Zobacz pełną wersję : Modyfikacja Olympusa E-1 do pracy w podczerwieni
chetnych zapraszam tutaj (http://fourthirdsphoto.com/vbb/showthread.php?p=96565#poststop)
mały hardcore, ale niedlugo pewnie bedzie mozna kupic body E-1 ponizej 1000zl wiec, chyba gra warta swieczki ;-)
Z olkow do ir podobno najlepiej nadawal sie c2020. W nim nawet nie trzeba bylo wymotntowywac wewnetrznego filtra ir i dalo sie z reki na iso 100 robic. A przepis ciekawy, tylko skad zdobyc nowy filtr?
No to kto pierwszy?
C+ masz chyba teraz dwie puszki - dajesz :D
no no no fachowoooooooooooooooo
BTW. ale producenci części, do wyboru do koloru :)
sorry, ale dla mnie profanacja sprzętu... no chyba, że ktoś ma kilku Dziadków i jednego nie żal mu wybebeszyć...
Fajnie poogladać od środka, szkoda że nigdzie nie widać tego paska przylepnego, który w serwisie wymieniają, może ktoś zna stronkę jak to własnoręcznie wymienić ten pasek to chyba nie jest za trudne?
Myślę że mogłoby to się stać dochodowym interesem. Może nie z E1, ale z tańszym i nie tak szlachetnym E500. Sprzedało się go więcej niż E1.
Pewnie w ciągu roku, dwóch lat sporo użytkowników 4/3 przesiądzie się z E500 na E410/E510 lub nawet E1p (zależy jaką bedzie miał cenę). Zalety nowych modeli są spore, to dużo więcej niż canonowskie wymiany modeli z niewielkim zmianami do starych. Pojawi się sporo body E500 na rynku wtórnym.
Część osób zostanie z E500 jako drugim body. Ewentualna przeróbka go na wersję "podczerwoną" mogła by być dochodowa.
Polecam "złotym rączkom" dopracowanie modyfikacji E500. Pewnie sporo osób za kilkaset złotych przerobiło by swoje E500 na "podczerwień" gdy już nabędą nowe modele 4/3. Przerobiwszy tak kilkanaście-kilkadziesąt sztuk można by zarobić na niezłe szkło albo nawet E1p...
Ja tam mogę Wam przerabiać te E-500ki na podczerwień tylko podpowiedzcie skąd brać te filtry które trzeba podmieniać.
Naprawiałem już Minolte dimage z1 koleżance bo była na plaży i piasku się nasypało do środka, aparacik rozłożyłem na czynniki pierwsze, wyczyściłem z piasku i do dzisiaj śmiga.
A z E-500 to mie wiem ile czasu zajmuje rozłożenie i złożenie takiego aparatu, myślę że może to być ok 3 godzin x 60,- netto za roboczogodzinę jeśli ktoś potrzebuje rachunek to wychodzi 180,- netto za robociznę + koszt filtra którego nie znam i koszty wysyłki kurierem.
No to powiedzmy góra 300 zł za "zabieg" z kosztami przesyłki, o ile będzie wykonany poprawnie. 10 sztuk przerobionych to już będzie nowy E510. 14 sztuk i już mamy Zuiko 50-200.
Jeśli ktoś kupi już E510 i nie sprzeda E500, to jaką motywację będzie miał by używać "gorszego" apratu skoro ma lepszy. No, chyba że ten "gorszy" potrafi coś czego nie potrafi lepszy - np. zdjęcia w podczerwieni.
A używane body E500 już pewnie niedługo spadnie poniżej 1000 zł.
Podobnie można by przerabiać E300...
Potencjalny rynek isnieje (po wprowadzeniu nowych modeli Olka).
Ja pewnie też za rok, półtora będę polował na E1p lub (jeśli będzie za drogi) na E510. Ale wcześniej 2 szkiełka Zuiko.
I wtedy nie bardzo będzie co zrobić z E500. Albo szukać nabywcy na rynku wtórnym (szkoda trochę, bo ile będzie kosztować samo body i kto kupi samo body, chyba że z 40-150?), albo przedłużyć mu aktywny żywot przeróbką na IR.
Mając E1p lub E510 jako drugie body wolałbym E400/E410 lub jeszcze mniejszą małpkę (np. FujiFilm F31). Po co mi drugie body podobnych rozmiarów? Chyba że będzie potafiło coś niezwykłego...
Jest wielce prawdopodobne że matryca w E-500 i E-1 ma takie same wymiary tzn szerokość i długość, jeśli tak to dałoby się zastosować ten filtr do E-500 co do E-1, bo prawdopodobnie nie zmieniły się rozmiary samej matrycy a tylko gęstość i rozmiar pixeli ( format 4/3 ma chyba precyzyjnie zdefiniowane rozmiary ), jeśli miałby ktoś dostęp do dokumentacji serwisowej począwszy od E-1 i pozostałych modeli to była by rewelacja łącznie z parts katalogiem.
Wtedy ewentualnie niewielki szlif takiego filtra i można by go z powodzeniem stosować do wszystkich modeli OLKA.
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
ale do czego go podepniesz jak puszka ma filtr?
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
ale do czego go podepniesz jak puszka ma filtr?
?
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
ale do czego go podepniesz jak puszka ma filtr?
Myślę że filtr wewnętrzny założony na matryce to jednak nie to samo co zewnętrzny. W przypadku zewnętrznego filtra IR chyba niezbyt dobrze działa AF i inne automatyczne nastawy aparatu, poniewaz przepuszcza on tylko promieniowanie podczerwone a blokuje światło widzialne o długości fali 720 nm. No i pewnikiem nic nie widać przez wizjer, chyba ciemno jak u murzyna w .... :D
c+:
różnica polega na tym, że:
- masz ostrzejszy obraz
- możesz walić fotki IR z ręki, podczas gdy po założeniu filtra IR na zwykły aparat bez statywu nie pojedziesz
- nie musisz kupować filtra ale "psujesz" aparat
nie słuchaj fotomica i nie psuj Dziadka...
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
Zaletą takiego rozwiązania jest znacznie krótszy czas naświetlania. Ja e-330 z hoya ir 72 ostatnio zdjęcie naświtlałem 10 sekund, a po usunięciu filtru blokującego podczerwień byłoby to znacznie poniżej sekundy.
c+:
różnica polega na tym, że:
- masz ostrzejszy obraz
- możesz walić fotki IR z ręki, podczas gdy po założeniu filtra IR na zwykły aparat bez statywu nie pojedziesz
- nie musisz kupować filtra ale "psujesz" aparat
nie słuchaj fotomica i nie psuj Dziadka...
Nie pomyliły Ci się przypadkiem filtry UV z IR. ;)
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
Zaletą takiego rozwiązania jest znacznie krótszy czas naświetlania. Ja e-330 z hoya ir 72 ostatnio zdjęcie naświtlałem 10 sekund, a po usunięciu filtru blokującego podczerwień byłoby to znacznie poniżej sekundy.
Chyba blokującego światło widzialne, a przepuszczającego podczerwień :idea:
Tylko po co to wszystko jak filtr na obiektyw kosztuje ze 100 zł :roll:
Zaletą takiego rozwiązania jest znacznie krótszy czas naświetlania. Ja e-330 z hoya ir 72 ostatnio zdjęcie naświtlałem 10 sekund, a po usunięciu filtru blokującego podczerwień byłoby to znacznie poniżej sekundy.
Chyba blokującego światło widzialne, a przepuszczającego podczerwień :idea:
Chodziło mi o filtr wbudowany w aparat blokujący podczerwień.
Swoją drogą ciekawe,że żaden producent aparatów, nie oferuje możliwości wyłączenia w razie potrzeby wbudowanego filtru blokującego podczerwień. Nisza miłośników zdjęć w podczerwieni jest zapewne na tyle duża, że taki aparat by się dobrze sprzedawał. Chodź może takie rozwiązanie będzie skomplikowane technicznie.
FujiFilm coś takiego oferuje.
Przynajmniej w 3 swoich modelach.
Jest wersja S3, S5 oraz chyba 9600 z możliwością robienia zdjęć w podczerwieni i ultrafiolecie.
Swoją drogą, pytanie czy po przeróbce E1/E300/E500 soft aparatu nie głupieje?
A jak działa AF?
Czy można robić zdjęcia w nocy?
FujiFilm coś takiego oferuje.
Przynajmniej w 3 swoich modelach.
Jest wersja S3, S5 oraz chyba 9600 z możliwością robienia zdjęć w podczerwieni i ultrafiolecie.
Swoją drogą, pytanie czy po przeróbce E1/E300/E500 soft aparatu nie głupieje?
A jak działa AF?
Czy można robić zdjęcia w nocy?
A co ma AF do matrycy?
A Sony 717 też coś miał takiego.
Nie pomyliły Ci się przypadkiem filtry UV z IR
gdzieś dzwonią, ale gdzie? wytłumacz nam co ma UV do IR?
genralnie chodzi o to, ze bezposrednio nad matryca jest filtr, ktory ma za zadanie wyciac w pien widmo podczerwone (na ktore to CCD jest bardziej czule), ktore to jest nieprzydatne/wrecz nieporzadane do foto w kolorze, natomiast ma przepuscic widzialne.
tu mamy zdjecie przed zdjeciem z matrycy filtra wycinajacego podczerwien:
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2007/07/ph1-1.jpg
źródło (http://www.astrosurf.org/buil/d70/ph1.jpg)
a tu po zdjeciu tego filtra, ale przez zalozeniem na obiektyw (badz na matryce) filtra, ktory tylko przepuszczalby IR:
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2007/07/ph2-1.jpg
źródło (http://www.astrosurf.org/buil/d70/ph2.jpg)
zalozenie filtra IR na obiektyw obcina swiatlo widzialne, z kolei filtr na matrycy dosc mocno wycina IR, wiec co trzeba zrobic?
wyrzucic filtr z matrycy i zastapic go takim, ktory bedzie przepuszczal IR (a wycinal widzialne). w przeciwnym wypadku mamy zlo podwójne: filtr na matrycy nam wycina wiekszosc pasma IR, a filtr przepuszczajacy IR wycina nam wiekszosc pasma widzialnego, w efekcie czujnik AF nie widzi prawie nic, a matryca dostaje szczatkowe IR
PS: w olympusie E1 fitr IR jest "zespawany" z filtrem AA (dolnoprzepustowym), ktory ma za zadanie chronic przed mora - autor przerobki zauwazyl znaczne polepszenie ostrosci obrazu wprost z aparatu :-) (ale mora moze sie zdarzyc na gesto powtarzajacych sie wzorkach)
Cyt:
- masz ostrzejszy obraz
- możesz walić fotki IR z ręki, podczas gdy po założeniu filtra IR na zwykły aparat bez statywu nie pojedziesz
Czegoś tu nie rozumiem ostrzejszy obraz to uzyskujemy po założeniu filtra UV:
Cyt:
- Absorbują promienie ultrafioletowe bez zwiększania ekspozycji, w związku z tym nie dopuszczają do powstania efektów mgielnych podczas podczas fotografowania odległych krajobrazów.
- Zapewniają czystość obrazu.
- Użycie tego filtra jest zalecane w celu uzyskania ostrych zdjęć oraz jako ochrona dla obiektywu.
- W przypadku filmów czarno -białych absorbują promienie ultrafioletowe, neutralizują fioletowe i niebieskie promienie
- W przypadku zdjęć kolorowych redukują nadmiar niebieskiego koloru i dodają zdjęciom ciepła.
- Tworzą ostry i doskonały kontrast pomiędzy krajobrazem, niebem i chmurami.
- Zalecane do fotografii w otwartej przestrzeni, przy dużym naświetleniu.
- Eliminują lub redukują odbicia z niemetalicznych powierzchni.
- Delikatnie "Przyciemniają" błękit nieba. Delikatnie - (nie mylić z CPL).
- Zwiększają nasycenie kolorów. Delikatnie - (nie mylić z CPL).
A takie efekty można uzyskać po założeniu filtra IR:
Cyt:
- Filtr zmienia rzeczywistość ,niesamowite zdjęcia, filtruje całe spektrum światła widzialnego. W ten sposób możemy utrwalić bardzo ciekawe zjawiska , ciekawe efekty. Nadaje się szczególnie do fotografii krajobrazowej. Filtr przepuszcza promienie podczerwone Filtr IR 72 pochłania całe światło widzialne, do długości fal 720nm.
Filtry w fotografii podczerwonej (czarno - białej)
Zanim o filtrach, kilka słów o tej niecodziennej dla typowego fotoamatora dziedzinie. Amatorska fotografia przyrodnicza w podczerwieni niewiele chyba daje możliwości. Można się jednak pokusić o czarno-białe krajobraz (takie właśnie zdjęcia uzyskujemy z amatorskich błon czułych na podczerwień). Jeśli tak, to zdajmy sobie sprawę, że wiele ciał odbija inaczej podczerwień i inaczej światło widzialne.
Zdjęcia robione w pełnym słońcu mogą wyglądać jak przy świetle księżyca. Przede wszystkim czyste niebo nie emituje prawie zupełnie podczerwieni. Zdjęcia chmur wychodzą wiec niesłychanie kontrastowe na tle czarnego nieba. Przedmioty w cieniu tez wychodzą czarne. Za to rośliny zawierające chlorofil silnie odbijają podczerwień i wychodzą na zdjęciach bardzo jasne.
Podczerwień przenika przez atmosferę tam, gdzie światło widzialne się rozprasza. Przechodzi przez zawiesiny kurzu i mgły. Dlatego jeśli zrobimy zdjęcie odległych obiektów, nawet zasłoniętych niebieskawym zamgleniem (patrz ultrafiolet i filtry UV) i na normalnym filmie możemy nic nie zobaczyć - w podczerwieni może być je widać. Podczerwień załamuje się inaczej niż światło widzialne i dlatego ustawiając ostrość należy wprowadzić poprawkę. Niektóre obiektywy maja na obudowie odpowiednie oznaczenia. Podczerwień przenika tez przez chitynowe pancerze owadów - tu mamy już fotografię przyrodniczą - pozwalając na badanie ich budowy (ale to już nie na filmach amatorskich). Jakie filtry do podczerwieni? O numerach 87, 87C, 89B. Są nieprzezroczyste dla światła widzialnego (i dlatego wydają się być czarne) przepuszczają podczerwień w rożnych zakresach. Z braku tych, można używać filtrów ciemnoczerwonych - im ciemniejszy tym lepszy. Uwaga na korektę naświetlania - światłomierz jest korygowany do światła widzialnego.
Olymp:
ten cytat tylko przeczytałeś czy przeczytałeś ze zrozumieniem? nie udowadniaj na siłę a przy okazji przeczytaj to, co napisał cra3y...
aha, pierwszy raz słyszę że UV poprawia ostrość... dla mnie to on lekutko mydli...
Z tego całego zestawu do IR najbardziej podoba mi się ZD 7-14 :twisted:
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.