Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : [OlyTest] Zuiko Digital ED 12-60 mm f/2.8-4.0 SWD



ahutta
19.11.12, 17:51
Pierwsze wrażenia
Otwierając paczkę wiedziałem czego się spodziewać, ponieważ sam obiektyw miałem okazję już wcześniej zobaczyć, dotknąć, a nawet podpiąć do swojego aparatu. Niemniej postawienie go obok moich kitowych ZD14-42 i ZD40-150 od razu daje do myślenia. Aparat po założeniu obiektywu także zaczął jakoś tak poważniej wyglądać. Pierwsze kontakt wypadł naprawdę pozytywnie.

Obiektyw na co dzień
Do tej pory zawsze zabierając ze sobą aparat miałem obydwa kitowe obiektywy i żonglowanie nimi było czymś dość oczywistym. Dlatego pierwsze wycieczki rozpoczynałem z kompletem obiektywów, ale już po kilku dniach stwierdziłem, że ani razu nie zdarzyło mi się odpinać testowego 12-60.
Czytając wcześniej opinie i testy tego obiektu, zawsze pojawiały się informacje, że a) jest jasny i b) szybki. Testując go z moim E-520 muszę stwierdzić, że nie byłem specjalnie w stanie odczuć różnicy w działaniu AF pomiędzy moimi obiektywami. Tu kłania się oczywiście fakt, że sam aparat do demonów prędkości nie należy. Bardzo pozytywnie zaskoczyło mnie jednak działanie tego szkła w podczas robienia zdjęć wieczorem i to bez statywu. Przy słabym oświetleniu obiektyw pokazał co naprawdę potrafi. Ostrość łapał bardzo szybko. Ba, znana i mało lubiana „spawarka” ani razu się nie włączyła. Owszem zdarzały się sytuacje, że konieczne było doświetlenie błyskiem, ale zawsze kończyło się na jednym błysku, o czym przy kitowych obiektywach można pomarzyć. Zdarzały się oczywiście sytuacje, gdy AF nie trafiał, ale to tylko w sytuacjach naprawdę trudnych. Podczas zdjęć robionych w dzień problem w ogóle nie istnieje.

Ogólny efekt
ZD12-60 bardzo przypadł mi do gustu i ciężko było się z nim rozstać. Obiektyw jest bardzo uniwersalny i sprawdza się idealnie podczas codziennego korzystania z aparatu. W moim przypadku zakres ogniskowych okazał się całkowicie wystarczający i na czas testów zrezygnowałem z noszenia kitowych szkieł. Z czystym sercem mogę go polecić każdemu. Oczywiście cena nie jest mała, ale wydaje mi się, że mając aparat w systemie 4/3, powinno to być podstawowe szkło jakie mamy na wyposażeniu. Jeśli finanse pozwolą będzie on na pewno na pierwszej pozycji na liście zakupów.

PS.
Wszystkie zdjęcia były wywoływane w OV i obrabiane w GIMP-ie 2.8.

f2.8; ISO 100; czas: 2s
74377

f2.8; ISO 200; czas: 2s
74376

f6.3; ISO 100; czas: 1/320s
74375

f5.6; ISO 100; czas: 1/250s
74374

f3.3; ISO 100; czas: 1/800s
74373

f3.2; ISO 100; czas: 1/320s
74372

f7.1; ISO 100; czas: 1/50s
74371

f4; ISO 100; czas: 1/160s
74370

f3.4; ISO 100; czas: 1/125s
74369

f5; ISO 100; czas: 1/125s
74368

f5.6; ISO 100; czas: 1/250s
74367

f4; ISO 200; czas: 1/20s
74366

f4; ISO 200; czas: 1/20s
74365

f3.2; ISO 200; czas: 1/20s
74364

grizz
19.11.12, 18:05
Dziękuję bardzo za test! Pierwsze koty za płoty!

ahutta
19.11.12, 21:05
Pozostałe RAW-y

Ania_
20.11.12, 11:19
Dzięki za teścik :)

Rysiek_O
20.11.12, 11:46
Pierwsze wrażenia
Otwierając paczkę wiedziałem czego się spodziewać, ponieważ sam obiektyw miałem okazję już wcześniej zobaczyć, dotknąć, a nawet podpiąć do swojego aparatu. Niemniej postawienie go obok moich kitowych ZD14-42 i ZD40-150 od razu daje do myślenia. Aparat po założeniu obiektywu także zaczął jakoś tak poważniej wyglądać. Pierwsze kontakt wypadł naprawdę pozytywnie.


Jak te gabaryty 12-60 mają sie do 14-42 ?
Fajny opis i ciekawe zdjęcia. Przy tych zniczach wystarczyło światła? Robiłem zdjęcia na cmentarzu o zmroku i korzystałem z ustawień do sztucznych ogni, a tam czas to 4 s.

ahutta
20.11.12, 12:20
Gabarytowo 12-60 jest 2 razy większy. Kitowy 40-150 wygląda przy nim jak mikrus (mówimy oczywiście o wersji z plastikowym bagnetem). E-520 "przestaje" być małą lustrzanką, gdy podepniemy 12-60. Wymiary i waga robią swoje.
Zdjęcia przy zniczach były robione z ręki, bez statywu. Sam byłem zaskoczony efektem, bo rok wcześniej próbowałem robić podobne korzystając z obiektywu 14-42 (też bez statywu, bo akurat nie miałem ze sobą) i efekt był tragiczny.

RobertW3D
20.11.12, 12:46
W pełni potwierdzam - zoom idealny - też odkąd go mam, to moja torba "spacerowa" się znacznie zmniejszyła.
Stary 14-45 na długim końcu był na tyle ciemny i nieostry, że portrety w kiepskich warunkach oświetleniowych jakoś rewelacyjnie nie wychodziły.

---------- Post dodany o 11:46 ---------- Poprzedni post był o 11:34 ----------


Jak te gabaryty 12-60 mają sie do 14-42 ?
Fajny opis i ciekawe zdjęcia. Przy tych zniczach wystarczyło światła? Robiłem zdjęcia na cmentarzu o zmroku i korzystałem z ustawień do sztucznych ogni, a tam czas to 4 s.

To jest ta różnica F/4 vs 5.6 - w ciemnościach to ma znaczenie :) Tak samo przy pracy z lampą - jak korzystałem z 14-45, to na długim końcu pomimo dopalania FL50ką dość często miałem niedoświetlone zdjęcia. Gabarytowo najlepiej jest go podpiąć do jakiegoś korpusu z większym gripem - znacznie łatwiej jest wtedy złapać balans. Dla mnie kolejną dużą zaletą 12-60 jest jego ostrość - praktycznie nigdy nie muszę wyostrzać zdjęć, co kiedyś dość często się zdarzało.

LuiN
20.11.12, 13:05
Bardzo ostry skurczybyk.

Koriolan
20.11.12, 13:11
test spóźniony o parę lat :)
12-60 pokazuje lwi pazur w kwestii AF- ale to z E30, E3 i E5.
idealny podstawowy obiektyw. czekam na odpowiednik micro ze stałym światłem f4.

Jaack
20.11.12, 13:17
W pełni potwierdzam - zoom idealny...

No może prawie idealny, do pełnej idealności brakuje mu stałego światła 2.8, oczywiście ten brak (mam na myśli okolice 50-60mm w ZD 12-60) świetnie rekompensują ZD 50 i ZD 50-200 , jednak czasami irytuje konieczność żonglerki obiektywami.







To jest ta różnica F/4 vs 5.6 - w ciemnościach to ma znaczenie :)

Jak to mówią punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, F 2.8 vs. F 4 też ma znaczenie w ciemności.


to tyle o światło sile ;-)


PS.

akurat 12-60 swd oraz 50-200 swd były powodami mojej zamiany E-520 z tanimi kitami na E-3,

jeżeli jest dostatecznie dużo światła i ciut ciemniejszy koniec 12-60 nie przeszkadza to obiektyw można brać w ciemno (wyjątek to wadliwa seria tych szkieł o numerach od 230005416 do 230010688 )

zresztą ww. obiektywy mocno podkreślają zalety systemu 4/3, tym bardziej że używane nie kosztują znowu aż tak dużo (wiem... pojęcie względne)


PSS.

żeby informacje o ZD 12-60 swd były kompletne warto wspomnieć o "namiastce makro" przy 60mm (w kontekście minimalnej odległości od fotografowanego przedmiotu)

ahutta
20.11.12, 13:23
test spóźniony o parę lat :)

No sorry, parę lat temu nie było OlyTest ;)

romek1967
20.11.12, 13:36
No sorry, parę lat temu nie było OlyTest ;)
ale był Romek z 12-60 czy bloki dalej :]

ahutta
20.11.12, 13:54
No wiem, wiem. Sorry, zachowałem się jak szczeniak :D

apz
20.11.12, 15:16
Z EM-5 jest nieżle , jak to mówią Nikoniarze posiadający kity można spokojnie podnieść ISO. Właśnie dzisiaj koło południa fotografowałem mgiełki przy powrocie do pracy. Nie jest tak szybko jak z 17/1,8 i 45/1,8, ale za to jaki obrazek....
A na poważnie to trzeba to dopiero porównać.
Tylko AF nie jest demonem szybkości.

Fot.Krzysiek
20.11.12, 21:38
Też zaczynałem od kitowych, kolejnym zakupem był właśnie ZD 12-60 , i była to chyba jedna z najlepszych decyzji :)

banc
21.11.12, 07:12
Problem z 12-60 jest taki, że jak się go już ma to się go kocha. AF na mikro jest wolny, ale obrazek zostaje.

glee
21.11.12, 23:13
a mam pytania:

w jakim zakresie ogniskowej w tym obiektywie jest światło 2.8?
od jakiej ogniskowej zaczyna się światło 4.0?

Dzięki
Pozdrawiam

banc
21.11.12, 23:22
12mm 2.8
14mm 2.9
16mm 3.0
......
27mm 3.5
49mm 4.0

Tak mi w tej chwili pokazuje OM-D.

glee
22.11.12, 00:02
dzięki - powiem szczerze że jestem zaskoczony - myślałem że 2.8 będzie dostępne w szerszym zakresie : )

ahutta
22.11.12, 00:27
Dlaczego? Ze względu na cenę obiektywu, czy ze względu na peany, które nad nim wznoszą?

apz
22.11.12, 00:30
Dlaczego? Ze względu na cenę obiektywu, czy ze względu na peany, które nad nim wznoszą?

To niezłe wyrównane szkło, jak chcesz mieć jaśniej to 14-54 wersja pierwsza - będzie jaśniejsza. Ew. Leica od Panasonica.

Jaack
22.11.12, 02:31
dzięki - powiem szczerze że jestem zaskoczony - myślałem że 2.8 będzie dostępne w szerszym zakresie : )

jak na zoom o zmiennym świetle wcale nie jest tak źle, co ważne zmniejszenie światło siły odbywa się stopniowo i proporcjonalnie

glee
22.11.12, 08:15
troszkę sobie poczytałem i zastanawiam się czy wobec tego że posiadam 14-54I to dokupienie 11-22 lepiej mi uzupełni mój zestaw czy też wymiana 14-54I na 12-60? Cenowo wyjdzie niemal identycznie - zakładam że używany "prawie nowy" 12-60 to ok 2,5 tyś a za ZD 14-54I - "wyciągnę" 1tyś i dopłacę ok. 1,5tyś za 11-22?

Wobec powyższego co byście wybrali ?

Szeroki kąt jest mi coraz bardziej potrzebny a szczególnie do pracy - bywa że robię zdjęcia wewnątrz pomieszczeń w świetle zastanym których nie chce dopalać lampą stąd każdy ułamek działki światła mnie interesuje. Dlatego na wstępie odrzuciłem 9-18 - choć może to błąd bo rzeczywiście widzi on o wiele więcej niż 11-22 - sam już nie wiem. Skłaniam się ku temu że priorytetem jest światło.

Pozdrawiam.

apz
22.11.12, 08:42
troszkę sobie poczytałem i zastanawiam się czy wobec tego że posiadam 14-54I to dokupienie 11-22 lepiej mi uzupełni mój zestaw czy też wymiana 14-54I na 12-60? Cenowo wyjdzie niemal identycznie - zakładam że używany "prawie nowy" 12-60 to ok 2,5 tyś a za ZD 14-54I - "wyciągnę" 1tyś i dopłacę ok. 1,5tyś za 11-22?

Wobec powyższego co byście wybrali ?

Szeroki kąt jest mi coraz bardziej potrzebny a szczególnie do pracy - bywa że robię zdjęcia wewnątrz pomieszczeń w świetle zastanym których nie chce dopalać lampą stąd każdy ułamek działki światła mnie interesuje. Dlatego na wstępie odrzuciłem 9-18 - choć może to błąd bo rzeczywiście widzi on o wiele więcej niż 11-22 - sam już nie wiem. Skłaniam się ku temu że priorytetem jest światło.

Pozdrawiam.

W krajobrazie wyższość 12-60 jest niepodważalna, mimo tego nigdy go tak naprawdę nie polubiłem. Miałem taki zestaw 11-22 i 14-54 I , potem II i na końcu 12-60. I do dzisiaj żałuję , ze sprzedałem 11-22. Trochę miększy, obrazek, ale czy w pomieszczeniach może mieć to jakiekolwiek znaczenie? A 9-18, jest takiego zestawy niezłym uzupełnieniem lub PEN z Penów trzecich lub jeszcze lepiej piątych i 2-3 stałki o lepszych parametrach (jaśniejsze) ?

Bodzip
22.11.12, 08:50
troszkę sobie poczytałem i zastanawiam się czy wobec tego że posiadam 14-54I to dokupienie 11-22 lepiej mi uzupełni mój zestaw czy też wymiana 14-54I na 12-60? Cenowo wyjdzie niemal identycznie - zakładam że używany "prawie nowy" 12-60 to ok 2,5 tyś a za ZD 14-54I - "wyciągnę" 1tyś i dopłacę ok. 1,5tyś za 11-22?

Wobec powyższego co byście wybrali ?

Szeroki kąt jest mi coraz bardziej potrzebny a szczególnie do pracy - bywa że robię zdjęcia wewnątrz pomieszczeń w świetle zastanym których nie chce dopalać lampą stąd każdy ułamek działki światła mnie interesuje. Dlatego na wstępie odrzuciłem 9-18 - choć może to błąd bo rzeczywiście widzi on o wiele więcej niż 11-22 - sam już nie wiem. Skłaniam się ku temu że priorytetem jest światło.

Pozdrawiam.
Też na Twoim miejscu wziąłbym 11-22. Wszyscy bardzo chwalą ten obiektyw.
...
Lub PEN + 12/2,0 lub bez AF 7,5 mm Samyanga

ahutta
22.11.12, 10:37
troszkę sobie poczytałem i zastanawiam się czy wobec tego że posiadam 14-54I to dokupienie 11-22 lepiej mi uzupełni mój zestaw czy też wymiana 14-54I na 12-60? Cenowo wyjdzie niemal identycznie - zakładam że używany "prawie nowy" 12-60 to ok 2,5 tyś a za ZD 14-54I - "wyciągnę" 1tyś i dopłacę ok. 1,5tyś za 11-22?

Wobec powyższego co byście wybrali ?

Jak Ci to jest potrzebne do pracy, to chyba raczej zestaw 11-22 i 14-54. Jeśli fotografujesz jak ja, okazjonalnie i hobbystycznie, to z 12-60 będziesz miał mniej zachodu. Co do światła, to w 14-54 i 11-22 masz 2.8-3.5. W 12-60 2.8-4.0. W sumie dość podobnie.

banc
22.11.12, 10:43
troszkę sobie poczytałem i zastanawiam się czy wobec tego że posiadam 14-54I to dokupienie 11-22 lepiej mi uzupełni mój zestaw czy też wymiana 14-54I na 12-60? Cenowo wyjdzie niemal identycznie - zakładam że używany "prawie nowy" 12-60 to ok 2,5 tyś a za ZD 14-54I - "wyciągnę" 1tyś i dopłacę ok. 1,5tyś za 11-22?

Wobec powyższego co byście wybrali ?

Szeroki kąt jest mi coraz bardziej potrzebny a szczególnie do pracy - bywa że robię zdjęcia wewnątrz pomieszczeń w świetle zastanym których nie chce dopalać lampą stąd każdy ułamek działki światła mnie interesuje. Dlatego na wstępie odrzuciłem 9-18 - choć może to błąd bo rzeczywiście widzi on o wiele więcej niż 11-22 - sam już nie wiem. Skłaniam się ku temu że priorytetem jest światło.

Pozdrawiam.

Miałem przez pewien czas zestaw 12-60 + 9-18. 9-18 daje bardzo fajny obrazek. Tylko, że ja go używałem bardzo rzadko. Zazwyczaj jak jestem gdzieś gdzie mi krajobraz by podchodził to tylko przejazdem i przy okazji. I wtedy mam 12-60 jako uniwersalny. Skończyło się tym, że sprzedałem, bo leżał i się kurzył. Wyprowadzałem go na spacer tylko jeśli jechałem gdzieś z premedytacją na zdjęcia. Czyli raz na dwa miesiące.
A czemu to piszę? Bo ty też chcesz mieć dwa obiektywy. Zastanów się, czy będziesz nosił komplet. Bo 12-60 się bierze jeden i jest.
Oczywiście jeśli szeroki kąt jest ci potrzebny głównie do pracy to 11-22 jest świetnym obiektywem. Ale na szerokim jaśniej niż 12-60 nie będzie. No i pytanie co focisz. Ludzi w ruchu, sceny statyczne? Dlaczego nie użyć statywu i dłuższego czasu? Może jednak pomyśl o 9-18?



W krajobrazie wyższość 12-60 jest niepodważalna, mimo tego nigdy go tak naprawdę nie polubiłem. Miałem taki zestaw 11-22 i 14-54 I , potem II i na końcu 12-60. I do dzisiaj żałuję , ze sprzedałem 11-22. Trochę miększy, obrazek, ale czy w pomieszczeniach może mieć to jakiekolwiek znaczenie? A 9-18, jest takiego zestawy niezłym uzupełnieniem lub PEN z Penów trzecich lub jeszcze lepiej piątych i 2-3 stałki o lepszych parametrach (jaśniejsze) ?

A ja miałem przez rok 14-54 I i zamieniłem na 12-60 bez żalu. Czyli każdy ma trochę inne zdanie.

RobertW3D
22.11.12, 11:40
Skończyło się tym, że sprzedałem, bo leżał i się kurzył. Wyprowadzałem go na spacer tylko jeśli jechałem gdzieś z premedytacją na zdjęcia. Czyli raz na dwa miesiące.
A czemu to piszę? Bo ty też chcesz mieć dwa obiektywy. Zastanów się, czy będziesz nosił komplet.

Tak to niestety jest, że jeżeli ma się szkła o znacznie pokrywającym się zakresie, to się nie chce nosić i zmieniać :) Też tak miałem z 40-150 i 70-300 - skończyło się tym, że niedawno go sprzedałem - w stanie jak z pudełka :)

Też się zastanawiam nad czymś szerokim - ostatnio popatrzyłem sobie na stronę wrotniaka i wiem, że dalej muszę zbierać na 7-14 :) 9-18 na szerokim końcu nie jest niestety aż tak szerokie jak bym chciał. A obawiam się, że jak kupię "półśrodek", to skończy się tak samo jak z 70-300 ...

Benek
17.06.14, 19:48
Mam pytanie - czy ktoś z forum podpinał Z12-60 do EM-1? Jestem ciekawy jak pracuje się z takim zestawem. Nie urywa ręki? Pytam dlatego, że na rynku trafiają się Z12-60 w stanie mint za 2000 zł, podczas gdy M.Z12-40 f/2.8 cały czas kosztuje powyżej 3500 zł.

Może mając EM-1 nie warto się napalać na 12-40, a zainwestować w starszy, większy, ale tańszy 12-60?

maver1ck
17.06.14, 20:02
Mam pytanie - czy ktoś z forum podpinał Z12-60 do EM-1? Jestem ciekawy jak pracuje się z takim zestawem. Nie urywa ręki? Pytam dlatego, że na rynku trafiają się Z12-60 w stanie mint za 2000 zł, podczas gdy M.Z12-40 f/2.8 cały czas kosztuje powyżej 3500 zł.

Może mając EM-1 nie warto się napalać na 12-40, a zainwestować w starszy, większy, ale tańszy 12-60?

Pamiętaj, że kupując E-M1 możesz wziąć w zestawie 12-40 i wychodzi to sporo taniej.

Farensbach
17.06.14, 21:23
Mam pytanie - czy ktoś z forum podpinał Z12-60 do EM-1? Jestem ciekawy jak pracuje się z takim zestawem. Nie urywa ręki? Pytam dlatego, że na rynku trafiają się Z12-60 w stanie mint za 2000 zł, podczas gdy M.Z12-40 f/2.8 cały czas kosztuje powyżej 3500 zł.

Może mając EM-1 nie warto się napalać na 12-40, a zainwestować w starszy, większy, ale tańszy 12-60?

Ja tak używam, tyle, że dodaję do EM 1 gripa i wtedy to idealny zestaw. Leży w dłoni pewnie, nie jest ani za lekki, ani za ciężki. Bez gripa byłoby trochę gorzej, przez mniej pewny chwyt aparatu - mały palec ucieka pod aparat.

banc
17.06.14, 21:27
Mam pytanie - czy ktoś z forum podpinał Z12-60 do EM-1? Jestem ciekawy jak pracuje się z takim zestawem. Nie urywa ręki? Pytam dlatego, że na rynku trafiają się Z12-60 w stanie mint za 2000 zł, podczas gdy M.Z12-40 f/2.8 cały czas kosztuje powyżej 3500 zł.

Może mając EM-1 nie warto się napalać na 12-40, a zainwestować w starszy, większy, ale tańszy 12-60?

Działa. AF znośny. Nie umywa się do dedykowanych szkieł.
2tys to wcale nie taka rewelacyjna cena. Ja swojego w zeszłym miesiącu sprzedałem za 1700zł. Może zapomniałem mint dopisać :wink:.

Jest jeszcze inny aspekt. Inny zakres. Między 40mm a 60mm jest jednak różnica. Gdyby nie fakt, że mam 35-100 to bym nie sprzedawał.
Podstawowe pytanie co chcesz focić.

RobertW3D
17.06.14, 22:52
Ja tak używam, tyle, że dodaję do EM 1 gripa i wtedy to idealny zestaw. Leży w dłoni pewnie, nie jest ani za lekki, ani za ciężki. Bez gripa byłoby trochę gorzej, przez mniej pewny chwyt aparatu - mały palec ucieka pod aparat.

Dokładnie tak - jak chcesz więcej wrażeń to zapraszam do mojego OlyTestu - https://forum.olympusclub.pl/threads/91507-OlyTest-Olek-na-ślubie-czyli-nieplanowany-test-E-M1

---------- Post dodany o 22:52 ---------- Poprzedni post był o 22:51 ----------



2tys to wcale nie taka rewelacyjna cena. Ja swojego w zeszłym miesiącu sprzedałem za 1700zł. Może zapomniałem mint dopisać :wink:.

Tak myślałem, że zapomniałem umieścić jakiejś informacji w mojej ofercie ;)

Benek
17.06.14, 23:29
Działa. AF znośny. Nie umywa się do dedykowanych szkieł.
https://www.youtube.com/watch?v=Ie89vKx6OjI

No tutaj 12-60 na mój gust chodzi jak burza. Dedykowane obiektywy śmigają jeszcze lepiej? :shock:

banc
18.06.14, 08:24
No tutaj 12-60 na mój gust chodzi jak burza. Dedykowane obiektywy śmigają jeszcze lepiej? :shock:

Działa dobrze. W bezpośrednim porównaniu działał mi wolniej (zauważalnie) niż dedykowane 12-35 i 35-100. Przynajmniej na dłuższych ogniskowych.
Większość tego filmiku to pokaz na 16mm, w dobrych warunkach, przy f/5.6 na AF punktowym (po wybraniu dotykowym punkt AF się zapamiętuje, trzeba specjalnie kliknąć, żeby wyjść z tego trybu).

Farensbach
18.06.14, 09:52
Potwierdzam to, co napisał Banc. Af chodzi dobrze, ale wolniej niż np. z 12-50. Ten filmik ma kontrastową scenę zdużą ilością szczegółów i w takich warunkach na pewno efekt jest niezły.

blade100
24.06.15, 21:34
czyli niezły obiektyw jakby nie bylo .. dobra ceną jest około 1k?

apz
24.06.15, 21:38
czyli niezły obiektyw jakby nie bylo .. dobra ceną jest około 1k? Zaplacilem ostatnio 1032 PLN za naprawę główna (AF + wymiana koncowych soczewek...) Sam oceń czy to wysoka cena.

blade100
24.06.15, 21:52
no chyba nie, ale zastanawiałem sie tez nad 14-54 no ale chyba nie ma nad czym ;)

apz
24.06.15, 22:06
no chyba nie, ale zastanawiałem sie tez nad 14-54 no ale chyba nie ma nad czym ;)

Jeżeli lubisz nieostrość obrazu na obwodzie (w rogach) to bierz szkiełko lżejsze, nieco jaśniejsze, ale gorsze optycznie, z tym że raczej szukałbym wersji drugiej, jest odrobine poprawiona. Ja z powrotem się nie zamienię... na ZD 14-54 w żadnej z wersji.

blade100
24.06.15, 22:56
które gorsze optycznie bo chyba nie za bardzoz rozumialem