Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Wątek: HDRI- scalanie

  1. #1
    Ciekawy32
    Gość

    HDRI- scalanie

    Witam, mam pewne pytanie jesli ktos umie mi odpowiedziec bede wdzieczny otoz, od jakiegos czasu chodzi mi po glowie mysl co wlasciwie dzieje sie podczas scalania zdjec do HDR, Naczytalem sie o obrobce o tym co przed scalaniem, ale nie moge znalesc nic odnoscnie tego co sie dzieje podczas scalania zdjec(na czym to polega). Zamieniane sa piksele z kazdego zdjecia inny ? jak to dziala ? Z niecierpliwoscia czekam na odpowiedzi i jesli to mozliwe linki do art.
    Zycze milego dnia

  2. #2
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar epicure
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Poznań
    Posty
    12.882
    Siła reputacji
    243
    Moja galeria
    Tylko mogę się domyślać, że piksele przekraczające jakiś tam poziom luminacji z jednego zdjęcia zastępowane są pikselami ze zdjęcia o ciemniejszej ekspozycji, natomiast te piksele, które znajdują się poniżej tego poziomu pozostają bez zmian (lub zastępowane są pikselami z trzeciego zdjęcia, o większej ekspozycji). To tak w uproszczeniu.
    Ostatnio edytowane przez epicure ; 15.11.08 o 16:42

  3. #3
    Awatar mathu
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    466
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Dla każdego piksela obliczane są bezwzględne wartości ekspozycji zgodnie ze wzorem:

    ln E = g(Z) - ln t

    E to irradiancja (w przybliżeniu - miara natężenia światła docierającego na sensor po przejściu przez obiektyw), Z to wartość piksela w pliku wejściowym, g(Z) to odwrotna funkcja transferu (w przypadku RAW-ów jest ona liniowa), t to czas naświetlania.

    W każdym zdjęciu źródłowym wartość ln E dla piksela o tej samej pozycji powinna być w przybliżeniu identyczna, bo czas naświetlania nie wpływa na natężenie światła, a jedynie na ekspozycję. Jeżeli rośnie t, to rośnie też Z, a różnica pozostaje stała (pomijając przepalenia, o czym niżej).

    Następnie tworzony jest obraz wynikowy, w którym dla każdego piksela liczona jest średnia ważona irradiancji, gdzie wagi sa dobrane tak, żeby promować piksele leżące mniej więcej pośrodku dostępnego zakresu wejściowej dynamiki (czyli około 127 w przypadku RGB 8bit, w przypadku RAW-ów zależy to od liczby bitów na których zapisano przestrzeń barwną) - w ten sposób odcina się przepalenia i zaszumione cienie, które dostają małe wagi.

    Na końcu potęguje się to żeby pozbyć się logarytmu i otrzymuje bezwzględną wartość E która zapisywana jest w pliku HDR i wymaga tonemappingu żeby wyświetlić ją na ekranie.

    W skrócie - HDRI polega na odtworzeniu warunków oświetleniowych źródłowej sceny, żeby pominąć ograniczenia dynamiczne sensora i nieliniową obróbkę której poddawane są RAW-y w aparacie.
    Fuji S5 Pro

  4. #4
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2007
    Posty
    1.067
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    +1 do reputacji

    Jak masz jakieś źródełka to podaj.

  5. #5
    Awatar mathu
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    466
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Fuji S5 Pro

  6. #6
    Ciekawy32
    Gość
    no no, dziekuje za odpowiedzi, moze takze innym sie przydadza, nie sadzilem ze bedzie az taki odzew . Jesli macie jeszcze jakies linki to prosilbym o podanie, a za wszystkie odpowiedzi jeszcze raz Wielkie dziekuje.
    Ostatnio edytowane przez Ciekawy32 ; 17.11.08 o 21:32 Powód: przeoczenie

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.