Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 24

Wątek: Filtr połówkowy - szary

  1. #11
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez apz Zobacz posta
    No to jak naświetlisz na niebo to z tego G1 jak niby wyciągniesz resztę szczegółów z ceni???
    Program do rawów nie dopisze półtonów i szczegółow w cieniach. Co najwyżej wyciagnie kolorową panasonicową kaszę.
    Naświetlam przeważnie na pomiar światła matrycowy czyli całość klatki. Mam wtedy czasem konieczność w wywołaniu poprawę o 1 EV.
    Tak dla przykładu, ostatnie zdjęcie, z super matrycy ostatnie foto (post 2121)też pomiar światła matrycowy. Niebo całkowicie biała plama i bardzo mocne cienie. Z mojego G1 byłoby o wiele lepiej. Wiem, że znajdziesz 157 powodów dlaczego, a ja mogę przytoczyć podobną ilość zepsutych zdjęć z tej 'super matrycy". z drugiej strony zauważyłem ostatnio na forum, że im więcej jest całkowitej czerni (najlepiej 90% kadru) i przepaleń, tym bardziej artystyczne zdjęcie
    Ostatnio edytowane przez And.N ; 25.12.14 o 23:41
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  2. #12
    Moderator | OlyJedi Awatar apz
    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    Beskid Mały; Andrychów
    Posty
    18.242
    Siła reputacji
    338
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Naświetlam przeważnie na pomiar światła matrycowy czyli całość klatki. Mam wtedy czasem konieczność w wywołaniu poprawę o 1 EV.
    Tak dla przykładu, ostatnie zdjęcie, z super matrycy ostatnie foto (post 2121)też pomiar światła matrycowy. Niebo całkowicie biała plama i bardzo mocne cienie. Z mojego G1 byłoby o wiele lepiej. Wiem, że znajdziesz 157 powodów dlaczego, a ja mogę przytoczyć podobną ilość zepsutych zdjęć z tej 'super matrycy". z drugiej strony zauważyłem ostatnio na forum, że im więcej jest całkowitej czerni (najlepiej 90% kadru) i przepaleń, tym bardziej artystyczne zdjęcie
    Nie chodzi o ilość powodów, ja nie lubię uzywać filtrów szarych polówkowych bo nieznacznie zmiękczają mi zdjęcia. A mam połówkę soft heliopana i kilka szarych filtrów soft i hard Hitecha. Używam, gdy uznam to za niezbędne, niechętnie z rzadka. Ale są sytuacje, gdy bez filtra nie dam rady.
    Sądzę, że naświetlam nie najgorzej.
    E-M1 Mark II; E-M5 Mark II; E-PM2 IR red+, E-PL5 IR blue; Fuji X-T1; X-M1; garść słoików; Sigma DP2; Hauwei P20 Pro

  3. #13
    | OlyJedi Awatar wyszomir
    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    Łódź
    Posty
    9.450
    Siła reputacji
    390
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Działanie filtra połówkowego w 90 procentach zastąpi dobry program do obróbki RAW.
    Zastąpi, jeśli rozpiętość tonalna sceny bedzie na tyle mala, że w pliku RAW zostana zarejestrowane zarówno szczegóły w światłach, jak i w cieniach. Ale niestety ten warunek nie zawsze jest spełniony i wtedy żaden program do wywoływania raw-ów utraconych szczegółów nie odzyska - bo nie bedzie miał z czego. A umiejętnie użyty filtr połówkowy często jeszcze wtedy pozwoli tak naświetlić plik, aby szczegóły się uchowały.
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (wyszomir@toya.net.pl)

  4. #14
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez wyszomir Zobacz posta
    Zastąpi, jeśli rozpiętość tonalna sceny bedzie na tyle mala, że w pliku RAW zostana zarejestrowane zarówno szczegóły w światłach, jak i w cieniach. Ale niestety ten warunek nie zawsze jest spełniony i wtedy żaden program do wywoływania raw-ów utraconych szczegółów nie odzyska - bo nie bedzie miał z czego. A umiejętnie użyty filtr połówkowy często jeszcze wtedy pozwoli tak naświetlić plik, aby szczegóły się uchowały.
    Bardzo mądra wypowiedź z którą się zgadzam, szkoda, tylko że autor wypowiedzi nie przyznał się co do programu DxO i jego obsługi formatu .dng, a nawet (podejrzewam celowo) wprowadzał w błąd
    Dlatego takie powyższe opinie (wyszomira) mimo wszystko przyjmuję (i zawsze będę przyjmował ) z przymrużeniem oka
    Ostatnio edytowane przez And.N ; 26.12.14 o 00:32
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  5. #15
    | OlyJedi Awatar KoValus
    Dołączył
    Apr 2014
    Mieszka w
    Kraków NH
    Posty
    435
    Siła reputacji
    48
    Moja galeria
    Dzięki za odpowiedzi Obecnie używam filtrów "komputerowych", ale jak dla mnie za dużo powstaje szumu w cieniach (naświetlam na niebo, przy pomiarze matrycowym) i stąd moje pytanie. Wychodzi, że najlepiej pokombinować z filtrami Cokina? Brać oryginał czy jakiejś innej firmy?

  6. #16
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez KoValus Zobacz posta
    ...Obecnie używam filtrów "komputerowych", ale jak dla mnie za dużo powstaje szumu w cieniach (naświetlam na niebo, przy pomiarze matrycowym) i stąd moje pytanie...
    ja już nic nie rozumiem z Twojego posta.
    Filtr szary połówkowy przyciemnia wybrany fragment, a przy przyciemnieniu filtrem połówkowym wogóle nie wchodzi w grę pojawianie się szumu.
    Szum wychodzi chyba przy rozjaśnianiu cieni ?...???
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  7. #17
    Moderator | OlyJedi Awatar apz
    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    Beskid Mały; Andrychów
    Posty
    18.242
    Siła reputacji
    338
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    Bardzo mądra wypowiedź z którą się zgadzam, szkoda, tylko że autor wypowiedzi nie przyznał się co do programu DxO i jego obsługi formatu .dng, a nawet (podejrzewam celowo) wprowadzał w błąd
    Dlatego takie powyższe opinie (wyszomira) mimo wszystko przyjmuję (i zawsze będę przyjmował ) z przymrużeniem oka
    Daruj sobie swoje komentarze do czegoś, co gdzieś indziej było... tutaj.
    Tak naprawdę dla wszystkich będzie lepiej. a dla atmosfery zdrowiej.
    Filtry są właśnie po to by zmniejszać usterki rejestracji obrazka o jakich pisze autor wątka. w przeciwieństwie do nakładki programowej nie da się już ich efetu cofnąć. O tym także trzeba pamiętać.
    O filtrach Cookina czytałem, ze farbują obrazek, Hitech jest szary neutralny, są jeszcze filtry Lee, Singh Ray, podobno świetne, szklane, ale cena dech zapiera.

    Wesołych Świąt.

    ---------- Post dodany 26-12-14 o 00:00 ---------- Poprzedni post był 25-12-14 o 23:56 ----------

    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    ja już nic nie rozumiem z Twojego posta.
    Filtr szary połówkowy przyciemnia wybrany fragment, a przy przyciemnieniu filtrem połówkowym wogóle nie wchodzi w grę pojawianie się szumu.
    Szum wychodzi chyba przy rozjaśnianiu cieni ?...???
    Napisałem to parę postów wcześniej. Osłabienie w wysokich światłach filtrem, daje w efekcie możliwosć przesunięcie tego co w cieniach w prawo i zapisanie większej informacji o tej częsci obrazu, zmniejszenie wyraźne ilości kaszy cyfrowej jest bonusem dodatkowym.
    E-M1 Mark II; E-M5 Mark II; E-PM2 IR red+, E-PL5 IR blue; Fuji X-T1; X-M1; garść słoików; Sigma DP2; Hauwei P20 Pro

  8. #18
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar Thomasso
    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    2.942
    Siła reputacji
    91
    Moja galeria
    Osobiście uważam, że użyteczność filtrów połówkowych szarych ostatnimi czasy mocna spadła. Przy pojemności (dynamice) współczesnych matryc jego stosowanie ogranicza się do bardzo krańcowych warunków.
    Choć wtedy i tak wg. mnie lepiej (w miarę możliwości) naświetlić 2 klatki z przesuniętą ekspozycją. Przy fotach krajobrazu naświetlając na światła wyciagnięcie z cienia nie stanowi problemu i spadek jakości jest pomijalny.
    Wystarczy zobaczyć na co pozwala taki D800.. gdzie z czarności można dostać poprawnie naświetlony obraz o dobrej jakości.
    Na skali użyteczności filtry umieściłbym tak (od najbardziej użytecznego)

    1. szary pełny
    2. szary połówkowy
    3. polaryzacyjny
    4. efektowe/UV


    T.
    "Najpiękniejszy bokeh dostaję, gdy... ściągam okulary."


    Lumix G80 + Olek E-30 + trochę szkieł ZD i mZD, trochę OM, trochę światła i sporo innych szpejów.


  9. #19
    | OlyJedi Awatar alnico
    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk, Mikołów
    Posty
    6.228
    Siła reputacji
    202
    Moja galeria
    O Cokinie czytałem, że nie najlepiej w nim z kolorami. Niezłą opinię ma Hitech, biorąc pod uwagę jego cenę. Jeśli chcesz używać holdera do m43 to polecam Hitech 67, jest mniejszy i bardziej podchodzi do obiektywów o małej średnicy niż popularny Cokina P. Jest też mniejszy Cokina A , ale raczej ciężki do kupienia, przynajmniej gdy jakiś czas temu szukałem.
    Ja mam właśnie Hitecha 67, używam go bardzo rzadko, ale czasem się przydaje.
    OM-D E-M5 I/II + kilka słoików. Łowię nimi oblechy .
    Kiedy wychodzę w góry wracam do domu ; Co masz zrobić jutro zrób pojutrze będziesz mieć dwa dni wolnego.
    Szwarc, mydło i powidło
    || Z Tater ||Bieszczady || Słowacja

  10. #20
    | OlyJedi Awatar kolba
    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Tarnowskie Góry, Lasowice
    Posty
    2.702
    Siła reputacji
    159
    Moja galeria
    Według mnie warto korzystać z filtrów połówkowych.
    - zgadzam się, że można go zastąpić w programie graficznym ale jedynie wówczas gdy scena mieści się w rozpiętości tonalnej matrycy ale nie zawsze tak jest. Mnie często zdarza się, iż fotografowana scena nie mieści się w rozpiętości matrycy.
    - zgadzam się, że można naświetlić 2 a nawet 3 klatki (też tak robię) lecz nie w przypadku gdy w scenie mamy poruszający się motyw.
    W mojej ocenie na plus filtru połówkowego:
    - mamy jedno zdjęcie co skraca nam czas przy obróbce na komputerze,
    - pozwala nam zrobić zdjęcie wówczas gdy dynamika matrycy nie pozwala na to lub scena nie pozwala na wykonanie dwóch klatek z różną ekspozycją.
    - skraca nam się czas podczas pleneru gdy wykonujemy zdjęcia z długą ekspozycją ponad minutową.
    minusy:
    - koszt zakupu filtra,
    - kolejna rzecz do upchania w torbie (mała ale zawsze coś),
    - spadek na ostrości (przynajmniej tak pododaje wiele źródeł) - osobiście nie zauważyłem tego.
    PS. Polecam filtry Hitecha podobno najmniej degradują ostrość. Ja posiadam filtry tej firmy i sobie chwalę.
    Można zaoszczędzić kasę i holder zakupić nieoryginalny - sprawuje się dobrze (mam 4 lata i nie narzekam). Można też jak wcześniej ktoś napisał trzymać w ręce.
    Pozdrawiam.
    E30, E1. Obiektywy: 14-54, sigma 105 macro, 70-300, Samyang 8mm,TAIR-11A 2,8 135mm, Helios 58mm, Super Takumar 1,4 50mm, tokina 2,8 28mm, Lampa: Metz 48 Af - 1, FL36 R.
    http://piotrlisek.manifo.com/ http://forum.olympusclub.pl/threads/...by.?highlight=

Podobne wątki

  1. filtr szary połówkowy
    By zeman2 in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 22.04.09, 15:29
  2. Filtr szary i szary połówkowy - informacje zebrane
    By dziekan in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 16.05.08, 13:34
  3. filtr połówkowy szary
    By apa-sf in forum E-System
    Odpowiedzi: 17
    Ostatni post / autor: 3.06.07, 20:46

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.