Ostatni z wiatrakowców, które wrzucam, a mianowicie maszyna Gary GR.01 Gyrocopter. Nie udało mi się ustalić czy to jakaś firma zbudowała ten wiropłat, czy też jest to nazwa własna amatorskiej konstrukcji zbudowanej w jednym egzemplarzu. Płatowiec ma tylko francuską cywilną rejestrację i znaczek na kadłubie z logiem francuskich sił powietrznych!
![]()
Bond miał takie latadełko.![]()
W ogródku sąsiadki są ładne kwiatki.
Popieram Stopkę Krakmana !
LUBIĘ WYCHODZIĆ NA DWÓR, NA POLE MAM ZA DALEKO.
@Operator dzięki za wycieczkę![]()
Jacek
www.jackowlew.pl
Niezupełnie takie. W filmie używano wiatrakowca Wallis Wa-116 Agile o nazwie własnej ''Little Nellie''. Swoją drogą atrapy uzbrojenia, które na nim zamontowano wyglądały kuriozalnie.![]()
Nie ma o czym mówić.
Tym razem znów będzie unikat, a mianowicie zbudowany w jednym egzemplarzu francuski samolot sportowo-turystyczny Farman F 455 Super Moustique z roku 1936. Był on rozwinięciem maszyny Farman F 450 Moustique, której oblotu dokonano w 1919 roku.
![]()
Breguet 19 GR Super Bidon był francuskim rajdowym samolotem powstałym na bazie lekkiego bombowca Breguet XIX oblatanego w 1922 roku. Egzemplarz na zdjęciu o imieniu własnym ''Point d'Interrogation'' był wersją o wydłużonym zasięgu, zbudowaną specjalnie do bicia rekordów odległości. We wrześniu 1929 roku ta maszyna pobiła rekord długości przelotu bez międzylądowania - 7905km, lecąc na trasie z Paryża do Qiqihar w Chinach. Dokładnie rok później ten dwupłat przeleciał jako pierwszy w historii Atlantyk w kierunku zachodnim z Paryża do Nowego Jorku pokonując dystans 5850km (w obu przelotach była to ta sama francuska załoga). Należy wspomnieć, iż na wojskowej zmodyfikowanej wersji bombowca Br.19 A2 Polacy Bolesław Orliński i Leon Kubiak przebyli tam i z powrotem trasę z Warszawy do Tokio o długości 10300km. Lot odbył się w dniach 27 VIII - 25 IX 1926 roku. Wojskowe odmiany tych płatowców były użytkowane w naszym lotnictwie od 1926 roku aż do wybuchu II W.Ś.
![]()
Kolejny francuski samolot zaprojektowany do przelotów długodystansowych - Bernard 191GR (Grand Raid) nazwany ''L'Oiseau Canari'', będący wersją pasażerskiej maszyny Bernard 190, której oblotu dokonano w 1928 roku. Zbudowano tylko trzy płatowce tego typu, z których drugi z serii zachował się do dziś w Le Bourget.
![]()
De Havilland DH.89 Dragon Rapide/Dominie to brytyjski samolot pasażerski, którego pierwszy oblot odbył się w 1934 roku. Podczas II W.Ś. maszyn tych w wersji DH.89B Dominie używał zarówno RAF, jak i Royal Navy. Dwupłatowce te były bardzo popularne (eksport obejmował ponad 30 krajów świata) oraz długowieczne - w brytyjskiej armii służyły do 1958 roku, a po wojnie wiele egzemplarzy wojskowych było użytkowanych jeszcze długo przez cywilnych operatorów. Fotografia przedstawia odmianę DH.89A z francuską rejestracją, używaną jak widać do treningu skoczków spadochronowych.
![]()
Francuski samolot wyścigowy Potez 53 został zbudowany w 1933 roku. Powstały dwa egzemplarze tych maszyn specjalnie na zawody zwane La Coupe Deutsch de la Meurthe. Były to wyścigi lotnicze odbywające się na trasie w obwodzie zamkniętym, z nagrodą wynoszącą 20000 ówczesnych franków. Na zdjęciu widzimy zwycięską maszynę z roku 1933, będącą kolejnym unikatem w kolekcji muzeum.
![]()