Strona 30 z 86 PierwszyPierwszy ... 2028293031324080 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 291 do 300 z 855

Wątek: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

  1. #291

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.792
    Siła reputacji
    219
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Fieseler Fi 156 Storch to niemiecki samolot rozpoznawczo-łącznikowy skróconego startu i lądowania (STOL). Zaprojektowany w firmie Gerhard-Fieseler-Werke (GFW) z Kassel jako maszyna sportowo-turystyczna. Pierwszy lot odbył się w 1936, a w roku następnym rozpoczęto produkcję seryjną, która trwała w Czechosłowacji do 1949 roku. Poza III Rzeszą wytwarzały go następujące kraje : Francja w firmie Morane-Saulnier pod oznaczeniem MS.500/502, Rumunia w fabryce ICAR z oznaczeniem Fi 156 Ca3, a także wspomniana Czechosłowacja montująca je w zakładach Beneš-Mráz jako K-65 Čap. Licencję na Fi 156 pozyskał także ZSRR, gdzie ten typ miał nazywać się OKA-38 Aist. Adaptacją projektu zajął się Antonow, jednakże wybuch wojny zaprzepaścił te plany - powstał tylko jeden płatowiec (prawdopodobnie wzorzec produkcyjny). Storch okazał się być udaną konstrukcją użytkowaną przez ponad 20 państw w różnych rodzajach sił zbrojnych (lotnictwo, wojska lądowe, marynarka). Wiele maszyn służyło również w lotnictwie cywilnym. Co interesujące samoloty wykorzystywali nie tylko sojusznicy Niemców, ale też alianci latający na egzemplarzach zdobycznych. W powojennej Polsce samoloty te były na wyposażeniu zarówno wojska, jak i cywilnych operatorów. Ostatnia sztukę z której usług korzystało lotnictwo sanitarne wycofano w roku 1963. Poniższy wariant Fi 156 C jest w barwach Luftwaffe z okresu II W.Ś.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Fi 156 C.jpg
Wyświetleń:	2099
Rozmiar:	212,7 KB
ID:	116799

  2. #292

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.792
    Siła reputacji
    219
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Messerschmitt Me 163 Komet znany też jako Kraftei należy do najbardziej oryginalnych i awangardowych maszyn w lotniczym arsenale II W.Ś. Do dziś jest jedynym w historii załogowym samolotem z rakietowym napędem, który wszedł do produkcji i będącym w operacyjnym użyciu. Płatowiec prócz nietypowego napędu miał układ bezogonowca ze skośnymi skrzydłami i odrzucanym po starcie podwoziem głównym. Lądowanie odbywało się także w specyficzny sposób - dopiero po zużyciu całego paliwa maszyna lotem szybowym mogła przyziemiać. Jako że było tylko jedno podejście, musiało się to udać za pierwszym razem (niestety niekiedy kończyło się katastrofą). Rakietoplan wyposażono w tym celu w wysuwaną płozę i stałe kółko ogonowe. Napęd składał się z silnika pracującego na dwuskładnikowym paliwie ciekłym (wczesna wersja A miała silnik zasilany paliwem jednoskładnikowym). Trzeba tu dodać, iż składniki tej mieszanki były niezwykle niebezpieczne - nie dość że żrące, to jeszcze silnie wybuchowe. Właściwe paliwo stanowiła w odpowiednich proporcjach mieszanina hydrazyny, metanolu i wody tzw. C-Stoff, a utleniaczem był nadtlenek wodoru oznaczany symbolem T-Stoff. Ogólny układ aerodynamiczny Me 163 wywodził się z bezogonowych szybowców projektowanych przez specjalizującego się w tego rodzaju konstrukcjach Niemca Alexandra Lippischa. Pierwszy prototyp oblatano w lutym 1941 (lot beznapędowy), natomiast w sierpniu tego samego roku po raz pierwszy użyto w locie silnika. Komet jest pierwszą w historii pilotowaną maszyną, która przekroczyła prędkość 1000 km/h zbliżając się do bariery dźwięku. Niektóre osiągi jak prędkość wznoszenia i maksymalna deklasowały wszystkie inne ówczesne samoloty. Największymi mankamentami były jednakowoż bardzo szybko zużywające się paliwo, co przekładało się na niewielki zasięg i krótki czas lotu, a także trudny pilotaż potęgowany strachem przed eksplozją, mogącą nastąpić z powodu awarii, lub uszkodzeń w walce. Ogółem zbudowano ponad 350 egzemplarzy wszystkich odmian tej niekonwencjonalnej maszyny. Zdjęcie przedstawia wariant Me 163B z dobrze widocznym eksponowanym osobno podwoziem głównym.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Me 163B-1a.jpg
Wyświetleń:	2035
Rozmiar:	169,2 KB
ID:	117460

  3. #293
    | OlyJedi Awatar jackowlew
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Posty
    2.951
    Siła reputacji
    152
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    To zaczniemy serie Nocy Muzeów 2014 MWP Warszawa

    1
    Załączone miniatury Załączone miniatury Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	P5177287.jpg
Wyświetleń:	1667
Rozmiar:	514,1 KB
ID:	117855  

  4. #294

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.792
    Siła reputacji
    219
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Douglas C-47 Skytrain (Dakota, Skytrooper) był amerykańskim wojskowym samolotem transportowym, który oparto na pasażerskiej maszynie Douglas DC-3. Płatowiec został dostosowany do tego celu poprzez między innymi : wzmocnienie konstrukcji podłogi, dodanie dwuczęściowych drzwi ładunkowych umiejscowionych z lewej strony kadłuba, a także umożliwienie desantowania skoczków spadochronowych. Prototyp oblatano w końcu 1941 roku (DC-3 w 1935), a egzemplarze seryjne użytkowano w wielu krajach jeszcze bardzo długo po wojnie (niektóre sztuki są w stanie lotnym do dziś). Licencję na ten typ zakupił ZSRR, w którym montowano go pod nazwą Lisunow Li-2 (nieco zmieniona konstrukcja płata, rosyjskie silniki, inne wyposażenie itp.) Powstało kilkadziesiąt wersji C-47 : rozpoznawcza, ratownictwa medycznego, do przewozu VIP-ów itd. Zbudowano też kilka wariantów eksperymentalnych, które nie trafiły do seryjnej produkcji : wodnosamolot, szybowiec (bez silników), czy maszyna ze slotami na całej rozpiętości skrzydeł wraz z instalacją odladzającą. Skytrain jest jednym z najbardziej udanych transportowców w dziejach lotnictwa, użytkowało go ponad 90 państw świata na wszystkich kontynentach włącznie z Antarktydą (wersja do operowania w klimacie arktycznym). Fotografia przedstawia model C-47B wykorzystywany przez australijskie siły RAAF.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	C-47B.jpg
Wyświetleń:	2029
Rozmiar:	175,4 KB
ID:	118441

  5. #295
    Moderator Konto PREMIUM | OlyJedi Awatar nightelf
    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Olsztyn/Warszawa
    Posty
    5.788
    Siła reputacji
    187
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    @jackowlew - Świetne nocne zdjęcie
    @Operator - Jak zawsze dobre zdjęcie i sporo ciekawych informacji
    "Bez muzyki życie byłoby pomyłką." ~ Wilhelm Friedrich Nietzsche
    E-M5 + Pen E-P3 + Lumix 20/1.7 + Oly 12-40/2.8 + 45/1.8 + 40-150 + manualne macro +7.5/3.5
    moja galeria: http://nightelf.org Prawa Ręka Egzekutora-Skarbnika TWA

  6. #296

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.792
    Siła reputacji
    219
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Cytat Zamieszczone przez nightelf Zobacz posta
    @Operator - Jak zawsze dobre zdjęcie i sporo ciekawych informacji
    Dzięki nightelf!

  7. #297
    | OlyJedi Awatar jackowlew
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Posty
    2.951
    Siła reputacji
    152
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Cytat Zamieszczone przez nightelf Zobacz posta
    @jackowlew - Świetne nocne zdjęcie
    @ nightelf dzięki

  8. #298
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar henry1
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Stołeczne Miasto Poznań
    Posty
    8.629
    Siła reputacji
    328
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Tu zawsze jest wszystko super, i foty i opisy.
    W ogródku sąsiadki są ładne kwiatki.
    Popieram Stopkę Krakmana
    !

    LUBIĘ WYCHODZIĆ NA DWÓR, NA POLE MAM ZA DALEKO.

  9. #299

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.792
    Siła reputacji
    219
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Cytat Zamieszczone przez henry1 Zobacz posta
    Tu zawsze jest wszystko super, i foty i opisy.
    Miło mi, że jest zainteresowanie wątkiem.

    Jakowlew Jak-11 to sowiecka maszyna szkolno-treningowa powstała w oparciu o myśliwiec Jak-3U. Oblatano ją już po wojnie w 1946 roku, a w 1947 rozpoczęto produkcję seryjną. Czechosłowacja samoloty te montowała na licencji w zakładach Let pod oznaczeniem C-11. Wersja Jak-11U miała podwozie przednie zamiast kółka ogonowego. W Polsce używane były zarówno egzemplarze rosyjskie (znaczna większość), jak i czechosłowackie. Co ciekawe jedynym zachodnim krajem w którym użytkowano Jaki-11 była Austria, prócz niej płatowce służyły jeszcze w kilkunastu innych państwach. Poza Układem Warszawskim były to między innymi : Somalia, Syria, czy też Wietnam. Poniżej eksponat w barwach lotnictwa NRD (Luftstreitkräfte der NVA).

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Jak-11.jpg
Wyświetleń:	2019
Rozmiar:	269,7 KB
ID:	118586

  10. #300
    | OlyJedi Awatar Planistigmat
    Dołączył
    Dec 2006
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    169
    Siła reputacji
    28
    Moja galeria

    Odp: Samoloty i śmigłowce w muzeach i na pomnikach

    Operator, jak zwykle trzymasz poziom.
    Moje fotopstryki na forum Olympusa. | sprzęt - ciągle się zmienia
    Stara prawda: Nigdy nie dyskutuj z idiotą, najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

Podobne wątki

  1. samoloty, samoloty, samoloty ...
    By kamil_andrzej in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 733
    Ostatni post / autor: 12.02.20, 17:57
  2. Moje samoloty
    By kamilandrzej in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 24.05.13, 19:44
  3. samoloty
    By marcin1323 in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 16.11.04, 17:24

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.