No własnie widzę- cena rośnie sporo. Albo zastanowie sie nad filtrem dla 14-42, albo spróbuje patent z docięciem cokina do jakiegokolwiek najtańszego filtru na średnicę 72mm z wyjętym szkłem oczywiscie.
+ rep dla Ciebie.
Dzięki.
Wersja do druku
cokina 007 odradzam, miałem, kicha że joj!
z dostępnych najbardziej polecam hoyę chyba żeby znależć starego panchromara, to jest cudeńko! bywają nawet 1100 nm!
Zerknałęm na alledrogo. Filtr UV na 72 mm tani, to ok. 30 zł mozna wyrwać. Cokin ok 90 zł. Dociąć kólko i zamontować zamiast szkła UV. To bedzie chyba kompromis.
Najtańszy IR na 72 mm to grubo ponad 200 zł. Ciekawe jaka wineta bedzie na 12 mm.
Ale moze to doda uroku.
Jak juz będę miał kpl to nie omieszkam sie pochwalić efektem.
Acha - jak z WB ? gdy w RAW robie - bedzie wsio rawno ?
ja zrobiłem pierwszy IR tak: filtr PZO, do jakiegoś wojskowego urządzenia wyłuskałem z oprawki i poleciłem wytoczyć pod M 58. Na początku używałem z nikonem F3 stosując Kodaka HIE, efekta, nawet, nawet...
a co do cokina + oprawka z UV - nie wiem
btw, mam zielony rosyjski M72 do niczego mi nie potrzebny, jak potrzeba oprawki - daj znać
a co do IR zestawu na M58, istnieje możliwość wyczarterowania - ale tylko dla ludzi z Krakowa
Sorry, że tak z innego forum - ale tu są IRki właśnie z Cokinem (z tym że na Nikonie, D50 bodajże)
http://www.forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=88552
http://www.forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=86119
A na Olku nie wiem jak będzie, Icelander może mieć racje co do efektu.
a tu są dwie foty z D70, jedna nikkorem 24-120 (do kliszowca)*, druga z karkołomnej konstrukcji, flektogon z P-sixa z panchromarem 1100 nm wewnątrz!
------------------------------------------------------------------------------------
8) dla nie nie istnieje coś takiego jak "aparat analogowy"
Czy kierowanie się pasmem obcinania światła ma w ogóle senes?
Przeglądałem różne oferty i mamy tak HOYA, Cokin i reszta świata 720nm, mało znane firmy 760nm i Heliopany i reszta świata 780nm.
Który filtr powinien dać nam najlepszy efekt? Nie mówię o jakości i stratach ostrości na filtrach niewiadomego pochodzenia, tylko o kolorystyce zdjęcia.
No i wreszcie - których firm należy się kategorycznie wystrzegać przy zakupie ;) !?
.
ja (subiektywnie) odradzam cokina 007, Heliopan 1000 daje genialne efekty ale z korpusem D70, hoya jest taka sobie za to kolorystyka tej samoróbki 820 z ZD 14-42 rzuca na kolana!
Tak na chwile obecną wyglądają ceny filtrów ir ; http://www.ceneo.pl/Filtry;017Podczerwony_P1-11060.htm
drogo, oj drogo, ale jak chce się "nad poziomy wylatać" trzeba płacić, moja Hoya kosztowała 10 euro...
King robi do 77 mm x 0,75, więc pewnie M 86 to byłby King-size
;)
takie coś znalazłem w zakamarkach:
Nawet ciekawie wygląda ciało przy takim oświetleniu.
Czy mi sie wydaje, czy ostrości brakuje (na lewym) i dlaczego?
To jakas cecha tego typu fotografii?
PS
Pytam serio, podobają mi sie krajobrazy z dużą ilością zieleni zrobione w IR i mam chęć spróbować tej zabawy :)
brak ostrości wiąże się z brakiem doświadczenia z tą techniką. A było to robione tak:
do korpusu nikona D70 zostało przykręcone międzymordzie N/P-six a na międzymordziu - flektogon 4/50 mm.
do środka został wpakowany flitr czarny panchromar M40,5 mm band-pass 1100 nm.
Ustawiając ostrość sugerowałem się odległością od obiektu i czerwoną kropką na obudowie
niestety - fizyka teoretyczna swoje a życie swoje.
Przxypomnę że D70 ma możliwość powiększania na wizjerku tylko 1,5 x.
Potem wymyśliłem technikę bracketingu ostrości czyli wykonywanie serii tej samej klatki na różnych nastawach ostrości.
Okazało się np że płaszczyzna ostrośći zależy też od intesywności strumienia IR - podczas takiej serii np słońce zasłoniła niewielka chmurka i odrazu obraz rozostrzył się
Nie rób tego :!: Już "przerabiałem" C-3030. Ten model ma zbyt silny i dziwnie działający filtr IR-Cut i nie nadaje się do robienia fotek IR z czarnym filtrem. Zrobiłem to samo, co Ty masz zamiar zrobić - po wydłubaniu filtra IR-Cut, aparat przestał nastawiać ostrość dalej, jak 30 cm. Chyba ten filtr jest elementem toru optycznego, więc powinno się go zastąpić zwykłym szkłem optycznym tej samej grubości, tak wnioskuję, bo po ponownym włożeniu filtra, nastawianie ostrości wróciło do normy.
Pozdrawiam
Jack
a jaki ma sesns wyrzucanie IR cut z korpusu E 500?
Eee, no ja zdaje sobie sprawę, że trzeba coś włożyć zamiast tego IR-cut'a ;) tylko właśnie mam problem z tym gdzie takie szkiełko zamówić (żeby to było dobrej jakości coby zdjęć nie psuło). Wymiary to:
9.925mmx8.925mmx2.775mm
Właściwie to powinienem wyjąć, pomierzyć i szukać, ale wolę mieć od razu gotowe, bo będę pamiętał jak złożyć aparat i co gdzie było. Po paru dniach (tygodniach?), mogę już nie pamiętać jak to się składa...
Dla zainteresowanych link do tego tutoriala o którym mówie:
http://www.jr-worldwi.de/photo/index...d_oly_dis.html
i o samym czymś do zastapienia IR-cut'a
http://www.jr-worldwi.de/photo/index...od_oly_ir.html
Jak ktoś ma jakieś namiary gdzie takie coś mogę zamówić i ile to (mniej więcej chociaż) może kosztować to niech da znać ;)
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Taki sam jak z kompaktu i problem też jest ten sam - co wcisnąć zamiast Ir-cut'a żeby Af normalnie działał.
czy to jest szkło prostopadłościenne czy fazowane?
nasz szlifierz mikroskopowy zapewne zrobi coś takiego, i chyba nawet w kilku sztukach
Sam wykonałem modyfikację C-2040 polegającą na podmianie wewnętrznego filtra IR na szklaną płytkę i operacja ta nie wydaje się specjalnie skomplikowana. Tak dokładne wymiary zastępczej płytki jakie podał S4INT można sobie darować. Jest ona wciskana w gumową 'podkładkę', nawet jeśli długość lub szerokość będzie mniejsza o 1mm to nie będzie to miało wpływu na tor optyczny. Problemem może okazać się przygotowanie samej płytki. Odwiedziłem kilka zakładów optycznych w Stalowej Woli i żaden z nich nie był w stanie jej wykonać ze względu na zbyt małe gabaryty elementu do obróbki. W końcu zrobiłem ją sam przycinając tafle szklaną diamentem - już druga próba zakończyła się sukcesem - ostre krawędzie obrobiłem za pomocą drobnoziarnistej kamiennej osełki. Użyłem szkła o grubości 2,60 mm czyli ciut mniej niż grubość oryginalnego filtra, jednak nie zauważyłem pogorszenia ostrości obrazu (testowane szkło podstawki mikroskopowej o grubości około 1,6 mm dawało już wyraźne mydło, ma tu chyba znaczenie odległość powierzchni płytki od matrycy). Radość wykonywania tego typu zdjęć z ręki jest ogromna, na LCD widać dokładnie to co będzie na zdjęciu, ułatwia to kadrowanie ale przede wszystkim odszukiwanie ciekawych kompozycji.
nasz szlifierz mikroskopowy robi preparaty polerowane o grubość 20 mikrometrów +/- 1 mikro. w poniedziałek poproszę o poszukanie szkła i docięcie odpowiednich kawałków. Normalnie facet wykonuje preparaty o pow 24 x 72 mm, czasem 72 x 48, ale kiedyś dla "zabawy" wypolerował amonita o średnicy 18 cm wszędzie zachowując 20 mikro!
Na obiektyw nakręcam filtr Hoya R72, balans bieli na białą kartkę. Zestawem 2040IR robiłem zdjęcia kilka lat temu i teraz nie mogę znaleźć właściwego nośnika w archiwum, zamieszczam kilka fotek już obrobionych a oryginały powieszę jutro.
Czy jest szansa skorzystać z jego umiejętności? Planuję przerobić puszkę 510 na IR.
Ale chcesz zastąpić IR cut/lowpass filtrem IR czy zamienić tylko IR cut/lowpass na "czystą" płytkę równoległościenną?
Jak to pierwsze, to jest serwis, który to robi, jak drugie, chętnie się spotkam, by zmierzyć rozdzielczość takiego tunowanego korpusu. Dręczy mnie strasznie agresywność lowpassa Olka. Panas ma te same matryce i o wiele ostrzejszy obraz.
Pozdrawiam
chyba matryce 500 i 510 mają te same wymiary, a skoro tak to zamówię tak z 5 sztuk takich płytek. Wg Jacka ma być to 18 x 23 x 3 mm z lekko fazowanymi narożnikami. Nasz szlifierz ma takie fajne koła stalowe na których rozsypuje proszki od 400 do 1200 i b precyzyjnie szlifuje.
Kiedyś dorobił mi RTG-odporne szkiełko do mikroskopu katodoluminescencyjnego, jak pokazała praktyka, lepsze od angielskiego oryginału.
Czytam czytam .... I mam pytanie.
Czy po usunięciu filtra IR znajdującego się przed matryca (i podmiana na szklana płytke) nadal można robić normalne zdjęcia?
Dziś pierwszy raz wyszedłem z filtrem IR HOYi na spacerek...
Pierwsze z czym miałem problem to ustawienie WB. Czytałem ze ustawiać na trawe - no i niestety za każdym razem mój E410 nie radził sobie (otrzymywałem komunikat typu "UJEMNA WART. BB" Jaki jest inny sposób, jak sobie radzicie?
Robiłem w RAWa i potem pipetką ustawiałem - niestety wychodzi z tego kaszka z czerwonych plam na niebie.
Miałem takie wyniki (dzisiejszy dzień traktuje jako test), na razie mało zieleni!
Może kogoś zainteresuje mój sposób postępowania przy robieniu zdjęć w podczerwieni z E-510 + 14-42 + Hoya R72
Ustawienia aparatu:
- tryb pracy M
- czułość 100 ISO
- absorpcja uderzeń na 5s
- nocne kadry – włączone, dają możliwość kadrowania przy podglądzie na LCD
- redukcja zakłóceń – włączona (substrakcja 'czarnej klatki' wykonywana przez aparat jeśli czas naświetlania wynosi 8s lub więcej)
- zapis ORF+JPEG, zazwyczaj JPEG-a od razu zapisuję jako monochromatyczny i nie ustawiam balansu bieli gdyż nie przepadam za tymi kolorowymi dominantami na zdjęciach IR (w przerobionym pod IR C-2040 ustawiałem na białą kartkę i dawało to najlepsze rezultaty, jednak próba takiego ustawienia balansu bieli w E-510 kończy się komunikatem 'ujemna wartość WB'), ORF-a robię na wszelki wypadek jakby mi kiedyś przyszło do głowy pobawić się z WB i miksowaniem kolorów.
- stosuję czasy otwarcia migawki od 3,2s do 10s oraz przysłona od 8 do 14
Na przykładowej fotce wygląda to tak: czas otwarcia migawki: 5s, (za mało na 'czarną klatkę' i na powiększeniu widać białe plamki, obecnie nie schodzę z czasem poniżej 8s bo to jest granica zadziałania aktywnej funkcji 'redukcja zakłóceń'), przysłona na f8 - oto JPEG bezpośrednio z aparatu (tylko pomniejszony, bez wyostrzania):
a po zabawie suwaczkami w jaśni:
AF z nakręconym filtrem R72 działa bardzo sprawnie, nie zauważyłem problemów z brakiem ostrości na zdjęciach - zapewne przez wysokie wartości przysłony. Zupełnie niedawno odkryłem, że WB można ustawiać ręcznie z włączonym podglądem na LCD, od czasu do czasu podgląd przechodzi w tryb monochromatyczny ale po kilku próbach daje się to zrobić. Obiektyw kieruję na trawę i kręcąc rolką staram się usunąć czerwony 'zafarb' obserwując wszystko na LCD.
Dear Aero 73,
1. który ze swoich obiektywów używasz do zdjęć w podczerwieni?
2. nocne kadry w E-510 - jak ustawić?
3. redukcja zakłóceń eE-510?
Napewno dziwią cię moje pytania ale jestem świerzym posiadaczem E-510
Pozdrawiam i życzę miłego MayDay!
dobas: ż !
kitowe 14-42 i 40-150, 14-54 mam od dwóch dni
z menu głównego czwarta pozycja od góry (ta z kluczykiem 1) i gdzieś pod koniec są 'nocne kadry' (20 pozycja od góry)
z menu głównego pierwsza pozycja i na końcu jest 'red. szumu'
dzięki Aero, twoja odpowiedź była tak szybka jak to że zdążyłem już sam załapać metodą prób i błędów. ale wskazówki cenne przy robieniu z filtrem IR. Wielkie dzięki.
pierwsze zdjęcia i pierwsze zadowolenie
Pzdr
Kilka efektów zabaw Sony D717 (stary grat) z nakręconym IR 1000 nm. uwaga! zdjęcia robione z ręki!
W niedzielę zrobiłem kilka fotek IR 'z lotu ptaka'. Na załączonym zdjęciu jest most LHS na rzece San, ujęcie z wysokości 500m AGL.
Odgrzewam stary temat, ponieważ właśnie nastały dla mnie sprzyjające okoliczności, aby skonwertować E-510 na IR. Z tym, że ja wyznaję szkołę falenicką - filtr IR-Cut trzeba zamienić na IR-pass i nie bawić się w żadne już filtry zakręcane na obiektywy. Przejrzałem wątek, oraz ten wątek: https://forum.olympusclub.pl/showthr...w-podczerwieni i nie znalazłem wytycznej dla mojej wątpliwości:
co wstawić do środka: czy filtr przepuszczający IR począwszy od 680nm, czy od 720nm? Wcześniej miałem skonwertowany korpus na przepuszczanie od 780nm i nie byłem zadowolony, bo zdjęcia były zbyt sterylne, tragicznie monochromatyczne. Chcę teraz wpuścić trochę koloru do zdjęć.
Dzięki za podpowiedzi
Jack