajdowali złote proporcje w Piątej Symfonii Beethovena oraz w muzyce takich wirtuozów jak Bartok, Debussy, Schubert i Satie."


    *****************************
    OK, nie chce nikogo zanudzac.
    Moim zdaniem w fotografii, a szczegolnie kompozycji duza role odgrywa matematyka, linie, podzialy, proporcje. katy, plamy, itd.
    Wplywaja na odbior przez ogladajacego, najczesciej nieswiadomy.

    http://optyczne.pl/3.1-poradnik-Komp...składowe.html
    "Z fotografią jest podobnie. Aby opanować jej język i za jego pomocą skutecznie przekazywać swe myśli, musisz zrozumieć i gramatykę, i słownictwo tego języka. Elementy kompozycji — punkty, linie, płaszczyzny i bryły — to w fotografii podstawowe składniki obrazu. To słowa języka fotografii. Reguły kompozycyjne, czyli sposoby budowania kadru, to gramatyka."
    *****************************

  9. #119
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar aga_piet
    Dołączył
    Sep 2006
    Mieszka w
    Tczew
    Posty
    7.334
    Siła reputacji
    203
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Jerry_R Zobacz posta
    OK, nie chce nikogo zanudzac.
    Moim zdaniem w fotografii, a szczegolnie kompozycji duza role odgrywa matematyka, linie, podzialy, proporcje. katy, plamy, itd.
    Wplywaja na odbior przez ogladajacego, najczesciej nieswiadomy.
    Myślę, że ma też wpływ też na autora (nie zawsze świadomy).

    Ciekawy wywód Jerry.

  10. #120
    pat.p
    Gość
    Jerry

    Ciekawy wywód, choć moim zdaniem -w przypadku muzyki - trochę naciągany, bo zbyt ogólnikowy. Jeśli chcesz pisać o Mozarcie - sięgnij do źródeł, poznaj partytury i zdanie muzyków, którzy grali lub/i analizowali Mozarta od strony formalnej.
    Sonaty, które znam i grałem (podobnie symfonie - mają budowę okresową, w której istotnym elementem jest allegro sonatowe) mają formę trzyczęściową, a nie dwuczęściową. Składają się z :ekspozycji, przetworzenia i repryzy (z codą, czyli zakończeniem). Koncepcja złotej proporcji, o ile wiem - oparta jest na stosunku trzech, a nie dwóch odcinków,a jej muzycznym przykładem jest "Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę" Beli Bartoka. Napisana świadomie jeśli chodzi o formę.
    Wiadomo, czy Mozart pisał świadomie, czy nie. Pisał tak, jak chciał, mając pełną kontrolę nad wszystkimi elementami tworzonego dzieła. Oprócz wiedzy i intuicji, był obdarzony również genialnym talentem.
    Myślę, że cała rzecz nie sprowadza się tylko do kabały i liczb, choć były w muzyce kierunki traktujące matematykę, a nawet rachunek prawdopodobieństwa i przypadek, jako główny element formotwórczy (aleatoryzm czy dodekafonia)

    Natomiast żeby mówić o Beethovenie, Debussym i kilku innych geniuszach, trzebaby poznać ich muzykę...

    Tak samo trzeba poznać Cartier-Bressona, żeby stwierdzić, czy zdjęcia były przypadkowe, czy nie, jaką rolę w kadrowaniu tego mistrza odegrały studia malarskie i czy uważał się za oryginała, czy po prostu "robił swoje" nie zastanawiając się, czy ściueżka, którą podąża jest "tylko jego" czy nie...

    Pozdrawiam
    Pat

Podobne wątki

  1. e-3 i kadrowanie na kompie
    By Pieciek in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 4.06.09, 00:08
  2. e-3 i kadrowanie na kompie
    By Pieciek in forum Korpusy 4/3
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 4.06.09, 00:08
  3. Kadrowanie
    By krzysiek1902 in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 28.08.07, 08:36
  4. kadrowanie w PS
    By Nowart in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 19.07.05, 15:37
  5. Kadrowanie 4:3 -> 3:2
    By glogojar in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 3.10.03, 09:30

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.