Proszę bardzo!
Tym razem dla odmiany będzie pierwszy dopuszczony do użytkowania w lotnictwie cywilnym śmigłowiec, a mianowicie amerykański Bell 47. Prototyp oblatano w 1945, natomiast seryjna produkcja ruszyła rok później. Charakterystyczną cechą tej maszyny był samostateczny wirnik, który stał się swego rodzaju znakiem firmowym wytwórni Bell. Fotografia przedstawia wersję Bell 47G. Wojskowa odmiana tych wiropłatów nosiła oznaczenie H-13 Sioux.
![]()
Kolejny amerykański lekki śmigłowiec wielozadaniowy Hiller 360. Wojskowe wersje miały oznaczenia H-23 / OH-23 Raven (U.S. Army) oraz HTE-1 (U.S. Navy). Na zdjęciu widzimy typ UH-12B w odmianie ewakuacji medycznej, która użytkowana była we francuskim lotnictwie wojsk lądowych (ALAT). Prototyp cywilnej maszyny oblatano w 1948 roku. Co ciekawe te wiropłaty posiadały także samostabilizujący się wirnik główny o którym wspominałem w poprzednim poście dotyczącym śmigłowca Bell 47, jednak w tym przypadku jego konstrukcja była inna.
![]()
Ostatnio edytowane przez Operator ; 6.03.14 o 20:02
Będą jeszcze śmigła.Dzięki za fotki.
Jacek
www.jackowlew.pl
Jacek
www.jackowlew.pl
Jeszcze jeden amerykański śmigłowiec wielozadaniowy, którego prototyp oblatano w 1954 roku, tym razem firmy Sikorsky Aircraft Corporation. Cywilne oznaczenie tego typu to S-58, a w lotnictwie wojskowym figurował min. jako : H-34, UH-34, CH-34 Choctaw, HUS-1 Seahorse i HSS-1 Seabat. Użytkowany był we wszystkich rodzajach sił zbrojnych USA. We Francji wytwarzały go na licencji zakłady Sud-Aviation, a w Wielkiej Brytanii firma Westland pod nazwą Wessex. Na fotografii widzimy wersję H-34A we francuskich barwach, będącą tak jak poprzednio prezentowana maszyna na wyposażeniu ALAT.
![]()
Sud-Aviation (Aérospatiale) SA 340/341/342 Gazelle to francuski wielozadaniowy lekki śmigłowiec opracowany wspólnie z brytyjską firmą Westland Helicopters, w której go także produkowano. Prototyp odbył pierwszy lot w 1967 roku. Była to pierwsza w świecie seryjnie wytwarzana maszyna z wentylatorowym śmigłem ogonowym zabudowanym w stateczniku pionowym tzw. fenestronem. Odpowiednio przerobiony egzemplarz Gazelle stał się tytułowym bohaterem akcji filmu ''Błękitny Grom'' z roku 1983. Na zdjęciu wersja SA 341F używana przez ALAT.
![]()