Zobacz pełną wersję : ZD 14-54 czy Sigma 18-50 f2.8 może ZD 14-54 II lub ZD 14-60 SWD?
Mam bardzo ważne (dla mnie) pytanie, co jest lepsze
Zuiko Digital 14-54 f/2.8-3.5
czy
Sigma 18-50 f/2.8 EX DC Macro
bagnet 4/3 (Olympus/Leica/Panasonic)
może
ZD 14-54 II lub ZD 14-60 SWD?????????
szukałem na forum, nic konkretnego nie znalazłem. wiem, że 14-54 to bardzo dobre szkło, ale przemawia za sigmą światło.
ZASTOSOWANIE:
fotografia ślubna..
Jestem początkującym w tym temacie, chciałbym prosić jakieś porady co do fotografii ślubnej, jeżeli chodzi o wybór szkieł
na razie E-1 + 14-45 (popsute :(( ) + Zuiko OM 50 f/1.4 + Helios 58 f/2.8
ta 50-tka daje rade, więc odkładam wybór 50mm ZD.
Te 18 mm sigmy może okazać się za wąskie... tutaj każdy mm się liczy. 12-60 ma najbardziej uniwersalny zakres... bierz jeśli Cię na niego stać. Jesli nie masz takich środków to z czystym sumieniem polecam 14-54. Nie tak jasny jak Sigma ale ma bardziej elastyczny zakresik.
Sam musisz ocenić.
silniczek SWD coś daje w E-1?
off-top -> warto naprawić 14-45?
Czy warto w ogóle inwestować w szkła oly w kierunku fotografia ślubna (etc.) i reklamowa.
proszę tylko bez uszczypliwych komentarzy, to takie moje marzenie, które chcę powoli zrealizować.
NightCrawler
8.01.09, 01:09
jezeli o mnie chodzi to zamiast 12-60 bralbym 14-54 i do tego 50 f2...
aczkolwiek sa madrzejsi odemnie na forum i poczekajmy az sie wypowiedza...
silniczek SWD coś daje w E-1?
off-top -> warto naprawić 14-45?
Czy warto w ogóle inwestować w szkła oly w kierunku fotografia ślubna (etc.) i reklamowa.
14-45 najprawdopodobniej nie będzie się opłacało naprawiać bowiem zryczałtowana opłata za serwis pogwarancyjny tego szkła w OP wynosi bodaj 366zł. Kwota ta przewyższa wartość rynkową tego obiektywu. Odnośnie wyboru zooma, wszystko zależy od budżetu. Na pewno Sigma odpada w przedbiegach - eq 36mm na szerokim to kompletna porażka. Kolejno wybrałbym 12-60 jeśli są na niego fundusze (jest prawie 2 razy droższy od kandydata numer dwa), oraz 14-54. Wielu ludzi trzyma się e-systemu właśnie z powodu tego słoja. Ekwiwalent 28-108 przy takiej jakości i jasności nie ma żadnego odpowiednika u konkurencji. W dodatku przy odrobinie szczęścia i rozumu można to szkiełko wyrwać za około 1000zł.
Odnośnie inwestycji w sprzęt, na pewno przydałaby się jakaś stałka jasna, tu Zuiko ma praktycznie tylko jeden obiektyw - 50/2m, który ma bardzo dobre opinie, jednak do ultra jasnych niestety nie należy. Warto byłoby się zastanowić nad konkurencyjną sigmą 50/1.4 lub 30/1.4, które to mają bagnet 4/3. Ponadto pamiętać powinieneś, że E1 jest już dość starym dziadkiem i mimo, że wciąż potrafi powalić na kolana jest niestety konstrukcją dość leciwą coraz bardziej odstającą od produkowanych dziś korpusów, szczególnie w warunkach słabego oświetlenia. Prędzej czy później staniesz więc przed problemem wyboru nowszej puszki, ale tu sprawa jest w zasadzie dość prosta. Mam nadzieję, że pomogłem.
Rafał Czarny
8.01.09, 09:36
18 mm (czyli 36 dla małego obrazka) na szerokim końcu dyskwalifikuje IMHO tę Sigmę.
Te 18 mm sigmy może okazać się za wąskie... tutaj każdy mm się liczy. 12-60 ma najbardziej uniwersalny zakres... bierz jeśli Cię na niego stać. Jesli nie masz takich środków to z czystym sumieniem polecam 14-54. Nie tak jasny jak Sigma ale ma bardziej elastyczny zakresik.
Sam musisz ocenić.
Ja powiem tak, jaęsli masz kasę, bierz 12-60, jeśli masz mniej to 14-54 w dowolnej wersji.
Jeśli nie masz co robić z kasą i musisz koniecznie wywalić parę groszy w błoto to bierz Sigmę :roll: Optycznie ani się umywa do Zuiko.
Ja, podobnie jak to napisał ktoś powyzej, kupiłbym 14-54 (starszą, tańszą wersję) i 50-kę macro.
50-ka uważana jest za najlepsze szkiełko, jakie kiedykolwiek zaprojektowano do fotografii cyfrowej.
Całkiem się z tym zgadzam, optycznie jest nie do przebicia, do portretów wręcz idealna.
Mogłaby mieć przełącznik zakresów autofokusa (jak to w macro) ale ta mała wada i tak nie przyćmi rewelacyjnej jakości fotek nią zrobionych.
14-54 w dowolnej wersji + 50/2 macro (ewentualnie 30/1.4 sigmy lub poczekaj na 50/1.4, do ślubów będzie jak znalazł)
Mam bardzo ważne (dla mnie) pytanie, co jest lepsze
Zuiko Digital 14-54 f/2.8-3.5
czy
Sigma 18-50 f/2.8 EX DC Macro
bagnet 4/3 (Olympus/Leica/Panasonic)
może
ZD 14-54 II lub ZD 14-60 SWD?????????
ZASTOSOWANIE:
fotografia ślubna..
ta 50-tka daje rade, więc odkładam wybór 50mm ZD.
Z tej grupy najlepsze jest 12-60 (bo zakładam że o to szkło Ci chodziło, 14-60 nie ma), więc jeśli Cię stać to bierz właśnie 12-60.
Tyle że ja jednak dokupiłbym ZD50mm, komfort pracy z AF, automatycznym domykaniem przysłony jest jednak nieporównywalny, do tego wygląda się bardziej "profi" co może niekoniecznie przekłada się na efekty zdjęciowe, ale na zdobywanie klientów już bardziej ;-)
50 to jedyna stałka Olympusa mogąca robić za klasyczną portretówkę - niestety w 4/3 ze stałkami kiepsko. Szkiełko jest rewelacyjne.
Nie wiem jakie masz plany i zamierzenia w fotografii ślubnej, pamiętaj jednak że 50mm@2.0 w 4/3 daje Ci taką GO jak 100mm@4.0 w FF.
Może to być zarówno zaleta, jak i wada! Ważne żeby o tym wiedzieć!
Jak nie dasz rady zakupić 12-60 i 50 to pomyśl nad kupnem 14-54 i 50. 14-54 to też świetne szkło, choć gorsze niż 12-60, plus jest taki że jak kiedyś zmienisz body na E-30 i kupisz 14-54II to będziesz mieć contrast AF w LV ;-), a do ślubów zakresowo różnica niewielka.
Trochę już OT.
Jeśli chcesz się zająć poważnie fotografią ślubną to pomyśl w najbliższym czasie o zmianie korpusu. E-1 dość kiepsko radzi sobie w słabym świetle, a to dość częste warunki fotografowania na ślubach.
Dziękuję wszystkim za poświęcony czas na przeczytanie i odpowiedź, na moje pytania.
Niestety nadal jestem niezdecydowany.
Oly wprowadził promocje na swój flagowy aparat
http://www.partner.olympus.pl/2009.01.01_E-3_promocja_rozbuduj_swoj_system.html
pytanie, czy nie warto podarować sobie te 12-60 :((
zadłużyć się po uszy i kupić E-3 + 14-54 i wziąć 50 f2 ?
jak ma się E-3 do starego 14-54 ? i lepsza ta stałka, czy fl-50R (pytanie raczej retoryczne)?
lampę mam FL-36, powinna chyba starczyć...
sprzedaj fl36, wez e-3 z fl50r i dokup 14-54mm.
jak cos zostanie to wez jeszcze 50mm.
pozniej zacznij sie martwic o zlecenia :)
Warto sobie odpuścic te 12-60 :roll:
Z E-3 14-54 śmiga aż miło a na szerokim końcu ma mniejszą dystorsje niż jego nowszy, szerszy kolega.
Za K@czym, to dobra propozycja.
Dziękuję serdecznie, będę się trzymał ostatniej wskazówki..
e-3 + fl-50r + 14-54
pytanko tylko wersja I czy II?
pod E-3 to chyba ta druga...
e-3 + fl-50r + 14-54
pytanko tylko wersja I czy II?
pod E-3 to chyba ta druga...
E-3 nie ma AF po kontraście więc w tym sensie wszystko jedno. Osobiście wziąłbym jednak nowszy przy założeniu, że nie będzie znacząco droższy...
nowy 14-54 jest jaśniejszy w środkowych zakresach
nowy 14-54 jest jaśniejszy w środkowych zakresach
Źródło?
nowy 14-54 jest jaśniejszy w środkowych zakresach
Skąd ta informacja ?? Pierwsze słyszę ?? Optycznie jest to dokładnie to samo za wyjątkiem kształtu przysłony
różni sie jedynie kołową przysłoną...
Skąd ta informacja ?? Pierwsze słyszę ?? Optycznie jest to dokładnie to samo za wyjątkiem kształtu przysłony
A kształt przysłony może wprowadzić właśnie taką różnicę! Przy okazji zmienili jeszcze oprogramowanie i chyba zaktualizowali układ AF.
Już szukam źródła. To było chyba na wrotniak.net, na biofos albo na lensreviews. Nie wiem na ile można temu stwierdzeniu zaufać. Jak znajdę to wkleję linka.
W obu mamy różnice miedzy 14mm a 54 mm 2/3 ev. To w jakimś zakresie musi być ciemniej niż stary. ;) Jak dla mnie to totalnie bez znaczenia bo rozmawiamy tu hipotetycznie o wartościach typu 1/9 ev albo i mniejszych na danej ogniskowej. Myślisz że to ma praktyczny wpływ na robienie zdjęć ?? Moim zdaniem jak czas jest za długi ( za krótki) aby poprawnie naświetlić dla np. przysłony 3.2 to i dla 3.1 też będzie. Poza tym skok czasu w Olkach o ile mi wiadomo jest o 1/3 ev.
Warto sobie odpuścic te 12-60 :roll:
Z E-3 14-54 śmiga aż miło a na szerokim końcu ma mniejszą dystorsje niż jego nowszy, szerszy kolega.
Za K@czym, to dobra propozycja.
Te większe dystorsje 12-60 vs 14-54 to były porównywane 12 do 14mm, czy 14 do 14mm?
A co do odpuszczania 12-60 to jeśli dzięki takiemu "poświęceniu", będziesz mógł zmienić korpus, dokupić lepszą lampę, albo dodatkowe szkiełko ZD50 to warto.
dzięki serdeczne za wszelkie info.
pozostaje przy olku, bo taniej mi to wyjdzie niż u konkurencji.
worka bez dnia z pieniążkami też nie mam, więc 12-60 odpuszczam..
kupie e3 + 14-54 i wezmę fl50r albo 50mm jeszcze nie wiem.. w końcu fl-36 mam, a 50tka jest droższa niż fl-50
W obu mamy różnice miedzy 14mm a 54 mm 2/3 ev. To w jakimś zakresie musi być ciemniej niż stary. ;) Jak dla mnie to totalnie bez znaczenia bo rozmawiamy tu hipotetycznie o wartościach typu 1/9 ev albo i mniejszych na danej ogniskowej. Myślisz że to ma praktyczny wpływ na robienie zdjęć ?? Moim zdaniem jak czas jest za długi ( za krótki) aby poprawnie naświetlić dla np. przysłony 3.2 to i dla 3.1 też będzie. Poza tym skok czasu w Olkach o ile mi wiadomo jest o 1/3 ev.
Cytuje http://www.biofos.com/esystem/e30_tst.html#SECTION10
OLD --- APERTURE --- NEW
14-17mm - f=2.8 - (14-18mm)
18-21mm - f=2.9 - (19-25mm)
22-25mm - f=3.0 - (26-34mm)
26-28mm - f=3.1 - (35-37mm)
29-35mm - f=3.2 - (38-43mm)
36-44mm - f=3.3 - (44-48mm)
45-50mm - f=3.4 - (49-51mm)
50-54mm - f=3.5 - (52-54mm)
Jak widać nie jest to dużo, ale warto zaznaczyć, że zmiana przysłony wpływa nie tylko na bokeh, ale i na ogólną jasność. np. w starym 25mm F3.0 w nowym f2.9. Cały środkowy zakres w nowym jest jaśniejszy o ok. f0.1, a w kilku punktach o f0.2. Powtórze jeszcze raz: to jest mało, ale cieszmy się że jest lepiej:D
Wpływa o 0,1 f czyli w praktyce o nic bo ten sam czas będzie ustawiony. Dla mnie lepiej to jest np na końcu 3,2 albo 2,8 co mi da krótszy czas o 1/3 ev albo 2/3 ev. Co tak jest mało.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.