Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : E-3 a tryb FP a lampy studyjne...



Jago
13.11.07, 11:59
Pytanie do wszystkich, którzy mieli/mają dostep do E-3:
Swego czasu w lustrzankach Oly'ego mozna było wymuśić tryb FP pracy z lampami błyskowymi FL, co dawało mozliwość robienia zdjęć z czasami krótszymi niż czas synchronizacji lamp - FP wydłużał czas błysku na tyle, że niepotrzebna była synchronizacja.

Pytanie - czy w E-3 nadal istnieje tryb FP i czy da sie wymusić dłuugi błysk nie tylko z lampami FL ale z lampami studyjnymi tak aby móc zrobic zdjęcie np przy 1/500 s? :?:

Ostatecznie - czy któs próbował trybu FP w innych lustrzankach przy oświetleniu studyjnym?

Gdyby z E-3 była taka możiwośc byłby to dla mnie jedne z twardszych argumentów "za" zakupem systemu opartego o E-3.
Pomocy.

lukafa
13.11.07, 13:26
nie miałem nawet E3 w łapskach ale po tym co udało mi się wyczytać - a sam szukałem infgormacji na podobny temat - nie zsynchronizujesz lamp studyjnych z czasami krotszymi niż 1/200 (czy tam 250). powód jest prosty... lampa na korpusie w trybie FP błyska kilka razy - jest zgrana z lamelkami tak, aby cały kadr był zaświetlony. lampa studyjne trzaśnie raz a dobrze :)
do wspomnianego czasu 1/200 matryca jest odsłonięta w całości i jeden błysk naświetla w sposób prawidłowy. w czasie krótszym zaświetlisz tylko pasek - ten który akurat lamelki odsłaniają.
jest jednak sposób. masz ciemną scenę, ustawiasz czas na 1/200 tak żeby w czasie robienia zdjęcia matryca była cała odsłonięta, ustawiasz wszystkie parametry i gotowe. w efekcie matryca została odsłonięta na tą 1/200 sekundy, natomiast błysk trwający 1/1000 zamroził scenę (w tym kroplę czy co tam chcesz). ważne jednak żeby było wystarczająco ciemno - tak aby w całym zakresie 1/200 prócz czasu błysku klatka nie została zaświetlona innym światłem
jeśli się mylę proszę mnie poprawić

Jago
13.11.07, 16:43
jest jednak sposób. masz ciemną scenę, ustawiasz czas na 1/200 tak żeby w czasie robienia zdjęcia matryca była cała odsłonięta, ustawiasz wszystkie parametry i gotowe. w efekcie matryca została odsłonięta na tą 1/200 sekundy, natomiast błysk trwający 1/1000 zamroził scenę (w tym kroplę czy co tam chcesz). ważne jednak żeby było wystarczająco ciemno - tak aby w całym zakresie 1/200 prócz czasu błysku klatka nie została zaświetlona innym światłem
jeśli się mylę proszę mnie poprawić

O ile dobrze cie zrozumiałem to ustawiasz 1/1000 na lampach studyjnych? Niestety nie mam tak dobrze, czas trwania błysku moich lamp jest synchronizowany z czasem otwarcia migawki, tzn. nie doszukałem sie zadnego sposobu aby lampy błyskały w czasie innym niz migawka :cry:

Niemniej jednak dziękuję za odpowiedź.

Szkoda że Olympus robiąć lustrzabkę dla profi (= cześciowo praca w studiu) nie wykombinował jakiegoś patentu na skrócenie czasu synchronizacji. No cóż, zawsze jest pewna ilość D70s (synchro 1/500s) na Allegro w dobrym stanie :mrgreen: - zartowałem...

lukafa
13.11.07, 17:01
to nie kwestia tego czy Olympus się starał czy nie. 1/200 wystarcza do wiekszości zadań. to bardziej możliwości mechaniki..w końcu lamelki to element konstrukcyjny, który porusza się w korpusie. jeśli chciałbyś zamrozić lecącą kulę z pistoletu i tak musiałbyś użyć truby FP bo żaden korpus nie da Ci takiej możliwości. 1/200 czy 1/500 to w zasadzie to samo - za mało dla zamrożenia wpadającej pomarańczy do zbiornika wody.

i nie ma sposobu na ustawianie szybkości błysku w lampie. błysk ma z góry ustaloną szybkość - i są to naprawdę krótkie czasy. zazwyczaj producent podaje te wartości... jakieś elfo czy sunboxy mają gdzieś ok 1/1000, niektóre modele elinchrom 1/2000 itd

Wiejo
13.11.07, 18:01
poczytajcie troche o podstawach synchronizacji błysku, działaniu migawek. W tutkach Zbymy jest to ludzko i przystępnie napisane. Sredni najkrótszy czas synchronizacji w migawkach szczelinowych to ok. 1/60 s, w migawkach szczelinowych lamelkowych to ok. 1/200 s, w migawkach centralnych najcześciej montowanych w obiektywie to 1/500 s.

Jago
13.11.07, 18:02
.. niewdzięczne bestie, zwłaszcza te w wieku 2-5 lat


A tak na serio 1/500 dla mnie styka, na 1/180 (e-510) czasami model wychodzi nieostro szczegolnie jak portret nie ma byc plastikowy, np próba uchwycenia osoby któr nerwowo gestykuluje, odrzuca głowę/włosy itp.

Może wygląda to trochę na marudzenie ale poprostu wciąż szukam jakiegoś swojego stylu portretowania i robienie zdjeć modelowi, którego kończyny lub inne przydatki są w ruchu jest jedną z opcji.

Mi się nie udaje zamrozić tego na tyle, aby zdjęcie po po powiekszeniu do A4-A3 wyglądało idealanie ostro, może coś jeszcze robię nie tak, chociaż zdjęcia po wstępnym ustawieniu ostrości i sprawdzeniu GO robię juz przy kompletnym manualu, bez AF

Co do lamp to są to elinchromy.

lukafa
13.11.07, 19:45
Jago można wiedzieć co to za model?
zamierzam kupić w najbliższym czasie i wciąż mam problem z wyborem :) wszelkie info mile widziane

Kris_1
13.11.07, 23:01
Tak troszkę OT: problem FP nie występuje w .... kompakcie :mrgreen:
Kilka razy korzystając z fotoceli w lampie robiłem z czasem 1/1000 i "wywoławałem" RAW.
W E-510 mogę co najwyżej 1/160 (czasami 1/250 z cropem) bez lampy dedykowanej ;)

Jago
13.11.07, 23:49
Jago można wiedzieć co to za model?
zamierzam kupić w najbliższym czasie i wciąż mam problem z wyborem :) wszelkie info mile widziane

Zestaw podstawowy czyli 2x Lampa D-lite 4 (400Ws), jak chcesz więcej fachowych informacji to zobacz na www.milso.com.pl (http://www.milso.com.pl)

Ich podstawowa zaleta to światło o ustalonej temperaturze - 5600 K - oraz łatwość sterowania. ogólnie działają świetnie a w promocyjnych zestawach nie są jeszcze przesadnie drogie. Elinchrom ma bogaty system więc można sie spokojnie rozwijać. Te lampy to chyba jedyna rzecz, której nie wymieniałem w ciągu ostatnich kilku miesięcy :mrgreen:

Jedyny problem z e-510:
Wcześniej używałem D200 i zdjęcia po ustawieniu 5600 K wychodziły idealnie barwowo. Po przesiadce na e-510 mały zonk - kolory wychodzą za ciepłe, np białe tło w kolorze beżu, to samo skóra - blady nordyk zyskuje opaleniznę godną Anrzeja L.. Trzeba korygować ręcznie w górę na skali Kelvina ale i tak trudno jest uzyskać dobry efekt.

Ogólnie mam problem z WB. W E-1 i E-500 działał bez zarzutu. W e-510 mam problem niezależnie od metody, nawet jak ręcznie ustawiam co 100 K i grzebie w innych parametrach. Dopiero jakieś dzikie kombinacje z włączeniem zmiany przestrzeni barwowej, trybu kolorów, desaturacją itd daja jakiś znośny efekt... tyle ze za każdym razem jest inaczej. Az podejrzewałem że mam walnięty WB w moim egzemplarzu ale na innym było podobnie

Czyli jakbyś chciał uzywac e-510 z elinchromami to przygotuj sie na ostra walkę :mrgreen:
Nie wiem jak z innymi "e" bo nie miałem okazji testować

Jakbyś miał bardziej sprecyzowane pytania to służę...

willow32
13.11.07, 23:54
Jago można wiedzieć co to za model?
zamierzam kupić w najbliższym czasie i wciąż mam problem z wyborem :) wszelkie info mile widziane

Zestaw podstawowy czyli 2x Lampa D-lite 4 (400Ws), jak chcesz więcej fachowych informacji to zobacz na www.milso.com.pl (http://www.milso.com.pl)

Ich podstawowa zaleta to światło o ustalonej temperaturze - 5600 K - oraz łatwość sterowania. ogólnie działają świetnie a w promocyjnych zestawach nie są jeszcze przesadnie drogie. Elinchrom ma bogaty system więc można sie spokojnie rozwijać. Te lampy to chyba jedyna rzecz, której nie wymieniałem w ciągu ostatnich kilku miesięcy :mrgreen:

Jedyny problem z e-510:
Wcześniej używałem D200 i zdjęcia po ustawieniu 5600 K wychodziły idealnie barwowo. Po przesiadce na e-510 mały zonk - kolory wychodzą za ciepłe, np białe tło w kolorze beżu, to samo skóra - blady nordyk zyskuje opaleniznę godną Anrzeja L.. Trzeba korygować ręcznie w górę na skali Kelvina ale i tak trudno jest uzyskać dobry efekt.

Ogólnie mam problem z WB. W E-1 i E-500 działał bez zarzutu. W e-510 mam problem niezależnie od metody, nawet jak ręcznie ustawiam co 100 K i grzebie w innych parametrach. Dopiero jakieś dzikie kombinacje z włączeniem zmiany przestrzeni barwowej, trybu kolorów, desaturacją itd daja jakiś znośny efekt... tyle ze za każdym razem jest inaczej. Az podejrzewałem że mam walnięty WB w moim egzemplarzu ale na innym było podobnie

Czyli jakbyś chciał uzywac e-510 z elinchromami to przygotuj sie na ostra walkę :mrgreen:
Nie wiem jak z innymi "e" bo nie miałem okazji testować

Jakbyś miał bardziej sprecyzowane pytania to służę...

masz za mało miejsca na kartach że walisz jpegi? ORF i wszystko na temat ;)

RadioErewan
14.11.07, 00:19
lampa na korpusie w trybie FP błyska kilka razy - jest zgrana z lamelkami tak, aby cały kadr był zaświetlony. lampa studyjne trzaśnie raz a dobrze :)

Lampa w trybie FP błyska z częstotliwością kilkudziesięciu kHz. Na 1/1000 sekundy przypada kilkadziesiąt wyładowań. To zresztą przyczyna spadku zasięgu lampy. Nie sposób wyemitować tyle energii w krótkich pikach, które naswietlają poszczególne fragmenty kadru.

Porada dotycząca fotografowania bez światła zastanego na lampach studyjnych - im większa energia błysku tym dłuższy czas jego trwania. Mniejsze energie błysku uzyskuje się przez skrócenie czasu świecenia palnika - odcięcie zasilania. Z tego prosty wniosek, że lampa ustawiona na 1/8 mocy będzie znacznie krócej świecić, niż ta sama lampa wkręcona na pełen pałer. Lampy studyjne błyskają w zakresach 1/300-1/1000 sekundy.

Pozdrawiam

RadioErewan
14.11.07, 00:24
A tak na serio 1/500 dla mnie styka, na 1/180 (e-510) czasami model wychodzi nieostro szczegolnie jak portret nie ma byc plastikowy, np próba uchwycenia osoby któr nerwowo gestykuluje, odrzuca głowę/włosy itp.
Ale jeżeli nie fotografujesz w ISO 400 i/lub nie masz w studio okien, to ruch zamraża błysk lampy, który trwa 1/300-1/1000 sekundy. Może szerzej otwieraj obiektyw, uzyskując krótsze wyładowania?


Co do lamp to są to elinchromy.
Jak to te najtańsze, to uważaj, bo ponoć jakość ich jest "średnia". Choć mówił mi to konkurent Elinchroma, to akurat temu panu mogę wierzyć.

Pozdrawiam

lukafa
14.11.07, 11:17
RE... i tak wydaje mi się, że dlite to lepsza opcja niz wszystko inne w tej cenie (sunbox, marko, czy jingjauo)

Jago... miałbym kilka pytań ale może porozmawiajmy na gg jeśli będziesz online? (410061)

Jago
14.11.07, 11:41
masz za mało miejsca na kartach że walisz jpegi? ORF i wszystko na temat ;)

Kart ci u nas dostatek ale i twe szyderstwa przyjmiemy ze spokojem. Jako początkujący duzo czytam i doczytałem się na temat różnic pomiędzy JPG i RAW i niniejszym informuje, że walę RAWy z definicji.
WB wychodzi średnio niezleznieod formatu i naprawdę ciężko jest uzyskać wierne oddanie koloru sterując w postprodukcji barwą światła. Ponadto wkurza mnie że muszę ustawiać kolejny parametr zupełnie niepotrzebnie skoro 5600 K lamp powinno odpowiadać 5600 K w aparacie

Jago
14.11.07, 11:46
Proponuję zrobić over tego wątku.

Trochę mi się rozjaśniło, trop w kierunku maksymalnej mocy lamp może okazać się obiecujący, spróbuję zobaczyć dokąd dojadę - dzięki RE.

Dziękuję wszystkim, którzy sie włączyli i poradzili. Z uwagi na fakty techniczne temat jest chyba wyczerpany :?:

dadu
14.11.07, 15:55
Porada dotycząca fotografowania bez światła zastanego na lampach studyjnych - im większa energia błysku tym dłuższy czas jego trwania. Mniejsze energie błysku uzyskuje się przez skrócenie czasu świecenia palnika - odcięcie zasilania. Z tego prosty wniosek, że lampa ustawiona na 1/8 mocy będzie znacznie krócej świecić, niż ta sama lampa wkręcona na pełen pałer. Lampy studyjne błyskają w zakresach 1/300-1/1000 sekundy.

Pozdrawiam
Chcę zwrócić uwagę , że strumień światła wysyłany przez lampy studyjne zmienia się wraz z czasem trwania błysku ( maleje ). W lampach z trybem FP jest stabilizowany na stałym poziomie. Musimy pamiętać że lampę pracującą w trybie FP synchronizujemy inaczej t.j.
błysk rozpoczyna się przed otwarciem migawki i kończy po jej zamknięciu.
Korzystamy z innego wyprowadzenia stopki lub innej metody zapewniającej ten sam efekt.
Ograniczeniem są lampy nie aparat.

Jago
14.11.07, 17:36
Korzystamy z innego wyprowadzenia stopki lub innej metody zapewniającej ten sam efekt.
Ograniczeniem są lampy nie aparat.

Dadu please jakieś szczegóły, czyli jakie wyprowadzenie i jak otumanić zestaw lampy aparat aby lampy świeciły np 1/60 sek a mogawka w tym czasie dała 1/500

RadioErewan
14.11.07, 18:45
Porada dotycząca fotografowania bez światła zastanego na lampach studyjnych - im większa energia błysku tym dłuższy czas jego trwania. Mniejsze energie błysku uzyskuje się przez skrócenie czasu świecenia palnika - odcięcie zasilania. Z tego prosty wniosek, że lampa ustawiona na 1/8 mocy będzie znacznie krócej świecić, niż ta sama lampa wkręcona na pełen pałer. Lampy studyjne błyskają w zakresach 1/300-1/1000 sekundy.

Pozdrawiam
Chcę zwrócić uwagę , że strumień światła wysyłany przez lampy studyjne zmienia się wraz z czasem trwania błysku ( maleje ). W lampach z trybem FP jest stabilizowany na stałym poziomie. Musimy pamiętać że lampę pracującą w trybie FP synchronizujemy inaczej t.j.
błysk rozpoczyna się przed otwarciem migawki i kończy po jej zamknięciu.
Korzystamy z innego wyprowadzenia stopki lub innej metody zapewniającej ten sam efekt.
Ograniczeniem są lampy nie aparat.
OMG! Jak to jedną wypowiedzią można rozwalić cały misterny plan edukacyjny? Dadu, co mają wspólnego z trybem FP lampy studyjne?

Pozdrawiam

dadu
14.11.07, 20:34
OMG! Jak to jedną wypowiedzią można rozwalić cały misterny plan edukacyjny? Dadu, co mają wspólnego z trybem FP lampy studyjne?

Przepraszm , niczego nie chciałem burzyć lecz uzupełnić twoją wypowiedz.

Nie widzę powodu dla którego lampy studyjne miały być pozbawione tego trybu pracy.
Do niedawna był to poważny problem techniczny lecz przy obecnym poziomie produkcji elementów półprzewodnikowych nie stanowi to problemu i może być zrealizowane niewielkim kosztem.

Do Jago.
Aby wyzwolić tak długi błysk lampa powinna mieć odpowiednią konstrukcję t.j. posiadać stabilizację prądu palnika (stabilizator impulsowy) ograniczonego do takiej wartości aby energii zgromadzonej w kondensatorze wystarczyło na wygenerowanie błysku o wymaganym czasie trwania.
Synchronizacja.
Jest kilka sposobów lecz najprostszy to fotocela i lampa w trybie FP na stopce aparatu

Pozdrawiam.

willow32
14.11.07, 20:37
masz za mało miejsca na kartach że walisz jpegi? ORF i wszystko na temat ;)

Kart ci u nas dostatek ale i twe szyderstwa przyjmiemy ze spokojem. Jako początkujący duzo czytam i doczytałem się na temat różnic pomiędzy JPG i RAW i niniejszym informuje, że walę RAWy z definicji.
WB wychodzi średnio niezleznieod formatu i naprawdę ciężko jest uzyskać wierne oddanie koloru sterując w postprodukcji barwą światła. Ponadto wkurza mnie że muszę ustawiać kolejny parametr zupełnie niepotrzebnie skoro 5600 K lamp powinno odpowiadać 5600 K w aparacie

szyderstwa? no no widac mocnoś przewrażliwiony na swoim punkcie skoro odebrałes to jako szyderstwo :). Aparat źle rejestruje powiadasz, a może elinki z wiekiem zmieniły temperaturę? Pamiętaj że te zestaw economy, więc tak napradę z jakoscią prawdziwych elinek niewiele mają wspólnego...

PS to też nie było szyderstwo

Jago
16.11.07, 00:05
Jest kilka sposobów lecz najprostszy to fotocela i lampa w trybie FP na stopce aparatu


Dzięki jest to jakiś trop, sprobuja przy pierwszej okazji.

Zastanawiam sie z cicha co będzie, jeżeli zamiast lampy systemowej Olympusa założy sie transmiter radio lub IR? Inaczej, czy da sie wymusić na"obcym" urządzeniu ten kilkukrotny impuls trybu FP? Wtedy odpadłby problem co zrobic ze swiatłęm wyemitowanym przez lampe n aparcie...

tak tylko wymyślam :roll:

Jago
16.11.07, 00:12
PS to też nie było szyderstwo

W porządku. Sie nie gniewam. Tylko wkurzony jestem na sprzęt i stad pewna nerwowość.

Jeżeli chodzi o lampy maja kilka miesięcy i są sporadycznie używane - 200-300 zdjęć do tej pory wiec chyba (mam nadzieje) nie zdążyły.

Chyba pożyczę od siostry jej e-500 i zobaczę co wtedy. jak wyjdą lepiej to może uproszę ja o zamianę na moja 510 :?

Kris_1
16.11.07, 01:31
Zastanawiam sie z cicha co będzie, jeżeli zamiast lampy systemowej Olympusa założy sie transmiter radio lub IR? Inaczej, czy da sie wymusić na"obcym" urządzeniu ten kilkukrotny impuls trybu FP? Wtedy odpadłby problem co zrobic ze swiatłęm wyemitowanym przez lampe n aparcie...

tak tylko wymyślam :roll:
Z tego co wiem, to nie. Radiówka co mam ją od niedawna i nnej firmy którą oglądałem wcześniej ma tylko jeden styk do stopki (+masa). Tędy aparat informuje że otwiera migawkę i to wszystko. Na stopce są też inne styki po których aparat i lampa na stopce komunikują się (m.in. w trybie FP). Wraz z E3 pojawiła się zapowiedź lamp systemowych z literką "R" ale czy to oznacza że lampę można sobie postawić na statywie obok i sterować bezprzewodowo także w trybie FP? pewnie tak. A co ze starszymi modelami - czy będzie jakiś transmitter?

Jago
19.11.07, 12:13
tez tak mi się wydawało .... :cry: :cry: :cry: