Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 13

Wątek: Fotografia małej architektury sakralnej

  1. #1

    Dołączył
    Jul 2015
    Posty
    5
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria

    Fotografia małej architektury sakralnej

    Witam serdecznie i proszę o radę.
    Fotografuję małą architekturę sakralną - kapliczki, figury, krzyże przydrożne. Chcę zastąpić obecnie posiadany aparat (Fuji XS-1), w którym brakuje mi światła na długich ogniskowych przy zbliżeniach portretowych np. rzeźb stojących na wysokich postumentach (wbrew pozorom nie zawsze i nie wszędzie mogę korzystać ze statywu).

    Pomijając FF i APS-C (gabaryty) jako rozwiązanie rozważam olympusa om-d e-m5 lub e-m10 z jasnym obiektywem zmiennoogniskowym i dwoma-trzema dłuższymi obiektywami ze stałą ogniskową. Moje pytanie dotyczy owego zooma, gdyż o optykę tu przede wszystkim chodzi. Czy do takiej fotografii, jaką się zajmuję, lepiej jest kupić będący obecnie w dobrej cenie zestaw e-m5 elite + 12-40/2,8 (plus grip zapewne); czy też używany Zuiko Digital 12-60/2,8-4 (jest właśnie na portalu aukcyjnym) z przejściówką i nowym korpusem e-m10?

    Dodam jeszcze, że z systemem m43 nie miałem do tej pory do czynienia, dopóki w ostatnim czasie nie zakupiłem Olympusa e-m10 dla żony. Podoba mi się zarówno ergonomia tego aparatu, jak i jakość zdjęć. Przed Fuji XS-1 miałem Pentaxa k-10d. Jednak powrót do lustrzanki oznacza w moim konkretnym przypadku prawdopodobnie zakup Tamrona 70-200 (ponad 1kg) lub równie ciężkiego odpowiednika w postaci obiektywów ze stałą ogniskową, czego wolałbym uniknąć.

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

  2. #2
    | OlyJedi Awatar szamaniec
    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Poręba
    Posty
    1.401
    Siła reputacji
    116
    Moja galeria
    Witam, 12-60 to obiektyw z umarłego "dużego" systemu 4/3. Do niego będziesz musiał dokupić adapter mmf. Całość bardzo traci na szybkości i wielkości. Nie ma za co

  3. #3
    Moderator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Bodzip
    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Gorlice
    Posty
    25.347
    Siła reputacji
    476
    Moja galeria
    Ja często pstrykam takie rzeczy. Obiektyw 12-40 jest jak najbardziej wart grzechu. Kapliczki to raczej na szerokim będziesz robił. 12 mm w tym przypadku da radę. Dokup stałkę 45/1,8 dla szczegółu. Jest tania i rewelacyjna.
    cerkiewki || Beskid Niski || mój wątek || mój drugi wątek|| makro||
    Wychodzi się na pole, a nie na dwór o! ||Nadnaczelny Weryfikator TWA i wszystkiego
    W moich wątkach można offtopować i grzebać w zdjęciach ||Łowca spamerów||

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2015
    Posty
    5
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Szerokie ujęcia nie stanowią problemu. Martwią mnie natomiast zbliżenia szczegółów. Z analizy exif-ów wynika, że większość takich ujęć wykonuję na ogniskowej ok. 100-150 (ekw.). Dlatego skusiło mnie to dodatkowe, choć trochę ciemniejsze 20mm w starym obiektywie 12-60. Wcześniej nie przykładałem do tego takiej wagi, ale od jakiegoś czasu hobby jest też częścią mojej pracy i wykonuję te zdjęcia także dla oficjalnych celów dokumentacyjnych, co wprawia mnie - mówiąc oględnie - w lekki, twórczy niepokój.

  5. #5
    Moderator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Karol
    Dołączył
    May 2004
    Mieszka w
    las pod TARNOWem...
    Posty
    5.346
    Siła reputacji
    172
    Moja galeria
    @pioroc - witamy na Forum!
    Ciekawy i fajny przedmiot fotografowania, sam trochę się tym interesuję i fotografuję rzecz jasna. Z mojego punktu widzenia OMD, który by nie wybrać, jest świetnym wyborem - prawie zawsze używam wbudowanej poziomicy, wydajna stabilizacja przy takich motywach dobrze się sprawdza.
    Co do optyki - 12-40 jest szkłem fajnym, ja w fotografii nazwijmy to turystyczno-dokumentacyjnej wybrałem jednak inne podejście - superwygodny i całkiem dobry optycznie megazoom m.zd 14-150 i stałki - zależnie od potrzeb. Taki 12-40 na długim końcu jest daleko krótszy niż wspomniany przez Ciebie Fuji i Tamron - fotografując np. jakąś figurkę na kolumnie musiałbyś zmienić szkło, w sumie przy takiej fotografii musiałbyś często żonglować szkłami... Taka fotografia IMHO jest bardzo przyjemna i nie stawia przed sprzętem jakiś ogromnych wzmagań, chociaż fotografujący musi czasem kombinować - "przyświecić" blendą, wybrać porę o najodpowiedniejszym świetle zastanym itp.
    BTW - fajna i ciekawa praca!
    zmiana nicka: ktotek -> Karol
    Polska B - wątek ze zdjęciami
    Facebook

  6. #6
    | OlyJedi Awatar ajt
    Dołączył
    Mar 2006
    Mieszka w
    Radom
    Posty
    361
    Siła reputacji
    32
    Moja galeria
    Mam EM-5, często fotografuję kapliczki i inne podobne obiekty (jest dział na stronie w podpisie). Prawie zawsze mam podpięty 14-150. Jakość obrazka z tego szkła nie jest może topowa,
    ale lenistwo i wygoda wygrały - do publikacji na www lub odbitki/druku do A4 włącznie i tak wystarcza. Gdy potrzebuję lepszej jakości (bo np. robię zdjęcia z zamiarem wysłania na stocki,
    gdzie mają zwyczaj oceniania w skali 1:1), wtedy zabieram zestaw 14-45 i 40-150. Planowałem dokupić jeszcze 100-300 do mniejszych lub bardziej odległych detali,
    ale to trafia się na tyle rzadko, że zakup ciągle odkładam. W końcu od czasu do czasu można jakieś zdjęcie nieco wykadrować

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2015
    Posty
    5
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Ten rodzaj fotografii, którym się zajmuję, ma jedną niewątpliwą zaletę - zawsze jest czas na zrobienie zdjęcia. Decydując się na wymianę sprzętu pomyślałem mniej więcej tak: dobrze, zrezygnuję z wygody uniwersalnego zooma, będę stał pod drzewem przekładając obiektywy, ale za to zdjęcia wynagrodzą mi to jakością, jeżeli oczywiście sam czegoś przy tym nie zepsuję. Krótko mówiąc, chodzi mi niemal wyłącznie o jakość zdjęć. Wygody będę miał aż nadto dzięki niewielkim gabarytom Olympusa. Słaba strona tego rozumowania jest taka, że jest to wyłącznie spekulacja posiadacza aparatu typu zoom.

  8. #8
    Moderator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Karol
    Dołączył
    May 2004
    Mieszka w
    las pod TARNOWem...
    Posty
    5.346
    Siła reputacji
    172
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez pioroc Zobacz posta
    zrezygnuję z wygody uniwersalnego zooma, będę stał pod drzewem przekładając obiektywy, ale za to zdjęcia wynagrodzą mi to jakością, jeżeli oczywiście sam czegoś przy tym nie zepsuję. Krótko mówiąc, chodzi mi niemal wyłącznie o jakość zdjęć. Wygody będę miał aż nadto dzięki niewielkim gabarytom Olympusa. Słaba strona tego rozumowania jest taka, że jest to wyłącznie spekulacja posiadacza aparatu typu zoom.
    Nie wiem jakie są Twoje oczekiwania co do jakości ale zoom podpięty do m4.3 a taki Fuji XS-1 to dwie różne bajki.
    zmiana nicka: ktotek -> Karol
    Polska B - wątek ze zdjęciami
    Facebook

  9. #9
    | OlyJedi Awatar ajt
    Dołączył
    Mar 2006
    Mieszka w
    Radom
    Posty
    361
    Siła reputacji
    32
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez pioroc Zobacz posta
    Krótko mówiąc, chodzi mi niemal wyłącznie o jakość zdjęć.
    Z poprzednich wypowiedzi wynikało, że waga i rozmiar są równie ważne, więc 14-150 to byłby sensowny kompromis. Ciut lepszą jakość da 14-140 Panasa.
    Jak chcesz lepiej, to:
    Z jakim szkłem ten EM-10 żony? Jeśli jakiś 14-42 albo 12-50 i jakości wystarcza, kup dla siebie taki sam zestaw i już
    Do tego dokup bardzo tani 40-150 i będzie ok. Może da się kupić od razu zestaw z dwoma zoomami.
    Ewentualnie zamiast 40-150 Olka, może być Panas 45-175, albo 45-200. Będzie trochę dłużej i nieco lepiej (różnicę trudno zauważyć).

    Jeśli chcesz jeszcze lepiej, to pozostaje 12-40, do tego albo jeden z podanych wyżej dłuższych zoomów, albo od razu 40-150/2.8 PRO z telekonwerterem w komplecie.
    Wspomniałeś o stałkach, ale stałek dłuższych niż 75mm na razie w systemie brak, więc pozostają zmiennoogniskowe.
    Ostatnio edytowane przez ajt ; 18.07.15 o 16:11

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2015
    Posty
    5
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Jakość zdjęć: wierne odtworzenie szczegółów i kolorystyki, szczególnie na ogniskowych ok. 100-150 (ekw), na plikach .jpg i na wydrukach do ok. 20x30.

    Typowa sytuacja: krzyż przydrożny z drewnianą figurą Jezusa, typ małopolski, czyli głęboki blaszany daszek dookoła, obiekt zacieniony. Konieczne ujęcie ogólne. Fuji ok. Ujęcie szczegółowe - zbliżenie postaci z fakturą drewna, uszkodzeniami, fragmentami malatury jeśli taka jest. Fuji - problem. Mała matryca, ciemny obiektyw, iso jedynie do 800, stabilizacja słaba. Próba ratowania - nadmierne wyostrzanie, wygląd nienaturalny. Obróbka zdjęć w komputerze sprowadza się przy tym jedynie do poprawienia kontrastu i ostrości. Kolory mają być takie, jak w rzeczywistości - to zrozumiałe z punktu widzenia wstępnej oceny konserwatorskiej. Podobna sytuacja przy rzeźbie kamiennej, zwłaszcza pozbawionej malatury - postument powyżej 2m, na nim bryła szarego kamienia, wszystko pod drzewem, w cieniu (sezon wegetacyjny), za drzewem pole w pełnym słońcu.

    Chcę mieć też zapas tzw. jakości na wypadek publikacji w druku (cokolwiek oznacza jakość w tej sytuacji). Moje zdjęcia znajdą się w trzech wydawanych jesienią, niewielkich publikacjach. Do dwóch dałem fotografie z Fuji. Wybierając je musiałem zrezygnować z wielu ciekawych ujęć ze względu na słabą jakość (przede wszystkim brak ostrości). Do trzeciej publikacji zdjęcia chcę wykonać nowym sprzętem.

    Wszystko to powoduje, że niezbyt chętnie myślę o standardowych zoomach, choć oczywiście biorę poprawkę na to, że zdjęcia z nich uzyskane będą lepsze od Fuji (oglądałem w sieci zdjęcia z 14-150, ale nikt nie chce niestety fotografować Janów Nepomucenów w zbliżeniu).

    Powoli dociera do mnie także, że rozwiązanie najlepsze od strony tzw. jakości, to znaczy stałki, może się niespecjalnie sprawdzić (brak obiektywów w systemie to jedno, ale trudność w kadrowaniu przede wszystkim - możliwości ustawienia modela są przeważnie, jakby to powiedzieć, ograniczone).

    Jeśli chodzi o dolny zakres to raczej nie mam wątpliwości (12-40), natomiast jeśli chodzi o górę - 40-150 trochę nadmiarowy, natomiast Panasonic 35-100 na ekranie monitora wygląda, jakby był stworzony w sam raz do moich potrzeb.

    Co myślicie?

Podobne wątki

  1. Obiektyw dla wielbicieli bezkompromisowo małej GO :)
    By Koriolan in forum Obiektywy micro 4/3
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 17.01.15, 16:30
  2. Jaki kit do krajobrazu i architektury?
    By Fisher7811 in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 29.08.13, 20:22
  3. Problem małej GO w makro
    By 2em in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 28
    Ostatni post / autor: 14.04.09, 20:40
  4. Zapraszamy do naszej małej galerii
    By nurek in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 23.10.05, 19:38
  5. Dziwolągi architektury
    By No-shadow Kick in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 11.06.05, 11:36

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.