PDA

Zobacz pełną wersję : Olympus E-500 - jestem nowy,1 lustrzanka co jak poustawiac;)



Anubis76x
2.09.07, 22:21
Witam

Miałem kupić kompakt Fuji S6500fd ale skuszony okazyjną ceną 1566zł (Vobis) kupiłem swoją pierwszą lustrzankę...

Teraz mam dylemat i chcę się poradzić:
Nie mam doświadczenia w robieniu zdjęć lustrzanką więc na razie chcę robić zdjęcia półśrodkiem np:
W słoneczne ładne dni chcę robić zdjęcia na Auto gdzie mam mimo wszystko parę różnych dostępnych funkcji np expozycja...
lub w pomieszczeniach tryb S gdzie aparat w trybie Auto usilnie ustawiał migawkę na 1/50 (mimo wyższego ISO) co groziło poruszonymi zdjęciami, ja w trybie S mogę ustawić ręcznie migawkę np na 1/60 lub lepiej 1/80 i np ISO na 250 + błysk i expozycja... efekt zadowalający...

Czy ktoś ma ten aparat i może mi napisać parę dobrych rad jak robić udane ładne zdjęcia bez zbytecznego grzebania w ustawieniach ?
jadę za tydzień do Egiptu z dziewczyną, chciałbym zachować wspomnienia na zdjęciach w możliwie najlepszy sposób :)
Zanim się w pełni nauczę robienia manualnych zdjęć chcę mniej więcej znać zasadę i ustawienia aby zdjęcia były lepsze niż robione standardowym kompaktem.
Czy ustawiacie w menu "Picture mode" Vivid czy Natural ? ja dałem natural i sharpnes +1 kreseczka... czy tak jest najlepiej ?
Reszta ustawień:
gradiation: normal
shq
noise reduction on
metering esp+af
af mode: s-af
wbkt, ae bkt, : na off
[...] : auto

Dzięki pozdrawiam

suchar
2.09.07, 22:28
Ale przeciez korekta ekspozycji to korekta ekspozycji, na zasadzie ciemniej/jasniej. Uznajesz, ze aparat np. niedoswietla zdjec, to dajesz korekte na plus ilestam EV. Nie podbijaj sobie ostrosci w aparacie, jesli juz to na kompie. I jesli nie robisz zdjec nocnych, to wylacz redukcje szumow, bo niedostepny jest wtedy tryb zdjec seryjnych i zdjecie robi sie dwa razy dluzej. A z manualnymi/polmanualnymi trybami to sam kombinuj i ucz sie. Lepiej probuj osiagnac jakis efekt i jesli nie wiesz jak, to szukaj/pytaj o info na ten temat. Bo wlasciwie nie da sie wszystkiego uniwersalnie, na raz ustawic.
Pzdr

dziekan
2.09.07, 22:32
Witam

Miałem kupić kompakt Fuji S6500fd ale skuszony okazyjną ceną 1566zł (Vobis) kupiłem swoją pierwszą lustrzankę...

Teraz mam dylemat i chcę się poradzić:
Nie mam doświadczenia w robieniu zdjęć lustrzanką więc na razie chcę robić zdjęcia półśrodkiem np:
W słoneczne ładne dni chcę robić zdjęcia na Auto gdzie mam mimo wszystko parę różnych dostępnych funkcji np expozycja...
lub w pomieszczeniach tryb S gdzie aparat w trybie Auto usilnie ustawiał migawkę na 1/50 (mimo wyższego ISO) co groziło poruszonymi zdjęciami, ja w trybie S mogę ustawić ręcznie migawkę np na 1/60 lub lepiej 1/80 i np ISO na 250 + błysk i expozycja... efekt zadowalający...

Czy ktoś ma ten aparat i może mi napisać parę dobrych rad jak robić udane ładne zdjęcia bez zbytecznego grzebania w ustawieniach ?
jadę za tydzień do Egiptu z dziewczyną, chciałbym zachować wspomnienia na zdjęciach w możliwie najlepszy sposób :)
Zanim się w pełni nauczę robienia manualnych zdjęć chcę mniej więcej znać zasadę i ustawienia aby zdjęcia były lepsze niż robione standardowym kompaktem.
Czy ustawiacie w menu "Picture mode" Vivid czy Natural ? ja dałem natural i sharpnes +1 kreseczka... czy tak jest najlepiej ?
Reszta ustawień:
gradiation: normal
shq
noise reduction on
metering esp+af
af mode: s-af
wbkt, ae bkt, : na off
[...] : auto

Dzięki pozdrawiam
vivid daje intensywniejsze kolory niż natural
zamiast shq daj RAW kiedyś zrozu miesz dlaczego - wiecej babrania się z fotkami ale z gruntu zepsute fotki w RAW idzie uratować
AF- w zależności co focisz - jak coś szybko sie porusza lepiej dać c-af, ale s-af jest ok do wiekszosci sytuacji
metering ok
wszystkie braketingi wyłacz
WB w rawie możęsz zrobić jaki chcesz przy wywoływaniu zdjecia programem
pzdr

Anubis76x
2.09.07, 22:46
W RAW focić nie będę na razie bo starczy ledwo na 300 parę zdjęć (mam 4Gb CompactFlash) a wyjazd będzie 2 tyg.
Pytam o to wyostrzenie bo nie do końca byłem zadowolony z ostrości wykonywanych fotek na zewnątrz budynku, niby są dobrę ale czegoś mi brakuje... delikatne wyostrzenie by się przydało..

Wiem że to lustrzanka z najniższej półki ale mogło by być lepiej nawet w trybie zupełnego Auto:)

suchar
2.09.07, 22:51
Przyzwyczajenia po kompakcie :) Tam pewnie miales wyostrane fotki firmware'owo, co czasem moze skutkowac plastikiem, dlatego taka czujesz roznice. Poza tym 14-45 (bo chyba to masz) nie jest ostry jak zyleta, raczej lekko mydli i dobrze jest samemu podostrzyc na kompie.

Smerf Maruda
2.09.07, 22:52
Wiem że to lustrzanka z najniższej półki ale mogło by być lepiej nawet w trybie zupełnego Auto:)

Było kupić tego Fuji.

tomek s
2.09.07, 22:57
Próbuj, testuj różne ustawienia, bo nie ma jedynej i uniwersalnej recepty na dobre zdjęcie ;)
Automatyka, to tylko jakieś szablonowe ustawienia, które nie sprawdzą się, w każdej sytuacji. Pierwsze co, to obowiązkowa lektura instrukcji obsługi, dowiesz się do czego służą poszczególne opcje menu :D
Czytanie tego forum również pomaga.
pzdr

Anubis76x
2.09.07, 23:31
Przyzwyczajenia po kompakcie :) Tam pewnie miales wyostrane fotki firmware'owo, co czasem moze skutkowac plastikiem, dlatego taka czujesz roznice. Poza tym 14-45 (bo chyba to masz) nie jest ostry jak zyleta, raczej lekko mydli i dobrze jest samemu podostrzyc na kompie.

Nie chce dodatkowo wyostrzać na kompie jpg'a i go nadpisywać ze względu na powtórną kompresje... i przez to utratę jakości.. dla tego wolę żeby w miarę dobrze wykonał to aparat.
Na komputerze będę pewnie obrabiać zdjęcia następnym razem gdy nie będę potrzebować
wykonania aż tak dużej ilości zdjęć...
Dziękuje Pozdrawiam

może kiedyś wymienie obiektyw na jaśniejszy i ostrzejszy tylko pewnie to droga sprawa...

Ania_
2.09.07, 23:33
Wiem że to lustrzanka z najniższej półki ale mogło by być lepiej nawet w trybie zupełnego Auto:)

Ucz się ucz... na własnych błędach najłatwiej ;)

suchar
2.09.07, 23:34
Przyzwyczajenia po kompakcie :) Tam pewnie miales wyostrane fotki firmware'owo, co czasem moze skutkowac plastikiem, dlatego taka czujesz roznice. Poza tym 14-45 (bo chyba to masz) nie jest ostry jak zyleta, raczej lekko mydli i dobrze jest samemu podostrzyc na kompie.

Nie chce dodatkowo wyostrzać na kompie jpg'a i go nadpisywać ze względu na powtórną kompresje... i przez to utratę jakości.. dla tego wolę żeby w miarę dobrze wykonał to aparat.
Na komputerze będę pewnie obrabiać zdjęcia następnym razem gdy nie będę potrzebować
wykonania aż tak dużej ilości zdjęć...
Dziękuje Pozdrawiam

może kiedyś wymienie obiektyw na jaśniejszy i ostrzejszy tylko pewnie to droga sprawa...

?? Robisz zdjeciu w jpg'u, otwierasz je na kompie w programie graficznym (np. Olympus Master), podostrzasz tak jak TY chcesz, a nie jak w aparacie zawsze tak samo i nadpisujesz. Jaka utrata jakosci?!

14-54 jest swietnym obiektywem, szybki AF, jasny, ostry i kosztuje troche ponizej 2tys zl. Warto, jak za te jakosc to niska cena.
Pzdr

dog_master
2.09.07, 23:37
Po pierwsze, przeczytaj instrukcje :) Ta E-Systemowa jest baaardzo fajna i naprawde, wiele daje i przyjemnie sie ją czyta :)

Co moge, to podpowiem ;)


W słoneczne ładne dni chcę robić zdjęcia na Auto gdzie mam mimo wszystko parę różnych dostępnych funkcji np expozycja...
lub w pomieszczeniach tryb S gdzie aparat w trybie Auto usilnie ustawiał migawkę na 1/50 (mimo wyższego ISO) co groziło poruszonymi zdjęciami, ja w trybie S mogę ustawić ręcznie migawkę np na 1/60 lub lepiej 1/80 i np ISO na 250 + błysk i expozycja... efekt zadowalający...Blysk zamraza, wiec przy 1/50 raczej nie poruszysz ;)


Czy ktoś ma ten aparat i może mi napisać parę dobrych rad jak robić udane ładne zdjęcia bez zbytecznego grzebania w ustawieniach ?Nie ustawiaj ani trybu auto, ani trybu S, bo mozesz ustawic za krotki czas i niedoswietlic zdjecia. Najlepiej tryb A, najnizsza wartosc przyslony i jak cos, to podnosisz iso. Dziala lepiej niz auto i nawet mniej z tym roboty ;)


Zanim się w pełni nauczę robienia manualnych zdjęć chcę mniej więcej znać zasadę i ustawienia aby zdjęcia były lepsze niż robione standardowym kompaktem.Lepsze czyli jakie?


Czy ustawiacie w menu "Picture mode" Vivid czy Natural ? ja dałem natural i sharpnes +1 kreseczka... czy tak jest najlepiej ?Zalezy od gustu ;) Ja mam Vivid, bo niby ladniejsze kolorki.


shqJa robie w HQ, podobno jest roznica, ale dla mnie niewidoczna, a wole wiecej zdjec na karcie

noise reduction onRedukcja szumow? Wlaczona? Po co? ;) wlaczaj ja do zdjec z dlugim czasem naswietlania, w nocy np. A tak to wylacz, bo uniemozliwia zdjecia seryjne.

metering esp+afNa poczatek moze byc, mozesz zmienic na opcje nr 2, czyli centralnie wazony - to, co w centrum kadru najbardziej wplywa na ekpozycje.

af mode: s-afCzyli zwykly AF. Do obiektow w ruchu uzywaj AF-C. MF to reczne, fajne do zabawy, jak sie ma dobry wzrok ;)

wbkt, ae bkt, : na offI dobrze ;) Wrzuc w Google haslo "braketing" albo znajdz w instrukcji.

[...] : autoPunkt AF... Wez srodkowy, nie bedzie niespodzianek. Jak cos, to mozna przekadrowac.

Suchar, jpg przy kazdym nadpisaniu sie traci na jakosci... Taki format ;)

kisi
3.09.07, 09:26
Za tydzień Egipt.... to masz zagwózdkę. Przez kilka dni musisz sie nauczyc obslugi lusterka.
Ja proponuje ci zrobic tak:
Opanuj jeden z trybów aparatu - chyba najlepszy bedzie priorytet przysłony A. Nie interesuj sie wartością przysłony - po prostu dobieraj tak jakie masz światło w jakim bedziesz robił fotke. Jesli bedzie za ciemno (bedziesz to widział po tym ze aparat chce ustawic długi czas otwarcia migawki ktory spowoduje ze zdjecie bedzie nieostre) to otwieraj na max (jesli sie bardziej nie da to wtedy ustaw wyższe ISO). Jesli aparat pokaze ze czas otwarcia migawki jest bardzo krótki to najpierw zmniejsz ISO, pozniej przymknij przysłone.

Generalnie posługując sie w miare mozliwosci niskim ISO oraz przysłoną pilnuj aby czas nie był dluższy od 60ms a dla ciebie to w zasadzie im krócej tym lepiej (np. wartość 160ms) tym bezpieczniej.

Potrenuj fotki podswiatło głównie portretowe (wymuszaj błysk lamy bo inaczej postac bedzie ciemna).

Co do parametrów aparatu to tak jak poprzednicy pisali. Generalnie na normal. Zadne podbicia, zadne podkrecanie ostrości, zadne odszumianie.

TYLKO RAW !!!
RAW gwarantuje ci powtarzalność. Gwarantuje ci ze mozesz ta fotke wykonac jeszcze raz (tak jakbys tam był) z innymi ustawieniami. Zwlaszcza dla ciebie nieobeznanego ze sprzętem. Lepiej zrobic 300 RAWów anizeli 3000 jpg z ktorych po odsiewie okaze sie ze zdecydowana wiekszosc jest to kitu i jest nie do uratowania.

I jeszcze jedno wiem ze to pewnie nie wchodzi w rachube ale bez filtru polaryzacyjnego bedzie ci tam ciezko zrobic fotki marzeń.

Powodzenia.

KaarooL
3.09.07, 09:41
ZZN (może za wcześnie na lustro?)
RTFM (w instrukcji wszystko jest, wystarczy przeczytać)

suchar
3.09.07, 09:43
Nie wiem czy sensowne jest proponowanie koledze robic fotki w RAW, na wyjezdzie, skoro nigdy nie mial z tym jeszcze do czynienia. Potem bedzie mial mase obrabiania. Jesli nie zdazysz sie pobawic tym formatem przed wyjazdem, w miare go opanowac, to rob w shq i juz. RAW daje duze mozliwosci korekty, ale przez to kazde zdjecie trzeba potem wywolywac do jpg-u na kompie.
Pzdr

skow
3.09.07, 09:55
RAW daje duze mozliwosci korekty, ale przez to kazde zdjecie trzeba potem wywolywac do jpg-u na kompie.
Pzdr

Można na kompie ale też można wywoływać w aparacie

dog_master
3.09.07, 10:16
Anubis76x, rawy to dobry pomysl, ale najpierw pobaw sie z nimi w domu, powywoluj, zobacz, ile ich wejdzie na karte... Co by potem nie miec niespodzianki

Ania_
3.09.07, 10:31
Zwlaszcza dla ciebie nieobeznanego ze sprzętem.

Oj Kisi ja się z tym akurat nie zgadzam. Osobiście strasznie nieprofesjonalnie cykam w jpegach ;) Może się skuszę na RAWy... kiedyś... póki co nie narzekam. :D Mam e500 tylko pół roku i poznaję (nadal) jego możliwości... a zabawę w wywoływanie RAWów (do czego trzeba mieć jednak chociaż trochę talentu, bo mi to wcale nie idzie) zostawię jak opanuję wszystkie możliwości e500.


Nie wiem czy sensowne jest proponowanie koledze robic fotki w RAW, na wyjezdzie, skoro nigdy nie mial z tym jeszcze do czynienia. Potem bedzie mial mase obrabiania.

Zgadzam się. Ja się trochę bawiłam RAWami - póki co to dla mnie jednak zbyt skomplikowane... :oops: Efekty mnie nie zadowalają, bo nie mam aż takich zdolności w tym zakresie. :?

salvadhor
3.09.07, 11:13
Po co ktoś się ma zrażać do aparatu oglądając z niego wynikowe słabe jpg'i ? Jak dla mnie, lustrzanka to tylko + RAW. Nigdy nie próbowałem pstrykać w jpg, na pierwszy rzut oka pewnie nikt by różnicy się nie dopatrzył, ale na drugi rzut. .JPG ma jednak swoje ograniczenia.

Dar-i-jush
3.09.07, 12:19
Otóż to. Odkąd fotografia weszła w cyfrę, kupa ludu kupuje lustrzanki, bo przecież to lepsze od kompaktu, a nie trzeba już liczyć się takimi kosztami eksploatacji jak w fotografii analogowej. Jednak prawda jest taka, że użytkowanie lustrzanki wymaga doświadczenia. To nie jest sprzęt dla ludzi, którzy walą zdjęcia gdzie się da i ile się da. Lustrzanka daje większe możliwości, ale też wymaga więcej zaangażowania. Żadna lustrzanka sama z siebie nie zrobi pięknego zdjęcia.
Wg mnie 300 RAW'ów z wakacji to bardzo dużo. Sam bym aż tyle nie przywiózł. Tylko, że mnie analogowa fotografia nauczyła szanowania klatki i wszystkiego, co z tym związane ;)

dziobolek
3.09.07, 19:29
Jeśli w czymś ci to pomoże to proszę bardzo, oto mój punkt widzenia.

W moim przypadku po zakupie aparatu i zapoznaniu się z opiniami na forum, ustawiłem aparat na tryb RAW+JPEG.
Nastukałem kilka fotek testowych i...
Potem na kompie w domowym zaciszu przystąpiłem do testów i porównań.
Kiedy pobawiłem się z RAW'em, poprostu stwierdziłem - to jest to!!!
Stąd na mojej liście zakupów jest CF'ka 8Gb.

Nasunęło mi się takie porównanie do czasów analogów:

RAW jest jak negatyw - w wirtualnej ciemni masz władzę nad niemal każdym parametrem.
Nawet jeśli coś pójdzie nie tak podczas focenia, to na kompie wywołując RAW'a sporo możesz uratować.

JPEG to jak gotowa fotka z Polaroida - fajnie jak się udało zrobić dobre zdjęcie.
Jeśli nie??? No cóż też można poprawiać. Nie masz co prawda, aż takich możliwości jak w RAW, ale da się, a jakże.
Tylko że tu już każda ingerencja w fotkę i zapis po korekcie to strata jakości, niestety.

No cóż opinii na temat RAW będzie tyle ilu jest użytkowników.
Jedni stwierdzą że to jedyny słuszny format, drudzy jeszcze do niego nie dojrzeli poznając aparat, jeszcze inni się poprostu boją tego formatu.

I tu znów odniesienie do czasów analogów:

-byli tacy co focili lustrzankami i sami wywoływali fotki,
-byli tacy co focili lustrzankami i nosili do fachowca do wywołania.

Prawda natomiast jest taka że sam musisz spróbować i zadecydować.

Jedno co mogę powiedzieć to:
"Nie taki diabeł straszny, jak go co niektórzy malują".

Powodzenia i pozdrówka!

suchar
3.09.07, 21:13
Ja nie mowie, ze RAW-y w ogole nie. Tylko niech najpierw sie z tym oswoi, by potem nie byc rozczarowanym po powrocie z wyajzdu... A jak nie zdazy, nie nauczy sie, to pozostaje shq.

caymer
3.09.07, 21:36
ja się wetnę w wątek, RAWy spróbowałem i jest fajna zabawa.
Najbardziej jako początkującego drażni mnie to że w e-330 aparat pokazuje przepały zwłaszcza przy pełnym słońcu, co czeka pytającego, jak będzie focił w egipcie przy pełnym słońcu a coś będzie w cieniu.
albo dobrze oświetlony obiekt i niebo przepalone,
albo obiekt przyciemnawy a niebo nie przejarane.

no i nauka, jak ten balans ustawiać, ja przeważnie przecieplam foty do plastikowych kolorków, no i wyostrzanie, kiedy nie będzie za bardzo, żeby i na ekranie ładnie i na papierze super wyglądało.

dziobolek
3.09.07, 21:51
Ja nie mowie, ze RAW-y w ogole nie. Tylko niech najpierw sie z tym oswoi, by potem nie byc rozczarowanym po powrocie z wyajzdu... A jak nie zdazy, nie nauczy sie, to pozostaje shq.

Dlatego też rozsądnym wyjściem jest tryb zapisu RAW+JPEG.
A tak na marginesie, to wydaje mi się, że nawet w Egipcie znajdziesz tzw. NetCaffe
gdzie w razie potrzeby można usiąść na chwilę do kompa i zgrać fotki na płytkę,
lub jakiekolwiek inne medium typu pendrive, jeśli takowe posiadasz, oczywiście.

Poza tym masz jeszcze trochę czasu do wypadu, więc popróbuj.

Anubis76x
3.09.07, 22:01
no dobra....
dziękuje za odpowiedzi....
z tym Rawem to sie wstrzymam do powrotu po prostu bede wiecej robic zdjec i wybiore te najlepsze w sumie troche na manualy pstrykalem zdjec jak mialem małpkę Canon PowerShot A60 :) ale głównie w trudnych warunkach gdy bylo ciemno...
a co do ich obrobki moze nie bedzie tak zle bo troche bawilem sie kiedys Photoshopem i nadal czesto z dobrym efektem udaje mi sie poprawic lub wyretuszowac nie jedno zdjecie wiec jako takie pojecie mam..

Czy ten aparat waszym zadaniem w miare dobrze radzi sobie z reprodukcja zdjec w trybie AUTO przy bardzo dobrze naslonecznionych dniach ? zaloze mu nasadke zeby promienie sloneczne nie robily odblaskow.
Zrobilem zdjecia w lekko pochmurny dzien w trybie Auto i w sumie calkiem dobrze wyszly mu zdjecia nie testowalem trybow tematycznych ale jakos tak nie ufam im za bardzo.

mathu
3.09.07, 22:28
Pstrykaj w JPEG, bo potem się okaże że karta za mała...

Ale jeżeli robisz np. zachód słońca, albo jesteś w pomieszczeniu, to przełącz na chwilę na RAW, opłaci się.

Wiejo
4.09.07, 07:02
jest też na kółku program scene i tam możesz wybrac temat który aktualnie bedziesz fotografował. Myślę, ze jak przez ten krótki czas jak nie dojdziesz do wprawy to ten program pozwoli Ci na uratowanie wielu sytuacji. Pozdrawiam.

rodia
4.09.07, 08:00
Z tymi JPGami to nie jest aż tak źle nie przesadzajmy. Jest źle z punktu widzenia fachowca czy też dojrzałego fotoamatora, ale nie jest tragicznie. Ja robie w jpgach wszelkie imprezki, zabawy bo mi sie nie chce długo grzebać w RAWACH. Jak mam imprezkę z której ma być 100-200 fotek no to sorki nie bedę siedział przy RAWach tyle czasu. - jednak mówię tu o imprezkach rodzinnych czy bardziej zoorganizowanych zabawach. Ludzi naprawdę łatwo zadowolić po prostu w miare jasnym nieporuszonym zdjęciem o ile BW nie jest totalnie walnięty. Ja pierwszych kilka miesięcy wogóle się rawów nie tykałem a rodzinka i znajomi chwalili zdjęcia wlaśnie z tych powodów i często sami prosili na własne imprezki jako fotografa. Więc nie tragizujmy.
W RAWach robie tylko jak już raz na kiedyś trafi mi się jakiś kościół gdzie fotek robi się znacznie mniej a efekt musi być zadowalający.
Zresztą jak już RAW to zawsze RAW + JPG - choćby żeby przeglądać te foty w wiekszym rozmiarze potem bez otwierania miniaturek z rawów.
Ktoś na forum u nas napisał kiedyś "do RAWów trzeba dojrzeć" - i taka prawda. Nie rób rawów od razu na siłę. Pofoć w JPGach - jak po jakimś czasie sam zauważysz ich niedoskonałości i ograniczenia obróbki to wtedy sprubójesz Rawów i bedzie git.

kisi
4.09.07, 08:09
Zwlaszcza dla ciebie nieobeznanego ze sprzętem.

Oj Kisi ja się z tym akurat nie zgadzam. Osobiście strasznie nieprofesjonalnie cykam w jpegach ;) Może się skuszę na RAWy... kiedyś... póki co nie narzekam. :D Mam e500 tylko pół roku i poznaję (nadal) jego możliwości... a zabawę w wywoływanie RAWów (do czego trzeba mieć jednak chociaż trochę talentu, bo mi to wcale nie idzie) zostawię jak opanuję wszystkie możliwości e500.


Nie ma sie czego bać. RAWy mozesz wywolac hurtem wszystkie bez zadnej obrobki. Nie potrzeba zadnej wiedzy tajemnej aby aby obrabiac RAWy. Moja obrobka RAWow sprowadza sie jedynie do ustawienia prawidlowej ekspozycji (jesli fotka w trudnych warunkach to ustawiam kompromis czego ma byc wiecej przepałów czy ciemnicy - zaleznie od tego na czym ci na fotce zalezy), oraz ew. korekty balansu bieli. Reszty w zasadzie nie ruszam. Raptem 2 suwaki. RAW daje to ze z czasem jak w sposob naturalny czlowiek chlonie wiedze (a wiec i lepiej umie wywolywac RAWy) to moze wrocic do fotek z przeszlosci i poprawic to co wczesniej nie umiał zrobic. Majac dodatkowo na uwadze to ze pewne chwile sie nie wrócą, a niektore fotki moga miec znaczenie sentymentalne to RAW jest wcale nie do przecenienia.
Dla mnie kiedys RAW to byla wyzsza szkola jazdy, ale tak naprawde RAW pozwala sie lepiej nauczyc focić, ot to taki symulator fotek - zmieniasz i widzisz co sie zmienia i mozna wyciagnac wnioski na przyszlosc jak ustawiac ekspozycje bezposrednio w aparacie.

salvadhor
4.09.07, 11:36
Ja całe tony RAW'ów (przed selekcją) obrabiam ... W kilka minut. Robi to skrypt, który generuje mi z tego ładniutkie .jpg'i, wg, zadanego rozmiaru, jakości, z danymi EXIF. Fotki w RAW, które do czegoś się nadają, lub można rozwinąć ich myśl przewodnią, obrabiam w RawTherapee. Generalnie, obrabiam RAW'y w 2% materiału z aparatu. Dlaczego więc od razu nie używam .jpg ? Mam większe zaufanie do komputerowej konwersji do tego formatu, jak też ustawienia balansu bieli, wyostrzenia, itp.

dog_master
4.09.07, 13:46
Oj, nie przesadzajcie...

Po co robic zdjecia w rawach tylko po te, zeby potem wywolac hurtowo zgodnie z exifem? Ja tam wole uzywac rawa wtedy, kiedy jest taka potrzeba.

Poza tym, tez tak nie do konca wszystkie parametry mozna zmienic... Tych najbardziej widocznych, czyli czasu naswietlania i przyslony - nie. A poczatkujacy moga pomyslec, ze "wszystkie" to wszystkie...

Wszystko inne MOZNA zmienic na kompie, tylko z malym [czaem wielkim] dodatkiem w postawi szumu ;)

salvadhor
4.09.07, 14:53
@dog_master
Jak jestem w terenie, to zwykle nie mam czasu zastanawiać się, czy do tego zdjęcia nadaje się jpg, czy raw. Po prostu domyślnie nastawiam się na raw'y, żeby potem w razie czego nie pluć sobie w brew.

Nie chodzi mi to, by każdy puszył się jako 'profesjonalista' który robi w raw'ach. Po prostu, skoro jest taka możliwość, to _można_ ją wykorzystać - a nie być rozczarowanym mydłem, jakie może wyjść po pstryknięciu jpg.
Aby nie być gołosownym - jeden przykład, fotka tego samego miejsca, w tym samym czasie, moje zdjątko wywołane z rawa, kolegi to jpg z Canona 350d :
Jak dla mnie, subtelna różnica jest :)


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://fotodhior.g-net.pl/albums/Fotki%20Dhora/Trencin2007/p3164922.orf.jpg)


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://fotos.gorlice.net.pl/forever_koala/img015.jpeg)

zibi1303
4.09.07, 15:07
Twoja jest o niebo lepsza. To nie jest subtelna różnica, to widać gołym okiem...;)
Jaki obiektyw miał ten EOS a jaki przy E-500 ?

salvadhor
4.09.07, 15:15
@zibi1303

Kitowe szkła - u mnie jeszcze wtedy było zakręcone 14-45mm. 350d to nie wiem co mają w kicie ... 18-55 mm?

Ania_
4.09.07, 15:16
Aby nie być gołosownym - jeden przykład, fotka tego samego miejsca, w tym samym czasie, moje zdjątko wywołane z rawa, kolegi to jpg z Canona 350d :


Uno momento - chyba nie można porównywać fotek z dwóch rodzajów aparatów. ;) Wytłumaczcie mi jak dziecku - czy ja takiego nasycenia barw nie uzyskam na JPG w PSie? Nie śmiejcie się - serio pytam. OK - rozumiem - RAWy przy ciężkich warunkach, ale znowu z kiepskiego zdjęcia, cudów chyba i tak się nie wyciągnie? Wiem, ze to nie wątek o RAWach, ale poczułam się nieco dziwnie, jako, ze chyba jedyna bawię się w jpgach. :oops: Możliwe, ze to błąd (?).

salvadhor
4.09.07, 15:20
@Mysikrólik
Twoje fotki zbijają moją teorię, że zdjęcia w jpg będą fatalne :)

Co do porównania zdjęć z dwóch różnych sprzętów, to nie zrobiłem tego, aby pokazać, że E-system robi lepiej, a Canon gorzej - po prostu, to dowód na to, że zdjęcie w .jpg _może_ (ale nie musi) zaprzepaścić nieco uroku pstrykanego miejsca.

zibi1303
4.09.07, 15:24
Raczej wykazałeś że Canonowski kti to po prostu kit.... :mrgreen:

dog_master
4.09.07, 15:35
Mysikrólik - da się. Jak najbardziej się da. Tylko, że im więcej bawimy się na jpgu, tym bardziej traci on na jakosci. A raw nie az tak.

A porownanie imho bardzo nietrafione, bo wiadomo, ze kit canona jest o wiele gorszy od kita olka, poza tym same aparaty sie roznia, maja inny postprocesing.

Ania_
4.09.07, 17:08
Salvadhor -> miło mi to słyszeć. ;)

Dog_master -> o właśnie, właśnie - strata jakości... olśniło mnie.

dobra, już nie offtopicuję :oops:

dziobolek
4.09.07, 20:17
Oj, nie przesadzajcie...

...Poza tym, tez tak nie do konca wszystkie parametry mozna zmienic... Tych najbardziej widocznych, czyli czasu naswietlania i przyslony - nie. A poczatkujacy moga pomyslec, ze "wszystkie" to wszystkie...

Wszystko inne MOZNA zmienic na kompie, tylko z malym [czaem wielkim] dodatkiem w postawi szumu ;)

A kto śmie twierdzić że wszystkie, a także czas i przysłonę???
Coś, gdzieś przeoczyłem, niedoczytałem???
Bo znaleźć nie mogę.



...
Dog_master -> o właśnie, właśnie - strata jakości... olśniło mnie.
...

No przecie o tym pisałem wcześniej ;)


RAW jest jak negatyw - w wirtualnej ciemni masz władzę nad niemal każdym parametrem.
Nawet jeśli coś pójdzie nie tak podczas focenia, to na kompie wywołując RAW'a sporo możesz uratować.

JPEG to jak gotowa fotka z Polaroida - fajnie jak się udało zrobić dobre zdjęcie.
Jeśli nie??? No cóż też można poprawiać. Nie masz co prawda, aż takich możliwości jak w RAW, ale da się, a jakże.
Tylko że tu już każda ingerencja w fotkę i zapis po korekcie to strata jakości, niestety.

Co do ustawień to jedziemy (moje preferencje, oczywiście - nie utożsamiać z ideałem, proszę ;) ).

-tryb A - priorytet przysłony,
-włączony tylko centralny punkt auto-fokus,
-pomiar światła - centralnie wyważony,
-tryb zapisu RAW+JPEG,
-przycisk funkcyjny - podgląd głębi ostrości - GO
-tryb obrazu - VIVID
-S-AF w większości przypadków, C-AF - kiedy mogę spodziewać się "dynamicznych" sytuacji.
-kartka białego papieru do Ustawiania balansu bieli - WB

Altenatywnie korzystam też z funkcji SCENE, gdzie podpatruję (uczę się) nastawy proponowane do poszczególnych tematów.
Według mnie lepsze to niźli AUTO, choć na początku sam fociłem w tym trybie, to szybko z niego zrezygnowałem.

henry1
4.09.07, 20:40
Ucz się ucz... na własnych błędach najłatwiej ;)





Ale na cudzych najtaniej :mrgreen:
Pzdr

Ania_
4.09.07, 20:54
Ucz się ucz... na własnych błędach najłatwiej ;)





Ale na cudzych najtaniej :mrgreen:
Pzdr

hehehe

Dziobolek -> faktycznie, jakoś czytałam po łebkach. :oops:

Anubis76x
4.09.07, 21:29
-tryb A - priorytet przysłony,
-włączony tylko centralny punkt auto-fokus,
-pomiar światła - centralnie wyważony,
-tryb zapisu RAW+JPEG,
-przycisk funkcyjny - podgląd GO
-tryb obrazu - VIVID

Dzięki tylko czemu masz nasycenie ustawione na VIVID ? myslalem ze uzytkownikom lustrzanek bardziej chodzi o naturalnosc i prawdziwosc przekazu (barw).
Ten Vivid to chyba takie nasycone zdjecie zrobi jak kazda malpa Sony...
-przycisk funkcyjny - podgląd GO <--- co to jest ? fajnie jak by aparat pokazywal rezultad nastawy na ekranie w postacji zdjecia ;) nie cyferek..
Ten tryb przeslony troszke mnie odstrasza myslalem bardziej o S... czyli o predosci migawki.
Nie bardzo umiem poslugiwac sie przeslona.. jak jest najmniejsza to aparat robi ostrzejsze
zdjecie w najdalszym kadrze (np widoczki?) a jak najwieksza przeslona to ostre sa elementy najblizej obiektywu ? (portret?) jesli tak to jak tego uzywac skad moge wiedziec jak ustawic przeslone np posrednio zeby uzyskac najlepszy efekt ? bo rozumiem ze iso i predkosc migawki to sama sie ustawi jesli jest np iso na auto (akurat u mnie zablokowalem powyzej ISO400).

W pomieszczeniach przy sztucznym swietle auto raczej odpada efekt byl gorszy niz w starym kompakcie zdjecia jakies takie brudne, predkosc migawki zawze ustawiala sie na 1/50 co jest za malo ze wzgledu na mozliwosc poruszenia zdjecia, ustawilem na S i dalem migawke na 1/80 do tego ISO na 250 i troszke podciagnalem ekspozycja co rozjasnilo mi ladnie zdjecie :)
co to jest expozycja jak dziala ? czy to nie jest sztuczne rozjasnienie obrazu ?

dziobolek
4.09.07, 21:41
...Dziobolek -> faktycznie, jakoś czytałam po łebkach. :oops:

No problem, zdarza się.

Jako że temat postu jest odpowiedni dla początkujących w E-systemie, to zaproponuję coś takiego.

Podzielmy się tu swymi doświadczeniami z zakresu ulubionych nastaw stosowanych w poszczególnych sytuacjach.
Będzie łatwiej "nowym" znaleźć się w tym E-świecie ucząc się sprawdzonych metod.
Co wy na to???

Kto pierwszy przy tablicy??? ;)


...
Dzięki tylko czemu masz nasycenie ustawione na VIVID ? myslalem ze uzytkownikom lustrzanek bardziej chodzi o naturalnosc i prawdziwosc przekazu (barw).
Ten Vivid to chyba takie nasycone zdjecie zrobi jak kazda malpa Sony...

To nie do końca tak jak piszesz, mnie akurat w większości przypadków bardziej ten efekt odpowiada.
Sprawdź jaki tobie podejdzie - zrób dwie fotki kilku sytuacji w obu trybach i dokonaj wyboru.



...
-przycisk funkcyjny - podgląd GO <--- co to jest ? fajnie jak by aparat pokazywal rezultad nastawy na ekranie w postacji zdjecia ;) nie cyferek..

Kiedy patrzysz przez wizjer to przysłona jest zawsze otwarta na maxa - aby lepiej widzieć, co nie daje wyobrażenia o głębi ostrości (GO), tzn. o ostrym obszarze w okolicy fotografowanego obiektu. Używając podglądu przymykasz przysłonę do zadanej wartości przed wykonaniem fotki, i dopiero wtedy masz w wizjerze właściwy obraz.

...
Ten tryb przeslony troszke mnie odstrasza myslalem bardziej o S... czyli o predosci migawki.
Nie bardzo umiem poslugiwac sie przeslona..

Bez obaw. Operując przysłoną masz władzę nad GO, a czas aparat dobierze odpowiedni do przysłony.
Jeśli czas za duży = konieczność zastosowania wyższego ISO


...
jak jest najmniejsza to aparat robi ostrzejsze
zdjecie w najdalszym kadrze (np widoczki?) a jak najwieksza przeslona to ostre sa elementy najblizej obiektywu ? (portret?) jesli tak to jak tego uzywac skad moge wiedziec jak ustawic przeslone np posrednio zeby uzyskac najlepszy efekt ? bo rozumiem ze iso i predkosc migawki to sama sie ustawi jesli jest np iso na auto (akurat u mnie zablokowalem powyzej ISO400).

W pomieszczeniach przy sztucznym swietle auto raczej odpada efekt byl gorszy niz w starym kompakcie zdjecia jakies takie brudne, predkosc migawki zawze ustawiala sie na 1/50 co jest za malo ze wzgledu na mozliwosc poruszenia zdjecia, ustawilem na S i dalem migawke na 1/80 do tego ISO na 250 i troszke podciagnalem ekspozycja co rozjasnilo mi ladnie zdjecie :)
co to jest expozycja jak dziala ? czy to nie jest sztuczne rozjasnienie obrazu ?

Powoli, powoli, nie wszystko naraz, bo ci się pomiesza. ;)

dog_master
4.09.07, 22:16
A kto śmie twierdzić że wszystkie, a także czas i przysłonę???
Coś, gdzieś przeoczyłem, niedoczytałem???
Bo znaleźć nie mogę.

Nie wprost, ale jest to sugerowane:


Gwarantuje ci ze mozesz ta fotke wykonac jeszcze raz (tak jakbys tam był) z innymi ustawieniami.


RAW jest jak negatyw - w wirtualnej ciemni masz władzę nad niemal każdym parametrem.


RAW pozwala sie lepiej nauczyc focić, ot to taki symulator fotek - zmieniasz i widzisz co sie zmienia i mozna wyciagnac wnioski na przyszlosc jak ustawiac ekspozycje bezposrednio w aparacie.

Spokojnie :) Moze sie i czepiam, ale chodzilo mi tylko o doprecyzowanie :) Bo poczatkujacy w danym temacie nie wiedza oczywistych z pozoru rzeczy, bo skad? [hehehe, bylo widziec, jakie ja piekne bledy popelnialam :D dlatego tak ostrzegam na zapas :)]

Anubis76x, przeciez to juz jest lenistwo totalne... Wpisz sobie w google haslo...


Dzięki tylko czemu masz nasycenie ustawione na VIVID ? myslalem ze uzytkownikom lustrzanek bardziej chodzi o naturalnosc i prawdziwosc przekazu (barw).
Ten Vivid to chyba takie nasycone zdjecie zrobi jak kazda malpa Sony...
A moze zrobisz zdjecie vivid i natural i samemu porownasz...?


-przycisk funkcyjny - podgląd GO <--- co to jest ? fajnie jak by aparat pokazywal rezultad nastawy na ekranie w postacji zdjecia ;) nie cyferek..
Sam sobie odpowiedziales na to pytanie... to podglad glebi ostrosci... po prostu.


Ten tryb przeslony troszke mnie odstrasza myslalem bardziej o S... czyli o predosci migawki.
Napisalam Ci, w czym rzecz. Zrobisz, jak chcesz.

Przyslona - im wieksza, tym wieksza glebia ostrosci. A gdzie ona bedzie, to regulujesz ostroscia ;) focusem.

Ale co to jest expozycja, to poszukaj... :|

dziobolek
4.09.07, 22:35
Spokojnie :) Moze sie i czepiam, ale chodzilo mi tylko o doprecyzowanie :) Bo poczatkujacy w danym temacie nie wiedza oczywistych z pozoru rzeczy, bo skad? [hehehe, bylo widziec, jakie ja piekne bledy popelnialam :D dlatego tak ostrzegam na zapas :)]


Spox, nie że się czepiasz tylko jakoś tego wyłuskać nie mogłem.
Zmęczenie, czy co???

No kisi to taki bajkopisarz trochę. Ale w każdej bajce jest odrobina prawdy. ;)
Ale chłopak się uczy i chce dobrze (mam nadzieję że się na mnie nie obrazisz, kisi).

No cóż, ja nie gwarantuję ;) .
W swojej wypowiedzi zaznaczyłem - nad prawie każdym parametrem - bo jedynie nie mamy władzy nad przysłoną - w formie GO.

Czas otwarcia migawki??? To nic innego jak światło, a właściwie jego ilość wpuszczana na matrycę.
Hmmm, w ciemni to nic innego jak IMHO jaskrawość bądź jasność (jak kto woli), czyli też w jakimś stopniu jest władza nad niedo lub prześwietlonymi fotkami.
Oczywiście nie do końca.
No i ostrość - można deczko w jedną lub w drugą stronę, ale totalnie nietrafionego (czyt. spartolonego) się wyciągnąć nie da.

Pozdrówka.

dog_master
4.09.07, 23:19
A ja to co? Przeciez tez sie ucze! :)

Nie no, jasne, po prostu zwracam na takie drobnostki uwage :)

Poruszonego nie uratujemy, Go nie zwiekszymy - wszystko da sie zrobic, ale nie wszystko w obie strony ;)

dziobolek
4.09.07, 23:27
A ja to co? Przeciez tez sie ucze! :)

Nie no, jasne, po prostu zwracam na takie drobnostki uwage :)

Poruszonego nie uratujemy, Go nie zwiekszymy - wszystko da sie zrobic, ale nie wszystko w obie strony ;)

Luuuzik ;) , wszyscy się uczymy.
Dlatego też zapodałem wyżej propzycję, ale na razie cisza :roll: .

mathu
4.09.07, 23:53
Poruszonego nie uratujemy
http://people.csail.mit.edu/fergus/research/deblur.html

kisi
6.09.07, 10:36
A kto śmie twierdzić że wszystkie, a także czas i przysłonę???
Coś, gdzieś przeoczyłem, niedoczytałem???
Bo znaleźć nie mogę.

Nie wprost, ale jest to sugerowane:


Gwarantuje ci ze mozesz ta fotke wykonac jeszcze raz (tak jakbys tam był) z innymi ustawieniami.


RAW pozwala sie lepiej nauczyc focić, ot to taki symulator fotek - zmieniasz i widzisz co sie zmienia i mozna wyciagnac wnioski na przyszlosc jak ustawiac ekspozycje bezposrednio w aparacie.

Spokojnie :) Moze sie i czepiam, ale chodzilo mi tylko o doprecyzowanie :) Bo poczatkujacy w danym temacie nie wiedza oczywistych z pozoru rzeczy, bo skad? [hehehe, bylo widziec, jakie ja piekne bledy popelnialam :D dlatego tak ostrzegam na zapas :)]


Wyrazając sie tak ogólnie jak to zrobilem faktycznie mozna odniesc wrazenie ze wszystko mozna zmienic. Tak oczywiscie nie jest choć pośrednio można zmienic ekpskozycję poprzez jej korekę. Zmienic nie mozna wartości przysłony oraz czasu otwarcia migawki. Jesli wiec zdjecie jest poruszone (bo czas otwarcia migawki byl na tyle dluuugi) to nic nie da sie zrobic. Wiec nie jest to do konca taki symulator (zakladalem ze to oczywiste).

Oto co mozna zrobic w RAWie nic nie tracąc na jakości zdjecia:
- mozna dokonac korekty ekspozycji - mowiac wprost jesli sie okaze ze fotka jest przepalona, mozna dokonac zmiany na "-" tej ekspozycji i uratować te szczegóły ktore przepalone nie beda widoczne. To samo dotyczy fotek niedoświetlonych. Korekta na "+" powoduje rozjasnienie fotki - ale dzieki temu mozna rozjaśnić cienie pod oczami, czy pokazać lepiej oczy (źrenice). Tego z jpg nie zrobisz. Rozjasniajać fotke podnosisz jej jasność ale nie wydobędziesz juz zadnych szczegółów z fragmentow ktore w jpg sa zapisane jako czerń. TO samo dotyczy nieba. Jesli w jpg masz je jako białe to zciemniajac fotke niebo moze byc co najwyzej szare ale NIGDY nie bedzie niebieskie. Oczywistym jest ze to wszystko dzieje sie w pewnym zakresie i jesli przeswietlenie/niedoświetlenie bedzie bardzo duze to juz nic nie pomoże.
- balans bieli - w jpg pozostaje chyba tylko zabawa krzywymi kolorów, poziomami a robisz to na wyczucie jak ci sie wydaje. Masz 100 fotek na ktorych masz zły balans bieli (a to skora za żółta, albo fioletowa bo warunki zewnetrzne w polaczeniu z oswietleniem powodowaly ze aparat tak je zarejestrował). Kazde zdjecie musisz robic na twoje wyczucie bo jednak ustawienie automatu z odpowienia korekcja barwną (nie wiem czy to mozliwe bo nigdy tak nei robilem) niekoniecznie musi byc złotym środkiem. W RAWie po prostu dla jednego zdjecia ustawiasz temperature oświetlenia i po zawodach, dla kazdego ustawiasz tak samo. Zdecydowanie szybciej, latwiej i wygodniej.
- pomijam kwestie robienia HDRow bo żadko kto to lubi, ale z jpg tego nie zrobisz, a RAWa mozna wywolac 3 razy z rozna ekspozycja i polaczyc w calosc.
- to samo dotyczy sytuacji kiedy to postac jest ciemna i podnoszac korekcje ekspozycji rozjasniajac przepalasz niebo. Wtedy osobno wywolujesz fotke tak aby niebo wyszlo i odpowiednia edycja pozwala polaczyc z jednej fotki ladne niebo a z drugiej całą reszte.
- mozna jeszcze odszumiac, usuwac winiete, wyostrzac (pisze tekst z pracy i z glowy) ale chyba lepiej juz te czynnosci zrobic bardziej specjalistycznym softem ktory do tego został stworzony (np. NeatImage)
- trzeba miec jeszcze świadomość ze jpg jest plikiem wynikowym (zaleznym od firmware'u aparatu oraz doskonałości konstrukcji) natomiast RAW będąc negatywem pozwala w zalezności od metody (np. ostrzenia, rożnorodnosci tworzenia zdjec cz-b czy tez sephia, odszumiania) dokonac tego samemu w mozliwie najlepszy sposob. Nalezy pamietac ze takie funkcje jak: odszumianie, wyostrzania niekoniecznie aparat musi robic najlepiej.

Oczywistym jest ze na codzien jesli fotka jest udana wystarczy wywolac zdjecie z RAWa i juz. Wtedy oczywiscie nie ma znaczenia czy to jpg czy RAW - ale ile takich zdjec udaje sie wam zrobic ?
Nie jestem zwolennikiem duzej ingerencji w zdjecia ale czasem trzeba bo akurat najbardziej zalezy nam na tych ujeciach w ktore nie do konca sa udane i chcemy cos poprawic.

I jeszcze jedna sprawa. Prosze pamietac (a moze poczytac o stratnym formacie jpg) ze kazde nacisniecie klawisza SAVE kiedy mamy otwarty plik jpg powoduje pogorszenie jego jakosci. Jesli chcemy miec fotke formatu 10x15 byc moze nigdy nie zobaczymy różnicy, ale co jesli bedziemy chcieli wywolac je w wiekszym formacie (jako pamiatka dla babci, mamy)? A co jesli jeszcze dokonamy poprzez cięcie kadrowania tego zdjecia bo zalezy nam na jakims jego fragmencie a to w polaczeniu z wielokrotnym pogarszaniem zdjecia w jpg (wielokrotny SAVE)? Czy jpg gwarantuje wam ze wtedy bedziecie zadowoleni z efektow waszej pracy ?
Jpg jest formatem stworzonym na potrzeby internetu (male lekkie zdjecia coby nie zapychac łączy) a przyjal sie w takich technikach jak fotografia dlatego ze kiedys nosniki byly wielokrotnie drozsze a ludziska chcieli aby na karcie pamieci było DUZO fotek.
Dla mnie jpg wystarcza w koncowej postaci. Jesli zechce to w kazdej chwili moge fotke zrobioną rok temu zrobic inaczej bo mam negatyw (RAW).

Ania_
6.09.07, 11:17
Kisi, wiesz co, że mnie przekonałeś. :)

kisi
7.09.07, 11:19
Kisi, wiesz co, że mnie przekonałeś. :)

Sprobuj, a naprawde warto. Nie musisz uzywac na codzień, ale jesli choc raz ci uratuje zycie to bedziesz stosować zawsze.

Ania_
7.09.07, 11:22
Kisi, wiesz co, że mnie przekonałeś. :)

Sprobuj, a naprawde warto. Nie musisz uzywac na codzień, ale jesli choc raz ci uratuje zycie to bedziesz stosować zawsze.

U mnie jeszcze był problem karty. Miałam 1 GB Ultra II Sandiska. Od wczoraj + 4GB Extreme, to jednak daje mi większe możliwości. Teraz się zakopałam w temacie programu do wywoływania RAWów.

kisi
8.09.07, 17:04
Teraz się zakopałam w temacie programu do wywoływania RAWów.

Bardzo chwalonym jest Olympus Studio. Nastepnie polecam Raw Shooter lecz w wersji Premium. Wersja freewareowa jednak ma problemy z zapamietaniem ustawień (juz nie pamietam dokladnie jakich). Jednakze freeware wystarcza w zupelnosci. Niektorzy zarzucaja mu ze w cieniach potrafi zatracic szczegóły, ale został kupiony przez Adobe (bedzie wcielony do Photoshopa) wiec jednak nie jest taki glupi. Pozostaja jeszcze RAW Therapee (pisze z glowy i mam nadzieje ze sie nie myle) ale na tym etapie sam program wywala sie i jest troszke mułowaty.
Generalnie proponuje abys poczytala i sama wybierz taki ktory bedzie dla ciebie i poswiec troszke czasu aby poznac go (to ważne), bo kazdy oferuje te same funkcje ale troszke inaczej i jesli jeden poznasz troszke, drugie troszke to sie zniechecicsz i olejesz temat.

salvadhor
8.09.07, 17:58
@kisi
Pewnie używasz Windowsa - mi RawTherapee w wersji 2.2 (najnowsza) nigdy się nie zawiesił czy wywalił. Podobnie z prędkością - nowy algorytm wywoływania raw'ów (HPHD) jest około trzy - cztery razy szybszy i lepszy jakościowo od starszego EAHD.

Anubis76x
8.09.07, 21:25
A ktoś się orientuje czy OLY E-500 ma tryb Panorama ?
jak tym aparatem zrobić panoramkę ?:)

suchar
8.09.07, 21:27
A ktoś się orientuje czy OLY E-500 ma tryb Panorama ?
jak tym aparatem zrobić panoramkę ?:)

Kurcze, od czego jest opcja "Szukaj" :?: :!: Uzyj jej chociaz raz, temat panoramy byl juz sto tysiecy razy.

Ania_
9.09.07, 18:41
A ktoś się orientuje czy OLY E-500 ma tryb Panorama ?
jak tym aparatem zrobić panoramkę ?:)

Robisz kilka fotek i sklejasz w programie do panoramy lub jak ja np w darmowym Gimpie lub PSie. ;)

Polecałabym przeczytać sobie instrukcję obsługi na dobry początek. :mrgreen: ;)

Kisi -> wielkie dzięki za wskazówki. :)

Anubis76x
9.09.07, 19:31
Mam jeszcze 2 ostatnie pytania:)

Już mniej więcej wiem, o co chodzi, zdjęcia z tego aparatu mi się podobają mam tylko pytania:

Jak będę w Egipcie i będę Np używał trybów (na początek) P - (przesłona i migawka auto) lub A - przesłona manual(migawka auto) lub S (migawka ręcznie reszta auto, gdy będę focić w pomieszczeniach ciemniejszych żeby aparat nie ustawił mi migawki mniejszej niż 1/50).

Jak w mocnym Egipskim świetle gdzie jest sporo barw żółto pomarańczowych (skały, piramidy, piasek) ustawić balans bieli? Ustawić na auto i zdać się na aparat czy raczej radzilibyście ustawić wg. waszych sugestii?

Przesłona Np w trybie A --- będę Np chciał sfotografować swoją kobietę, która będzie stać Ok 3 - 5 m przed obiektywem a za nią lub z boku będą krajobrazy (Np piramidy, budowle, zabytki, itp.) które będę chcieć uwiecznić przy okazji z robiąc portret?:)
Przesłonę ustawić na największą? (Rozumiem, że im większa tym głębia ostrości, czyli więcej elementów za horyzontem i bliżej będzie widocznych na zdjęciu).

Najbardziej nurtuje mnie ten balans bieli no i nadal nie mogę zdecydować się czy focić Vivid czy Natural :) w sumie tam będzie sporo kontrastów więć natural wystarczy żeby nie przekolorować.

Ania_
9.09.07, 22:32
Wydaje mi się, że balans bieli i kolory to będzie jednak najmniejsze zmartwienie.
Dlaczego?
Możesz zrobić na miejscu dwa takie same zdjęcia - jedno z balansem auto, drugie z innym, jedno z kolorami VIVID (kwestia gustu, mi się czasami bardziej podobają, na NATURAL momentami są wyblakłe, ale pamiętaj - dużo, naprawdę dużo - jak nie wszystko ;) zależy od światła), drugie z NATURAL. Zobaczyć na ekranie i wybrać.

Nie da się - moim zdaniem - robić zdjęć wyłącznie w jednej opcji. Ja się staram dobierać indywidualnie do każdego zdjęcia - po coś przecież kupiłam trochę bardziej zaawansowany aparat, a nie pierwszy kompakt z brzegu.


(polecam używać czasami jednak przycisku "pomógł ;) - wtedy na pewno więcej osób będzie się wypowiadać, i na temat )

dog_master
10.09.07, 00:09
Kolory... Zrob pare zdjec i zobacz, jak wychodza, ale z tym najmniejszy problem, bo podciagnac lub odnizyc saturacje / nasycenie koloru mozesz w programie graficnym na kompie :)

Bylam w Egipcie i podobnych krajach, WB mialam zazwyczaj na auto i bylo w miare okej. Poza tym, Olek ma polposrednie tryby w stylu "pomieszczenie", "slonce" etc, ktore tez dobrze dzialaja.

Portret na tle zabytkow - optymalna przyslona to ok. 8, przy wiekszej GO troszke wzrosnie, ale obraz ogolnie straci na jakosc ze wzgledu na dyfrakcje. No i jak najmniejsza ogniskowa, to bedzie wieksza GO. [tylko, ze przy szerokim kacie powstaja znieksztalcenia przy portrecie ;)]

kisi
10.09.07, 09:21
HA! Żeby odpisac ci dokladnie na twoje pytania to trzebaby zrobic wyklad ktorego (nie obraz sie) ale mozesz nie zrozumiec. To po prostu z czasem jak nabiera sie umiejetnosci poslugiwania aparatem wiesz. To tak jak jazda samochodem, wiesz kiedy zmienic bieg, kiedy redukować, kiedy hamować silnikiem itp.


Mam jeszcze 2 ostatnie pytania:)
Jak będę w Egipcie i będę Np używał trybów (na początek) P - (przesłona i migawka auto) lub A - przesłona manual(migawka auto) lub S (migawka ręcznie reszta auto, gdy będę focić w pomieszczeniach ciemniejszych żeby aparat nie ustawił mi migawki mniejszej niż 1/50).

Jak wcisniesz przycisk spustu do polowy to aparat wyswietli parametry ekspozycji zdjecia (czas otwarcia migawki oraz wartosc przysłony). Jesli to bedzie czas wiekszy od 1/50 to musisz dokonac stosownych korekt czyli: bardziej otworzyc przysłone, a jesli sie nie da to zwiekszyć ISO. Innej drogi nie ma.
Tryb P mozesz uzywać w dobrym oswietleniu z powodzeniem jednakze do momentu kiedy cie zawiedzie (zjedcia beda albo przepalone, albo niedoswietlone) - wtedy przechodzisz na A. Tryb S jest (ja to okreslam) trybem sportowym, kiedy to chcesz swiadomie wydluzyc czas otwarcia migawki zeby oddac dynamizm sceny (obracajace sie śmigło samolotu, czy tez kręcące sie kółka samochodu). Na poczatek nie staraj sie uzywac wszytskich bo w efekcie zadnego nie opanujesz dobrze a zdjecia ktore mialy byc piekne beda kiepskie.


Mam jeszcze 2 ostatnie pytania:)
Jak w mocnym Egipskim świetle gdzie jest sporo barw żółto pomarańczowych (skały, piramidy, piasek) ustawić balans bieli? Ustawić na auto i zdać się na aparat czy raczej radzilibyście ustawić wg. waszych sugestii?

Proponuje ci poszukac w necie (np. googlach) skali temperaturowej barw. Gdzie bedziesz miał podane jaka temperatura barwna okresla np. wschód słońca, jaka palącą sie świeczke, a jaka zachód słońca. Tyle teorii, bowiem w realu okazuje sie ze wiele swiateł przenika, a aparat głupieje przy pomiarze swiatla i zdjecia sa zółte, czerwone, fioletowe. W takich sytuacjach pozostaje ci ręcznie ustawić balans bieli przy pomocy białej kartki albo szarej (nie pamietam juz o jakiej procentowej szarości). Tyle ze to kłopotliwe... Sprawe zalatwia RAW.



Przesłona Np w trybie A --- będę Np chciał sfotografować swoją kobietę, która będzie stać Ok 3 - 5 m przed obiektywem a za nią lub z boku będą krajobrazy (Np piramidy, budowle, zabytki, itp.) które będę chcieć uwiecznić przy okazji z robiąc portret?:)
Przesłonę ustawić na największą? (Rozumiem, że im większa tym głębia ostrości, czyli więcej elementów za horyzontem i bliżej będzie widocznych na zdjęciu).


Proponuje sprawdz to teraz w realu. Wyjdz na pole ustaw sobie przyslone na minimalna mozliwa do zaakceptowania przez obiektyw oraz na wieksza w okolicy np. 8. Pstryknij oba zdjecia i porownaj je. Bedziesz wiedział czego mozesz sie spodziewac w praktyce i ktory ci bardziej odpowiada. Wieksza wartosc przysłony to wieksza GO - ale czy bedziesz w stanie zapewnic na tyle duza GO aby wszytsko w tle było ostre ? To wszytsko tak naprawde warunkuje oswietlenie w ktorym bedziesz to robil. Jesli bedzie duzo swiatła to mozesz przymykac przysłone, jesli zas mało to otwierasz ja na maxa a jesli to nie wystarczy to podnosisz ISO. Jesli to nie wystarczy to musisz olać tło i wlaczajac wbudowaną lampkę wymusic błysk po to aby fofografowana osoba była prawidłowo doświetlona w przeciwnym razie jesli tło jest jasne to osoba fografowana moze byc ciemna, a to przeciez ma byc portret. W takich warunkach wazne jest to w jaki sposob pomiaru swiatla masz ustawiony w aparacie. Powinien to byc albo pomiar centralny-ważony uśredniony albo pomiar punktowy(około 2% całej powierzchni kadru). To decyduje o tym jaki fragment ma byc prawidłowo doświetlony i ten bedzie brany pod uwage przy robieniu pomiaru swiatla przez aparat-reszta jest ignorowana.



Najbardziej nurtuje mnie ten balans bieli no i nadal nie mogę zdecydować się czy focić Vivid czy Natural :) w sumie tam będzie sporo kontrastów więć natural wystarczy żeby nie przekolorować.

Oczywistym jest ze najlepiej focic naturalnie. Podbic mozesz zawsze na komputerze. Nie wszytsko z podbitymi barwami wychodzi dobrze, a biorac pod uwage twoje doswiadczenie oraz bardzo trudne warunki jakie sa w Egipcie i to ze nie bedziesz miał polara to ustaw sobie na Natural. Oczywiscie RAW by zalatwil ten problem bo podbijac pozniej moglbyc bardzo łatwo, podobnie z balansem bieli.

Generalnie nie baw sie w wodotryski - przez nie mozesz zepsuc mnostwo ujęć. Opanuj tryb P oraz A dobrze. Ich uzywaj. Jesli nie chcesz (nie mozesz) kozystac z RAWa to przynajmniej uzyj go wszedzie tam gdzie nie mozesz sobie poradzic z ustawieniem ekspozycji tak aby fotka byla poprawna a juz nic nie przychodzi ci do glowy.

grizz
10.09.07, 09:31
Mam jeszcze 2 ostatnie pytania:)
Jak będę w Egipcie i będę Np używał trybów (na początek) P - (przesłona i migawka auto) lub A - przesłona manual(migawka auto) lub S (migawka ręcznie reszta auto, gdy będę focić w pomieszczeniach ciemniejszych żeby aparat nie ustawił mi migawki mniejszej niż 1/50).

Jak wcisniesz przycisk spustu do polowy to aparat wyswietli parametry ekspozycji zdjecia (czas otwarcia migawki oraz wartosc przysłony). Jesli to bedzie czas wiekszy od 1/50 to musisz dokonac stosownych korekt czyli: bardziej otworzyc przysłone, a jesli sie nie da to zwiekszyć ISO. Innej drogi nie ma.
Tryb P mozesz uzywać w dobrym oswietleniu z powodzeniem jednakze do momentu kiedy cie zawiedzie (zjedcia beda albo przepalone, albo niedoswietlone) - wtedy przechodzisz na A. Tryb S jest (ja to okreslam) trybem sportowym, kiedy to chcesz swiadomie wydluzyc czas otwarcia migawki zeby oddac dynamizm sceny (obracajace sie śmigło samolotu, czy tez kręcące sie kółka samochodu). Na poczatek nie staraj sie uzywac wszytskich bo w efekcie zadnego nie opanujesz dobrze a zdjecia ktore mialy byc piekne beda kiepskie.
.

Mała uwaga... do Ciemnych pomieszczeń bez używania lampy, posługuje się własnie trybem S - P i A dążą do naświetlenia zdjecia, tak, zeby wyglądało "jak w dzień" co zazwyczaj:
a. nie oddaje klimatu miejsca - my pamiętamy je jeko ciemne
b. wymusza długie czasy, co skutkuje poruszeniem

Ustawiam sobie 1/30 @ 14mm i robie spokojnie zdjęcia, które wychodzą ciemniejsze, ale przez to:
a. są bliższe temu co pamiętam
b. nie ma poruszenia.

richi1202
18.02.09, 03:39
ja mam pytanie,otoz chcialbym zrobic zdjecie obiektu poruszajacego sie(motocyklista) w trybie S,tak zeby motocyklista i motocykl wyszedl idealnie czysto,a reszta tzn.tlo i wszystko dookola zeby bylo rozmyte.gdy probowalem,ustawilem czas otwarcia migawki na 400,ale djecia wychodzily ciemne...dlaczego tak sie dzieje??????prosze o pomoc:?::?::?::?::?:

grizz
18.02.09, 08:52
ja mam pytanie,otoz chcialbym zrobic zdjecie obiektu poruszajacego sie(motocyklista) w trybie S,tak zeby motocyklista i motocykl wyszedl idealnie czysto,a reszta tzn.tlo i wszystko dookola zeby bylo rozmyte.gdy probowalem,ustawilem czas otwarcia migawki na 400,ale djecia wychodzily ciemne...dlaczego tak sie dzieje??????prosze o pomoc:?::?::?::?::?:

Bo za mało światła :) Podbij ISO jak przysłona nie wyrabia.

I przeszukaj forum na hasło: panoramowanie

judasz
16.06.09, 07:51
ja zazwyczaj mam ustawiony WB na chmurke to daje bardziej nasycone kolory ,jesli to pomorze