Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : jaki balans bieli w lesie?



Legal
21.06.10, 09:18
Witam forumowiczów!
Niedawno robiłem portrety w lesie w słoneczny dzień. Las był mocno nasłoneczniony z góry - ale zdjęcia robiłem w cieniach po drzewami liściastym. Automatyczny balans bieli nie dał rady przy takim świetle. Kolor skory wpada wyraźnie w zieleń. Oczywiście zdaję sobie sprawę z możliwości manewrowania w RAW, ale chciałem spytać, czy ktoś może ma pozytywne doświadczenia w doborze WB (jednym z dedykowanych trybów WB) lub konkretną temperaturą barwową, którą dobrze jest ustawić, aby od razy w jpg uzyskać dobry efekt koloru skóry. Piszę o korpusie e-30, choć podobnie może być w innych e-xxx.

Bedę wdzięczny za uwagi :)

Mirek54
21.06.10, 09:20
Tylko RAW i zmudna praca.Zaden automat sie nie sprawdzi.

grizz
21.06.10, 09:34
Lasu standardowymi ustawieniami nie przeskoczysz. Zbyt warunki się zmieniają.

AWB i liczyć, na to, ze jakoś trafi. Jak nie trafi, to poprawka w RAW.

Dar-i-jush
21.06.10, 09:56
Podepnę się i zapytam bardziej doświadczonych kolegów, czy to nie jest właściwe, że skóra w słonecznym lesie jest zielonkawa? W końcu w lesie jest zielono i światło padające na człowieka odbijane od i przenikające przez liście daje naturalnie zielonkawy odcień na skórze. To tak jak zdjęcia przy świetle świec powinny być bardziej ciepłe kolorystycznie, tak w lesie zielonkawość (nie zieloność jak u słynnego ogra) chyba jest właściwa. Czy nie tak?

hades
21.06.10, 10:00
Podejrzewam, że zieleń skóry jest spowodowana odbiciem światła od otoczenia. Należałoby skierować światło bezpośrednio na skórę by rozproszone i przepuszczone przez zielone otoczenie światło nie powodowało przebarwień. Ale to trzeba wykonać na etapie zdjęć. Jeśli robi się to w trakcie obróbki to czeka Cię żmudna praca.

Myszata
21.06.10, 10:44
ja ustawiam słoneczny, ale fotografuję dzikie konisko :P...

m_kola
21.06.10, 10:47
A ustawienie Custom WB na białej kartce się nie sprawdzi? Tak teoretyzuję. Chociaż oczywiście bez dwóch zdań warto używać RAW+JPG.

grizz
21.06.10, 11:12
A ustawienie Custom WB na białej kartce się nie sprawdzi? Tak teoretyzuję. Chociaż oczywiście bez dwóch zdań warto używać RAW+JPG.

To zależy od sytuacji, jak to jest jednostajne rozproszone światło, to kartka pomoże, ale jak to taki pseudo las (w sensie nie gęsty), to WB po prostu inny jest w cieniu innych w oświetlonych miejscach. Sytucja zupełnie jak w zime ze śniegiem w cieniu.

Darekw1967
21.06.10, 12:12
Witam !

Wez ze soba pare bialych kartek i poloz je w paru miejscach
i zrob zdjecie testowe z tymi kartkami.

W programie graficznym otwarty plik RAW mozesz wskazac przy wyskalowaniu WB na te kartki w kadrze
i ocen na oko jakie kolory sa najblizsze temu co bylo w realu.

Ustaw na stale WB dla kolejnych zdjec ktore robiles po tym testowym.

Jak robisz przez dluzszy czas to trzeba powtarzac
testowe zdjecia bo temperatura
barwowa swiatla stopniowo zmienia sie.

Pozdrawiam

Karol
21.06.10, 17:17
Witam forumowiczów!
Niedawno robiłem portrety w lesie w słoneczny dzień. Las był mocno nasłoneczniony z góry - ale zdjęcia robiłem w cieniach po drzewami liściastym. Automatyczny balans bieli nie dał rady przy takim świetle. Kolor skory wpada wyraźnie w zieleń.
W E-30 zmiany WB możesz śledzić na podglądzie na żywo. Wówczas przyciskiem korekcji ekspozycji można zmieniać WB z podziałką zdaje się co 200 kelwinów, a więc dokładnie. Ustawiam w ten sposób WB w E-trójce, przy odrobinie wprawy, efekt jest lepszy niż na białą kartkę, bo biała karta (o ile jest naprawdę biała) pozwala na dokładne "techniczne" zdefiniowanie bieli, podczas gdy przy podglądzie na żywo można zrobić to bardziej subiektywnie - tak jak się podoba. Efekt jest naprawdę dobry, pomimo nie najlepszego wyświetlacza w E-3, można się nauczyć sprawnie tym posługiwać. W połączeniu z histogramem na żywo pozwala uzyskać bardzo dobrze naświetlone JPGi.
W lesie problem jest w tym, że tak naprawdę w jednym kadrze może być światło o bardzo różnych temperaturach barwowych - nie da się tak naświetlić żeby kolory były prawidłowo oddane zarówno w głębokim cieniu, jak i miejscu gdzie padają bezpośrednio promienie słoneczne. Jeszcze jedno - w warunkach o jakich piszesz liście zachowują się jak barwny dyfuzor, stąd zielonkawy odcień na modelce, którego oko w lesie nie widzi bo łatwo się przystosowuje - daje się "oszukać". WB pewnie można ustawić tak, żeby skóra była oddana "prawidłowo", ale zieleń liści może polecieć w dziwną stronę...
Możesz pokazać jakiś przykładowy leśny portret?

chomsky
21.06.10, 18:23
Podejrzewam, że zieleń skóry jest spowodowana odbiciem światła od otoczenia. Należałoby skierować światło bezpośrednio na skórę by rozproszone i przepuszczone przez zielone otoczenie światło nie powodowało przebarwień. Ale to trzeba wykonać na etapie zdjęć. Jeśli robi się to w trakcie obróbki to czeka Cię żmudna praca.

Dobrze podejrzewasz!
Swiatło zawsze nabiera koloru tła, od którego sie odbija, nieważne, czy to liście, czy kolorowa ściana, czy to odbite światło słoneczne, czy lampy błyskowej odbitej od ściany. Neutralna jest tylko biel, czerń i szary. reszta daje jakaś dominantę.
Dominante zielona można zniwelować suwaczkiem tint- "ustawienie własnego WB", W Olympus Studio, z zielonego w kierunku purpury i tyle. Jeśli jpg to troszke trudniej ale też się da w zakładce "balans kolorów". Natomiast kombinacje z WB w aparacie niewiele poradzą na dominante, czyba, że ta jest żółta, pomarańczowa lub niebieska i pokrewne, to wtedy tak.
Cześc.Ch.

e-510
21.06.10, 18:35
Jeśli zdjęcia w lesie to tylko przy zachmurzonym niebie a najlepiej jak pada (przyda się czarny parasol ;) )i wtedy balans bieli ustawiaj na szarą kartę.Efekt masz murowany. :) Niskie światło również jest b.malownicze w tych warunkach ale raczej nie do portretowania osób.