Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
Mi się udało nie powiem, że nie bez problemówWięc jak pokazało Ci się to drugie okienko po wybraniu plugina to jeszcze nie jest instalacja tylko zapisujesz plik w jakimś wskazanym przez Ciebie folderze. Najlepiej utworzyć sobie folder wcześniej. Po zapisaniu tego pliku idziesz do tej lokalizacji. Na ściągniętym pliku Riot-plugin.exe klikasz prawym przyciskiem myszy i wybierasz wypakuj pliki tutaj. Po wypakowaniu plików otrzymasz:
Teraz te pliki o których pisał Zbyma znajdują się kolejno w trzech pierwszych folderach (71,72 i 73). Należy je skopiować (oczywiście same pliki nie z folderami) do folderu plug-ins gdzie jest zainstalowany Gimp, a dokładna scieżka to: Gimp 2 /lib/gimp/2.0/plug-ins i hula
Rzeczywiście warto korzystać przy skalowaniu i zapisie do jpg z tej wtyczki.
Ostatnio edytowane przez And.N ; 19.01.14 o 13:48
G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg
To jeszcze dla porównania przeskalowane z 4000x3000pix do 1024pix dłuższy bok tą samą metodą interpolacji Lanczos 3
wtyczką RiotGimpem
Czego brakuje to aby po przeskalowaniu była dalsza możliwość edycji zdjęcia w Gimpie np. lekkie wyostrzenie, a tu trzeba by zapisać przeskalowane i ponownie otworzyć w Gimpie...
Ostatnio edytowane przez And.N ; 19.01.14 o 14:21
G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg
|popRAWka: 3|SKARBNIK TWA wątek Moje foty :::: Nie ma prawdziwego szczęścia :::: wątek IR'iotyczne EGZEKUTOR TWA|Zloty: 6|
Przyjrzałem się. Jak mam być szczery to akurat ten obrazek nie bardzo nadaje się do ćwiczeń. Spsułeś przy zapisie do PNG (lub wcześniej). Widać już na tym materiale wejściowym ząbki na krawędziach (w skali 1:1). Obrazek waży zaledwie 85KB, a to też już świadczy o jakości (krawędzie)
Powód zapewne taki:
Przy wybraniu True Color pomimo, że obrazek czarno biały ząbki znikają. (testowalem na tym swoim)
Zrobiłem podobny obrazek w PSE to chwilkę zajmujeWstawię jako załącznik tylko nie wiem czy nie obetnie rozdzielczości (w oryginale jest 3200x2400pix, waga nie przekracza 1MB)
(klikać do oporu i wtedy mozna zapisać)
Może ktoś tam będzie chciał potestować na nim skalowanie. Mi już się nie chce![]()
Ostatnio edytowane przez And.N ; 19.01.14 o 17:34
G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg
andtor2
- faktycznie przy wyznaczaniu obrazka do przesłania załączyłem nie tą wersję - przepraszam
Co do braku wyostrzania:
Przecież oprócz Lanczos3 mamy jeszcze dostępne algorytmy:
B-Spline - dość szybki, dobra jakość, z pełnym wygładzaniem.
Mitchell/Netravali Bicubic - dość szybki, dobra jakość, z pełnym wygładzaniem.
Catmull-Rom - wolny, bardzo dobra jakość, z ostrością.
Lanczos3 - najwolniejszy, bardzo dobra jakość, z pełną ostrością.
Można wypróbować który w jakim przypadku jest dla nas lepszy na gotowo (okno RIOT umożliwia podgląd 1:1)
Do testów jak powstaje mora przy zmniejszaniu i jak jej unikać można stosować obrazek:
http://www.komar.org/faq/camera/auto...cus-test-2.gif
stosowany przez:
http://www.cambridgeincolour.com/tut...ze-for-web.htm
"Kiedy się chce otrzymać dobrą odpowiedź, trzeba zadać dobre pytanie"
Możliwe, że masz racje z tym wyostrzeniem. Osobiście używam w PSE skalowanie metodą dwusześcienną (zwykłą bez wyostrzenia) i zazwyczaj jest konieczność późniejszego podostrzenia stąd takie moje przyzwyczajenie. Co do prędkości to przy zmniejszaniu zdjęcia praktycznie nie ma większego znaczenia od użytego algorytmu. Nie zauważyłem też możliwości cofnięcia skalowania w tej wtyczce. Trzeba zdaje się wyjść z niej i ponownie otworzyć zdjęcie do przeskalowania ale to powiedzmy szczegół.
G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg
RIOT - określenia które będą przydatne (poradnika już nie wydam)
Resampling (ponowne próbkowanie)
- Wiąże się ze zmianą ilości informacji
- Może mieć wpływ na rozdzielczość i wymiary
- Pociąga za sobą interpolację
„downsampling” (próbkowanie „w dół”) Zmniejszanie liczby pikseli w obrazie.
Proces ten polega na obniżeniu częstości próbkowania sygnału (tutaj jest nim obraz).
W przypadku obrazu obniżając jego rozmiary, musimy usunąć w jakiś sposób nadmiarowe piksele. Od tego w jaki sposób to zrobimy będzie zależała końcowa jakość naszego obrazu
Metody ponownego próbkowania, interpolacja
Lanczos3
– obrazy powiększone algorytmem Sinc (Lanczos3) mają lekko rozmyte krawędzie, co zmniejsza efekt postrzępionych krawędzi.
Jest to metoda która daje mniej rozmazań, metoda – najwolniejsza, ale najlepsza, bardzo dobry algorytm interpolacji "w dół" (przy znaczącym resizingu - sharpest = najostrzejszy), uwzględnia sąsiadujące punkty w kwadratach 4x4, 6x6 lub 8x8.
W pierwszym przypadku algorytm jest zbliżony wynikami do interpolacji dwusześciennej, w pozostałych daje lepsze wyniki, ale czas wykonania obliczeń jest znacząco dłuższy. W pewnych warunkach może wprowadzić pewne efekty "ringing - Efekt halo" i podkreślić artefakty JPEG.
Catmull-Rom
- najbardziej wyostrzający na krawędzie. (Krzywa sklejana Catmull-Rom)
Ten filtr powiększa kontrast w krawędziach w obrazie i dlatego pracuje jak filtr wyostrzający.
Mitchell/Netravali
- jest to uniwersalna interpolacja, racjonalnie ostra. Zmiana rozmiaru tym algorytmem, nie wytwarza ostrych przejść i jest ona dobrym kompromisem pomiędzy efektem "ringing - aureole" Lanczos`a i "Blur - rozmyciem" innych metod. Algorytm Mitchell daje dobre wyniki, gdy powiększamy zdjęcia. Jest to również jeden z wolniejszym filtrów.
Filtr Mitchell`a jest dobrym dla zmniejszenia obrazów i wydaje się być lepszy niż filtr (Bi) Cubic. Ten filtr ma naprawdę wspaniałe cechy, jest w połowie drogi między ostrością z „aureolami” (ringing) i gładkością.
Mitchell, jest najlepszy do obrazów, które składają się przede wszystkim rysunków linii i obrazów rysunkowych.
W porównaniu do Mitchell-Netravali:
• Catmull-Rom spline filter daje ostrzejsze rezultaty.
• B-spline filter daje gładsze rezultaty.
B-Spline
– nazwa B-Spline jest skrótem od Basis spline function, co oznacza funkcję bazową sklejana. Metody typu spline służą do tworzenia krzywych sklejanych, gdzie używa się funkcji bazowych do odwzorowania różnych skomplikowanych kształtów. Obrazy wyjściowe powiększone metodą B-Spline są bardzo mocno rozmyte we wszystkich kierunkach. Dzięki temu efekt aliasingu został całkowicie wyeliminowany. Niestety poprzez rozmycie zostały też wyeliminowane mocno kontrastujące elementy. Wszystkie krawędzie są gładko rozmywane i tracą swój oryginalny kontrast.
Użycie do zmniejszenia algorytmu B-spline, nie wywołuje ostrych przejść i może powodować nadmierne rozmycia, da oryginalną, miękką wygładzoną konwersję (Smoothest).
Dzięki temu detale na zdjęciach, szczególnie cienkie linie tworzące niewielki kąt z pionem lub poziomem nie ulegają degradacji i nie tworzą charakterystycznych ''schodków'', a drobne kontrastowe szczegóły nie wypalają obrazu.
Jego zaletą jest tłumienie szumów i artefaktów JPEG. B-Spline jest jednym z wolniejszych filtrów.
Bilinear
– Liniowa (czasami nazywana "Bilinearna” - Dwuliniowa”): dość gładkie wrażenie dzięki użyciu czterech pikseli (z góry, z dołu i z boków piksela centralnego) oraz uśrednieniu tak otrzymanych wartości. Piksele są powielane lub redukowane z uwzględnieniem koloru czterech sąsiednich pikseli, stykających się z danym pikselem bokami.
Daje zadowalający wynik dla większości obrazów i jest dobrym kompromisem między szybkością i jakością. (do zmniejszania zdjęć)
Box (Nearest neighbor) – Najbliższy Sąsiad (filtr prostokątny)
Algorytm ten jest szybki ponieważ nie wymaga wielu obliczeń, jednakże przy dużych powiększeniach widać wyraźnie pojedyncze piksele z obrazu oryginalnego. Dzieje się tak ponieważ dla wielu punktów obrazu wyjściowego brany jest ten sam punkt obrazu wejściowego. Natomiast przy pomniejszaniu w obrazie wynikowym tracimy całe linie punktów z obrazu wejściowego. Szukana jest odległość minimalna między środkiem piksela na generowanym rastrze a czterema sąsiednimi pikselami na zniekształconym rastrze. Przy pomniejszaniu jest to mechaniczne pomijanie niektórych pikseli. Przy powiększaniu odbywa się wierne kopiowanie najbliższego piksela
Proste skalowanie, piksele są po prostu powiększane (wierne kopiowanie najbliższego piksela, w przypadku skalowania innego niż o wielokrotność 100% jest to statystyczne kopiowanie niektórych pikseli) albo usunięte (przy pomniejszaniu jest to mechaniczne pomijanie niektórych pikseli), dla nowych pikseli kopiowana jest wartość koloru najbliższego piksela. Jeśli powiększamy np. 200% to jeden piksel będzie powiększony do obszaru 2x2 czyli 4 pikseli z identycznym kolorem jaki miał oryginalny piksel. Kiepskie rozwiązanie do interpolacji obrazów o przejściach tonalnych (fotografie).
W rezultacie mamy do czynienia z powstawaniem bloków przy powiększaniu – aliasing (ang. jaggies, schodkowanie, efekt blokowy) i ziarnistym poszarpanym obrazem przy zmniejszaniu, ale jest to najszybsza metoda. Jest to interpolacja rzadko stosowana, ponieważ w przypadku dużych powiększeń wyraźnie widać grupy identycznych pikseli, a granice pomiędzy pikselami są wyraźne, ostre, nie rozmyte. Można jej jednak użyć do najbardziej kontrastowych obrazów, oraz obrazów o motywach wyraźnie ułożonych na siatce. Decyzję podejmujemy drogą eksperymentu - wszystko zależy od oczekiwanych rezultatów. Jest to jedyna interpolacja nie powodująca rozmycia kształtów – rozmycie jest jednak najczęściej potrzebne dla zachowania naturalnego wyglądu obrazu.
Metoda dobra przy obrabianiu zrzutów z ekranu monitora, np. okien dialogowych, przycisków. Można jej także użyć do najbardziej kontrastowych obrazów, oraz obrazów o motywach wyraźnie ułożonych na siatce. Decyzję należy podjąć drogą eksperymentu - wszystko zależy od oczekiwanych rezultatów. Jest to jedyna interpolacja nie powodująca rozmycia kształtów – owo rozmycie jest jednak najczęściej potrzebne dla zachowania naturalnego wyglądu obrazu.
Najlepszy filtr?
To jest coś, co trzeba wypracować samemu. Zależy to od typu i rozmiaru zdjęcia.
Można użyć, właściwie każdego z okna Resample (domyślnie jest to " Catmull-Rom") są dobre dla zmniejszanych zdjęć , może lepiej użyć filtru "Mitchell", aby uniknąć silnych efektów ringing.
Określenia związane z rozdzielczością:
Artefakty
Fałszywe elementy pojawiające się na zdjęciu nie obecne w rzeczywistym obrazie. Źródłem artefaktów może być wysoki stopień kompresji JPG lub nałożenie się regularnej struktury obrazu (linie równoległe, kratownice) na regularną strukturę układu CCD.
Aliasing (ang. jaggies, schodkowanie, postrzępienie) ukazuje się jako postrzępione krawędzie (podczas – skalowania w górę) albo wzór moire (podczas skalowania w dół). Schodki są spowodowane odwzorowywaniem linii ukośnych lub krzywych na prostokątnej matrycy pikseli i stają się widoczne, gdy rozdzielczość jest za mała w stosunku do wymagań wyświetlanego obrazu. Jest to obecne w obrazach – skalowanych w górę przy stosowaniu wszystkich metod linearnych, mocno widoczne w Box (Nearest neighbor) Bliskim sąsiadem i Bilinear dwuliniową interpolacjami. Aliasing można zlikwidować poprzez odfiltrowanie wysokich częstotliwości albo rozmyciem obrazu przed zmniejszeniem.
Efekt halo (artefakt wyostrzania)
– obwódka, efekt pojawiających się wokół (wzdłuż) kontrastujących ze sobą elementów (krawędzi) na obrazie wynikowym.
W literaturze określany również jako Ringing (Pierścienie - zjawisko Gibbsa) ukazują się jako „aureola” wokół ostrych poziomych i pionowych granic krawędzi w obrazie. To jest wyraźnie widoczne z Sinc, Lanczos i Bicubic. Jakaś mała ilość pierścieni polepsza spostrzeganą ostrość obrazu, ale wysoka ilość zjawiska staje się irytująca. Efekt ten jest niewidoczny przy małych blokach, które ograniczają propagację artefaktów.
Szczegóły: http://de.wikipedia.org/wiki/Gibbssches_Ph%C3%A4nomen
Mora (moire)
– powtarzające się, interferencyjne wzory powstające przez nałożenie symetrycznych siatek punktów lub linii o różnym kącie lub gęstości występowania.
Mora powstała dzięki aliasingowi przy zmniejszaniu obrazu zawiera wyraźną drobną periodyczną teksturę.
Może nikt nie zwrócił uwagi więc również jakieś materiały na temat:
"Dlaczego Próbkowanie w dół obrazu zmniejsza szumy"
http://photographylife.com/why-downs...-reduces-noise
oraz
http://www.dpreview.com/forums/thread/2472271
Oby było pomocne
Pozdrawiam
"Kiedy się chce otrzymać dobrą odpowiedź, trzeba zadać dobre pytanie"
Witam !
z RIOT korzystam jak chce przeskalowac kilkaset fot z zadanym "malym" rozmiarem i okreslona wielkoscia pliku / 1 zdjecie.
(chce szybko mailem cioci albo wujkowi przeslac foty do obejrzenia na monitorze)
Testowalem kiedys mozliwosci korzystania z RIOT ale w praktyce przy niewielkiej ilosci obrabianych fot sam wole kontrolowac poszczegolne etapy skalowania
i najlepiej sprawdza mi sie lanczos3 + inne metody.
Praktycznie tak bywa, ze kazdy aparat ma swoja specyfike rejestrowania i obrabiania materialu i ta sama metoda skalownia
nie zawsze w kazdym przypadku daje takie same rezultaty wiec trzeba "dostroic" metody i narzedzia aby bylo jak najlepiej.
Jeszcze zalezy na co obrabiamy material (ekran, papier, plotno, plotter)
Tak samo roznie bywa w zaleznosci jakie ISO i ile smieci produkuje dany aparat na focie.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowane przez Darekw1967 ; 20.01.14 o 10:31
Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak