Strona 11 z 11 PierwszyPierwszy ... 91011
Pokaż wyniki od 101 do 107 z 107

Wątek: obróbka a "wartość" zdjęcia

  1. #101
    +++ ZASŁUŻONY +++ Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar hades
    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Dolny Śląsk
    Posty
    5.312
    Siła reputacji
    152
    Moja galeria

    Odp: Klubowicz w Grand Press Photo

    Cytat Zamieszczone przez barmichal76 Zobacz posta
    W takim razie czy użycie takiego, a nie innego rozwiązania technicznego (analog+powiększalnik) usprawiedliwia coś, co obecnie zwykle traktuje się za błąd fotografa? Jakbym zrobił podobne zdjęcie cyfrą i podobnie maskował w LR, to jestem przekonany, że odbiór zdjęcia byłby niekoniecznie pozytywny. Czy dla jury konkursu fotograficznego nie stanowi to problemu? Przy skrajnym podejściu mozna powiedzieć, że źle naświetlił kadr, skoro musiał "tak wyciągać" z cieni...
    Myślę, że to nie błąd, a zwykła niewiedza społeczności fotograficznej, obecnie ucyfrowionej i w znakomitej większości nieznającej tradycyjnych technik, a przede wszystkim traktująca fotografie jako lustrzane odbicie rzeczywistości. Wszystko musi być wygładzone, równomiernie doświetlone. Odkrycie wysłaniania/doświetlania w wersji cyfrowej jest dziś jak odkrywanie Ameryki po raz drugi. Coś jak "wow, to tak można???". Dziś to jest błąd, bo przecież fotoedytor mógł w PS dokładnie obwieść maską odpowiednie obszary by uniknąć efektu prezentowanego na zdjęciach. Ale tam nie ma efektu halo, ani wyciągania z cieni. Tam jest operowanie ekspozycją przy wywoływaniu (co można też zrobić cyfrowo), zwracanie uwagi na ważne detale i chowanie przez doświetlenie lub niedoświetlenie nieistotnych treści.

    Za mało zwraca się dziś uwagi o czym zdjęcie opowiada. Za dużo jest "gdybaniny" czy aparat złapie scenę od piwnicznego półmroku do ostrego słońca.

  2. #102
    barmichal76
    Gość

    Odp: Klubowicz w Grand Press Photo

    Cytat Zamieszczone przez hades Zobacz posta
    Myślę, że to nie błąd, a zwykła niewiedza społeczności fotograficznej, obecnie ucyfrowionej i w znakomitej większości nieznającej tradycyjnych technik, a przede wszystkim traktująca fotografie jako lustrzane odbicie rzeczywistości. Wszystko musi być wygładzone, równomiernie doświetlone. Odkrycie wysłaniania/doświetlania w wersji cyfrowej jest dziś jak odkrywanie Ameryki po raz drugi. Coś jak "wow, to tak można???". Dziś to jest błąd, bo przecież fotoedytor mógł w PS dokładnie obwieść maską odpowiednie obszary by uniknąć efektu prezentowanego na zdjęciach. Ale tam nie ma efektu halo, ani wyciągania z cieni. Tam jest operowanie ekspozycją przy wywoływaniu (co można też zrobić cyfrowo), zwracanie uwagi na ważne detale i chowanie przez doświetlenie lub niedoświetlenie nieistotnych treści.

    Za mało zwraca się dziś uwagi o czym zdjęcie opowiada. Za dużo jest "gdybaniny" czy aparat złapie scenę od piwnicznego półmroku do ostrego słońca.
    Zgadzam się, że najważniejsza jest treść reportażu. Znam też uwarunkowania ciemni analogowej i jej ograniczenia. Rozumiem, że zabieg Tomasza Gudzowatego był celowy - wątpię przecież, że zgłosiłby do konkursu prace, które mu "nie wyszły". Nie przypominam sobie natomiast, żeby przed erą fotografii cyfrowej nagradzano prace podkreślające w ten sposób obróbkę w ciemni.

  3. #103
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar aga_piet
    Dołączył
    Sep 2006
    Mieszka w
    Tczew
    Posty
    7.334
    Siła reputacji
    204
    Moja galeria

    Odp: Klubowicz w Grand Press Photo

    Dużo uogólnień hadesie
    Z jednej strony "Wszystko musi być wygładzone, równomiernie doświetlone", a z drugiej jak najbardziej zbliżone do analoga. Skąd mody na winiety, ziarna, crossy. blury? Mody, gusta, tryndy, sezony... jak w życiu

    Cytat Zamieszczone przez hades Zobacz posta
    Za mało zwraca się dziś uwagi o czym zdjęcie opowiada. Za dużo jest "gdybaniny" czy aparat złapie scenę od piwnicznego półmroku do ostrego słońca.
    A z tym to się w ogóle nie zgodzę

  4. #104
    barmichal76
    Gość

    Odp: Klubowicz w Grand Press Photo

    Cytat Zamieszczone przez hades Zobacz posta
    Za mało zwraca się dziś uwagi o czym zdjęcie opowiada. Za dużo jest "gdybaniny" czy aparat złapie scenę od piwnicznego półmroku do ostrego słońca.
    Cytat Zamieszczone przez bufetowa Zobacz posta
    A z tym to się w ogóle nie zgodzę
    Z tym twierdzeniem hadesa akurat się zgodzę. Z tym, że to kwestia raczej dwojakiego podejścia do fotografii jako hobby: jedni zajmują się fotografią, bo lubią jej techniczny aspekt (stąd rozbudowane wątki na naszym forum o sprzęcie), inni dlatego, że lubią fotografować. Dla mnie i jedni i drudzy mają to samo hobby - fotografię

  5. #105
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar aga_piet
    Dołączył
    Sep 2006
    Mieszka w
    Tczew
    Posty
    7.334
    Siła reputacji
    204
    Moja galeria

    Odp: obróbka a "wartość" zdjęcia

    A ja dlatego pisałam o uogólnieniach

  6. #106
    Moderator | OlyJedi Awatar apz
    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    Beskid Mały; Andrychów
    Posty
    18.242
    Siła reputacji
    338
    Moja galeria

    Odp: obróbka a "wartość" zdjęcia

    Cytat Zamieszczone przez bufetowa Zobacz posta
    A ja dlatego pisałam o uogólnieniach
    Może omówimy te aspekty przy winie w Wysowej? Będzie łatwiej i bez analogowego stukana klawiatury...
    E-M1 Mark II; E-M5 Mark II; E-PM2 IR red+, E-PL5 IR blue; Fuji X-T1; X-M1; garść słoików; Sigma DP2; Hauwei P20 Pro

  7. #107
    +++ ZASŁUŻONY +++ Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar hades
    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Dolny Śląsk
    Posty
    5.312
    Siła reputacji
    152
    Moja galeria

    Odp: Klubowicz w Grand Press Photo

    Cytat Zamieszczone przez bufetowa Zobacz posta
    Skąd mody na winiety, ziarna, crossy. blury? Mody, gusta, tryndy, sezony... jak w życiu


    Skąd? Powtórzę się: ponowne odkrywanie Ameryki. Tym razem nie trzeba znać się na chemii, a efekt jest powtarzalny dla wszystkich. Od biedy jest gotowa aplikacja, a dla ambitniejszych opis procesu do zrobienia na warstwach w jakimś programie malarskim. Każdy może być indywidualistą do tego stopnia, że to wszystko spowszedniało. Kiedy ktoś wychodzi poza trynd, mówi się robi błąd. A kiedy ten "błąd" zyska armię naśladowców okazuje się modą. Życie prekursora nie jest usłane różami .

    Cytat Zamieszczone przez bufetowa Zobacz posta
    A z tym to się w ogóle nie zgodzę
    Chyba na przekór .

    ---------- Post dodany o 18:17 ---------- Poprzedni post był o 18:06 ----------

    Cytat Zamieszczone przez barmichal76 Zobacz posta
    Zgadzam się, że najważniejsza jest treść reportażu. Znam też uwarunkowania ciemni analogowej i jej ograniczenia. Rozumiem, że zabieg Tomasza Gudzowatego był celowy - wątpię przecież, że zgłosiłby do konkursu prace, które mu "nie wyszły".
    A ja myślę, że nabrał on już takiej pewności co do swojego stylu, że nie ma prac, które mu "nie wyszły". Czasami trafi się w gusta, a czasami nie. Myślę, że zastosował w tych zdjęciach coś banalnego do osiągnięcia niezwykłego skupienia. Obróbka to zawsze był drugi etap pracy nad zdjęciem. Kiedyś inaczej się nie dało. Trzeba było zrobić rzut na większą powierzchnie by obejrzeć coś większego od znaczka pocztowego i nie w negatywie. Dziś można zrobić kilka wersji tego samego obrazu w ciągu godziny, porównać je, uzyskać opinię gremium z całego świata i uśredniając wyniki pokazać najlepszą wersje trafiającą w gusta szerokiej publiczności. A mimo to ktoś eksperymentuje i idzie pod prąd. To tylko moje podejrzenie, ale bez tego zabawy ekspozycją te zdjęcia przeszły by bez echa.

    Cytat Zamieszczone przez barmichal76 Zobacz posta
    Nie przypominam sobie natomiast, żeby przed erą fotografii cyfrowej nagradzano prace podkreślające w ten sposób obróbkę w ciemni.
    Ja też sobie nie przypominam, ale nie dlatego, że tak nie było, ale dlatego, że nie przyjrzałem się zagadnieniu na tyle szczegółowo by potwierdzić Twoje słowa.

Podobne wątki

  1. Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 1.04.12, 08:00
  2. "4 pory roku - Lato 08" - "Pozostali Zwycięzcy" galeria pokonkursowa
    By mynameisnobody in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 9.10.08, 19:22

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.