Tak, masz rację, powinno być
już poprawiłem
dzięki za uważne czytanie
Tak, masz rację, powinno być
już poprawiłem
dzięki za uważne czytanie
a wczoraj złapał mnie mały problemik po założeniu adaptera z chipem - korpus nie sygnalizował w ogóle podpięcia czegokolwiek po kilkudziesięciu minutach walki z aparatem i kilkoma adapterami okazało sie ze przycisk blokady obiektywu przy bardzo dokładnie spasowanych adapterach może nie wysuwać się do końca i nie stykać co powoduje brak sygnalizacji obiektywu
po wciśnięciu go i puszczeniu adapterek zaczął potwierdzać to co powinien
a, i taka ciekawostka może mała
Rubinar 5,6/300 MC z chipem do canona nie ostrzy - chip nie potwierdza
Rubinar 5,6/300 MC z chipem u Olympusa ostrzy i chip potwierdza poprawnie
To byl rubinar 300/4.5
Pare uwag z zabawy z chipem:
- wylaczyc AFL dla MF. Normalnie mam AEL dla S-AF i C-AF a dla MF ustawione bylo AFL. Jak sie zapomni i nacisnie przycisk AEL/AFL z podlaczonym dandelionem aparat zaliczy zwis (do momentu ustawienia ostrosci chyba, ale nie sprawdzalem).
- programowac wygodniej na A niz na M, wtedy przyslona jest pod kolkiem
- mozna zostawic AF na S-AF+MF zeby nie przelaczac przy zmianie obiektywow.
- z 300/4.5 potwierdzenie dziala, ale trzeb dokladnie ustawiac bo aparat ma mala tolerancje bledu, z 135 jest duzo latwiej
Crop 1:1 w/w rubinara (iso 400, 1/200sek):
4/3: E510, E410; m4/3: E-PM1
a czy mógłby ktoś pokazać sampelki z i podrzucić opinię jak się ostrzy z chipem?
BTW: jeszcze są dostępne
Czołem, mam ciekawe aczkolwiek zatrważające mnie spostrzeżenie.
Mam e-510, dendalion z chipem, pentacona 1.8/50 i super-takumara 1.8/55 i o ile z pentacopnem ładnie mi potwierdza "w punkt" trafienia rzeczywiście ostrości (wtedy też wiekszość fotek ładnie ostrych tam gdzie chcę - mowa głownie o pojedyńczych małych kwiatkach na dużej dziurze przysłony) o tyle z tym takumarem potwierdza mi nie w punkcie ale przez krótki zakres odleglosci (łopatologicznie - mam pip raz przekrece milimetr pierscien znow pip jeszcze troche przekrece i znow pip potwierdzający ostrość na obiekcie). Efekt taki, że na takumarze sporo zdjęć poza GO, obiekt nieosrty mimo, że było potwierdzenie akustyczne. Czym to możę być spowodowane?
Dodam, że nic nie resetuje w tym chipie tylk zamieniam obiektyw przy adapterze i podpinam (a przeca to inna ogniskowa - tu 50 a tu 55mm). Swoją drogą nie mogę znaleźć jak się resetuje ten dendalion cały, ktoś może pomóc?
Pozdrawiam, M.
Ostatnio edytowane przez 2em ; 17.04.09 o 22:02
To przekleję z priva, którego do Ciebie pisałem, może się innym przyda
Na podstawie rosyjskiej instrukcji:
Dandelion resetuje się przyciskiem Lens Reset lub wyłączeniem/włączeniem aparatu. Polecenie zatwierdza się zrobieniem zdjęcia.
Polecenia dandeliona:
F91 Ustawienie domyślne (50 mm F2.0)
F81 Ustawienie znaku minus, w celu zmniejszenia ustawień (domyślnie jest zawsze plus - trzeba uważać, przy powrocie do plusa należey zresetować dandeliona przyciskiem Lens Reset lub wyłączyć/włączyć aparat)
F72 Zmiana ustawienia o 50 mm
F64 Zmiana ustawienia o 20 mm
F57 Zmiana ustawienia o 10 mm
F51 Zmiana ustawienia o 5 mm
F45 Zmiana ustawienia o 1 mm
F40 Zmiana przysłony o F1.0
F36 Zmiana przysłony o F0.1
Na przykład, jeśli masz dandeliona z domyślnym ustawieniem (50 mm 2.0), a chcesz ustawić (przeprogramować) na 85 mm F1.5 (np. Helios-40) należy:
1. ustawić aparat w tryb M, wybrać odpowiednią (wygodną) ekspozycję (chodzi o to, żeby czasy nie były zbyt długie)
2. zrobić po jednym zdjęciu na przysłonach F64, F57, F51 (zwiększenie +20 +10 +5)
3. zrobić zdjęcie na przysłonie F81 (zmiana znaku na minus)
4. zrobić 5 zdjęć na przysłonie F36 (zmniejszyć przesłonę 5 х 0.1)
5. zresetować dandeliona przy pomocy przycisku Lens Reset lub wyłączyć/włączyć aparat
6. ustawić minimalną wartość przysłony
7. robić zdjęcia
To tyle z ich instrukcji. Jak rozumiem, Ty masz 50 mm, czyli musisz zwiększyć o 5 mm, w Twoim przypadku w punkcie 2 musisz ustawić F51 (i pstryk). Teraz widzę (pisząc priva nie widziałem tego posta), że światła masz identyczne, więc punktu 3-4 nie musisz robić.
Nie wiem, czy Ci to pomoże, bo nie czuję się ekspertem, a swojego dandeliona ustawiłem kiedyś dawno jeden raz (mam jednego manuala) i już nic nie zmieniałem...
Sebastian_T
Absolutnie tego nie kumam, chyba niewyspany jestem. Za każdym razem przy podłączeniu innego szkła (mam takumara 55mm i pentacona 50mm ze światłem oba 1.8 ) muszę się tak bawić? I co to u licha znaczy przysłona F64 czy F57.....?
Czy to, że pentacon trafia w punkt i potwierdza akustycznie to a takumar potwierdza kilka razy co minimalne pokręcenie pierścieniem odległości, może być kwestią tego niezaprogramowania?
Jestem trochę zagubiony, bo wczesniej cykałem tą pięćdziesiątką i nie miałem żadnych problemów.
Ostatnio edytowane przez 2em ; 18.04.09 o 15:25
znalazłem coś takiego, może to coś pomoże
przygotowanie aparatu do programowania
http://greenshadow.wordpress.com/200...przyg_dand_ol/
programowanie
http://greenshadow.wordpress.com/200...progr_dand_ol/
Ostatnio edytowane przez andre77 ; 18.04.09 o 15:09
Jeżeli widzisz tonącego człowieka i chciałbyś jednocześnie uratować go i zachować na zdjęciu to wydarzenie. Jaki rodzaj filmu zastosujesz?
Hmmm...dalej wydaje mi się to dość skomplikowane, ale jak znajdę więcej czasu to coś popróbuje. Ciekawi mnie tylko czy Wy - urzystkownicy m42 - rzeczywiście w ten sposób programujecie swe dendeliony?
Załóż manuala z dandelionem, wtedy pokrętłem przysłony (na trybie M) ustawiasz, mój Pentacon 1.8/50 maksymalnie do F91 daje się ustawić (oczywiście to tylko ustawienie w aparacie).
Podejrzewam, że jeśli na dandeliona przekładasz obiektywy, to trzeba pokręcić ustawieniami. Innym rozwiązaniem są oddzielne przejściówki dla każdego obiektywu.
Tylko czy dandelion nie jest do IS? A potwierdzenie ostrości jest niezależnie od obiektywu i ustawienia? (mam jeden obiektyw, dawno temu ustawiłem i po prostu tego nie pamiętam)
Sebastian_T