Zobacz pełną wersję : HDRI- scalanie
Witam, mam pewne pytanie jesli ktos umie mi odpowiedziec bede wdzieczny otoz, od jakiegos czasu chodzi mi po glowie mysl co wlasciwie dzieje sie podczas scalania zdjec do HDR, Naczytalem sie o obrobce o tym co przed scalaniem, ale nie moge znalesc nic odnoscnie tego co sie dzieje podczas scalania zdjec(na czym to polega). Zamieniane sa piksele z kazdego zdjecia inny ? jak to dziala ? Z niecierpliwoscia czekam na odpowiedzi i jesli to mozliwe linki do art.
Zycze milego dnia
Tylko mogę się domyślać, że piksele przekraczające jakiś tam poziom luminacji z jednego zdjęcia zastępowane są pikselami ze zdjęcia o ciemniejszej ekspozycji, natomiast te piksele, które znajdują się poniżej tego poziomu pozostają bez zmian (lub zastępowane są pikselami z trzeciego zdjęcia, o większej ekspozycji). To tak w uproszczeniu.
Dla każdego piksela obliczane są bezwzględne wartości ekspozycji zgodnie ze wzorem:
ln E = g(Z) - ln t
E to irradiancja (w przybliżeniu - miara natężenia światła docierającego na sensor po przejściu przez obiektyw), Z to wartość piksela w pliku wejściowym, g(Z) to odwrotna funkcja transferu (w przypadku RAW-ów jest ona liniowa), t to czas naświetlania.
W każdym zdjęciu źródłowym wartość ln E dla piksela o tej samej pozycji powinna być w przybliżeniu identyczna, bo czas naświetlania nie wpływa na natężenie światła, a jedynie na ekspozycję. Jeżeli rośnie t, to rośnie też Z, a różnica pozostaje stała (pomijając przepalenia, o czym niżej).
Następnie tworzony jest obraz wynikowy, w którym dla każdego piksela liczona jest średnia ważona irradiancji, gdzie wagi sa dobrane tak, żeby promować piksele leżące mniej więcej pośrodku dostępnego zakresu wejściowej dynamiki (czyli około 127 w przypadku RGB 8bit, w przypadku RAW-ów zależy to od liczby bitów na których zapisano przestrzeń barwną) - w ten sposób odcina się przepalenia i zaszumione cienie, które dostają małe wagi.
Na końcu potęguje się to żeby pozbyć się logarytmu i otrzymuje bezwzględną wartość E która zapisywana jest w pliku HDR i wymaga tonemappingu żeby wyświetlić ją na ekranie.
W skrócie - HDRI polega na odtworzeniu warunków oświetleniowych źródłowej sceny, żeby pominąć ograniczenia dynamiczne sensora i nieliniową obróbkę której poddawane są RAW-y w aparacie.
+1 do reputacji :)
Jak masz jakieś źródełka to podaj.
http://debevec.org/Research/HDR/
no no, dziekuje za odpowiedzi, moze takze innym sie przydadza, nie sadzilem ze bedzie az taki odzew ;-). Jesli macie jeszcze jakies linki to prosilbym o podanie, a za wszystkie odpowiedzi jeszcze raz Wielkie dziekuje.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.