Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 46

Wątek: Troszkę pytań o Olympus E-500

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    112
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria

    Troszkę pytań o Olympus E-500

    Witam

    Nie dawno pisałem o tym, że kupiłem pierwszą lustrzankę i pomogliście mi ją troszkę ujarzmić... Prawie się udało
    W Egipcie troszkę mam poprzepalanych zdjęć, (gdy słońce było za budynkiem to dach był rozmazany na biało lub podobne dziwadła Np ostro białe niebo nad zaciemnionym od podwórza budynkiem).
    Teraz zaniosło mnie gdzie indziej... I również zauważyłem ten efekt, który przy korzystaniu z priorytetu przesłony lub migawki potrafił przepalać dachy budynków w oddali... lub mocno rysować krawędzie.
    Spróbowałem manuala obserwując "czujnik" i się udało problem znikł, zdjęcie tętnią kolorem i nie są przepalone, gdy osoba stoi w cieniu a za nią jest słońce to używam lampy i jest OK.
    Mam jednak pytania:
    Czemu Olek tak się zachowuje? Czy automatyka w tym aparacie jest aż tak słaba? Przecież byle małpą wykonałbym w trybie Auto zdjęcia bez takich przepale i efektów, czemu aparat tej klasy nie umie sobie z tym radzić???
    Manuala używa już szybko, ustawiam sobie przesłonę w zależności, co chcę fotografować, (gdy daleko chce mieć wyraźne kontury to daje Np F8-F10) i zwiększam szybkość migawki az "czujnik" się wyskaluje na środek, ale czasem chcę zrobić zdjęcie szybko i co w tedy?

    Jaka wartość ogniskowej? Obiektywu daje najlepszą jakość obrazu (ostrość, małe aberracje i beczkę) - obiektyw Zuiko kitowy 14-45 zauważyłem ze jak daje "zoom" 1 x to wychodzi całkiem OK.

    Jaka maxymalna wartość przesłony da mi najlepszy efekt (fotografia krajobrazów lub elementów w oddali albo portret z krajobrazem w dalekim tle) dla tego obiektywu?
    Słyszałem ze w zależności od klasy obiektywu są optymalne wartości przesłony dla nich, dla których ostrość i szczegółowość zdjęć jest najlepsza.

  2. #2
    Awatar mathu
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    466
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Gdybyś robił w rawach, to prawdopodobnie 90% tych przepaleń by zniknęło.

    Co do ostrości, to kitowy obiektyw jest na tyle dobry, że po zmniejszeniu zdjęcia wszystko powinno być równie ostre. Ja krajobrazy robię na 5.6 i wychodzi żyletka.
    Fuji S5 Pro

  3. #3
    | OlyJedi Awatar Don Pedro
    Dołączył
    Oct 2006
    Posty
    429
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Zasady fotografii są niezmienne i najlepiej poczytać sobie i postudiować dobry podręcznik. Tam, o ile nie wiesz to dowiesz się, że np. głębia ostrości zależy oczywiscie od wielkości otworu przysłony , ale w zależności od przekątnej/wielkość fizyczna np. w mm/ matrycy lub filmu jest przy tej samej przysłonie zupełnie inna. Olympus mając mniejsze matryce od matryc APS np.Nikona daje większa głębię ostrości przy tym samym otworze przysłony. Tak przy okazji co nazywasz czujnikiem? Używając lampy do doświetlenia pierwszego planu musisz pamietać, że czas synchronizacji wynosi min. w E500 1/180 sek. i jeżeli dalszy plan jest super jasny i wymaga bardzo krótkiego czasu naświetlania to i manewry z manualnym doborem przysłony nie pomogą, po prostu tło przepalisz.Powodzenia.Pozdrawiam.

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    112
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Przy tym samym otworze przysłony. Tak przy okazji, co nazywasz czujnikiem?

    Mam jeszcze pytanie odnośnie Trybu pomiaru, mam do wyboru:
    1) ESP
    2) Pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadru
    3) Pomiar punktowy
    4) Pomiar punktowy - sterowanie rozjaśnieniem
    5) Pomiar punktowy - sterowanie cieniem

    Którego z tych trybów pomiarów używać i w jakich sytuacjach?
    Na razie używałem głównie ESP, co dało w sumie dobre efekty, ale parę razy używałem
    Pomiaru punktowego tylko właśnie nie wiem, co jest lepsze i w jakich sytuacjach.
    Często robie zdjęcie okazyjne Np jakiegoś budynku stojącego w promieniu 30-100m i na jego tle Np mojej dziewczyny i zależy mi, aby budynek na zdjęciu był wyraźny z elementami wykończenia a osoba portretowana na jego tle tak samo ostra (szczególnie rysy twarzy).

    Co do "czujnika" to chodziło mi o podziałkę pokazującą aktualną wartość ekspozycji czyli albo prześwietlenie albo niedoświetlenie - gdy aparat jest przełączony na manual i naciskam na korpusie przycisk AEL/AFL to podziałka zaczyna wskazywać aktualny stan i w tedy koryguje prędkość migawki lub zmniejszam/zwiększam przesłone.

    Mam jeszcze pytanie odnośnie szumów przy ISO 800.
    Robiłem zdjęcia ze statku płynącego Tamizą.. bez statywu przy zachodzącym słońcu przy ISO 640 i 800.
    Zdjęcia są nieoświetlone naszczęście były robione w RAW.
    Przy wywołaniu RAW'a i dodaniu korekcji expozycji udało mi się wydobyć więcej szczegółów, ale zdjęcie zaczęło być straszliwie ziarniste.
    Czy ktoś z was ma patent na skuteczne usuwanie szumów bez utraty szczegółów zdjęcia i uniknięcia "akwareli”??
    Znam trochę PSP mam legalnego PSP8, ale nie ma do niego darmowej wtyczki do usuwania szumów a obecny system w nim zastosowany rozmydla zdjęcie.

  5. #5

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Starachowice
    Posty
    2
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    co do szumów to wypróbuj program Noiseware (http://imagenomic.com/), na forum było sporo o nim pisane.

  6. #6
    | OlyJedi Awatar rodia
    Dołączył
    Oct 2006
    Mieszka w
    Koszalin
    Posty
    883
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Nie rozumiem o co Ci chodzi z tym ze w trybach ręcznych działa lepiej niż w automatycznych. Uświadom sobie jedno: mechanizm pomiaru światła jest dokładnie taki sam w trybie AUTO jak i w A, S, P czy M. Ekspozycja jest ustalana tak samo. Jeśli robisz zdjęcie w trybie AUTO to ci dobierze jakieś tam parametry wg "wlasnego uznania" tzn czas i przysłone. Jeżeli ustawisz dokladnie tą samą ekspozycję w trybie M to efekt będziesz miał taki sam. Jedyne na co masz wpływ ustawiając samemu przyslone i migawkę to głębia ostrości i ewentualne efekty związane z dłuższymi czasami (obiekty ruszające się). Zauważ że jak w trybie M ustawisz sobie sam przyslone i migawkę to kierujesz się dokladnie tym samym pomiarem światla co aparat kieruje sie sam w trybie AUTO. Patrzysz na wskaźnik EV i zazwyczaj dobierasz do 0EV.

  7. #7
    | OlyJedi
    Dołączył
    Nov 2005
    Mieszka w
    N=52°16 E=20°57
    Posty
    1.648
    Siła reputacji
    25
    Moja galeria
    Może to "zazwyczaj" robi różnicę? Powtarzalność trybu M jest średnia ze względu na zmieniające się warunki i chyba liczy się wyczucie sprzetu.
    blady

    nienerwowo sobie cykam fotki w tempie 4/3

  8. #8
    | OlyJedi Awatar rodia
    Dołączył
    Oct 2006
    Mieszka w
    Koszalin
    Posty
    883
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez blady
    Może to "zazwyczaj" robi różnicę? Powtarzalność trybu M jest średnia ze względu na zmieniające się warunki i chyba liczy się wyczucie sprzetu.
    Dokladnie !!!

  9. #9
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jun 2005
    Mieszka w
    polska północna
    Posty
    2.514
    Siła reputacji
    25
    Moja galeria
    wszystko można podsumować jednym zdaniem: zacznij naświetlać na światła i poczytaj o histogramie.

    stosujesz w ogóle korektę ekspozycji i bracketing?

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    112
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez KaarooL
    wszystko można podsumować jednym zdaniem: zacznij naświetlać na światła i poczytaj o histogramie.

    Mogę komuś wysłać przykładowe 2 zdjęcia, na których sa np budynki z przepalonymi dachami (zamazane od połowy taką białą mgiełką) a reszta zdjęcia jest OK
    dla tego pytam o ten, manual bo jak wskaźnik korekty expozycji pokazuje dokładnie środek, (gdy skoryguje przesłonę i migawkę) to zdjęcie wyjdzie poprawnie a tak w trybie AUTO lub z priorytetami wychodzą cuda oczywiście tylko gdy jest mocne słońce, być może w trybach jw tez można skorygować ręcznie expozycje, ale dziwi mnie ze tej klasy aparat tego sam nie potrafi a zwykła tania małpa tak.

    stosujesz w ogóle korektę ekspozycji i bracketing?
    Koryguje jak opisałem wcześniej czyli w manualu obserwuje wskaźnik po naciśnięciu AEL (w tedy jest aktywny) i regulując wartość migawki i przesłony staram się aby był na środku.

    bracketing nie stosowałem być może będę musiał.
    Histogramu nie używałem zresztą ekran LCD w tym modelu jest na tyle dobry ze od razu widać gdzie zdjęcie jest prześwietlone a gdzie nie a mi zależy na jak najmniejszej ilości powtórek tego samego zdjęcia dla tego zadaje tak żenujące pytania aby nauczyć się poprawnie wykonywać udane zdjecią bez powtórek, szczególnie że na razie aparat służy do uwieczniania chwil z wyjazdów i spotkań gdzie nie ma czasu na zbytnie grzebania i powtórki.

Podobne wątki

  1. troszke o swiatelku
    By judasz in forum Ciekawe strony www
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 30.07.11, 09:29
  2. olympus e-420 kilka pytań
    By mixtat in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 14.10.10, 11:03
  3. Olympus C-725UZ - kilka pytań
    By root in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 8.01.07, 12:05
  4. Kilka pytań przed zakupem Olympus FE-115 i FE-130.
    By teachermath in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 19.06.06, 20:41

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.