Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : HDRI- scalanie



Ciekawy32
15.11.08, 16:28
Witam, mam pewne pytanie jesli ktos umie mi odpowiedziec bede wdzieczny otoz, od jakiegos czasu chodzi mi po glowie mysl co wlasciwie dzieje sie podczas scalania zdjec do HDR, Naczytalem sie o obrobce o tym co przed scalaniem, ale nie moge znalesc nic odnoscnie tego co sie dzieje podczas scalania zdjec(na czym to polega). Zamieniane sa piksele z kazdego zdjecia inny ? jak to dziala ? Z niecierpliwoscia czekam na odpowiedzi i jesli to mozliwe linki do art.
Zycze milego dnia

epicure
15.11.08, 16:32
Tylko mogę się domyślać, że piksele przekraczające jakiś tam poziom luminacji z jednego zdjęcia zastępowane są pikselami ze zdjęcia o ciemniejszej ekspozycji, natomiast te piksele, które znajdują się poniżej tego poziomu pozostają bez zmian (lub zastępowane są pikselami z trzeciego zdjęcia, o większej ekspozycji). To tak w uproszczeniu.

mathu
15.11.08, 17:04
Dla każdego piksela obliczane są bezwzględne wartości ekspozycji zgodnie ze wzorem:

ln E = g(Z) - ln t

E to irradiancja (w przybliżeniu - miara natężenia światła docierającego na sensor po przejściu przez obiektyw), Z to wartość piksela w pliku wejściowym, g(Z) to odwrotna funkcja transferu (w przypadku RAW-ów jest ona liniowa), t to czas naświetlania.

W każdym zdjęciu źródłowym wartość ln E dla piksela o tej samej pozycji powinna być w przybliżeniu identyczna, bo czas naświetlania nie wpływa na natężenie światła, a jedynie na ekspozycję. Jeżeli rośnie t, to rośnie też Z, a różnica pozostaje stała (pomijając przepalenia, o czym niżej).

Następnie tworzony jest obraz wynikowy, w którym dla każdego piksela liczona jest średnia ważona irradiancji, gdzie wagi sa dobrane tak, żeby promować piksele leżące mniej więcej pośrodku dostępnego zakresu wejściowej dynamiki (czyli około 127 w przypadku RGB 8bit, w przypadku RAW-ów zależy to od liczby bitów na których zapisano przestrzeń barwną) - w ten sposób odcina się przepalenia i zaszumione cienie, które dostają małe wagi.

Na końcu potęguje się to żeby pozbyć się logarytmu i otrzymuje bezwzględną wartość E która zapisywana jest w pliku HDR i wymaga tonemappingu żeby wyświetlić ją na ekranie.

W skrócie - HDRI polega na odtworzeniu warunków oświetleniowych źródłowej sceny, żeby pominąć ograniczenia dynamiczne sensora i nieliniową obróbkę której poddawane są RAW-y w aparacie.

Daniello
15.11.08, 18:57
+1 do reputacji :)

Jak masz jakieś źródełka to podaj.

mathu
15.11.08, 19:21
http://debevec.org/Research/HDR/

Ciekawy32
17.11.08, 21:16
no no, dziekuje za odpowiedzi, moze takze innym sie przydadza, nie sadzilem ze bedzie az taki odzew ;-). Jesli macie jeszcze jakies linki to prosilbym o podanie, a za wszystkie odpowiedzi jeszcze raz Wielkie dziekuje.