Zobacz pełną wersję : fotografowanie z duzych wysokosci
Paralotnia/motolotnia i fotografowanie
W sobote bedziemy focic z paralotni. Wiem ze na forum jest duzo milosnikow paralotni tak wiec glownie pytanie jest do nich skierowane.
Jak najlepiej ustawic sprzet zeby wychodzily ladne zdjecia z gory?
Ustawic aparat na MF i ustawic wyostrzenie na nieskonczonosc? przeslone 5,6 a moze 8.. i moze pelny manual... czekam na uwagi ;-) (ja wybieram sie z ZD 14-54mm)
BTW.
nawet nie wiem na jaka wysokosc taka paralotnia leci i czy tam jest duza wilgotnosci itp... kto mnie oswieci? ;-)
/EDIT
moj blad - to będzie motolotnia.
i jak mgiełkę zniwelować ? Zalecane jakieś filtry? Jedno jest pewne przyda się LV i odchylany LCD w e-330 :) (latamy w hełmach :mrgreen: )
paralotnia "pływa" w powietrzu, drgania sie nie przenosza az na pilota i pasazera. predkosc przelotowa dochodzi do 60km/h (zazwyczaj bedzie okolo 35-40km/h wzgledem powietrza)
poniewaz kask jest obowiazkowy, to osoby z LV moga miec lepiej (chyba, ze kask bez przedniej szybki, a przy tych niewielkich predkosciach wystarczy)
zalecam wysokie w miare iso, zeby uzyskac jak nakrotszy czas migawki (o poruszone zdjecia w locie nie latwo), najlepiej krotszy niz 1/800 - 1/1000
co do ostrosci to w zaleznosci od tego, jakie warunki beda atmosferyczne - jak spokojnie, to mozna zdac sie na AF, jezeli troszke bedzie wialo, to faktycznie lepiej zafixowac AF na jakims odleglym obiekcie + przeslona rzedu F7.1 lub bardziej domknieta
jestescie pewni, ze to paralotnia? wczesniej ktos pisal o motolotni a to zupelnie inna bajeczka
wysokosc zdaje sie ok 600m. wilgotnoosc w normie bedzie na takiej wysokosci
Ja tez slyszalem ze motolotnia i tak wynika z opisu...
motolotnie - to proszę o inną bajkę
motolotnia, to inna bajka
kask koniecznie z szyba, w przeciwnym wypadku lzawienie gratis, poniewaz predkosc przelotowa jest rzedu 85-120km/h
silnik ma wieksze drgania, ktore latwo przenosza sie na pasazerow, tak wiec o poruszenie duzo latwiej niz na paralotni.
sama predkosc postepowa motolotni bedzie wymuszac jeszcze krotsze czasy migawki.
co do wysokosci, to na 600m jest fajnie a i na 100m przy szybkosci motolotni jest fajnie :-D
tak wiec w miare wysokie iso (400/800) i krotkie czasy migawki, zalecam 1/1000 i krotsze, chyba, ze ktos bedzie robil zdjecia na wprost i zalezy mu na rozmazaniu wszystkie poza motolotnia :-D
co do ubioru to polar i goreteks lub ortalion? Czy rękawice będą niezbędne? Kiedyś leciałem i pamiętam że było zimno (bardzo zimno) mimo normalnej temp na ziemi
jak kask z szybka to ja nie wiem jak moja 500-tka foto zrobie :) chyba na slepo :)
o moj blad... motolotnia!
o kurde.... no niezle warunki. Chyba mi sie to juz mniej podoba... mowie o komforcie robienia zdjec i o moim nieuszczelnionym body :(
uszczelnienia nie sa potrzebne, przeciez nie bedziecie latac w deszcz, jedynie trzeba bedzie sie troche nagimnastykowac (cialem robic za stabilizacje), zeby zrobic dobre zdjecia.
proponuje porozmawiac z pilotem przez lotem na ten temat - powinien sie dostosowac tak zaplanowac lot, zeby byl w miare rowny i spokojny (najlepiej poza termiką, czyli wczesnie rano albo tak po 19 wieczorem)
proponuje umowic sie z pilotem na łagodny przelot z aparatem a pozniej na hardcorowy juz bez sprzetu :twisted: nie bedziecie zalowac :twisted: :twisted: :twisted:
a wilgoc na tych wysokościach? hmm...
ja juz zdecydowałem ze jade na hadrcore bez sprzetu :D najwyzej nastepnym razem wezme sprzet...
a wilgoc na tych wysokościach? hmm...
ja juz zdecydowałem ze jade na hadrcore bez sprzetu :D najwyzej nastepnym razem wezme sprzet...
nie wymiękaj ;p
Predkosc motolotni nie ma wiekszego znaczenia, gdyz wzgledem powierzchni ziemi jest znikoma- predkosc katowa niewykrywalna, chyba, ze z motolotni foci sie inne latajace dziwadla, szczegolnie te nadlatujace blisko i w naszym kierunku, duza predkosc katowa- natomiast drgania sa dokuczliwe, nie wiem jak przenosza sie na konstrukcje w motolotni, ale w smiglowcu sa.
czesc.Ch,.
Predkosc motolotni nie ma wiekszego znaczenia, gdyz wzgledem powierzchni ziemi jest znikoma
ma, jezeli robisz zdjecia z 30-60m nad ziemia :-)
z powyzej 100-150m juz praktycznie nie ma
Jeronimo przez PW wezwał mnie do tablicy, jednak moje doświadczenia są zupełnie inne, dlatego, że u mnie aparaty są zakotwiczone nad ziemią nieruchomo, a to, co się zmienia - to boczne przechyły aparatu związane z podmuchami wiatru. Fotografuję po zafiksowaniu MF na nieskończoność i trybie ekspozycji S, przy co najmniej 1/500 (ewentualnie krótszym - zależnie od warunków oświetleniowych). Fotografowałem też na pełnej automatyce ekspozycji i większość zdjęć była nieporuszona, ale - jak wspomniałem - w moim przypadku aparat wisi nieruchomo, nie przesuwa się względem ziemi. Gdzieś widziałem stronkę (nie pamiętam, gdzie) modelarza, który umieszczał aparat w modelu motoszybowca i miał problem z poruszonymi zdjęciami, więc to, co pisał cra3y, należy bardzo poważnie wziąć pod uwagę.
Pozdrawiam
Jack
milo ze sie pojawiles :-) jak juz mi pare innych osob napisalo co chcialem wiedziec to usunalem priva :P
Co do mojego focenia to musze powiedziec ze ustawilem ISO400 i F7.1 a czas z automatu i walilem AFem na slepo. Bylo to moje pierwsze wzbicie sie w przestworza wiec jakos nie mialem czasu i ochoty na dłubanie w Manualu i zastanawianiem sie czy dobrze ustawilem i czy nawet dobrze kadruje.
Musze powiedziec ze bez dyskusji do takich fotek potrzebny jest e330 bo przez moja 300tke (w kasku) to nie ma jak patrzec.
Pogoda byla rewelacyjna i nisko latalismy wiec jak patrze na zdjecia to zaluje ze ustawilem ISO400 bo u mnie jednak widac szumek... (ale co tam nic mi nie zepsuje dobrego klimatu :D)
Tak czy owak zaczynam co niektorych rozumiec - motolotnie rulezz -> https://forum.olympusclub.pl/topics5/-wielkopolski-olek-vt10926,84.htm#115689
diabolique
19.05.09, 11:02
Odkopuję wątek. Czy ktoś ma jeszcze jakieś doświadczenia związane z foceniem z motolotni i ustawieniami aparatu?
Będę wdzięczny. :grin:
Odkopuję wątek. Czy ktoś ma jeszcze jakieś doświadczenia związane z foceniem z motolotni i ustawieniami aparatu?
Będę wdzięczny. :grin:
Raczej temat wyczerpany. Fotografowałem z motolotni. Jeżeli jesteś na wysokości 500 nad ziemią i fotografujesz obiekty w dole - budynki to stosuj zalecenia kolegów i będzie dobrze.
Ja tez się podwieszę pod ten wątek...
Umawiam się z kuzynem na wakacyjny lot Cessną 152. Oczywiście Olek leci ze mną :-) Mam E-510, dwa kitowce, ZD 70-300... A, i manuala Heliosa 50. Co możecie powiedzieć o takim zestawieniu? Samolot + mój sprzęt? Co zabrać? Jak ustawić? Czy redy dotyczące moto/paralotni mają również zastosowanie w samolocie?
PS. Nie jest to mój pierwszy lot samolotem sportowym więc będę mógł zwrócić uwagę na aparat i jego ustawianie :wink:
PS2. Za to jest to pierwszy lot mojego Olka :wink::wink::wink:
Ja tez się podwieszę pod ten wątek...
Umawiam się z kuzynem na wakacyjny lot Cessną 152. Oczywiście Olek leci ze mną :-) Mam E-510, dwa kitowce, ZD 70-300... A, i manuala Heliosa 50. Co możecie powiedzieć o takim zestawieniu? Samolot + mój sprzęt? Co zabrać? Jak ustawić? Czy redy dotyczące moto/paralotni mają również zastosowanie w samolocie?
PS. Nie jest to mój pierwszy lot samolotem sportowym więc będę mógł zwrócić uwagę na aparat i jego ustawianie :wink:
PS2. Za to jest to pierwszy lot mojego Olka :wink::wink::wink:
zależy od wysokości - 70-300 przy dobrej pogodzie w zakresach 70-100 przysłona 5,6-8 powinien dać radę. Musisz uważać by nie poruszyć zdjęcia czyli dobrać odpowiednie czasy. Radzę dokupić 14-42 za psie pieniądze. W tym przypadku będzie bardziej użyteczny niż 70-300. 50 się przyda jak będziesz chciał zrobić pilotowi ładny portret ;).
Warto popytać Jurka Gumowskiego : http://parafotomania.pl/
... Radzę dokupić 14-42 za psie pieniądze. W tym przypadku będzie bardziej użyteczny niż 70-300. 50 się przyda jak będziesz chciał zrobić pilotowi ładny portret ;).
14-42 mam, tak jak i 40-150 (dwa kitowce) :wink:
Wysokości przelotów muszę uzgodnić z kuzynkiem, ale myślę, że czasami uda nam się zejść dość nisko :)
to osobiście używał bym 14-42 ponieważ
a) jest to perspektywa dla zwykłego śmiertelnika nieosiągalna codziennie . Pałacie różnokolorowej ziemi ciekawiej wyglądają z góry niż dach garażu cioci Jadzi :) robiony na 300mm.
b) trudniej poruszyć zdjęcie
zabierz filtr polaryzacyjny
pochwal się zdjęciami :)
diabolique
23.05.09, 23:50
Pierwsze koty za płoty. Zrzucam fotki i jutro na spokojnie poprzegladam :grin:
Zupełnie inny rodzaj fotografii :)
Myślę że w zdjęciach lotniczych najważniejsze są warunki pogodowe.
Latałem z kamerą w różnych warunkach pagodowych, i różnymi maszynami latającymi.
i zdecydowanie potwierdzam słowa diabolique, że to zupełnie inna fotografia.
Trudno powiedzieć czy jest trudniej ale na pewno inaczej.
Największe zdziwienie było jak dostrzegłem, że przejrzystość powietrza z góry w dół jest inna niż przejrzystość z dołu w górę. Może to być związane z gęstością powietrza. Mowie tu o wysokości 300 m i wyżej.
Kolejnym czynnikiem utrudniającym to szyba, pleksi w oknie maszyny latającej.
mają czasem różną barwę brązy i turkusy się zdarzały:).
Dobrze jest jak można uchylić okno. Albo zdemontować drzwi tak też mi kiedyś zrobiono.
Idealnym rozwiązaniem jest moto lotnia tylko ze wieje i zimno :)
Ważny jest też współpracujący pilot który na naszą prośbę wykona np zwrot albo zatoczy koło nad jakimś obiektem.
MZ idealne warunki do latania i focenia to jak niebo jest lekko zachmurzone tak do południa latem jak ziemia jeszcze nie nagrzana i przejrzystość powietrza jeszcze dobra. No chyba że zimą latamy, powietrze wtedy czyste jak spirytus:)
Przydatny też filtr polaryzacyjny. Z tym że jak wszystko trzeba go używać z głową.
Pozdrawiam
diabolique
24.05.09, 00:34
Nie miałem żadnej szyby oprócz tej w kasku, jedna ze zrzuconych dopiero fot, cyknięta przed godziną 20. Wywołane z RAW-a tylko.
Ty to powinieneś nad Biebrzą latać :)
zdjęcie dobre
Na oko jakieś 200m.
Czy dużo zmiany kontrastu fota wymagała?
diabolique
24.05.09, 00:46
Ty to powinieneś nad Biebrzą latać :)
Narew może być?
Na oko jakieś 200m.
Czy dużo zmiany kontrastu fota wymagała?
Nie, w sumie autokorekta, autokontrast, bo już późno i dłubać się nie chce :)
Są exify jak kto zainteresowany.
brawo - jestem usatysfakcjonowany
diabolique
24.05.09, 01:17
To tak jeszcze pamiątkarsko, kolega mnie sfocił z dołu jak leciałem nad miastem :)
diabolique
24.05.09, 22:48
Pierwsze koty za płoty. Kilka fotek, dopiero co obrobione.
W sumie zmniejszone, kontrast, autopoziomy i tyle.
kowalikster
25.05.09, 00:01
Na MAJ_0140.jpg widać, że ziemia jest jednak płaska!!
diabolique
25.05.09, 00:04
Na MAJ_0140.jpg widać, że ziemia jest jednak płaska!!
A rzekę widać?
kowalikster
25.05.09, 00:06
Rzeka rzeką. Ale widać że płaska i nie powinniśmy wierzyć w ten międzynarodowy spisek. :twisted:
"Zazdraszczam" lotu. Czekam na następne ujęcia. Może następnym razem namów kolegę pilota na przelot nad terenami mniej zurbanizowanymi.
diabolique
25.05.09, 06:26
"Zazdraszczam" lotu. Czekam na następne ujęcia. Może następnym razem namów kolegę pilota na przelot nad terenami mniej zurbanizowanymi.
Cóż, zlecenie obejmowało fragmenty miasta, nie dało rady inaczej.
:|
Rzeka rzeką. Ale widać że płaska i nie powinniśmy wierzyć w ten międzynarodowy spisek. :twisted:
W każdym podręczniku fotografii piszą, że długa ogniskowa spłaszcza i tu jest na to dowód. :-P
ja w sobotę polatałem Antkiem nad Wrocławiem.
Wrażenia jak z bębna pralki automatycznej, bo akurat okrutnie wiało. Ale wrażenia jak zwykle jedyne w swoim rodzaju...
Szkoda że szyby okrutnie brudne
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://img29.imageshack.us/my.php?image=p5235479www.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://img29.imageshack.us/my.php?image=p5235490www.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://img29.imageshack.us/my.php?image=p5235497www.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://img29.imageshack.us/my.php?image=p5235514www.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://img29.imageshack.us/my.php?image=p5235531wwwf.jpg)
Pierwsze koty za płoty. Kilka fotek, dopiero co obrobione.
W sumie zmniejszone, kontrast, autopoziomy i tyle.
F/4 a ISO dochodzi do 2800 (auto ISO, prawda? ) :roll:
Kiepskie swiatło miałeś, bardzo kiepskie ale przynajmniej matryca mogła się wykazać :)
PS
Lessie, fajnie wyszły te przelotne deszczyki widoczne na pierwszej fotce.
A moze to tylko cień? :roll:
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.