Strona 5 z 5 PierwszyPierwszy ... 345
Pokaż wyniki od 41 do 49 z 49

Wątek: Fill-flash, czyli dopalanie FLką

  1. #41
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Rafał Czarny
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Krakowie
    Posty
    8.679
    Siła reputacji
    114
    Moja galeria
    Ja to robię tak:

    Ustawiam aparata na manual. Pełna dziura obiektywu i czas maksymalnie długi, ale taki, żeby przy danej ogniskowej utrzymać fotę (tu już każdy ma swoją granicę "trzęsirączek"). To po to, żeby złapać jak najwięcej światła zastanego. ISO 200 lub 400 - zależy ile światła brakuje. Lampą odbijam od ścian (najchętniej), albo od sufitu. Kiedy walę w sufit, używam białej karteczki doczepionej do palnika na gumce recepturce. Po to, żeby lekko doświetlić twarze na pierwszym planie. Przy odbijaniu od sufitu, choć światło jest pięknie rozproszone, mogą robić się cienie pod oczami. I żeby je rozświetlić, używam karteczki (np. białej wizytówki).

    Przy odbijaniu od sufitu używam trybu TTL. Koryguję na plus (najczęściej 1EV). Pomiar TTL w mojej pięćsetce głupieje przy odbijaniu od ścian i sufitów i niedoświetla. W foceniu cyfrowym nie ma problemu - po zrobieniu foty patrzę w monitorek i korygują moc lampy.

    Kiedy nie ma od czego odbić, wtedy zakładam rozpraszacz własnej konstrukcji "Kaszmirowy dotyk". Ale to w ostateczności. Walenie w ściany/sufit rządzi.
    gAlErIa czArNeGo
    oPoWiEm wAm o mArKu
    Pampalini, łowca stworzeń, wypier..lił się o korzeń.

  2. #42
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    25
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    ...zależy ile światła brakuje...
    A skad wiesz, ile swiatla brakuje? Tzn jak mierzysz swiatlo?
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

  3. #43
    Oleryk
    Gość
    Na monitorze, zapewne
    Światło mierzy aparat a Ty możesz sprawdzić, jak wyszlo.
    To znaczy, po wyświetleniu zrobionej przy zadanych parametrach fotki, na monitorku widzisz, czy starczyło ISO, czy zdjęcie jest za ciemne.
    Wlącz sobie jeszcz bracketing i strzelaj trzy klatki. Najlepiej 0.7-1EV.
    Potem sobie porównasz na komputerze i zauważysz, jak Twój aparat się zachowuje i jakie ma "ogólne tendencje". To trzeba po prostu wyprobowac.
    Przy bracketingu pamiętaj, zeby wlączyc zdjęcia seryjne, wtedy za jednym naciśnięciem spustu aparat strzeli trzy kadry.
    PS
    Po przecuceniu na komputer porównaj sobie fotki na monitorze aparatu i komputera, będziesz orientowac się (przynajmniej mniej więcej) ktore fotki są w porządku i jak wyświetla to aparat.
    PPS
    Trochę mętnie to napisałem...

  4. #44
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Rafał Czarny
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Krakowie
    Posty
    8.679
    Siła reputacji
    114
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dog_master
    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    ...zależy ile światła brakuje...
    A skad wiesz, ile swiatla brakuje? Tzn jak mierzysz swiatlo?
    W E500 w trybie manual w wizjerze mam podane w cyferkach niedoświetlenie/prześwietlenie. W E1 jest drabinka, w E330 pewnie też cyferki.

    Cytat Zamieszczone przez Oleryk
    Wlącz sobie jeszcz bracketing i strzelaj trzy klatki. Najlepiej 0.7-1EV.
    To nie jest dobry pomysł. FL36 długo się ładuje po błyśnięciu pełną mocą. A przy odbijaniu od ściany/sufity lampa błyska bardzo mocno.
    gAlErIa czArNeGo
    oPoWiEm wAm o mArKu
    Pampalini, łowca stworzeń, wypier..lił się o korzeń.

  5. #45
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Rafał Czarny
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Krakowie
    Posty
    8.679
    Siła reputacji
    114
    Moja galeria
    Tu jest dobry przykład, jak fajnie światło z flesza rozprasza się po odbiciu od sufitu. Mimo, że nie miałem założonej karteczki, a towarzystwo miało czapki z daszkami, cienie na buziach tych zacnych ludzików są minimalne.


    suchar: nie pisz posta pod postem
    gAlErIa czArNeGo
    oPoWiEm wAm o mArKu
    Pampalini, łowca stworzeń, wypier..lił się o korzeń.

  6. #46
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    25
    Moja galeria
    Błagam, czy Wy mnie czytacie...? Braketować nie będę... Prędzej bardziej niedoświelte i potem zabawa w PSie :/. Od sufitu odbijam, tylko, że wtedy mam problem z brakiem błysku w oczach... Ale mniejsza z tym teraz Powtórze sie:

    Jak mierzycie naświetlenie tła...? Ja jak dotąd zoomuję jak mogę i wtedy matrycowy, ale ze stałką wtedy jest problem. Przestawiać modela to też kiepskie rozwiązanie Na pomiar punktowy muszę bardzo uważać - nie umiem trafić w taki element tła, który byłby średnio naświetlony :/

    Od czego zależy kompensacja błysku...? Wiem, że gdy flesz ma "musnąć" to minus [i to mi nawet wychodzi ], a plus? Gdy jest glownym zrodlem swiatla? Kiedy uzywamy +? Czy jezeli mam lampe w TTL to kompensacja blysku uzywana jest analogicznie do kompensacji ekspozycji w pomiarze matrycowym? [duzo bialego +, duzo czarnego -]?

    Na stronie foto.jasiu.pl napisane jest, ze "w pewnym zakresie, czas otwarcia migawki nie ma wpływu na zarejestrowanie błysku flesza" - w jakim...? od poruszenia do synchronizacji? [ok.1/20-1/180]?

    Last but not least... Gdy mam np. tlo w miare tak samo slabo oswietlone jak obiekt [powiedzmy twarz], to niedoswietlam tlo o powiedzmy -2EV i blyskam lampa w ttl. Jaka powinnam ustawic korekcje blysku, zeby nie przepalic twarzy? Probowalam wszystkich mozliwych kombinacji, ustawienia sa losowe, wyniki tez, powtarzalnosc zerowa, nie wiem, co robie
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

  7. #47
    | OlyJedi Awatar MicSzu
    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Wioska
    Posty
    1.189
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Dog Master, robienie zdjęc oddających klimat, takich jak np. studniówka wymaga kilku prób ustawień itd. nic nie da się od razu a także powtażalnośc jest mała, wszystko zależy od iso i od odległości od osób/przedmiotów Musisz próbowac i orientacyjnie sprawdzac na wyświetlaczu czy Ci odpowiada, wprowadzac korekcje, nie ma tak dobrze by ustawic raz i puzniej przez całą noc cykac niemal, że z takim samym ustawieniem...
    E-3,E-510;F8, ZD14-54,S30,ZD40-150,FL50,FL50R,FL36R... i co dalej ? ? ?

  8. #48
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Rafał Czarny
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Krakowie
    Posty
    8.679
    Siła reputacji
    114
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dog_master
    Jak mierzycie naświetlenie tła...? Ja jak dotąd zoomuję jak mogę i wtedy matrycowy, ale ze stałką wtedy jest problem.
    Nie rozumiem, do czego Ci taka informacja potrzebna.

    Wyłapujesz jak najwięcej światła zastanego i dopełniasz błyskiem odbitym od ściany lub sufitu. Dajesz korekcję na lampie plus 1/1,5 EV (przy pomiarze matrycowym). Biała karteczka na gumce doświetli Ci twarze i zrobi ładne bliki w oczach.

    A jak coś nie gra na histogramie to poprawiasz korektę na lampie i sprawa załatwiona. Nie ma reguły - raz sufit jest niżej, raz wyżej, czasem ma jakiś zafarb i mniej odbija światło, niż sufit, ściana śnieżnobiała. Raz jest więcej światła zastanego (np. tak, że od biedy można by focić bez lampy) raz mniej.

    Można też śmiało próbować odbijać od sufitów innych niż biały. Ale trzeba się liczyć z zafarbem na zdjęciu i późniejszą zabawą na kompie. Kolorowe sufity znacznie gorzej odbijają światło niż białe (to oczywista oczywistość, ale mniej doświadczeni mogą sobie tego nie uświadamiać).

    Na szczęcie focąc cyfrowo można błyskawicznie zobaczyć efekt i wprowadzić odpowiednią korektę.

    Cytat Zamieszczone przez dog_master
    Na stronie foto.jasiu.pl napisane jest, ze "w pewnym zakresie, czas otwarcia migawki nie ma wpływu na zarejestrowanie błysku flesza" - w jakim...? od poruszenia do synchronizacji? [ok.1/20-1/180]?
    Tu też nie ma reguły. Wszystko zależy jaki udział na zdjęciu będzie miało światło zastane. Jeśli niewielki bądź żaden, to długość czasu naświetlania nie ma znaczenia - na zdjęciu zostanie zarejestrowane tylko światło błyskowe, które jest baaaardzo krótkie. I czy dasz czas 1/30 sek. czy 1 minuta, to nie będzie miało znaczenia.

    Im więcej na zdjęciu światła zastanego, tym większa możliwość poruszenia zdjęcia. I tu trzeba stosować regułę "trzęsiroczki", czyli ile mogę utrzymać przy danej ogniskowej. Pamiętając oczywiście o tym, że poruszające się ludziki też mogą wyjść majzowate i w takim przypadku trzeba skrócić czas, albo ustawić błysk na drugą lamelkę. Wtedy majzy będą fajnie zamrożone.
    gAlErIa czArNeGo
    oPoWiEm wAm o mArKu
    Pampalini, łowca stworzeń, wypier..lił się o korzeń.

  9. #49
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    25
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez MicSzu
    Dog Master, robienie zdjęc oddających klimat, takich jak np. studniówka wymaga kilku prób ustawień itd. nic nie da się od razu a także powtażalnośc jest mała, wszystko zależy od iso i od odległości od osób/przedmiotów Musisz próbowac i orientacyjnie sprawdzac na wyświetlaczu czy Ci odpowiada, wprowadzac korekcje, nie ma tak dobrze by ustawic raz i puzniej przez całą noc cykac niemal, że z takim samym ustawieniem...
    Probuje, tylko, ze mi slabo wychodzi, dlatego pytam :] Wiem, ze nie ma stalych parametrow, ale jednak jakos je wprowadzacie, mniej wiecej [+/- etc].

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    Cytat Zamieszczone przez dog_master
    Jak mierzycie naświetlenie tła...? Ja jak dotąd zoomuję jak mogę i wtedy matrycowy, ale ze stałką wtedy jest problem.
    Nie rozumiem, do czego Ci taka informacja potrzebna.
    Zeby zmierzyc oswietlenie tla. Za foto.jasiu.pl: mierze tlo, mierze modela. Jak model ciemniejszy od tla, to naswietlam na tlo i blyskam lampa, by rozswietlic twarz. Gdy tlo ciemniejsze, to naswietlam twarz, ale to mi nie wychodzi za dobrze. Ale z samym mierzeniem tla mam problem jak pisalam wyzej...

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    Wyłapujesz jak najwięcej światła zastanego i dopełniasz błyskiem odbitym od ściany lub sufitu. Dajesz korekcję na lampie plus 1/1,5 EV (przy pomiarze matrycowym). Biała karteczka na gumce doświetli Ci twarze i zrobi ładne bliki w oczach.
    Czemu taka korekcja a nie np. 0 albo -1.5ev? [pisze skrotowo, wiadomo, dokladnie sie nie da :]]. A czy biala karteczka odbijajac nie zmyli jakos ttla?

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    A jak coś nie gra na histogramie to poprawiasz korektę na lampie i sprawa załatwiona. Nie ma reguły - raz sufit jest niżej, raz wyżej, czasem ma jakiś zafarb i mniej odbija światło, niż sufit, ściana śnieżnobiała. Raz jest więcej światła zastanego (np. tak, że od biedy można by focić bez lampy) raz mniej.

    Można też śmiało próbować odbijać od sufitów innych niż biały. Ale trzeba się liczyć z zafarbem na zdjęciu i późniejszą zabawą na kompie. Kolorowe sufity znacznie gorzej odbijają światło niż białe (to oczywista oczywistość, ale mniej doświadczeni mogą sobie tego nie uświadamiać).

    Na szczęcie focąc cyfrowo można błyskawicznie zobaczyć efekt i wprowadzić odpowiednią korektę.
    Aha, czyli steruje tylko korekta lampy. No niby logiczne, ale Nadal nie wiem, jak mierzyc swiatlo? Punktowo na twarzy [wtedy ttl dobrze naswietli twarz ale problem z tlem]? Matrycowy czesto bywa bledny. Centralnie wazony? Tez troce wplywa na niego tlo... Problem mam taki, ze pracujac bez lampy umiem juz ocenic, jak sterowac kompensacja ekspozycji na matrycowym i tyle. A tu dochodzi ttl, ktorego dzialania nie umiem przewidziec :/.

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    Cytat Zamieszczone przez dog_master
    Na stronie foto.jasiu.pl napisane jest, ze "w pewnym zakresie, czas otwarcia migawki nie ma wpływu na zarejestrowanie błysku flesza" - w jakim...? od poruszenia do synchronizacji? [ok.1/20-1/180]?
    Tu też nie ma reguły. Wszystko zależy jaki udział na zdjęciu będzie miało światło zastane. Jeśli niewielki bądź żaden, to długość czasu naświetlania nie ma znaczenia - na zdjęciu zostanie zarejestrowane tylko światło błyskowe, które jest baaaardzo krótkie. I czy dasz czas 1/30 sek. czy 1 minuta, to nie będzie miało znaczenia.
    U mnie bedzie mialo duzy... Jak wtedy? Tzn wiem, ze w granicach malej mocy lampy [tzn gdy slabo blyska] i zmieniam czas o dzialke, dwie w lewo/prawo, to nie wplywa. Ale moze a jakies granice

    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny
    Im więcej na zdjęciu światła zastanego, tym większa możliwość poruszenia zdjęcia. I tu trzeba stosować regułę "trzęsiroczki", czyli ile mogę utrzymać przy danej ogniskowej. Pamiętając oczywiście o tym, że poruszające się ludziki też mogą wyjść majzowate i w takim przypadku trzeba skrócić czas, albo ustawić błysk na drugą lamelkę. Wtedy majzy będą fajnie zamrożone.
    Wiem Mniej wiecej na 1/20 da sie robic foty jak ludzie wiedza i pozuja Jak nie to sobie jeszcze pocwicze jaki czas, ale na slow2 brzydko to imho wyglada :/ Takie cienie jak duzy... Coz, mi sie nie widzi.

    Ja cos chyba robie naokoło z 5 razy Albo zdrowo zamieszalam...
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

Podobne wątki

  1. mju 700 niedzialajacy flash
    By Ewela in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 7.08.08, 23:17
  2. Flash w E410
    By rpasko in forum E-System
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 10.04.08, 15:58
  3. dopalanie portretów Lampą FL-50
    By dziekan in forum Studio
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 8.05.07, 16:09
  4. Flash zewnętrzny a flash wbudowany
    By P in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 1.09.05, 09:35

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.