Zobacz pełną wersję : Zdjęcia w pomieszczeniu ze słąbym oświetleniem
Witam wszystkich. To jest mój pierwszy post.
Mam Olka Sp-500 i próbowałem nim robić zdjęcia w pokoju, w nocy przy świetle lampki biurkowej. Chciałem otrzymać zdjęcie jak najbardziej realistyczne a zarazem ostre. Niestety nie udało się. Tzn wyszło mi zdjęcie idealnie oddające rzeczywistość ale nie było ostre i miało dosyć duże szumy. Jeśli zastosowałem lampę to ostrość była, brak szumów ale zero realiów. Muszę dodać, że w pokoju nikt się nie poruszał także zadanie miałem ułatwione. Aż boję się pomyśleć co by było przy poruszającym sie obiekcie.
Zrobiłem około 40 kombinacji.
Według mnie najbardziej realistyczne zdjęcie miałem na takich ustawieniach: tryb P, ekspozycja 0.0, migawka1/2, przysłona 2.8, ISO 400, ostrość i kontrast na +3, zdjęcie bez lampy. Migawka i przysłona były na czerwono. Te zdjęcie było realistyczne ale tak jak pisąłem nieostre i dużó szumów.
Dobre też wyszło w trybie Scene: indoor, lampa błyskowa, eksp. -1.0, mig. 1/30, przysł. 2.8, reszta to aparat automatycznie ustawiał. Lepsza ostrość niż poprzednie zdjęcie ale mniej realistycznie.
Robiłem zdjęcia z noise reduction i wychodziły gorsze niż te bez tej funkcji. Zmieniałem natężenie lampy błyskowej ale nic to nie dało.
Nie wiem jak mam ustawić aparat żeby zdjęcie wyszło ładnie. Dokładnie chodzi o oddanie podobnego klimatu jaki jest na imprezach. Więc dlatego pokój pozostawiłem niedoświetlony.
Dlatego proszę o waszą pomoc i spostrzeżenia.
Przy fotografowaniu w małej ilości światła nieodzownym wydaje się statyw, długie czasy naświetlania, małe ISO (a często też większa przysłona niż 2.8). Wtedy na pewno będzie realistycznie.
Gorzej, gdy chce się to połączyć ze zdjęciami z imprezy, wtedy zaczynają się schody, bo zawsze jest wymiana - coś, kosztem czegoś.
Mała ilość światła wymusza albo długi czas (co doprowadza do poruszenia zdjęcia), albo wysokie ISO (co prowadzi do szumów).
Hmmm... Zdjęcie nie ostre ponieważ 1/2 to znacznie zadługi czas aby go utrzymac.Kolejna sprawa to Twój kompakcik niestety nie bardzo nadaje sie jeżeli nawet wcale do robienia tego typu fot bez statywu.Jeżeli zależy Ci na fotce czegoś w pokoju nie poruszajacego się to statyw załatwi sprawę lecz jeśli chcesz tym foci w clubie to neistety jest problem ;) Ewentualnie ustaw lampę na 2gą kurtynę (jeśli jest taka możliwośc) a pozostałe parametry pozostaw bez zmian.
Właśnie zauważyłem, że aparat nie radzi sobie z takimi zdjęciami. Dlatego zacząłem go testować w różnych warunkach. Pewnie ze statywem zdjęcia wyszłyby ładniej ale ciężko brać ze sobą statyw wszędzie.
Co do migawki 1/2 to nie da rady wybrać szybszej bo wtedy zdjęcie wyjdzie za ciemne. A takie mi wychodziły. Były ostre i ok ale za ciemne.
Teraz popróbuje z ISO 80 i 100 max. Tą drugą kurtynę mam więc spróbuje.
W sumie tak jak pisałem wcześniej przy lampie zdjęcie wyjdzie dobrze ale będzie jaśniejsze niż w rzeczywistości poza tym nie lubię używać lampy bo daje po oczach i trzeba dłużej czekać na zdjęcie. Kilka razy widziałem jak ludzie robią dobre zdjęcia małpkami ale oczywiście z lampą.
Zrób sobie dyfuzor do lampy, albo odbij światło w sufit.
dyfuzor to takie zmiękczenie tzw . sofcik . zastoswanie lampy na drugą kurtynę przy czasie 1/30 do 1/50 też jest wyjście jeśli coś takiego jest dostępne w aparacie tym . co do odbicia o sufit nie mam pomysłu jak to zrobić w takim ustrojstwie .
Tak jak juz wcześniej wspomniano jeśli zdjęcia statyczne nocne to statyw długi czas i małe iso . wtedy będzie git .
No i życze dobrych zdjęć
Julek
ekspozycja 0.0, migawka1/2, przysłona 2.8, ISO 400, ostrość i kontrast na +3
Testujesz sprzęt w naprawdę ekstremalnych warunkach. W takich warunkach nawet profesjonalnymi lustrzankami z dobrymi szkłami nie jest łatwo. No zobacz:
- w dobrym lustrze zrobilibyśmy na ISO 1600 - to dałoby czas 1/4
- ekspozycje ustawisz na -1EV (a później na kompie je wyciągniesz) - uzyskasz kolejne zmniejszenie czasu do 1/8
Załóżmy obiektyw 14-54 to przysłonę minimalną uzyskasz też 2.8. Oczywiscie możesz podpiąć szkło 1.8 to też nie zwiększy Ci czasu na tyle, żeby bez problemu zrobić nieporuszone zdjęcie z ręki. A co tu dopiero mówić o zdjęciach ludzi, zwłaszcza w ruchu.
Prawda taka - przy oświetleniu pokojowym lustrzanką da sie robić zdjęcia. Ale ty podałeś jako jedyne oświetlenie lampkę biurkową - nawet w ciemnych kościołach jest jaśniej. Nie możesz oceniać sprzętu w oparciu o zdjęcia w takim świetle bo nawet lustrzanki z dolnej półki nie podołają przy takim oswietleniu a pewnie ze średniej też nie za dużo.
Lampka biurkowa - to praktycznie po prostu brak światła a nie światło do zdjęć. W takich sytuacjach - podpina się lampa błyskowa skierowana w sufit - i wtedy zdjęcia wychodzą bardzo ładne jak sie tego umiejętnie używa. O wbudowanej lampie zapomnij bo to bardzo sztucznie bedzie wyglądać a oswietlenie bedzie bardzo nierównomierne.
przeciez jemu nie o lampę chodzi, nie lubi tego niebieskiego paskudnego odbicia. On chce zobaczyć blad biurka pod lampką taki jaki widzi oczami.
Problem w tym ze nie dasz rady z ręki tego zrobić, dlaczego chcesz to robić z reki? kup sobie statyw wężyk, zawija sie to to ustrojstwo jak zmija o wszystko. Albo kladź na czymś, co ty myślisz, ze tego typu zdjęcia które ogladasz w galeriach są z reki ładowane?
o widze ze rodia tez realista
Niestety statyw Ci malo pomoze, przeciez nikt nie wytrzyma w bezruchu na tyle by zrobic ostre zdjecie. Niestety jestes skazany na gorsza jakosc zdjec. Zrobilem tym aparatem mnostwo zdjec i bardzo duzo w warunkach jakie Ty opisujesz. Przypadkiem cos wyjdzie a nie przypadkiem wiekszosc bedzie spapranych.
Lepiej bedzie jak ustawisz ostrosc manualnie i ewentualnie Ty bedziesz zmienial pozycje wzgledem obiektu a nie lapal w nieskonczonosc ostrosc (ktorej i tak nie zlapiesz). Ustawienia jakie zastosowales sa w miare optymalne, tryb P jest OK, mozesz jeszcze na A robic tam jest wieksza kontrola. ISO200 to juz jazda po bandzie. Jedynie co bym zmienil to EV na minus, no i szukaj swiatla (na manualu latwiej go znalezc).
Kupiles dobry ale trudny aparat... ale przynajmniej dobra szkole przejdziesz.
przeciez jemu nie o lampę chodzi, nie lubi tego niebieskiego paskudnego odbicia. On chce zobaczyć blad biurka pod lampką taki jaki widzi oczami.
Problem w tym ze nie dasz rady z ręki tego zrobić, dlaczego chcesz to robić z reki? kup sobie statyw wężyk, zawija sie to to ustrojstwo jak zmija o wszystko. Albo kladź na czymś, co ty myślisz, ze tego typu zdjęcia które ogladasz w galeriach są z reki ładowane?
o widze ze rodia tez realista
albo woreczek z grochem jako statyw .
Taki trochę offtop.
Kiedyś zapakowałem do analoga Kodaka 3200, cudeńko. Miałem w pokoju biurkową lamkę skierowaną na sufit, musiałem przymknąć przysłonę z 1.4 do 2.0 albo 2.8, żeby przy 1/30 sek. mieć dobrze naświetlone zdjęcie.
Taki trochę offtop.
Kiedyś zapakowałem do analoga Kodaka 3200, cudeńko. Miałem w pokoju biurkową lamkę skierowaną na sufit, musiałem przymknąć przysłonę z 1.4 do 2.0 albo 2.8, żeby przy 1/30 sek. mieć dobrze naświetlone zdjęcie.
Różnica czasu po zmianie z 1600 na 3200 będzie x 1/1.44 wiec nawet nie dwukrotnie zwiększa sie czas. Może mocna lampka :) ? Cieżko porównać bo nie wiemy jaki ty miales kadr i nie wiemy jak dużą powierzchnię oświetlał i fotografował założyciel tematu. Zrozumiałem, że zainteresowany fotografował po prostu pokój, a nie blat biurka na który świeciła lampka.
Dawidj, dobre światło błyskowe nie jest złe. Bardzo sie zapierasz flasha widze. Zastanów się: czym się różni lampka na biurku od flasha? - temperaturą barwową i mocą. jeżeli
zamiast lampki ułożysz lampę błyskową dobierzesz odpowiednie WB w aparacie i ustawisz odpowiednią moc to uzyskasz ten sam efekt.
Po prostu używanie flasha jest bardziej skomplikowane niż sie to wydaje. Problem z lampą wbudowaną (bo taką dysponujesz w sp500) jest taki, ze zazwyczaj jest pełno miejscowych przepaleń a sporo z nich ma wspomniane wcześniej niebieskawe zabarwienia, doswietlony tylko pierwszy plan i bardzo ostre cienie wokol postaci i przedmiotów.
Kwadrans, jasne że realista - z gówna garnka nie ulepisz czy jak to mówią?
EDIT:
przypomnialo mi się: z g.... bata nie ukręcisz - tak to było
rodia, nie wiem dlaczego piszesz o zmianie z 1600 na 3200 i skąd jest owe 1,44. Ja po prostu tak sobie wtrąciłem dygresję. Przede wszystkim to było analogową OMką przy ręcznie wołanym b&w. Lampka miała 40 watt i była jedynie elementem w tle, oświetliła cały pokój światłem odbitym od sufitu.
Dzięki za podpowiedzi :D . Rzeczywiście warunki wybrałem sobie ekstremalne tym bardziej, że nie mam doświadczenia. Lampy nie lubię używać bo zdjęcie wychodzi troche inne niż w rzeczywistości, czasem na bardzo prześwietlone i zbyt niebieskie.
A jakie radzicie mi ustawienia podczas robienia zdjęć impezowych.
Czy na forum są jakiś wskazówki co do ustawień aparatu w różnych warunkach i w zależności od rodzaju modelu. Przeszukałem forum ale trafiłem na pojedyńcze posty.
Z tym WB to wiem jak się ustawia ale nie za bardzo kumam po co mam to robić. Chodzi o to żeby ustawić automatycznie balans bieli np cykając zdjęcie na białą kartkę.
Dawidj tym aparatem , można, ale w tych warunkach zdjęcie nie moze być w ruchu. Tylko pozowane. Albo idziesz w kierunku takich efektów rozmycia, to też jest ciekawe na przykład smugi świateł po samochodach itp.... Przy ISO400 jakość mocno spada i mocno rośnie szum, musi być włączony noise-reduction. Statyw jest konieczny - ministatyw możesz schować w kieszeni. Pobaw się BULB, a się zdziwisz , bo można nieomal w ciemnościach zrobić zdjęcie :P
dawid, to jest zdjecie imprezowe z lampą błyskową: widać prześwietlenia albo zniebieszczenia albo cienie?
O właśnie o takie zdjęcia mi chodzi. Tylko powiedz mi jakie ustawienia miałeś.
Robiłem zdjęcia przy tylnej migawce szczelinowej (w moim aparacie sync2) i zdjęcia wyszły ładniejsze szczególnie te z lampą.
To było:
aparat e-500
ISO 400,
ogniskowa 17mm
czas 1/100
przysłona 3.5
White Balance AUTO
Nie pamiętam w jakim trybie robilem, ale pewnie w 'A'.
Lampa blyskowa FL-36 z palnikiem ustawionym pod kątem 45-75 stopni - nie pamiętam. To zależy od tego jak nisko jest sufit i jak blisko jest pierwszy plan. Jak pierwszy plan jest blisko a sufit wysoko to wtedy warto użyć białej karteczki albo stofena.
Zdjęcie robione w jpgu a nie w rawie.
Jak widzisz czas 1/100 - przy słabym świetle zastanym i tak krótkim czasie to na zdjęciu jest praktycznie tylko światło pochodzące z lampy błyskowej.
Robiłem kombinacje z ustawianiem lampy EV na minus - wtedy można uzyskać bardzo nastrojowe klimaty.
Jedna uwaga: wysokie ISO uwidacznia szumy zwłaszcza w ciemnych fragmentach zdjęcia. Dlatego łączenie wysokiego ISO z ujemną korekcją ekspozycji w celu uzyskania krótszego czasu jest kiepskim pomysłem bo szumy będą bardziej widoczne po wyciągnięciu zdjęcia w PS.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.