PDA

Zobacz pełną wersję : E-system i reporterka rajdowa - moje doswiadczenia



Baltazar
11.05.06, 09:42
Do napisania tego posta zainspirowało mnie kilka osób, które spotkałem na oesach 34 Rajdu Elmot-Remy, pytających, czy takim sprzętem (E-300) w ogóle da się fotografować rajdy samochodowe.

Elmot był dla mnie trzecim rajdem fotografowanym E-systemem, mogę więc conieco napisać. Najpierw niedogodności związane z jego używaniem:

1. Największa wada: tylko 3 pola AF mocno utrudniają kadrowanie. Przy takiej reporterce nie ma czasu na przekadrowywanie po złapaniu ostrości centralnym punktem - to chyba największy minus, pobożnym życzeniem byłby dla mnie 9-polowy AF.
Paradoksalnie, na zdjęciach, które robiłem zestawem E-300 + radziecki Jupiter mogłem bardziej panować nad kadrem. Niestety, zamówione 40-150 nie dotarło do mnie na czas.

2. Działanie pomiaru światła. Może to i dobrze, kiedy aparat "pilnuje", by sceny się nie przepalały - a tak właśnie działa światłomierz w E-300, ale często musiałem korygować ekspozycję nawet o +1.3 EV do zmierzonego światła. Poprzednio posiadany Fuji S602Z moim zdaniem był pod tym względem lepszy.

3. Mały wizjer. To bolączka wszystkich DSLR klasy amatorskiej, niestety. Bardzo przydałby się większy.

Zalety:

1. Kolory. No cóż, Ameryki nie odkrywam, ale po ustawieniu prawidłowego WB, po prostu nie trzeba korygować kolorów w postprocesie. Wcześniej używany sprzęt nie dorastał w tym względzie Olympusowi do pięt ;-)

2. Wbrew pozorom, niezbyt szybki tryb zdjęć seryjnych i nieduży bufor nie jest problemem. Faktyczna szybkość wychodzi ok 2,5 kl/s. i 4 JPG SHQ w serii, co w zupełności wystarcza.

4. Szybkość i pewność AF jest całkowicie satysfakcjonująca (używałem szkła 14-45). Do rajdów samochodowych nie jest wbrew powszechnemu przekonaniu niezbędny super-hiper szybki AF, jak z Nikona D2x.

5. SSWF. Przy takim zapyleniu jak na rajdzie SSWF to genialne rozwiązanie, bez dwóch zdań!

6. Niewielka waga i wymiary sprzętu - pozwalają nie targać ze sobą kilogramów np. 3 km pod górę ;-)

Ogólnie: E-system nadaje się do fotografowania rajdów samochodowych. Absolutną bzdurą są bajki o wolnym AF, dużym opóźnieniu migawki, itd. Raz naładowany oryginalny akumulator wystarczył do zrobienia ok. 370 klatek, z przeglądaniem/kasowaniem niektórych fotek od razu w aparacie.
Nawet w połączeniu z manualnym obiektywem można robić IMO przyzwoite fotki. SSWF dał radę przy wymianie szkieł, a karty "firmy" Dane-Elec <---kryptoreklama ;-) zdążyły wszystko ładnie zapisać. Nie miałem ani jednej sytuacji, w której nie zrobiłem jakiejś fotki, bo sprzęt był za wolny/nieodpowiedni. Jeśli straciłem jakieś okazje do zrobienia lepszych zdjęć to z powodu własnego braku doświadczenia czy zbyt wolnego refleksu.
Na koniec uwaga nieco żartobliwa: tak w ogóle, to do rajdów fajnie byłoby mieć szkło o zakresie odpowiadającym 24-300 na pełnej klatce. Nie musiałoby być superjasne, wystarczy f4... :D:D:D

Na koniec, link do moich fotek z Elmotu, zapraszam do komentowania i dyskusji:

Galeria na mojej stronie (http://foto.zuchowicz.net/index.php?list=12)
Ta sama galeria na rallyonline.pl:
http://www.rallyonline.pl/g.php?1&pg_[desc]=+DESC&modex=pokaz&T[id]=1499

Pozdrawiam,

Tomasz Pawlaczek
11.05.06, 11:19
Co do trzech pol AF - ciut "bawilem" sie sprzetem ktory oferowal ich wiecej, wcale nie jest lapiej. W ustawieniach auto nigdy nie ma pewnosci ktory zadziala, a po poprawce czesto i tak dziale ten co poprzednio.
Juz wole 3 AF i mniej chaosu. I pytanko czy kierunkowe rozmycie tla na niektorych zdjeciach robiles juz pozniej - programowo ? Bo jesli nie i powstalo przez "prowadzenie" obiektu to gratuluje pwenej reki :)
Tomek.

Baltazar
11.05.06, 11:21
Wszędzie rozmycie tła powstało dzięki stosunkowo długiemu czasowi, nie "dorabiam" poruszeń w PS. :-)
A co do większej liczby pól AF - chodziło mi bardziej o to, żebym mógł przed zrobieniem zdjęcia, myśląc nad kadrem, wybrać pole, znajdujące się np. w mocnym punkcie obrazu.
3 pola AF w Olympusie ograniczają trochę pod tym względem.


Pozdrawiam,

robin102
11.05.06, 17:28
Ładne te Twoje fotki .

kisi
11.05.06, 19:27
Mnie tez sie podobaja... zastanawiam sie tylko jaki musialbym kupic do swojej jedynki adapter m42 bo akurat to w tym temacie sie wogole nie znam. Bo obiektywy sa tanie do tego systemu...

muerte
11.05.06, 19:44
Ja mam np. taki jak na tej stronie :
http://www.foto-akcesoria.com.pl/index.php?i=produkt&nr=1
:D

Baltazar
12.05.06, 09:22
Ja używam również adaptera od tego producenta. Z tym, że chyba ostatni raz używałem Jupitera przez przejściówkę, bo już jedzie do mnie 40-150.
Poza tym - 270 mm z Jupitera zmusza do dalekiego odejścia od obiektu, wtedy często ktoś włazi w kadr, bo nie widzi, że stoisz 20 m dalej na łące...ale trzeba przyznać, że jak na szkło, kupione za 55 zł, Jupiter daje bardzo miłe efekty - to mój ulubiony obiektyw M42.

Rafał Czarny
12.05.06, 10:17
Mnie tez sie podobaja... zastanawiam sie tylko jaki musialbym kupic do swojej jedynki adapter m42 bo akurat to w tym temacie sie wogole nie znam. Bo obiektywy sa tanie do tego systemu...

Użyj opcji szukaj na tym forum. Na temat połączenia M42 z E-Olkami powidziano już chyba wszystko.

Fajne te rajdowe foty.

chomsky
12.05.06, 10:56
Prawie zawsze uzywam sztuczki z analoga Mf.
Ostrze recznie na jakis przedmiot przy ktorym bede focil, czekam na ta szybka rzecz, ktora sie pojawi w tym miejscu i wtedy foce. Wszystko jest ostre. Czy to zakret drogi, drzewo czy co tam jaest to samochod musi sie tam pojawic- no chyba, ze wypadnie z trasy. Gorzej gdy sie panoramuje, wtedy pewnie pozostaje dobiegaczka.
Czesc.Ch,

pleg
12.05.06, 11:38
Prawie zawsze uzywam sztuczki z analoga Mf.
Ostrze recznie na jakis przedmiot przy ktorym bede focil, czekam na ta szybka rzecz, ktora sie pojawi w tym miejscu i wtedy foce. Wszystko jest ostre. Czy to zakret drogi, drzewo czy co tam jaest to samochod musi sie tam pojawic- no chyba, ze wypadnie z trasy. Gorzej gdy sie panoramuje, wtedy pewnie pozostaje dobiegaczka.
Czesc.Ch,

Mocne zdjęcie

http://foto.zuchowicz.net/index.php?id=186

Jestem pod wrażeniem całości. Podpowiedz jakie czasy i przesłony stosowałeś?

Baltazar
12.05.06, 11:51
pleg: Miło mi, dzięki :-)

Czasy i przesłony - bardzo, bardzo różnie. Aby uzyskać efekt poruszenia tła i "kręcących się" kół, zjeżdża się z czasami mocno w dół - np. do 1/60s. Ja zwykle używam 1/125s. Przesłona - jak wypadnie, nigdy mniej niż f4.
Zdjęcie, do którego dałeś link, to inna sprawa: scena ma być "zamrożona" tutaj było bodaj 1/640s @ f5.6 i duża korekcja na +.

Ponieważ auta rajdowe często są w dużej mierze białe, warto odpowiednio korygować ekspozycję. W Olympusie trzeba korygować +0.3 do nawet +2 EV, ale to zależy od ogólnego rozkładu światła w scenie.

chomsky: owszem, ta sztuczka czasem działa, ale w takiej akurat reporterce nie za bardzo - zawodnicy jeżdżą różnym torem, czasem coś ciekawego dzieje się przed lub za miejscem na które wcześniej złapało się ostrość, itd. Poprzedni sprzęt - S602Z miał wolny AF i musiałem tę technikę stosować, przez co traciłem sporo okazji do fajnych zdjęć.


Pozdrawiam,

lepmity
12.05.06, 12:15
Prawie zawsze uzywam sztuczki z analoga Mf.
Ostrze recznie na jakis przedmiot przy ktorym bede focil, czekam na ta szybka rzecz, ktora sie pojawi w tym miejscu i wtedy foce. Wszystko jest ostre. Czy to zakret drogi, drzewo czy co tam jaest to samochod musi sie tam pojawic- no chyba, ze wypadnie z trasy. Gorzej gdy sie panoramuje, wtedy pewnie pozostaje dobiegaczka.
Czesc.Ch,
================================
Oczywiście jak wyżej jest to bardzo dobry sposób na omawiane focenie.
Dyskusja toczy się chyba wokół E-300, a niewiem czy w menu tego modelu jest blokada AEL/AFL. Ja w E-1 w podobnych sytuacjach używam właśnie tej funkcji, która posiada wiele kombinacji powiązanej z wszystkimi trybami. Na początku rozgryzania tych nastawów można się gubić, jednak warto to opanować gdyż wszystkie inne sztuczki im nie dorównają. Za pomocą jednego przycisku błyskawicznie blokujesz ostrość lub expo... czy obie naraz - i tym samym przyciskiem błyskawicznie odblokowujesz przechodząc na auto. Wszystkie tryby posiadają 12-cie ustawień, co jest bardzo przydatne przy wszelkiego typu fotografii - wybierając według własnych preferencji.

sliwka
12.05.06, 23:04
Foty - rewelacja!!! Mam kolege, który jezdzi regularnie z Olkiem E-300 na motocross i jest również zadowolony z szybkości.