Joki
23.12.05, 19:37
Witam serdecznie.
Nie znalazłem w archiwum, więc zapodaję...
Wczoraj postanowiłem wreszcie rozpracować ustawianie balansu bieli na dowolne światło dzięki funkcji "one-touch WB", znanej większości użytkowników kamwidów.
Instrukcja mówi mniej więcej tak:
Ustaw balans bieli na "one-touch" (taki śmieszny znaczek), skieruj na białą powierzchnię (BTW: wcale nie musi być biała, ale o tym później), a następnie nacisnij przycisk "OK".
Próbuję więc i... lipa. Mogę sobie zobaczyć podgląd głębi ostrości.
Co się okazuje. Funkcja ta działa tylko i wyłącznie wtedy, kiedy pod przyciskiem "OK" w ustawieniach "Custom OK" mamy włączony "Shortcut" no i ten znaczek oznaczający "one-touch WB". Instrukcja nie wspomina też o tym, że w momencie potwierdzenia automatycznie zostaje zrobiona fotka, bez naciskania spustu migawki.
Tak więc miłośnicy podglądu głębi ostrości w E-300 muszą zdecydować. Podgląd albo ustawianie balansu bieli na dowolne światło. Ja wybrałem to drugie, bo przez rok nigdy nie wykorzystałem podglądu, który i tak ma mało wspólnego z rzeczywistością a w dodatku w cyfrze od razu go widać po zrobieniu zdjęcia. Prawie zawsze można powtórzyć. Za to nie ma innej możliwości ustawienia balansu na światło lamp sodowych lub rtęciowych niż "one-touch WB", który sprawdza się w takim przypadku znakomicie. I między bajki można włożyć opowieści o okrojonej ilości składowych wtakim świetle. Sam to wczoraj naocznie potwierdziłem.
Wracając do "białości". Może to być równie dobrze dowolna szarość lub teoretycznie nawet czerń, chociaż z powodu nieliniowości przetworników lepiej aby była to biel lub w miarę jasna szarość. W końcu czarny, szary czy biały to ten sam kolor o innej jasności, albo raczej brak koloru. Chodzi o to aby pole pomiarowe składało się z równej ilości składowych RGB. "One-touch WB" kalibruje na tej podstawie korekcję barw. Ponieważ ma przetwornik RGB i kalibruje RGB, nie ma znaczenia poziom sygnału a jedynie ich proporcje. W dużym przybliżeniu. Dla czerni, z innych powodów powinien być oddzielny balans czerni, chociaż w gruncie rzeczy jest to tylko rozwinięcie balansu bieli dla nierównomierności charakterystyki poszczególnych kanałów RGB. profesjonalnym sprzęcie wideo oddzielnie balansuje się czerń i biel. Myślę, że w profi sprzęcie foto też do tego dojdziemy o ile już nie jest stosowane.
Powodzenia i spokojnych świąt!
Nie znalazłem w archiwum, więc zapodaję...
Wczoraj postanowiłem wreszcie rozpracować ustawianie balansu bieli na dowolne światło dzięki funkcji "one-touch WB", znanej większości użytkowników kamwidów.
Instrukcja mówi mniej więcej tak:
Ustaw balans bieli na "one-touch" (taki śmieszny znaczek), skieruj na białą powierzchnię (BTW: wcale nie musi być biała, ale o tym później), a następnie nacisnij przycisk "OK".
Próbuję więc i... lipa. Mogę sobie zobaczyć podgląd głębi ostrości.
Co się okazuje. Funkcja ta działa tylko i wyłącznie wtedy, kiedy pod przyciskiem "OK" w ustawieniach "Custom OK" mamy włączony "Shortcut" no i ten znaczek oznaczający "one-touch WB". Instrukcja nie wspomina też o tym, że w momencie potwierdzenia automatycznie zostaje zrobiona fotka, bez naciskania spustu migawki.
Tak więc miłośnicy podglądu głębi ostrości w E-300 muszą zdecydować. Podgląd albo ustawianie balansu bieli na dowolne światło. Ja wybrałem to drugie, bo przez rok nigdy nie wykorzystałem podglądu, który i tak ma mało wspólnego z rzeczywistością a w dodatku w cyfrze od razu go widać po zrobieniu zdjęcia. Prawie zawsze można powtórzyć. Za to nie ma innej możliwości ustawienia balansu na światło lamp sodowych lub rtęciowych niż "one-touch WB", który sprawdza się w takim przypadku znakomicie. I między bajki można włożyć opowieści o okrojonej ilości składowych wtakim świetle. Sam to wczoraj naocznie potwierdziłem.
Wracając do "białości". Może to być równie dobrze dowolna szarość lub teoretycznie nawet czerń, chociaż z powodu nieliniowości przetworników lepiej aby była to biel lub w miarę jasna szarość. W końcu czarny, szary czy biały to ten sam kolor o innej jasności, albo raczej brak koloru. Chodzi o to aby pole pomiarowe składało się z równej ilości składowych RGB. "One-touch WB" kalibruje na tej podstawie korekcję barw. Ponieważ ma przetwornik RGB i kalibruje RGB, nie ma znaczenia poziom sygnału a jedynie ich proporcje. W dużym przybliżeniu. Dla czerni, z innych powodów powinien być oddzielny balans czerni, chociaż w gruncie rzeczy jest to tylko rozwinięcie balansu bieli dla nierównomierności charakterystyki poszczególnych kanałów RGB. profesjonalnym sprzęcie wideo oddzielnie balansuje się czerń i biel. Myślę, że w profi sprzęcie foto też do tego dojdziemy o ile już nie jest stosowane.
Powodzenia i spokojnych świąt!