HA! Żeby odpisac ci dokladnie na twoje pytania to trzebaby zrobic wyklad ktorego (nie obraz sie) ale mozesz nie zrozumiec. To po prostu z czasem jak nabiera sie umiejetnosci poslugiwania aparatem wiesz. To tak jak jazda samochodem, wiesz kiedy zmienic bieg, kiedy redukować, kiedy hamować silnikiem itp.
Jak wcisniesz przycisk spustu do polowy to aparat wyswietli parametry ekspozycji zdjecia (czas otwarcia migawki oraz wartosc przysłony). Jesli to bedzie czas wiekszy od 1/50 to musisz dokonac stosownych korekt czyli: bardziej otworzyc przysłone, a jesli sie nie da to zwiekszyć ISO. Innej drogi nie ma.Zamieszczone przez Anubis76x
Tryb P mozesz uzywać w dobrym oswietleniu z powodzeniem jednakze do momentu kiedy cie zawiedzie (zjedcia beda albo przepalone, albo niedoswietlone) - wtedy przechodzisz na A. Tryb S jest (ja to okreslam) trybem sportowym, kiedy to chcesz swiadomie wydluzyc czas otwarcia migawki zeby oddac dynamizm sceny (obracajace sie śmigło samolotu, czy tez kręcące sie kółka samochodu). Na poczatek nie staraj sie uzywac wszytskich bo w efekcie zadnego nie opanujesz dobrze a zdjecia ktore mialy byc piekne beda kiepskie.
Proponuje ci poszukac w necie (np. googlach) skali temperaturowej barw. Gdzie bedziesz miał podane jaka temperatura barwna okresla np. wschód słońca, jaka palącą sie świeczke, a jaka zachód słońca. Tyle teorii, bowiem w realu okazuje sie ze wiele swiateł przenika, a aparat głupieje przy pomiarze swiatla i zdjecia sa zółte, czerwone, fioletowe. W takich sytuacjach pozostaje ci ręcznie ustawić balans bieli przy pomocy białej kartki albo szarej (nie pamietam juz o jakiej procentowej szarości). Tyle ze to kłopotliwe... Sprawe zalatwia RAW.Zamieszczone przez Anubis76x
Proponuje sprawdz to teraz w realu. Wyjdz na pole ustaw sobie przyslone na minimalna mozliwa do zaakceptowania przez obiektyw oraz na wieksza w okolicy np. 8. Pstryknij oba zdjecia i porownaj je. Bedziesz wiedział czego mozesz sie spodziewac w praktyce i ktory ci bardziej odpowiada. Wieksza wartosc przysłony to wieksza GO - ale czy bedziesz w stanie zapewnic na tyle duza GO aby wszytsko w tle było ostre ? To wszytsko tak naprawde warunkuje oswietlenie w ktorym bedziesz to robil. Jesli bedzie duzo swiatła to mozesz przymykac przysłone, jesli zas mało to otwierasz ja na maxa a jesli to nie wystarczy to podnosisz ISO. Jesli to nie wystarczy to musisz olać tło i wlaczajac wbudowaną lampkę wymusic błysk po to aby fofografowana osoba była prawidłowo doświetlona w przeciwnym razie jesli tło jest jasne to osoba fografowana moze byc ciemna, a to przeciez ma byc portret. W takich warunkach wazne jest to w jaki sposob pomiaru swiatla masz ustawiony w aparacie. Powinien to byc albo pomiar centralny-ważony uśredniony albo pomiar punktowy(około 2% całej powierzchni kadru). To decyduje o tym jaki fragment ma byc prawidłowo doświetlony i ten bedzie brany pod uwage przy robieniu pomiaru swiatla przez aparat-reszta jest ignorowana.Zamieszczone przez Anubis76x
Oczywistym jest ze najlepiej focic naturalnie. Podbic mozesz zawsze na komputerze. Nie wszytsko z podbitymi barwami wychodzi dobrze, a biorac pod uwage twoje doswiadczenie oraz bardzo trudne warunki jakie sa w Egipcie i to ze nie bedziesz miał polara to ustaw sobie na Natural. Oczywiscie RAW by zalatwil ten problem bo podbijac pozniej moglbyc bardzo łatwo, podobnie z balansem bieli.Zamieszczone przez Anubis76x
Generalnie nie baw sie w wodotryski - przez nie mozesz zepsuc mnostwo ujęć. Opanuj tryb P oraz A dobrze. Ich uzywaj. Jesli nie chcesz (nie mozesz) kozystac z RAWa to przynajmniej uzyj go wszedzie tam gdzie nie mozesz sobie poradzic z ustawieniem ekspozycji tak aby fotka byla poprawna a juz nic nie przychodzi ci do glowy.