Zobacz pełną wersję : PEN Lite E-PL3
próbowałem się "przebić" przez cały wątek, czyli wyszło na to, że nieostre fotki z OPTYCZNYCH, to jednorazowa wpadka ? -czy może ktoś jeszcze to u siebie zauważył i należy to kontrolować przy kupnie z kitowym szkiełkiem ?
A o które konkretnie fotki z optycznych chodzi? To może nie być żadna wpadka, tylko efekt działania stabilizacji obrazu.
zaczyna się od Twojego postu 98
Ok, już sobie przypomniałem :) Po moich ostatnich doświadczeniach z E-P3, potwierdzonych przez kilka osób, na bank jest to wina stabilizacji, która przy pewnych czasach szkodzi, zamiast pomagać.
dzięki - o taką odpowiedź mi chodziło
ps: nikonem "załatwiłem" kilka fotek przy niewyłączonej stabilizacji, to się potwierdza, że kij ma zawsze dwa końce :roll:
jeszcze mam jedno pytanie
E_PL3 ma wyświetlacz panoramiczny 3 cale ?, czyli wysokość jego jest mniejsza niż "normalnego" wyświetlacza formatu 4/3 ? - czyli według moich pobieżnych obliczeń obraz na wyświetlaczu będzie mniejszy niż w e-pl1, porównywał może to ktoś ?
drążę temat bo zastanawiam się pomiędzy E-PM1 a E-PL3 (tu kusi odchylany) jako aparat bardzo spacerowy, czyli "wyjąć i nacisnąć"
Ja nie porównywałem rozmiarów, ale mnie osobiście przekonał odchylany ekran w e-pl3. Już po 3 dniach użytkowania okazał się przydatny.
Po za uchylnym ekranem jest jeszcze jeden plus za E-PL3, mianowicie koło nastawy trybów wyciągnięte na zewnątrz, w e PM-1 jest strasznie upierdliwe grzebanie w menu.
Witam wszystkich tutaj.
Mój E-PL3 mam pół roku,spisywał się świetnie,aż tu nagle mam z nim duży kłopot.
Żadna karta pamięci nie chce wejść do środka.Nic tam nie jest wepchniete,nic nie było manipulowane.
Jak zajrzę nic ciekawego w środku również nie widać a jednak...
Używam różnych aparatów kilkanaście lat i wiem jak sie wkłada do nich kartę ;)
Zupełnie nie rozumiem co mogło się stać i co na to powie serwis gdy wyśle aparat.
Ma ktoś jakiś pomysł ? Będę wdzięczny za jakieś kostruktywne sugestie.
Zupełnie nie rozumiem co mogło się stać i co na to powie serwis gdy wyśle aparat.
Ma ktoś jakiś pomysł ? Będę wdzięczny za jakieś kostruktywne sugestie.
Nie sądzę żeby serwis mówił cokolwiek. Oni są od naprawiania. Ślij do serwisu, po to jest gwarancja.
zamiast elektronicznego do EPL1 używam taki wynalazek http://www.amazon.com/LCD-V1-Magnetic-Attach-Viewfinder-Canon/dp/B007JQ0760
f (http://www.amazon.com/LCD-V1-Magnetic-Attach-Viewfinder-Canon/dp/B007JQ0760)akt, że przypadku dotykowego, odchylanego było by to "troszkę" trudno używać ;)
Ziootek1971
2.12.12, 20:24
Podobne rozwiązanie opisywał jakiś (dłuższy zdaje się) czas temu portal PENowiec (http://www.penowiec.com/2011/02/wizjer-na-lcd-do-pena.html). Sam zastanawiałem się nad kupnem takiego wizjera. Na razie sobie odpuściłem. Zobaczymy jak będzie się wizjer sprawował w silniejszym słońcu wiosną i latem
oj słabiutko :( - dlatego mam ten dodatek :)
Zobaczymy jak będzie się wizjer sprawował w silniejszym słońcu wiosną i latem
oj słabiutko :( - dlatego mam ten dodatek :)
Dlaczego słabiutko? Używam i używałem wizjerów EVF z XZ-1, kikoma PENami i E-M5, w żadnym nie zauważyłem wpływu słońca. W czym ono przeszkadza?
mam przykre doświadczenia, gdy chciałem "wyłuskać" maki w zbożu, wtedy żałowałem, że nie mam czegoś takowego :( - ale ty mówisz o wizjerze doczepianym, ja o wyświetlaczu tylnym aparatu
wiem że marudzę
mam pytanie dot funkcji przypisanej do pokrętła przed i po naciśnięciu +/- , strona 82 instrukcji,
np. czy w trybie A przed naciśnieciem +/- krecąc pokretłem powinna sie zmieniać wartość przysłony?
tak mi się wydaje jeśli dobrze rozumiem instrukcje a mój e pl3 reaguje na pokretło dopiero po naciśnięciu +/- i nie moge zmienic przysłony kręcąc tylko pokretłem po wybraniu trybu A,
pozdrawiam
perski
@perski - sprawdź jakie masz ustawienia w Menu-Menu własne - B Spust/pokrętło - Tryb A.
dzieki nighelf,
menu- B Spust/pokrętło - Tryb A- i mam do wyboru F Nr lub +/- niezależnie co wybiore po wybraniu trybu A/w S jest podobnie/ nie ma reakcji na krecenie pokrętłem pojawia sie tylko na górze lcd przekreslone kółko=zakaz postoju, natomiast po naciśnięciu górnego przycisku 1 raz w trybie A mogę zmieniac czas migawki krecąc pokrętłem lub nociskając nadal górny przycisk moge zmienic przysłone
TTTM?
@perski - Wejdź znów w menu, menu własne B, Blokada i sprawdź czy jest wyłączona.
oczywiście nighelf blokada była właczona
b. dziekuje za pomoc
perski
Wydajność AF.
Chwali się ogólnie AF w w tych Olkach. Nie jest źle w dobrym oświetleniu to fakt, ale nie rozumiem tego aparatu przy słabym świetle. W takich scenach widać jak aparat poluje na ostrość i często nie może jej ustawić. Co mnie w tym momencie dziwi to to, że nie stara się nawet wspomóc diodą podświetlającą. Odpala ją dopiero w scenach bardzo słabo oświetlonych.
Ma więc lukę w swojej logice działania ujawniającą się między scenami dobrze i bardzo kiepsko oświetlonymi. Czy też to zauważyliście?
Jak jest w EPL5 ktoś już wie?
P.
Wydajność AF.
Chwali się ogólnie AF w w tych Olkach. Nie jest źle w dobrym oświetleniu to fakt, ale nie rozumiem tego aparatu przy słabym świetle. W takich scenach widać jak aparat poluje na ostrość i często nie może jej ustawić. Co mnie w tym momencie dziwi to to, że nie stara się nawet wspomóc diodą podświetlającą. Odpala ją dopiero w scenach bardzo słabo oświetlonych.
Ma więc lukę w swojej logice działania ujawniającą się między scenami dobrze i bardzo kiepsko oświetlonymi. Czy też to zauważyliście?
Jak jest w EPL5 ktoś już wie?
P.
Weź go skieruj na kontrastowy obiekt , on ostrzy po kontraście , czym ciemniej tym świadomiej go trzeba używać. Jasne/ciemne w kadrze i pójdzie jak burza.
e-pl3
Umie ktoś zaprogramować przycisk w lewo, na pokrętle wielofunkcyjnym - ten pod którym jest ustawianie pola ostrości?
Normalnie w opcjach widzę tylko w prawo i w dół. W E-P2 tak chyba nie było... nie pamiętam.
e-pl3
Umie ktoś zaprogramować przycisk w lewo, na pokrętle wielofunkcyjnym - ten pod którym jest ustawianie pola ostrości?
Normalnie w opcjach widzę tylko w prawo i w dół. W E-P2 tak chyba nie było... nie pamiętam.
A w instrukcji co napisali na ten temat?
W ogóle to szkoda, że te opcje które można przypisać do przycisków są dość okrojone.
W E-P3 też możesz zmienić tylko góra, doł, rec i dwa FN.
A w instrukcji co napisali na ten temat?
żeby pytać na forum, bo nie wiedzą.
dla zainteresowanych
zrobiłem sobie wczoraj mały teścik ze statywu
trochę duże pliki - ale chyba mi je przy publikacji trochę skompresuje
82357
e-pl3 + 20f1.7, ostrzenie okolice okna po prawej stronie gdzie świeci się światło
było trochę kłopotów ze złapaniem ostrości, ale po kilku próbach dawał radę
ISO1600 , przysłona 4.
wg mnie w pełni używalne ISO
jeżeli są chętni to mogę zrzucić inne fotki - te same ustawienia dla ISO200 lub ISO3200.
zapomniałem dodać
odszumianie - wyłączone,
wyostrzanie - standard.
Janko Muzykant
27.02.13, 22:19
wg mnie w pełni używalne ISO
No... do nocnych zdjęć to peny 1-3 nadawały się tak... tak właściwie to się zupełnie nie nadawały. Już znacznie lepiej pracował mi 300D sprzed dziesięciu lat. Można z tego zrobić powiedzmy pocztówkę na www, ale kasza na niebie wyłaził po sekundzie.
To raczej aparaty do zwykłego, dziennego pstrykania. Jak jest światło i dynamika do okiełznania, obrazek będzie ładny.
to Ci pyknę jutro z dachu i podjedziemy z odszumianiem - co nie oznacza wcale że się Waść mylisz.
a po za tym, to dla mnie te 1600 - to czułość w pełni używalna, kaszy nie lubisz Panie? To pokaż co ci da Twój Stylus przy świetle 4.0 i ISO1600.
Ziootek1971
27.02.13, 22:47
dla zainteresowanych
zrobiłem sobie wczoraj mały teścik ze statywu
trochę duże pliki - ale chyba mi je przy publikacji trochę skompresuje
e-pl3 + 20f1.7, ostrzenie okolice okna po prawej stronie gdzie świeci się światło
było trochę kłopotów ze złapaniem ostrości, ale po kilku próbach dawał radę
ISO1600 , przysłona 4.
wg mnie w pełni używalne ISO
jeżeli są chętni to mogę zrzucić inne fotki - te same ustawienia dla ISO200 lub ISO3200.
Jedna rzecz mnie zastanawia - jak robiłeś ze statywu, to dlaczego z tak wysokim ISO?
Janko Muzykant
28.02.13, 00:01
to Ci pyknę jutro z dachu i podjedziemy z odszumianiem
Wyglacenie można sobie zrobić ze wszystkim, tylko co z tego?
a po za tym, to dla mnie te 1600 - to czułość w pełni używalna, kaszy nie lubisz Panie?
Ano nie lubię.
To pokaż co ci da Twój Stylus przy świetle 4.0 i ISO1600.
Da mi to samo albo i gorzej. Tylko on mieści się tam, gdzie pen się nie zmieści :) Inna sprawa, że ustawianie 1600 iso i f=4 w XZ jest pozbawione sensu.
Do zdjęć nocnych po prostu bierze się inny aparat.
Jedna rzecz mnie zastanawia - jak robiłeś ze statywu, to dlaczego z tak wysokim ISO?
robiłem testy dla porównania 200, 800, 1600, 3200, 6400
---------- Post dodany o 07:22 ---------- Poprzedni post był o 07:20 ----------
...
Da mi to samo albo i gorzej. Tylko on mieści się tam, gdzie pen się nie zmieści :) Inna sprawa, że ustawianie 1600 iso i f=4 w XZ jest pozbawione sensu.
Do zdjęć nocnych po prostu bierze się inny aparat.
nie podejmuję się dyskusji przysłony bo nie miałem na celu wykonywania pejzaży zapyziałego blokowiska - tylko chciałem porównać kaszę na niebie dla różnych czułości.
Wyglacenie można sobie zrobić ze wszystkim, tylko co z tego?...
ano to Panie, że soft jest integralnym elementem wyposarzenia aparatu fotograficznego, a o końcowej jakości zdjęcia świadczy to co można z niego wyjąć - bez tracenia czasu na czasochłonnej obróbce RAWów.
Janko Muzykant
28.02.13, 09:08
ano to Panie, że soft jest integralnym elementem wyposarzenia aparatu fotograficznego, a o końcowej jakości zdjęcia świadczy to co można z niego wyjąć - bez tracenia czasu na czasochłonnej obróbce RAWów.
No więc tym razem soft zawiódł na całej linii - to w przykładzie to jest po prostu rozmemłana nędza upstrzona pseudoziarnem. Akceptowalna na bidę do 800x600.
No więc tym razem soft zawiódł na całej linii - to w przykładzie to jest po prostu rozmemłana nędza upstrzona pseudoziarnem. Akceptowalna na bidę do 800x600.
tak jak napisałem wyżej - odszumianie zostało wyłączone,
ale postaram się dzisiaj wykonać zdjęcie z takimi możliwościami jakie daje mi aparacik
Janko Muzykant
28.02.13, 11:29
tak jak napisałem wyżej - odszumianie zostało wyłączone
Tak Ci się tylko wydaje :) Podobnie nie da się całkowicie wyłączyć wyostrzania w jpg.
Tak Ci się tylko wydaje :) Podobnie nie da się całkowicie wyłączyć wyostrzania w jpg.
ja cały czas operuję na jpg,
nie twierdzę też że korekta softem w aparacie to jest panaceum na całe zło
themoth, bardzo kochasz swój aparat, prawda? :)
themoth, bardzo kochasz swój aparat, prawda? :)kupiłem go z koniecznosci a uwazam go za optymalny jak na moje potrzeby. Czy to juz miłosc...
Zawsze możliwe, że z powodu dysonansu pozakupowego starasz się racjonalizować swój wybór :wink:
Życzę dużo zadowolenia z sprzętu i zdjęć :D
miałem e pl3 sprzedałem i zakupiłem e pl5 i mam wrażenie że jedyna zauważalna różnica to możliwość użycia iso 400-800 jeśli jakościowo mamy mieć efekt zbliżony do iso200 w epl3, jeśli w obu aparatach mamy ustawione iso 200 w dobrych i przeciętnych warunkach uzyskujemy podobne efekty i poziom szumu, liczyłem na więcej. E pl5 mam dopiero 1 miesiąc w dodatku pochmurny.
no to lecimy...
zdjęcie sytuacyjne
statyw, ISO200,
odszumianie: wł,
filtr odszumiania: standard
ogniskowa: 20mm, f=2, nie wiem co tam jeszcze podać... jak coś to jest EXIF
82401
i dla porównania fragment, żeby nie zaśmiecać czterema dużymi plikami
82402
tak, jak widać, wystarczająco dobry aparat do zdjęć nocnych
a w swojej cenie bezkonkurencyjny:grin:
miałem e pl3 sprzedałem i zakupiłem e pl5 i mam wrażenie że jedyna zauważalna różnica to możliwość użycia iso 400-800 jeśli jakościowo mamy mieć efekt zbliżony do iso200 w epl3, jeśli w obu aparatach mamy ustawione iso 200 w dobrych i przeciętnych warunkach uzyskujemy podobne efekty i poziom szumu, liczyłem na więcej. E pl5 mam dopiero 1 miesiąc w dodatku pochmurny.
Widzisz, mam prawie taką samą ścieżkę :D Mam E-PL3 i mam zamiar wymienić na 5-tkę. Sporo RAW-ów wywołałem z OMD i wiem że matryca ma bardzo duży potencjał, w stosunku do ostatnich PEN-ów modelu trzeciego.
Choć ...hmmm - takie trochę trudne:
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://bodzio.dug.net.pl/Kwidzyn/P9052522ol.jpg)
Janko Muzykant
28.02.13, 22:13
miałem e pl3 sprzedałem i zakupiłem e pl5 i mam wrażenie że jedyna zauważalna różnica to możliwość użycia iso 400-800 jeśli jakościowo mamy mieć efekt zbliżony do iso200 w epl3, jeśli w obu aparatach mamy ustawione iso 200 w dobrych i przeciętnych warunkach uzyskujemy podobne efekty i poziom szumu, liczyłem na więcej.
Tylko raw da naprawdę więcej. Różnica między penami 1-3, a 5:
- nocne zdjęcia - praktycznie stare peny zupełnie się do tego nie nadają, bez względu na iso,
- wyciąganie cieni - w piątce dużo lepiej,
- przesunięcie progu iso jeśli chodzi o szumy gdzieś o 2EV.
Ale ja bardzo proszę nie zakrywać moich postów, bo spędziłem właśnie na dachu ponad 40min
Tylko raw da naprawdę więcej. Różnica między penami 1-3, a 5:
- nocne zdjęcia - praktycznie stare peny zupełnie się do tego nie nadają, bez względu na iso,
- wyciąganie cieni - w piątce dużo lepiej,
- przesunięcie progu iso jeśli chodzi o szumy gdzieś o 2EV.
Janko a czy poza matrycą coś się zmieniło? mam na myśli AF, shutterlag (ktoś ostatnio narzekał), ABW.
Myślę o czymś tańszym z nową matrycą, dobrym kitem i jasną stalka na wyjazdy i czasem do streeta.
Janko a czy poza matrycą coś się zmieniło? mam na myśli AF, shutterlag (ktoś ostatnio narzekał), ABW.
Myślę o czymś tańszym z nową matrycą, dobrym kitem i jasną stalka na wyjazdy i czasem do streeta.
W tych kwestiach to ciagle to samo, calkiem sympatyczne to samo nalezy dodac :)
EDIT: oczywiscie w kontekscie watkowym, czyli Peny trzeciej generacji vs ostatnie ich wypusty ;)
pozdro
Janko Muzykant
28.02.13, 22:46
tak, jak widać, wystarczająco dobry aparat do zdjęć nocnych
a w swojej cenie bezkonkurencyjny:grin:
Proszę, nie rób z pupy perfumy. Można powiedzieć wiele dobrego o starszych penach, że mają fajny szczegół, sprawne zoomy kitowe i da się nimi robić fajne zdjęcia, ale z pewnością nie na wyższych iso i w nocy. W nocy jest bardzo źle, chyba najgorzej na rynku. Dowolna lustrzanka, nawet ośmioletnia, będzie dawała lepszy obrazek.
To już nawet XZ1 daje porównywalny jeśli nie lepszy kadr:
http://as.elte-s.com/patrz/11/090203.jpg
Że nie wspomnę o nowych penach, które dają równy, dynamiczny obraz bez glutów w cieniach i na dużych jednolitych płaszczyznach:
http://as.elte-s.com/temp/epm2/34mm_f8_200iso_8s.jpg
Spróbuj jeszcze wyrównać wb, a będzie tragedia. Zupełnie Cię nie rozumiem - tak chcesz bardzo chwalić tę swoją trójkę, a pokazałeś jej najgorszą stronę.
Janko a czy poza matrycą coś się zmieniło? mam na myśli AF, shutterlag (ktoś ostatnio narzekał), ABW.
Szybkość jest pewno porównywalna z trójkami (mam jedynki - one są nieco wolniejsze), może jest troszkę szybciej z af. Używam jednak starego zooma, bo jest lepszy optycznie, lecz wyraźnie wolniejszy. Ten nowy z piątką (a ściślej z epm2, ale należy do ''piątek'') jest wystarczająco szybki do codziennych zastosowań.
Lagi są pomijalne, musiał ktoś pomieszać z af. ABW niby nie używam, ale szop mi otwiera jako domyślny i zwykle jest najlepszy. To się wiele nie zmieniło jeśli cokolwiek, i z ep1, i epm2 jest pdobnie dobrze z wyjątkiem zdjęć przy żarówkach i sodówkach (te drugie po prostu inne nie będą jeśli specjalnie się nie oszuka systemu).
Na wyjazdy jednak to rozważyłbym xz2. Poważnie zastanawiam się nad tym aparatem. Obrazek jest skokiem jakościowym z jedynki jak między penami. Wiadomo jednak, że nowym penom nie dorasta, ale nie brakuje mu wiele, a zalety jasnego, dobrego i małego zooma nie do pogardzenia.
Patrząc na zdjęcia dobasa w jego wątku, właśnie z E-PL3... wow. Fakt, że pustynia więc światła w nadmiarze. Niestety, bez światła ciężko o dobre zdjęcia :P
Janko Muzykant
1.03.13, 01:05
Niestety, bez światła ciężko o dobre zdjęcia :P
No to już zależy czym. W warunkach ograniczonego światła świat jest niezwykły. Do kadrów dziennych, choćby najbardziej pochmurnych, trójka (oraz dwójka i jedynka) była zupełnie wystarczająca. Noc - odpada.
Szybkość jest pewno porównywalna z trójkami (mam jedynki - one są nieco wolniejsze), może jest troszkę szybciej z af. Używam jednak starego zooma, bo jest lepszy optycznie, lecz wyraźnie wolniejszy. Ten nowy z piątką (a ściślej z epm2, ale należy do ''piątek'') jest wystarczająco szybki do codziennych zastosowań.
Lagi są pomijalne, musiał ktoś pomieszać z af. ABW niby nie używam, ale szop mi otwiera jako domyślny i zwykle jest najlepszy. To się wiele nie zmieniło jeśli cokolwiek, i z ep1, i epm2 jest pdobnie dobrze z wyjątkiem zdjęć przy żarówkach i sodówkach (te drugie po prostu inne nie będą jeśli specjalnie się nie oszuka systemu).
Na wyjazdy jednak to rozważyłbym xz2. Poważnie zastanawiam się nad tym aparatem. Obrazek jest skokiem jakościowym z jedynki jak między penami. Wiadomo jednak, że nowym penom nie dorasta, ale nie brakuje mu wiele, a zalety jasnego, dobrego i małego zooma nie do pogardzenia.
Wolałbym jednak coś z lepszą i większa matrycą + kit i jasna szersza stalka. Taki zestaw jest wg mnie bardziej optymalny.
Mam to co w stopce, miałem na testach om-d i powiem tyle, że różnica jest kolosalna. ISO to tylko jedna z zalet, ale rozpiętość tonalna miażdży e-pl3.
Mam to co w stopce, miałem na testach om-d i powiem tyle, że różnica jest kolosalna. ISO to tylko jedna z zalet, ale rozpiętość tonalna miażdży e-pl3.
potwierdzam - e-pl5 miażdży e-pl3 i to nie tylko w RAWach.
ISO800
82406
podoba się czy nie?:)
kasza dojechała? Bo ja nie widzę kaszy...
themoth (https://forum.olympusclub.pl/members/14851-themoth) - są aparaty, które "lubią" zdjęcia z dłuższymi czasami i jak lubię pena to jednak do takich zdjęć po prostu biorę inny aparat
czas ok 2 sek, jpeg z puszki
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2013/03/DSC01490JPG-1.jpg
źródło (https://lh3.googleusercontent.com/-Wv2XlljFq5U/TQ-xKDfrMGI/AAAAAAAACBY/LjtYDatY3x4/s720/DSC01490.JPG)
czas ok 1 sek też jpeg z puszki
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2013/03/DSC01496JPG-2.jpg
źródło (https://lh4.googleusercontent.com/-1z1HOdZ0ro8/TQ-xNTc3ALI/AAAAAAAACBg/sFQsU8slXzk/s512/DSC01496.JPG)
Witam
Mam pytanie odnośnie kręcenia filmików tym aparatem....
Ogólnie napisze ze z aparatu jestem zadowolony, dobrze wykonany, zdjęcia są ok, tylko martwi mnie nagrywanie filmów.
Podczas odtwarzania w tle słuchać cały czas TRRRRRR, -rozumiem ze ten typ tak ma i nie jest to wadą sprzętu?
Pozdr
Witam
Mam pytanie odnośnie kręcenia filmików tym aparatem....
Ogólnie napisze ze z aparatu jestem zadowolony, dobrze wykonany, zdjęcia są ok, tylko martwi mnie nagrywanie filmów.
Podczas odtwarzania w tle słuchać cały czas TRRRRRR, -rozumiem ze ten typ tak ma i nie jest to wadą sprzętu?
Pozdr
przejdź na ostrzenie manualne - MF, to silnik obiektywu tak buczy.
wyłącz sobie może stabilizację, trochę poprawia jakość filmu (nie wpływa na chałas o którym piszesz).
...Podczas odtwarzania w tle słuchać cały czas TRRRRRR, -rozumiem ze ten typ tak ma i nie jest to wadą sprzętu?
PozdrZasadniczo themoth udzielił odpowiedzi, trochę to uzupełnię - brzęczenie obiektywu występuje tylko w trybie nastawiania ostrości C-AF+TR, który domyślnie włącza się po uruchomieniu filmowania, a więc rada, by przełączyć na MF jest jak najbardziej sensowna. Możesz troszkę doinwestować aparat, tzn. zakupić przystawkę SEMA-1, co pozwoli oddalić mikrofony od źródła szumów (czyli obiektywu) i stosować stale C-AF+TR, mając dobrze wykonane nagranie dźwięku.
przejdź na ostrzenie manualne - MF, to silnik obiektywu tak buczy.
wyłącz sobie może stabilizację, trochę poprawia jakość filmu (nie wpływa na chałas o którym piszesz).
Zasadniczo themoth udzielił odpowiedzi, trochę to uzupełnię - brzęczenie obiektywu występuje tylko w trybie nastawiania ostrości C-AF+TR, który domyślnie włącza się po uruchomieniu filmowania, a więc rada, by przełączyć na MF jest jak najbardziej sensowna. Możesz troszkę doinwestować aparat, tzn. zakupić przystawkę SEMA-1, co pozwoli oddalić mikrofony od źródła szumów (czyli obiektywu) i stosować stale C-AF+TR, mając dobrze wykonane nagranie dźwięku.
Dziękuję Panowie za odpowiedz ;) Czas na naukę aparatu ;)
Pozdr
Mam to co w stopce, miałem na testach om-d i powiem tyle, że różnica jest kolosalna. ISO to tylko jedna z zalet, ale rozpiętość tonalna miażdży e-pl3.
no to zmieniaj powoli stopkę - Waść. :eek:
8 megowe pliki zaczynają mnie już przytłaczać.
Jakiej kompresji używacie ze stosunkowo małym wpływem na pogorszenie jakości zdjęcia, ale zbawiennym na masę pliku - dla tej jakości matrycy co E-PL3?
dot. JPG, w RAW y - choć doceniam - się nie bawię.
To ile Ty zdjęć robisz, że miejsca na karcie pamięci brakuje?
Nie lepiej dokupić większe karty/dysk niż zgadzać się na kompromis w jakości?
To ile Ty zdjęć robisz, że miejsca na karcie pamięci brakuje?
Nie lepiej dokupić większe karty/dysk niż zgadzać się na kompromis w jakości?
nie w tym rzecz że brak mi miejsca na karcie, tylko poźniejsze przeglądanie, czasami 2-3 sek zajmuje mi otwarcie zdjecia w przeglądarce. Na dysku sporo to miejsca zajmuje. jedno wyjście ok.100zdjęć x 8MB = to już prawie Giga, a ilość gigów na dysku ograniczona, zostało mi jeszcze z 30, tak więc do końca roku mi raczej nie starczy.
Dyski jednak staniały ostatnio do dość rozsądnych poziomów cenowych :)
Z wyjścia dobrych zdjęć aż 100 nie mam, a te najgorsze kasuję.
Kupiłem przed tsunami w Japonii dysk WB 1,5 T i zapomniałem, co to brak miejsca. Teraz ponownie wróciły do cen z tamtego okresu i chcę kupić drugi na backup.
Zmiana ceny dysków była po powodzi w Tajlandii, bo tam są główne fabryki dysków gigantów tej branży.
no tak,
tylko że dodatkowy dysk do laptopa to mało ergonomiczne rozwiązanie. Mam jednego backupa PQI i sporadycznie go podpinam, ale on ma inne przeznaczenie niż fotao-zabawa. Też zacznę chyba kasować, bo ze stu to może z pięc jest w miarę, a z jedno fajne.
Zmiana ceny dysków była po powodzi w Tajlandii, bo tam są główne fabryki dysków gigantów tej branży.
no ale Luc4s kupił przed tsunami w Japoni - miał prawo.
no ale Luc4s kupił przed tsunami w Japoni - miał prawo.
Toć ba :)
Ja tylko chciałem uściślić co spowodowało wzrost ceny.
Dyski na USB faktycznie czasem średnio wygodne. Jeśli masz Wi-Fi w domu, możesz kupić sobie NASa i podpiąć go do sieci.
Natomiast na dysku USB robić co jakiś czas backup.
Zmiana ceny dysków była po powodzi w Tajlandii, bo tam są główne fabryki dysków gigantów tej branży.
Masz rację, kupiłem przed powodzią w Tajlandii, pomyliły mi się te powodzie...
Witajcie!
Czy E-PL3 ma wejście na mikrofon zewnętrzny? (XLR, mini-jack?)
Jednak można dokupić akcesorium SEMA-1 które doda wtyk mini-jack, ale kosztem zajęcia stopki lampy błyskowej.
OK, a czy można kupić sam adapter?
Olympus nie oferuje adapteru bez mikrofonu.
Chyba, żeby ktoś to zdekompletował.
Janko Muzykant
15.07.13, 00:39
To i tak niewielki ma sens z braku kontroli poziomu audio.
Takie szybkie pytanie: czy w tym modelu pad aku powoduje reset ustawień zegara?
Takie szybkie pytanie: czy w tym modelu pad aku powoduje reset ustawień zegara?
Nie,
ale od najnowszego firmware jest dziwny myk.
Żeby Ci nie zresetowało zegara, to najpierw wyjmij kartę, a potem baterię.
Łooo... dziwne działanie ale nie praktyczne.
Nie potrafię przewidzieć kiedy padnie mi aku, z reguły zaraz po zrobieniu zdjęcia i po prostu wymieniam na zapas, jakoś nie przychodziło mi do głowy żeby najpierw wyciągać przy tym kartę.
W e-pl1 tak nie jest, stąd moje pytanie... czy czasem jakaś bateryjka w e-pl3 podtrzymująca czas mi nie padła.
Dzięki za odpowiedź.
W moim E-PL3 też było normalnie do czasu zmiany firmware na najnowsze. Jak sobie radzić, odkryłem przez przypadek :mrgreen:
Skoro wprowadzili teraz taki 'fjuczer' to może w następnym (jeśli takowy wypuszczą) to poprawią :roll:
A swoją drogą w ostatni tydzień dużo łaziłem z aparatem (urlop) i... wreszcie miałem okazję zobaczyć jaki on ma apetyt na prąd.
No i nieźle wsysa... może dołożył się do tego jeszcze podpięty vf-3. W takie słońce jak było kadrując na LCD nic kompletnie nie widziałem.
A swoją drogą... e-pl3 ma straszne tendencje do przepalania jasnych sfer... chyba zacznę w RAWach robić i opracuję sobie jakąś stałą krzywą korygującą jasne partie.
Skoro wprowadzili teraz taki 'fjuczer' to może w następnym (jeśli takowy wypuszczą) to poprawią :roll:
A swoją drogą w ostatni tydzień dużo łaziłem z aparatem (urlop) i... wreszcie miałem okazję zobaczyć jaki on ma apetyt na prąd.
No i nieźle wsysa... może dołożył się do tego jeszcze podpięty vf-3. W takie słońce jak było kadrując na LCD nic kompletnie nie widziałem.
A swoją drogą... e-pl3 ma straszne tendencje do przepalania jasnych sfer... chyba zacznę w RAWach robić i opracuję sobie jakąś stałą krzywą korygującą jasne partie.
Ekspozycję mam prawie zawsze ustawioną na -0,7. Na monitorze to jest o niebo lepiej niż na ekraniku. Na wyświetlaczu masz prawie czarno (cienie) - a zdjęcie jest bardzo dobre.
Rób w RAW + jpg. Jak jpg dobry to ok, jak mu trochę brakuje, to z rawa spokojnie wyciągniesz.
Ekspozycję mam prawie zawsze ustawioną na -0,7. Na monitorze to jest o niebo lepiej niż na ekraniku. Na wyświetlaczu masz prawie czarno (cienie) - a zdjęcie jest bardzo dobre.
Rób w RAW + jpg. Jak jpg dobry to ok, jak mu trochę brakuje, to z rawa spokojnie wyciągniesz.
I tak pewnie zrobię następnym razem.
Te palenie w jasnych partiach to wygląda raczej na właśnie niedopracowaną krzywą w stosunku do możliwości matrycy.
Szarości i ciemniejsze partie są OK a tu nagle jak coś jaśniejszego się w kadrze pojawi to biała plama :(
Dzięki za wskazówki, jak słońce znowu się pokaże potestuję inne ustawienia :mrgreen:
Skoro wprowadzili teraz taki 'fjuczer' to może w następnym (jeśli takowy wypuszczą) to poprawią :roll:
A swoją drogą w ostatni tydzień dużo łaziłem z aparatem (urlop) i... wreszcie miałem okazję zobaczyć jaki on ma apetyt na prąd.
No i nieźle wsysa... może dołożył się do tego jeszcze podpięty vf-3. W takie słońce jak było kadrując na LCD nic kompletnie nie widziałem.
A swoją drogą... e-pl3 ma straszne tendencje do przepalania jasnych sfer... chyba zacznę w RAWach robić i opracuję sobie jakąś stałą krzywą korygującą jasne partie.
Przy E-PL3 na krzywych miałem zawsze ustawione światła na -5. Było ok, nawet gdzieś o tym wątek zakładałem.
Przy E-PL3 na krzywych miałem zawsze ustawione światła na -5. Było ok, nawet gdzieś o tym wątek zakładałem.
Już szukam w takim razie postu...
Dzięki.
edit: chodzi o posty z tego wątku zaczynające się od "Czy bawił sie ktoś juz krzywymi półcieni" ?
To się ustawia w aparacie? Chodzi o tzw. ustawienia histogramu w menu?
edit2: już dotarłem do wpisu o tych krzywych jak się to ustawia... potestuję i zobaczę jak to wyjdzie. :)
Dzięki jeszcze raz :)
Przy E-PL3 na krzywych miałem zawsze ustawione światła na -5. Było ok, nawet gdzieś o tym wątek zakładałem.
Marek, gdzie to jest w menu ?
To może skoro mam linka to podrzucę ja... ;)
w tym poście:
https://forum.olympusclub.pl/threads/79011-PEN-Lite-E-PL3/page74?p=875380&viewfull=1#post875380
Marek, gdzie to jest w menu ?
widzę, ze link jest :wink:
To może skoro mam linka to podrzucę ja... ;)
w tym poście:
https://forum.olympusclub.pl/threads/79011-PEN-Lite-E-PL3/page74?p=875380&viewfull=1#post875380
Przegapiłem :)
dzięki wielkie. Plusik
Jeżeli PENy mają tak ja lustrzanki E to ustaw:
1) Odszumianie - minimum lub wyłącz
2) Wyostrzanie - 0 a najlepiej -2
3) Tryb koloru - Vivid
4) Gradacja - normalna
5) Kontrast - 0, lepiej -2
6) JPG na "Large Super Fine"
Zobacz, co teraz wyjdzie w plenerze. Najwyżej trzeba będzie histogram porozciągać w prawo i lewo.
czy ktoś zdołał ustawić lepiej parametry niż te podane wyżej? do tej pory raczej robiłem zdjęcia z gradacją,odszumianiem i wyostrzaniem na auto . czy już nie ma się czegoś lepszego spodziewać po tym aparacie? :wink:
Witam Forumowiczów
Chciałem zasięgnąć informacji, czy bezpiecznie dla ładowarki BCS-5 naładuje baterie BLS1 ? Znalazłem oryginały w cenie 41 zł. Wiem,że BLS-1 działa z E-PL3, jednak ładowarka BCS-5 wedłig Olympusa nie jest "kompatybilna" z taka baterią. Czytałem wątek, jednak chciałem sie upewnić, czy obserwacje Ko. luc4s ktoś inny potwierdza ?
https://forum.olympusclub.pl/threads/82495-Dobre-zamienniki-akumulatorów-orginalnych/page4
No pieknie, zarzucasz mi że pisze głupoty ;-)
No pieknie, zarzucasz mi że pisze głupoty ;-)
Zapewne Twój młody wygląd nie budzi zaufania :D :D :D
Ja potwierdzam, że luc4s nie kłamie i ładowarka działa z BLS1.
Ja także ładowałem bez problemu.
Witajcie!
Od pewnego czasu badam sobie możliwości tego aparatu i dzisiaj przyszła pora na poważniejsze testy. Wsadziłem kilka przedmiotów do namiotu bezcieniowego i uradowany zacząłem pstrykać zdjęcia. Radość się skończyła, gdy zgrałem zdjęcia na dysk. Okazało się, że wszystkie przedmioty wyszły nieostre. Podobny problem miałem ze zdjęciami z pleneru. Coś chyba pokręciłem, bo zdjęcia z pierwszego dnia użytkowania były sto razy ostrzejsze.
Co może być nie tak?
Zamieszczam przykładowe próbki mojej porażki.
Robiąc zdjęcia w namiocie używałem samowyzwalacza, żeby uniknąć poruszeń.
http://tiny.pl/qgfgx
http://tiny.pl/qgfgm
http://tiny.pl/qgfgg
Krystyna1975
2.11.13, 02:57
Robiąc zdjęcia w namiocie używałem samowyzwalacza, żeby uniknąć poruszeń.
Robiłeś "z ręki", czy ze statywu??? Użycie samowyzwalacza jeszcze nie gwarantuje braku poruszeń. Nawet stabilizacja tego nie gwarantuje. Wszystko zależy od czasów naświetlania. Przy fotografii produktowej najlepiej jest korzystać ze statywu. I wtedy oczywiście trzeba wyłączyć stabilizację!!! - może tego nie zrobiłeś, a może nie zauważyłeś, że masz włączony manual focus (raz mi się tak zdarzyło, ale na szczęście w porę to zauważyłam i przestawiłam na AF).
Pierwsze jest dobre, drugie jest dobre, trzecie nietrafione z ostrością. Nie wygląda na ruszone.
Drugie i trzecie prześwietlone i brakuje kontrastu.
103813
Robiłeś "z ręki", czy ze statywu??? Użycie samowyzwalacza jeszcze nie gwarantuje braku poruszeń. Nawet stabilizacja tego nie gwarantuje. Wszystko zależy od czasów naświetlania. Przy fotografii produktowej najlepiej jest korzystać ze statywu. I wtedy oczywiście trzeba wyłączyć stabilizację!!! - może tego nie zrobiłeś, a może nie zauważyłeś, że masz włączony manual focus (raz mi się tak zdarzyło, ale na szczęście w porę to zauważyłam i przestawiłam na AF).
Dokładnie, gdy robisz zdjęcia ze statywu pamiętaj aby wyłączyć stabilizację.
Poza tym f/22 w Olku, to taki żarcik ze strony producenta. Staraj się nie wychodzić poza 8-11.
Krystyna1975
2.11.13, 10:03
Poza tym f/22 w Olku, to taki żarcik ze strony producenta. Staraj się nie wychodzić poza 8-11.
To nie jest żarcik ze strony producenta, tylko ze strony fizyki - zwany dyfrakcją, która "zjada" ostrość kiedy wyjdziemy poza limit. Druga sprawa to charakterystyka obiektywu, ale generalnie dobrze jest się trzymać zakresu f/5.6-f/11 (w "kicie" 14-42 II). No i 42 mm we wspomnianym obiektywie jest kiepskie. Najlepiej jest mieć zaplecze w postaci 40-150, albo starać sie nie używać tej ogniskowej, jeśli nie jest to absolutnie konieczne.
To nie jest żarcik ze strony producenta, tylko ze strony fizyki - zwany dyfrakcją, która "zjada" ostrość kiedy wyjdziemy poza limit. ...
Sugerujesz, że chłopaki z Olka o tym nie wiedzą? :D
Krystyna1975
2.11.13, 11:35
Sugerujesz, że chłopaki z Olka o tym nie wiedzą? :D
Nie, zastanawiam się czy Ty wiesz, bo jeśli tak, to nie rozumiem Twojego posta - co ma znaczyć stwierdzenie, że "f/22 to żarcik ze strony producenta"??? To, że oferuje przymknięcie przysłony do f/22? Canony, Nikkory itp. też oferują i ich producenci też sobie żartują w związku z tym??? A co? Mieli skończyć na f/16 Twoim zdaniem??? Niektóre obiektywy oferuja nawet f/45, a czy to jest użyteczne, to już inna sprawa. A mało to funkcji oferują producenci w aparatach, które są... bo są??? Jest takie powiedzenie (nie obrażając tu nikogo) "ludź gupi, ludź kupi" ;) I na tym się to wszystko opiera - na marketingu.
Nie, zastanawiam się czy Ty wiesz, bo jeśli tak, to nie rozumiem Twojego posta - co ma znaczyć stwierdzenie, że "f/22 to żarcik ze strony producenta"??? To, że oferuje przymknięcie przysłony do f/22? Canony, Nikkory itp. też oferują i ich producenci też sobie żartują w związku z tym??? A co? Mieli skończyć na f/16 Twoim zdaniem??? Niektóre obiektywy oferuja nawet f/45, a czy to jest użyteczne, to już inna sprawa. A mało to funkcji oferują producenci w aparatach, które są... bo są??? Jest takie powiedzenie (nie obrażając tu nikogo) "ludź gupi, ludź kupi" ;) I na tym się to wszystko opiera - na marketingu.
Ok, widzę, że Ty nie wiesz, więc wyjaśniam. Psucie ostrości przez dyfrakcję zależy od wielkości matrycy. W Olku dyfrakcja ma taki wpływ na obraz przy f/22 jak na cropie w okolicach f/32, a w FF przy f/44. Dlatego typowa granica f/22 w FF wygląda rozsądnie (odpowiednik f/11 w Olku), na cropie to po prostu efekt dziedziczenia szkieł po FF i marketingu, a w Olku to już tylko marketingowy żarcik :). Może powinni skończyć w automatyce na f/11, a f/16 i f/22 dawać jako zakres rozszerzony?
Krystyna1975
2.11.13, 12:19
Psucie ostrości przez dyfrakcję zależy od wielkości matrycy.
To akurat wiem.
---------- Post dodany o 11:19 ---------- Poprzedni post był o 11:14 ----------
Dlatego typowa granica f/22 w FF wygląda rozsądnie (odpowiednik f/11 w Olku), na cropie to po prostu efekt dziedziczenia szkieł po FF i marketingu, a w Olku to już tylko marketingowy żarcik :)
A bo to jeden, i tylko w Olku? Producenci non stop sobie żartują z nas użytkowników, wmawiając, że potrzebujemy tego, czy tamtego - już się przyzwyczaiłam i pewnie dlatego się dziwie, że ktoś o tym wspomniał :D
Bardzo dziękuję za pomoc! Odnosząc się do waszych wypowiedzi, oczywiście zdjęcia produktowe robiłem ze statywu, ale nie wyłączyłem stabilizacji. Poza tym jeśli chodzi o ostrość, to wybrałem opcję automatycznej regulacji przy wciśnięciu spustu do połowy + ręczna regulacja pierścieniem. Obstawiam, że główny problem to przysłona. Naczytałem się poradników, gdzie pisali, że im większa przysłona, tym większa ostrość, ale nikt nie wspomniał o tych dyfrakcjach. Dziś zrobię drugie podejście, mam nadzieję, że wyjdzie mi trochę lepiej.
Przy okazji chciałbym spytać o jeszcze jedną rzecz. Temat pewnie wałkowany na tym forum, ale zapomniałem nazwy programu i nie wiem, jak szukać. Olympus daje do edycji zdjęć program Viewer. Ale jest też jakiś drugi, dzięki któremu można sterować aparatem z poziomu komputera. Czy jest on gdzieś dostępny? A jeśli nie, to znacie jakąś alternatywną aplikację?
Krystyna1975
2.11.13, 12:36
Obstawiam, że główny problem to przysłona.
Oj, żebyś się nie zdziwił. Przysłona to jedno, ale taka niewyłączona stabilizacja potrafi nieźle namieszać - z braku naturalnych poruszeń ręki wprowadza swoje, sztuczne poruszenia i obraz wariuje. Dlatego bezwzględnie należy pamiętać o jej wyłączeniu po przykręceniu (albo jeszcze przed) aparatu do statywu. Nie wiem jak w Olku, ale w Canonie to grip tez potrafi spowodowac miękkość zdjęcia, zwłaszcza taki niedokładnie spasowany, wyprodukowany przez niezależną firmę. Dlatego zaleca się równiez odkręcenie gripa do zdjęć ze statywu.
Na zalinkowanych zdjęciach wyświetla mi się jeszcze "Zoom cyfrowy 2x", co już samo w sobie rozmywa obraz, a połączenie z F22 daje efekty jak widać.
Robiąc E-M5 zdjęcia "produktowe", ustaliłem doświadczalnie, że przy F11 wpływ dyfrakcji jest bardzo mało zauważalny. Zdjęcie oglądane w skali 1:1 jest w pełni akceptowalne i odbierane jako ostre. W każdym razie osoby przyjmujące toto na stocki zastrzeżeń do ostrości nie mają :)
Czasami zdarza mi się domknąć do 13, ale to już górna granica. Przy F16 jest wyraźne mydło, a 22 to masakra. Przy mniejszej rozdzielczości matrycy w E-PL3 pewnie można sobie pozwolić na 1/3 dzialki więcej, czyli przymknąć do F13, ale na pewno bez cyfrowego zoomu :)
Na zalinkowanych zdjęciach wyświetla mi się jeszcze "Zoom cyfrowy 2x", co już samo w sobie rozmywa obraz, a połączenie z F22 daje efekty jak widać.
Robiąc E-M5 zdjęcia "produktowe", ustaliłem doświadczalnie, że przy F11 wpływ dyfrakcji jest bardzo mało zauważalny. Zdjęcie oglądane w skali 1:1 jest w pełni akceptowalne i odbierane jako ostre. W każdym razie osoby przyjmujące toto na stocki zastrzeżeń do ostrości nie mają :)
Czasami zdarza mi się domknąć do 13, ale to już górna granica. Przy F16 jest wyraźne mydło, a 22 to masakra. Przy mniejszej rozdzielczości matrycy w E-PL3 pewnie można sobie pozwolić na 1/3 dzialki więcej, czyli przymknąć do F13, ale na pewno bez cyfrowego zoomu :)
jak napisał przedmówca nastaw góra f11 i wyłącz zoom cyfrowy- działa fatalnie :wink:
Ten zoom cyfrowy to nie wiem kiedy i gdzie włączyłem, ale w danych EXIF dla pierwszych zdjęć, które mi się podobały, też jest, a wtedy robiłem zdjęcia na ustawieniach fabrycznych i pełnym automacie.
Jeszcze raz powtarzam drugie pytanie: czy wiecie, jak można zdobyć program do sterowania aparatem z poziomu komputera?
I kolejne mi się pojawiło. Aparat od nowości miał jakiś błąd matrycy. Pojawiała się czerwona kropka w tym samym miejscu. Zrobiłem mapowanie pikseli, czy jakoś tak i problem zniknął. Ale po jakimś czasie kropka wyskoczyła w innym miejscu i znów robiłem mapowanie. Czy to jest normalny problem w tym modelu? I czy takie mapowanie nie wpływa negatywnie na jakość zdjęć?
A kto teraz ogląda fotki per pixel i robi jeszcze mapowania. Pamiętam w zamierzchłych czasach tak się tam robiło i sprawdzało zdjęcie przy czarnej klatce. Od czasu matryc >10mpix, ktoś jeszcze to robi i martwi się jednym pixelem?
Naczytałem się poradników, gdzie pisali, że im większa przysłona, tym większa ostrość,
Zacytuj ten fragment z tych poradnikow.Jesli to prawda to wyrzuc je i nie czytaj dalej.Chyba,ze nie zrozumiales co przeczytales.A moze tez zapomniales tak jak ze stabilizacja.Juz nawet w instrukcji jest napisane o jej wylanczaniu przy uzywaniu statywu
Olympus studio 2 ten program sie nazywa.
Wieverem tez mozna sterowac-jak to poczytaj na forum,tez bylo o tym.
Mirku, myślę, że zrozumiałem te teksty, zresztą to jest chyba wiedza bardzo podstawowa. Dokładnie chodziło o głębię ostrości zależną od przysłony. Wcześniej robiłem zdjęcia tylko trochę bardziej zaawansowanym kompaktem i takie niuanse mnie nie obchodziły. Teraz przyszła pora na naukę.
Dziękuję wszystkim za pomoc. Zarówno wyłączenie stabilizacji, jak i zmiana przysłony wpłynęły na poprawienie jakości zdjęcia.
Co do martwych pikseli, pojedynczym punktem bym się nie martwił, ale ta kropka jest całkiem spora i nawet przy pomniejszeniu zdjęcia do 25% ją widać. Nie wiem, może to jakiś kłaczek lata mi w środku korpusu...
Co do martwych pikseli, pojedynczym punktem bym się nie martwił, ale ta kropka jest całkiem spora i nawet przy pomniejszeniu zdjęcia do 25% ją widać. Nie wiem, może to jakiś kłaczek lata mi w środku korpusu...
Przy powiększeniu 100% ile miejsca zajmuje ta kropka? Może podeślij crop zdjęcia z widocznymi tymi pikselami.
Zdjęcie pomniejszone do 30%:
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://one-of-none.com/allegro/04.jpg)
Jest w menu opcja mapowania pikseli. Przeprowadź tę operację.
Tak, wiem, po mapowaniu problem zniknął, ale po paru dniach kropka pojawiła się w innym miejscu. Pytałem o to, czy częste mapowanie pikseli nie wpłynie negatywnie na aparat/matrycę/jakość zdjęć.
Krystyna1975
3.11.13, 15:30
Dziękuję wszystkim za pomoc. Zarówno wyłączenie stabilizacji, jak i zmiana przysłony wpłynęły na poprawienie jakości zdjęcia.
Świetnie. Pamiętaj też żeby nie używać zoomu cyfrowego. Polecam książki do przeczytania:
1. http://www.galaktyka.com.pl/product,,574,8.html
2. http://www.galaktyka.com.pl/product,,527,8.html
(http://www.galaktyka.com.pl/product,,527,8.html)
Pytałem o to, czy częste mapowanie pikseli nie wpłynie negatywnie na aparat/matrycę/jakość zdjęć.
Nie, nie wpłynie.
Aczkolwiek nie powinny pojawiać się nowe hot-piksele.
PL3 + 14-42 R II Kit lens + OM 50mm. F1.8 reversed !..
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2013/11/10867281925_afb6a7e1e5-1.jpg
źródło (http://farm8.staticflickr.com/7298/10867281925_afb6a7e1e5.jpg)
for big size : http://farm8.staticflickr.com/7298/10867281925_3b280106e2_h.jpg
-
PL3 + 14-42 R II Kit lens + OM 50mm. F1.8 reversed !.. (Brown sugar)
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2013/11/10867455934_5ca4a340d8-1.jpg
źródło (http://farm8.staticflickr.com/7457/10867455934_5ca4a340d8.jpg)
for big size : http://farm8.staticflickr.com/7457/10867455934_4d68ba1b5e_o.jpg
Witam....
taka przykrość mnie spotkała w dniu dzisiejszym z E-PL3. Na wszystkich zdjęciach pojawiły się pionowe linie. Matryca?
107098
Te linie zawsze są w tym samym miejscu?
Pliki to jpg czy raw? Zobacz czy jak wywołasz zdjęcie innym programem to też się te linie pojawią.
Obojętne czy jpg czy raw. Na LCD po włączeniu też widać z tym, że jedną przez cały ekran i kawałek drugiej.
Tak to wygląda w wycinku:
107230
Witam....
taka przykrość mnie spotkała w dniu dzisiejszym z E-PL3. Na wszystkich zdjęciach pojawiły się pionowe linie. Matryca?
107098
wow,trochę już się interesuję fotografią i nigdy czegoś takiego jeszcze nie widziałem. Hmm,na pewno chodzi o matrycę,reklamuj jak masz na gwarancji tudzież nie wiem zrób mapowanie pikseli ale jakoś nie sądzę by to o to chodziło...
Mapowanie pikseli zrobiłem w pierwszej kolejności...nic się nie zmieniło. Niestety aparat chyba jest tuż po gwarancji (kupiłem w 2011 roku, ale nie pamiętam dokładnie kiedy a księgowa szuka faktury:)). Trzeba będzie wysłać do serwisu, być może nie będzie to koszt nowego E-PL3...a miało być najpierw 17/1.8 :)..a coś mi się zdaje, że jednak korpus pójdzie do wymiany..:(
Aparat wrócił z naprawy po 10 dniach od wysłania z wymienioną matrycą :)
Tak dla ciekawości - ile Cię ta wymiana matrycy kosztowała?
Nic...był jeszcze na gwarancji niecałe 2 miesiące.
fuks,
no to kupujesz 17/1.8
Tak...ale dopiero w lutym :)
PL3+14-42 R II
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2014/03/13155946623_e56707d356-1.jpg
źródło (http://www.flickr.com/photos/ciddi/13155946623/)
Soap Bubble - Catching with kit lens in room (http://www.flickr.com/photos/ciddi/13155946623/) by Ciddi Biri (http://www.flickr.com/people/ciddi/), on Flickr
takie pytanie z zakresu stabilizacji. wiem że nie do końca można jej ufać akurat w tym modelu . chodzi mi o ustawienia do mojego obiektywu 14-150 . czy jest sens ustawiania ogniskowej w stabilizacji , jesli mój obiektyw ma taki zakres ogniskowej czy zostawić ustawienia fabryczne 50mm?
takie pytanie z zakresu stabilizacji. wiem że nie do końca można jej ufać akurat w tym modelu . chodzi mi o ustawienia do mojego obiektywu 14-150 . czy jest sens ustawiania ogniskowej w stabilizacji , jesli mój obiektyw ma taki zakres ogniskowej czy zostawić ustawienia fabryczne 50mm?
Nic nie ruszaj, aparat sam sobie dobierze w trakcie pracy. Miałem E-PL3 i mam 14-150. Stabilizacja jest w miarę dobra, powiem nawet, że E-PL5 ma ciut gorzej.
Nic nie ruszaj, aparat sam sobie dobierze w trakcie pracy. Miałem E-PL3 i mam 14-150. Stabilizacja jest w miarę dobra, powiem nawet, że E-PL5 ma ciut gorzej.
dziękuje za info . zastanowiło mnie to , że ogniskowa jest ustawiona na stałe- 50mm.
dziękuje za info . zastanowiło mnie to , że ogniskowa jest ustawiona na stałe- 50mm.
Ogniskową to ja sobie zmieniałem, tylko dla obiektywów manualnych M42, gdzie aparat nie ma możliwości odczytania ogniskowej założonego obiektywu, albo - gdy miałem możliwość ustawienia bardzo krótkich czasów, wyłączałem całkowicie stabilizację.
dziękuje za info . zastanowiło mnie to , że ogniskowa jest ustawiona na stałe- 50mm.
Znajomość ogniskowej jest konieczna dla układu stabilizacji. Jestem przekonany, że w przypadku systemowych obiektywów zoom korpus na bieżąco odczytuje z obiektywu aktualną wartość ogniskowej i wykorzystuje ją w celu wyliczenia niezbędnych przesunięć matrycy.
Znajomość ogniskowej jest konieczna dla układu stabilizacji. Jestem przekonany, że w przypadku systemowych obiektywów zoom korpus na bieżąco odczytuje z obiektywu aktualną wartość ogniskowej i wykorzystuje ją w celu wyliczenia niezbędnych przesunięć matrycy.
Właśnie tak jest.
Przy obiektywach z stykami aparat sam odczytuje aktualną ogniskową.
urzyszkodnik
22.12.14, 17:24
Aparat do 1000. Nie dla mnie. Dla młodej osoby. Ambitnej.
Poproszono mnie o zdanie, a ja Was pytam:
Czy warto epl3 jeszcze w tych czasach kupić ?
Kasy mało. Wiem. Wiecej nie bedzie.
Mz to nawet epl1 by sie nadawał na początek, ale nowych juz nie ma. A ma byc nowy...
Ale ja sie nie znam. Moze jakies inne stajnie ? Cos innego ?
Aparat do 1000. Nie dla mnie. Dla młodej osoby. Ambitnej.
Jeżeli ta ambicja się przełoży nie tylko na fotografowanie ale i grzebanie w plikach wolałbym aparat z lepszą matrycą, nawet koszem ergonomii - kupiłbym E-PM2, chociaż budżet ciut większy. Swoją drogą obsługa tego aparatu jest przyjemniejsza, niż może się wydawać na początku.
urzyszkodnik
22.12.14, 17:47
Kasa większa byc nie moze. Ten 1000 to juz max.
Ani grosza dołożyć nie mogą...
Aparat do 1000. Nie dla mnie. Dla młodej osoby. Ambitnej.
Poproszono mnie o zdanie, a ja Was pytam:
Czy warto epl3 jeszcze w tych czasach kupić ?
W podobnej cenie wolałbym kupić Panasonica G3 lub lepiej za niewiele więcej G5.
urzyszkodnik
22.12.14, 17:53
Wiecej byc nie moze.
Lukam tego G3.
Jakies inne propozycje ?
----------------------------
Edyta mowi ze G3 przekracza próg finansowy...wiec odpada...
Ludzie nie maja po prostu z czego juz dołożyć. Ten 1000 to na max jak pisałem. Ani grosza wiecej.
Chętnie za to taniej.
Moze cos z niewymiennna optyka ? Jesli epl3 tez nie teges ...?
Kasa większa byc nie moze. Ten 1000 to juz max.
Rozumiem, że ma być aparat z kitem? Jeżeli za tysiaka kupisz E-PL3 + 14-42 to będzie to dobrze wydana kasa. Tych tanich Panasów nie oglądałem jakoś wnikliwie, niemniej jpg IMHO zdecydowanie przyjemniejszy z Olka.
....Edyta mowi ze G3 przekracza próg finansowy...wiec odpada...
Ludzie nie maja po prostu z czego juz dołożyć. ...
Się nie dziwię, że nie ma z czego dołożyć. U mnie górny pułap to 1,5 tyś z tym, że ja niezbyt się obawiam przed zakupem (mało) używanego aparatu będącego jeszcze na gwarancji.
Tak kupiłem G1 ( poprzedni kompakt też) i działa bezawaryjnie (odpukać) już prawie 6 lat. (także ten kompakt to będzie już chyba z 10 lat, a jest na chodzie)
PS
Jak ma byc do 1 tyś. to może jednak lepiej jakiś kompakt, a nie aparat z wymienną optyką (z względów finansowych głównie)
urzyszkodnik
22.12.14, 19:25
To jesli kompakt - to jaki ?
Olka cos czy inne ?
Ps.
Bo z wymienna optyka zostałby epl3.
Zawsze tanio m42 mozna pozniej...
A z ciekawosci - obrazek bardzo inny niz epl5 bedzie ? Jpg głownie.
Czy warto epl3 jeszcze w tych czasach kupić ?
Warto, pod warunkiem że ta osoba zamierza potem głębiej wchodzić w ten system - mam tu na myśli kolejne obiektywy. Wtedy to jest dobry start. A jeżeli nie to faktycznie chyba lepiej kupić kompakt...
Ja od E-PL3 zaczynałem swoją przygodę z m4/3 i miałem go przez rok, zanim zamieniłem na Panasonica G3.
urzyszkodnik
22.12.14, 20:40
Wchodzić głębiej to chyba nie trzeba w system. Mz. Ja mam kita co lezy i 17mmf2,8 na body. No i pare m42 do zabawy.Bardziej o obrazek i wrażenia mi chodzi. Nie wiem, czy sie różni bardzo od epl5?A kitem tez mozna sie pobawić przeciez ...
No ale co z kompaktem ? Jakies propozycje macie ?
NEX-3 z obiektywem, ale to o 3 stówki budżet przekracza
urzyszkodnik
22.12.14, 21:24
O nexie pomyślałem na początku. Ale ceny wlasnie...
Kompakta moze jednak. Ale jaki? Zx10 chyba był czy jakos tak.
Ale to chyba bardziej warto telefon lepszy kupić. Sam nie wiem...
NEX-3 z obiektywem, ale to o 3 stówki budżet przekracza
Miałem NEX-a C3, nieco później dokupiłem E-PL3, przez pewien czas używałem równocześnie obu i z tej pary zdecydowanie wolałem E-PL-3 - wprawdzie w NEX-ie matryca trochę lepsza, ale dużo bardziej leżała mi ergonomia Olympusa. Jedna jeszcze uwaga co do E-PL3 - aby dobrze się trzymał trzeba koniecznie dokupić gripa - ja dokupiłem na Allegro taniego doklejanego gripa gumowego za 25zł + koszt przesyłki i świetnie zdawał egzamin znakomicie porawiajać wygodę trzymania aparatu:
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2014/01/epzxh8za-1.jpg
źródło (http://s14.directupload.net/images/140112/epzxh8za.jpg)
Zaznaczam jednak, że ocena ergonomii może zależeć od indywidualnych preferencji użytkownika - zatem warto wybrać się do jakiegos dobrze zaopatrzonego sklepu obmacać sobie oba aparaty przed zakupem.
Kompakta moze jednak. Ale jaki? Zx10 chyba był czy jakos tak.
Ale to chyba bardziej warto telefon lepszy kupić. Sam nie wiem...
Jest XZ-10, do kupienia za jakieś 800 zł. Lepszy byłby XZ-2, ale jest za drogi i ciężko kupić nowy.
Ewentualnie jeśli ktoś lubi wygląd ala lustrzanka jest Fuji HS35.
Olympus E-PL3 to dobry aparat, przy czym matryca starszej generacji niż w E-PL5.
Cześć, jestem tu nowa a olek to mój pierwszy lepszy sprzęt :) ogólnie sprawuje się dobrze, ale mam pewien problem, nie wiem czy wynika on z mojej niewielkiej wiedzy, czy to problem aparatu. Pewnie to pierwsze :)
Lubię się bawić w makrofotografie, jeśli zbliżę obiektyw za blisko obiektu, który chcę fotografować, to pomimo iż aparat łapie ostrość, nie mogę zrobić zdjęcia. Próbowałam zarówno na różnych auto jak i na ustawieniach manualnych, chociaż do końca nie jestem pewna, co miałabym tam ustawić. Wystarczy, że odsunę aparat na większą odległość i juz robi zdjęcie normalnie. Oczywiścię nie robię zdjęcia 1 czy 2cm przed obiektem :) Odległość od obiektu wydaje mi się rozsądna, a cisnę, cisnę przycisk a zdjęcie nie chce się robić.
Będę wdzięczna za wskazówki, tymczasem zamiesczam to czego udało mi się dokonać, jeśli ktoś zastanawia się jak olek sprawuje się przy fotografowaniu małych rzeczy. zdjęcie robione obiektywem dołączonym do aparatu - 14-42mm
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
http://i58.tinypic.com/20pzj0x.jpg]źródło ([IMG)[/IMG]
Poczytaj o odleglosci minimalnej ostrzenia obiektywow.
Sprawdz tez czy nie masz ustawione w aparacie wyzwalanie migawki przy prioeytecie ostrosci (czy jakos tak podobnie, nie pamietam jak sie to w Olku nazywa dokladnie).
pozdro
easy_rider
26.12.14, 16:31
Odległość od obiektu wydaje mi się rozsądna, a cisnę, cisnę przycisk a zdjęcie nie chce się robić.A jaka to jest "rozsądna" odległość?
Poczytaj o odleglosci minimalnej ostrzenia obiektywow.Taka informacja jest napisana na każdym obiektywie...
o, no to już się czegoś dowiedziałam, nie wiedziałam o czymś takim, wybaczcie mą ułomność, uczę się. No to mój obiektyw ma minimalną odległość 25cm a robi wyraźne zdjęcia do 7-8cm od obiektu, bliżej wykonanie zdjęcia jest niemożliwe. Więc po prostu oczekiwałam od niego za dużo? ;P
i jeszcze jedno żałosne pytanie, w scenach można wybrać opcję Panorama, ale za cholerę nie mogę dojść do tego jak tą panoramę zrobić...
o, no to już się czegoś dowiedziałam, nie wiedziałam o czymś takim, wybaczcie mą ułomność, uczę się. No to mój obiektyw ma minimalną odległość 25cm a robi wyraźne zdjęcia do 7-8cm od obiektu, bliżej wykonanie zdjęcia jest niemożliwe. Więc po prostu oczekiwałam od niego za dużo? ;P
Te 25cm jest mierzone między motywem a płaszczyzną matrycy - zatem minimalna odległość między przednią soczewką obiektywu a motywem przy ktorej da się ustawić ostrosć będzie mniejsza. Obstawiam jednak, że dla kitowego zooma będzie to jednak raczej kilkanaście a nie 8cm - on aż taki długi nie jest:-)
i jeszcze jedno żałosne pytanie, w scenach można wybrać opcję Panorama, ale za cholerę nie mogę dojść do tego jak tą panoramę zrobić...
Bo ta funkcja w Olkach sprowadza się do wyświetlania pomocniczych ramek i do zablokowania określonych parametrów, aparat natomiast kilku zdjęć w jedno panoramiczne nie sklei - trzeba to zrobić na komputerze.
Te 25cm jest mierzone między motywem a płaszczyzną matrycy - zatem minimalna odległość między przednią soczewką obiektywu a motywem przy ktorej da się ustawić ostrosć będzie mniejsza. Obstawiam jednak, że dla kitowego zooma będzie to jednak raczej kilkanaście a nie 8cm - on aż taki długi nie jest:-)
Nie wiem dla jakiej ogniskowej podają te 25 cm, istotnie - można podejść do obiektu na około 8,5 cm od przedniej soczewki (właśnie sprawdziłem egzemplarzem, który mam pod ręką), jeżeli obiektyw jest na najszerszym położeniu.
wyszomir - sprawdziłam od matrycy teraz, więc potrafi zrobić wyraźne zdjęcie obiektu 14 cm od matrycy, toteż nie wiem, pozostaje mi się cieszyć że nie jest to jednak 25 cm :D
uf dzięki Karolu, byłam trochę podłamana, że nie potrafię tak prostej rzeczy zrobić, więc cieszę się, że tego zrobić się nie da ;)
więc cieszę się, że tego zrobić się nie da ;)
No z powodzeniem się da, ale na komputerze, który ma szanse to zrobić znacznie lepiej niż aparat, więc nie ma złego co by na dobre nie wyszło. Ot. robisz kilka zachodzących na siebie zdjęć, z blokadą WB, ekspozycji i ostrości, składasz chociażby MS ICE i gotowe.
Zatem wygląda na to, ze przynajmniej w pewnym zakresie ogniskowych minmalna odleglość ostzrenia kitowego zooma jest mniejsza niż podawane przez producenta 25cm. Może jest tak, że Olympus podał minimalną odległość ostrzenia dla takiej ogniskowej, dla której jest ona największa? Świadczyłoby to bardzo dobrze o uczciwosci firmy.
easy_rider
28.12.14, 12:10
Lubię się bawić w makrofotografie...To najlepszym (budżetowym) rozwiązaniem będzie nabycie konwertera makro Raynox'a - było o nim sporo na forum...
Tylko że do obiektywu kitowego będzie potrzebny (trudnodostępny) pierścień redukcyjny :(
Może jest tak, że Olympus podał minimalną odległość ostrzenia dla takiej ogniskowej, dla której jest ona największa?Na pewno tak jest - przy najdłuższej ogniskowej odległość ta jet największa - i właśnie taka jest napisana na obiektywie.
Zwiększenie skali po dołączeniu do 14-42 Raynoxa DCR-250 nie bedzie zbyt duże. Jeśli potzrebne są zdecydowanie większe skale rozważyłbym zakup silniejszego makrokonwertera Raynox MSN-202 (lub MSN-200 - one różnią sie tylko dołączanymi w komplecie adapterami ktore i tak do kitowego 14-42 nie będą potrzebne). Kiedyś testowałem dosć dokłądnie co potrafi taki zestaw - rezultaty podałem w wątku https://forum.olympusclub.pl/threads/90834-Kit-14-42-3.5-5.6-IIR-Raynox-MSN200-w-zastosowaniach-makro
Witam
nie wiem czy to juz koniec mojego pena , przy uruchamianiu jest dziwny dzwiek i ikonka stabilizacji świeci na ekranie na pomarańczowo . chyba ze po zrobieniu ok. 16000 zdjęc to norma . spotkaliscie sie z taką usterka i czy ratuje mnie tylko serwis?
upss nie spotkałem się z takim zjawiskiem a aparat ma chyba z 30 tys. na liczniku (E-M5) . Masz jeszcze gwarancję?
niestety juz po . może to znak do zmiany modelu ????
zważywszy że tzw. piątki są w dobrej cenie to czemu nie?
a na marginesie - da się wyłączyć stabilizację? ten błąd występuje zawsze? z serwisem zawsze warto się skontaktować, może naprawa nie będzie koszmarnie droga?
I jak ten komunikat wpływa na zdjecia - widać, ze coś jest nie tak? Stabilizacja nie działa?
W instrukcji nie ma opisu błedu?
zważywszy że tzw. piątki są w dobrej cenie to czemu nie?
a na marginesie - da się wyłączyć stabilizację? ten błąd występuje zawsze? z serwisem zawsze warto się skontaktować, może naprawa nie będzie koszmarnie droga?
zdjęcia robie normalnie, nawet dzisiaj byłem pod skocznia w Zakopanym i pare zdjęć wykonałem :) . co do wyłaczenia stabilizacji - wtedy również miga napis na pomarańczowo...
A ja mam małe pytanie. W tym systemie nie jestem mocny a poproszono mnie o pomoc i to jeszcze telefonicznie. A, że telefonicznie to nie mogłem pomacać i pozmieniać np. obiektywów. U znajomej w E-PL3 czasami wyświetla się komunikat "sprawdź obiektyw". To styki czy obiektyw? Tak jak zaznaczyłem nie mam możliwości fizycznie dotknąć się aparatu a znajoma ma tylko kita.
To nowa promocja Olympusa. Za kazdym razem, jak wypuszczaja nowy obiektyw, to wysylaja satelitarnie impuls do wszystkich aparatow m4/3 i sie wlasnie wyswietla taka reklama. Nalezy wtedy w try miga smigac do najblizszego sklepu nie dla idiotow i zapiac nowy model obiektywu - wtedy komunikat zniknie.
A jakby ci przyszlo do glowy oszukac system, to pamietaj, ze wiekszosc aparatow ma GPS'a i cie skosnooki maly brat obserwuje dokladnie i moze popsuc firmware po gwarancji jednym impulsem fotogenicznym....
A ja mam małe pytanie. W tym systemie nie jestem mocny a poproszono mnie o pomoc i to jeszcze telefonicznie. A, że telefonicznie to nie mogłem pomacać i pozmieniać np. obiektywów. U znajomej w E-PL3 czasami wyświetla się komunikat "sprawdź obiektyw". To styki czy obiektyw? Tak jak zaznaczyłem nie mam możliwości fizycznie dotknąć się aparatu a znajoma ma tylko kita.-
Sprawdzić czy go otworzyła, lub sprawdzić czy poprawnie kontaktują styki.
Mam kilka pytan dotyczacych E-PL3"
1. Czy aparat ma możliwość uruchomienia nagrywania filmów wężykiem spustowym. Czy tylko przyciskiem na korpusie? (najważniejsze pytanie!)
2. Czy stabilizacja obrazu działa w trybie video gdy używam adaptera M42 (zwykły bez elektroniki)?
3. Czy stabilizacja obrazu podczas filmowania jest wspomagana przez stabilizacje elektroniczna? Zauwazylem sporo efekt galarety (jelly effect) na wielu filmach, ale nie wszystkich. A może jest możliwość wyłączenia elektronicznej stabilizacji i użycia jedynie mechanicznej? (o ile są rozdzielne).
4. Czy w trybie video są możliwości ustawień manualnych?
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.