Kasprowy Wieczorową porą: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1249315
Orion, Plejady i inne dziady: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1246830
Olympus E-PL5 dual kit 14-42mm + 40-150mmplus Nikony
Odnośnie zbierania materiału, to jeśli jednak zależy nam na tym co oferuje kosmos, lepiej jest zebrać wiele tych samych kadrów z krótkimi czasami naświetlania niż jedno z dłuższym i złożyć je w jedno. Wspominałem już tu taki program jak Deep Sky Stacker. To taki automacik co sam składa te wszystkie fotki plus klatki kalibracyjne typu darki flaty biasy. Takie zmontowanie zdjęcia pozwala nam uśrednić i zminimalizować szumy, przy jednoczesnym wzmocnieniu pożądanego sygnału.
"Biedny, kto gwiazd nie widzi bez uderzenia w zęby"
Stanisław Jerzy Lec
Temat zdjęcia to jedno, a bliski i daleki plan to drugie. Gwiazdy, choć mogą być w centrum kadru i rzeczywiście mogą być głównym tematem zdjęcia, to dla wszystkiego co znajduje się na ziemi, a znajdzie się w kadrze, stanowią tło (precyzując - daleki plan).
Perspektywa mojego zdjęcia jest nieco myląca. Tam gwiazdy rzeczywiście są w centrum i stanowią temat. Ale jest tam też bliski plan, który stanowią raptem dwa niewielkie fragmenty po bokach.
Lepiej temat bliskiego i dalekiego planu jaki miałem na myśli ilustruje przykład z mojego wątku:
Czyli do każdego zdjęcia należało by podchodzić indywidualnie, dodatkowo uzależnić to od posiadanego sprzętu, bo pewne rzeczy związane np z hiperfokalną inaczej wyglądają u Olka a inaczej na FF czy APS-C Canona czy Nikona, Sony itd...
Dodatkowo pojawia się jeszcze problem gdy na obiektywie nie ma oznaczeń "odległości"...
Kasprowy Wieczorową porą: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1249315
Orion, Plejady i inne dziady: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1246830
Olympus E-PL5 dual kit 14-42mm + 40-150mmplus Nikony
Po to mamy to miejsce by o takie szczegóły zapytać lub bez pytania opisać w artykule.
Moje podejście do zdjęć nocnych jest takie, że pierwsze zdjęcie ustawiam na maksimum szeroko i przyzwoity czas naświetlania by zobaczyć co jest w okolicy i jak kadrować, gdy nic nie widać bez uzbrojonego w noktowizor oka. Później zastanawiam się czy może użyć innego obiektywu, ogniskowej, przysłony, ISO, czasów, wielokrotnych ekspozycji, filtrów, malowania latarką bliskich obiektów. Dodaje do tego, że wiem jak mniej więcej będę to obrabiał i jaki materiał chciałbym zarejestrować. Pozostaje tylko poszukać pomysłu. W tym wszystkim hiperfokalna i ustawienie jej bez podziałki to detal (o którym można przez przypadek zapomnieć)
Właśnie o tym pisałem w postach wyżej, jak poradziłem sobie na bezlusterkowcu z wpiętym ZD 9-18.
Ogólnie, warto przemyśleć temat od strony doświadczeń już zdobytych, podzielenia się z resztą i przyswojenia doświadczeń tu i ówdzie przeczytanych. Gonitwę za sprzętem zostawiam sobie na "w międzyczasie". Ja byłbym ciekaw np. Twojego timelapsa, a szczególnie technicznego montażu ostatniego fragmentu, ze śladem gwiazd.
Opiszę, dzisiaj, ale za chwilę dłuższą, muszę się zastanowić nad tym, niestety materiały "pośrednie" z montażu poszły do kosza bo cierpię na chroniczny brak miejsca na dyskach
---------- Post dodany o 15:17 ---------- Poprzedni post był o 14:26 ----------
TimeLapsestar
https://forum.olympusclub.pl/threads...=1#post1236122
Tak to się mniej więcej zaczęło:
Dawno Temu w Odległej Galaktyce...
Sprzęt:
Nikon D5500
Samyang 10mm f 2.8
Oprogramowanie:
Startrails - do składania "śladów"
LightRoom 5.7
Sony Movie Studio Patinum 13
Adobe DNG Converter
Fast Stone Image Viewer
Parametry Ekspozycji: Zostało naświetlone 240 klatek(60 końcowych odrzuciłem póżniej z powodu obecności obłoczków) - f2.8, iso 1600, czas 25s
Aparat pracował na statywie, czas rozpoczęcia naświetlania; noc z 17/18 grudnia 2015 godz. 0:46 Ustawiono program "fotografowanie z interwałometrem" ; interwał 30s, liczba powtórzeń 240
Pliki Raw przekonwertowałem do formatu DNG z powodu tego iż LR w wersji 5.7 nie czyta bezpośrednio rawów z D5500. Pliki wczytałem do LR i poddałem je podstawowej obróbce:
WB - 2714, tint - -7
Contrast - +36
Shadows - -40
Clarity - +100
Krzywą na RGB podniosłem środkiem lekko ku górze
Wyostrzenie:
Amount - 57
Radius - 2
Redukcja szumu
Luminace - 15
Color - 30
Pozostałe parametry zostały przy wartościach domyślnych.
CDN. za dłuższy moment
---------- Post dodany o 16:37 ---------- Poprzedni post był o 15:17 ----------
CD Timelapsestar
Miałem więc 180 fotek w LR, trochę za mało jak na zrobienie timelapsa z "zakręconymi" gwiazdami z przewidywanym framerate 23,97 kl/s...
Wyeksportowałem wszystkie fotki zmniejszając je do formatu 1280x720px. Zmieniłem następnie hurtowo nazwy plików z _DSCxxxx na 1 do 180 za pomocą FSI Viewera. Następnie skopiowałem do innego folderu 120 ostatnich fotek i odwróciłem ich kolejność. Teraz musiałem z tych 120 fotek o odwróconej kolejności zrobić "zakręcone gwiazdki" Posłużył do tego programik " Startrails". http://startrails.de/html/new.html
Oczywiście nie mogłem połączyć odrazu wszystkich fot bo miałbym tylko jedną klatkę z tego... Wybrnąłem z sytuacji tak że łączyłem po dwie kolejne fotki w jedną - czasochłonne zajęcie, zrobiłem poklatkową animację. Ze 120 fotek wyszło 60 foto-klatek obrazujących potem w animacji tworzenie się linii z pojedynczej gwiazdy.
Programik " Startrails" ma wbudowaną opcję robienia timelapsów ale nie skorzystałem z niej. Utworzone klatki zapisywałem odrazu z odpowiednią numeracją, czyli od 181.
W ten oto sposób stałem się posiadaczem 240 fotek-klatek z których można już było myśleć o zrobieniu jakiegoś timelapsa o sensownej mniej więcej długości.
CDN. za dłuższy moment
---------- Post dodany o 18:08 ---------- Poprzedni post był o 16:37 ----------
CD Timelapsestar
Taka mała dygresja - program LR posiada możliwość utworzenia timelapsów, po wgraniu presetów ze strony: http://lrbplugins.com/shop/presets/l...setstemplates/ za pomocą których ustawić możemy sobie framerate, całkiem sensownie to moim zdaniem wygląda.
Wracając do mojej grzebaniny:
Eksportowałem te moje 240 klato-fotek do LR, przeszedłem do zakładki "Slideshow"w celu właśnie pobawienia się rzeczonym presetem. W trakcie tych eksperymentów stwierdziłem empirycznie że te 60 utworzonych w Startrails klato-fotek to za mała liczba. Wynikowe nagranie troszeczkę od momentu zakręcania się gwiazd za szybko "biegło". Lekarstwem okazało się utworzenie w LR kopi każdej z tych 60 klato-fotek. W ten sposób na wynikowym filmiku uzyskałem zadowalającą mnie szybkość odtwarzania. Jednocześnie liczba wszystkich klato-fotek zwiększyła się do 300.
Wynikowy filmik i napisy stworzyłem w programie Sony Movie Studio Platinum 13
To chyba tak z grubsza tyle
Koniec
Ostatnio edytowane przez robtor ; 5.01.16 o 19:21
Kasprowy Wieczorową porą: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1249315
Orion, Plejady i inne dziady: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1246830
Olympus E-PL5 dual kit 14-42mm + 40-150mmplus Nikony
Czekam na pogodę. Nałapię trochę materiału to testów i wypróbuję. Dzięki za opis.
Proszę bardzo, jak coś nie jasne jest w moim postępowaniu to proszę pytać, chętnie czyjąś "ścieżkę" bym też poznał. Ja się przymierzam do zrobienia "klasyka" teraz, już bez kombinacji z kopiowaniem klatek. Trzeba kilka godzin materiału złapać, tak ze trzy godzinnki minimum jak na mój gust
![]()
Kasprowy Wieczorową porą: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1249315
Orion, Plejady i inne dziady: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1246830
Olympus E-PL5 dual kit 14-42mm + 40-150mmplus Nikony
"Kosmiczne Uderzenie" Ti-Lapsik
Kasprowy Wieczorową porą: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1249315
Orion, Plejady i inne dziady: http://forum.olympusclub.pl/threads/...=1#post1246830
Olympus E-PL5 dual kit 14-42mm + 40-150mmplus Nikony
Super. Jakim sprzętem robione ?
EM-1 II + Oly 7-14, Pan 20mm, Oly 60,75, Pan 100-300, Helios 58mm, Konica 40mm