Nauczony własnym doświadczeniem, jak mniemam. Gburowatość nabyta, czy wyuczona...whatever.
Panowie nie zmieniajcie się, to nie ma sensu.
pozdrawiam.
Nauczony własnym doświadczeniem, jak mniemam. Gburowatość nabyta, czy wyuczona...whatever.
Panowie nie zmieniajcie się, to nie ma sensu.
pozdrawiam.
Ostatnio edytowane przez jarek_gd ; 18.05.14 o 16:28
“When you photograph people in color, you photograph their clothes. But when you photograph people in Black and white, you photograph their souls!”
― Ted Grant
Nie wiem, czy tak kategorycznie sformułowana zasada zawsze się sprawdza. Diabolik na pewno mówi głównie o najbliższej sobie dziedzinie - streetowi czy dokumentowi, gdzie treść jest jednak najważniejsza. Trudno mówić o "emocjach i wzajemnych relacjach" w zdjęciach, gdzie główny nacisk położony jest na formę. Myślę, że bardziej sprawdziłaby się nasza "teoria" o wnoszeniu lub niewnoszeniu czegoś do zdjęcia koloru lub czerni i bieli, bo można to odnieść do większości dziedzin.
Posłużę się przykładami z własnego, malutkiego podwórka. Na obu przykładach trudno mówić o emocjach i relacjach. Również o oddawaniu szczegółów. Dla mnie to tylko zabawa formą. W jednym przykładzie kolor coś wnosi. W drugim - mi przeszkadza.
Przykłady mało wybitne ale chyba zrozumiałe?
Tu kolor i dla porównania szarości.
Tu zaś efekt końcowy - cz-b, a dla porównania kolor.
![]()
Cóż, napisałem "typowy scenariusz powstawania typowej czarnobiałej fotki" i myślę, że wiele osób się ze mną zgodzi, że BARDZO duży odsetek (czytaj: znakomita większość) czarnobiałych fotografii tak własnie powstaje. Nigdzie nie napisałem, że wszystkie, więc gdzie tu uproszczenie?
Tym bardziej, że Saboor napisał dokładnie to samo
Czy jego wypowiedź też odniosłeś do siebie?
Cóż - zasada jest zasadą. Nie ja ją sformułowałem, tylko ludzie, którzy na czarnobiałej fotografii zęby zjedli.
Oczywiście od każdej zasady są odstępstwa, ale jakieś ogólne wytyczne trzeba mieć.
Wszystkim zapewne znane jest powiedzenie, że aby łamać zasady trzeba je najpierw znać
---------- Post dodany o 16:48 ---------- Poprzedni post był o 16:46 ----------
Cokolwiek masz na myśli.
Jeśli nie zgadzasz się z moim zdaniem, chętnie poznam również twoją opinię.
Ostatnio edytowane przez diabolique ; 18.05.14 o 16:52
Dzięki. Na takie coś czekałem.
Prawdę mówiąc, gdybym miał dokonać wyboru, miałbym kłopot. Być może z pierwszego zestawu wybrałbym kolor, a z drugiego cz.b.(ze względu na plamę na murze, która nieco odciąga wzrok, ale znowu szkoda tego fajnego wieczornego(chyba?) światła, ale znowu w cz.b. bardziej wpada w oko to, co najważniejsze, czyli układ cieni)
Nie jest więc łatwo dokonać ostatecznego wyboru. Przynajmniej nie zawsze.
............
Podziękowałbym plusem, ale wiadomo![]()
Popraw stopkę, wg regulaminu powinna mieć max trzy wiersze. CIEKAWE JAK ZMIESZCZĘ TRZY WIERSZE ALE POSZUKAM. "A GDY JUŻ Z NAS OPADNIE": A gdy już z nas opadnie, łuska słów, i staniemy nadzy, w prawdzie, Co powie nam Bóg?; "BEZ DATY": Dojrzałość przychodzi, Zawsze nazbyt późno, Kiedy już powoli, Odchodzimy w tło; "ZWIERZĘTA": Ofiary naszej pychy, Pokarmy naszych głodów. HEHE UDAŁO SIĘ
Ciężka sprawa z tym B/W. Niby jest, ale jakoby nie było, bo używanie zarezerwowane do prezentowania 'wzniosłych i artystycznych' form fotograficznych. Można się udusić przy intensywnym zastanawianiu się 'czy to już ten kadr', aby użyć tylko szarości na zdjęciu...
a czy ktoś byłby w stanie wskazać jakieś książki/poradniki/tutoriale, dzięki którym można się nauczyć prawidłowej konwersji koloru do cz-b? Póki robię to samemu trochę "na czuja" ale lektura wątku pokazuje, że chyba warto się doszkolić![]()
Na allegro jest dość bogata oferta, łatwa do wyszukania. Trudno doradzić jakąś książkę, bo każdy ma swój sposób przyswajania wiedzy i styl danego autora może ci po prostu nie wchodzić do głowy.
Beardsworth, Busselle, Davis, to kilka dobrych nazwisk.
PS. Moim zdaniem źle podchodzisz do zagadnienia - dobra fotografia czarno-biała to nie jest kwestia konwersji, tylko najpierw postrzegania. Fajnie właśnie na ten temat pisze Busselle, opisując zdjęcia w ten właśnie sposób - jaka była sytuacja (patrzenie), na co zwrócił uwagę (myślenie) itd (działanie). Jednak część książki dotyczy klasycznej ciemni, więc nie chcę jej polecać, skoro szukasz czegoś typowo o cyfrowej obróbce.
Ostatnio edytowane przez diabolique ; 20.05.14 o 09:24