chomsky słusznie prawi
mi też najlepiej się sprawdza AUto na lampie i korekcja (zwykle na minus) kółkiem FLki. A pomiar robię na tło...Ostatnio mi się trochę portrecików na tle zachodzącego Słońca udało w ten sposób poczynić....
chomsky słusznie prawi
mi też najlepiej się sprawdza AUto na lampie i korekcja (zwykle na minus) kółkiem FLki. A pomiar robię na tło...Ostatnio mi się trochę portrecików na tle zachodzącego Słońca udało w ten sposób poczynić....
Sebastian
www.sebastianlewandowski.pl
Danke, zapisane![]()
Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.
Chomsky, jaki to jest ten próg w którym FL pracuje w trybie fill in?
Tego nie wiem, nie doczytalem nigdzie. Ale w systemieCanona ( dawne A-ttl) to bylo cos kolo 5EV) co sie przekladalo na "dosc jeszcze jasno"- (wcale nie zmierzch tylko jasny wieczor) i bylo wada tego systemu. Dlatego to przesunieto w E-ttl i system ten doswietlal lepiej. Pewnie sie to modyfikuje?? Jak aplikuje to Olympus?? Moze plynnie?? A nie od razu buch! Nikon mial zawsze fajny system blysku i o ile w D70 byl ok. To D80 miewa problemy- dlaczego nie wiem?Zamieszczone przez rodia
Jak wiedza wszyscy uzytkownicy cyfry, lampy w roznych systemach zachowuja sie dosc "niestabilnie", to znaczy efekty sa niestabilne. One same dzialaja wg. zalozonego algorytmu i tyle- ot maszyna bezmyslna.
Jesli w analogu lab korygowal bez naszej wiedzy sporo z ekspozycji- takze blyskiem i zylismy w blogiej niewiedzy ( film Fuji znosil przepal o 4EV i niedopal o 2EV bez wiekszych problemow- ciezko bylo cos powalic- wymagalo to wielkiego talentu)to matryca przepalona o 1EV daje juz makabryczna fotke. Trzeba wiec naswietlac dokladnie na swiatla raczej. Kto naswietlal slajdy wie o co chodzi.
Stad panika w czasie naswietlania- pamietam swoja z czasu pierwszego kontaktu z cyfra. Boze co to jest, pomyslalem? Nadal tak mawiam, jak doblyskuje Canonem.
A obowiazuje zasada- cale czarne to korecja na minus 3,3 - 3,5 EV. Cale biale to na plus 3,3 EV. No i tera ile czarne czy biale zajmie % kadru dostosowujemy korekcje.
Canon ma FEL, czyli pamiec blysku, a my Olympusowcy po przekadrowaniu musimy pomietac o walorach motywu.
Pamietac o tle, nawet dalekim, szczegolnie dalekim. Przeciez zarowno ttl a zwlaszcza Auto lampy, dostrzega tlo jako cos dalekiego- nieskonczonego i probuje go dopalic, nie daje rady i wali pelna moce. co sie dzieje z buzka oddalona o 3 metry? Jest przepalona. A tlo ma to w ... i tak go nie dopalimy.
Po to sa duze ekraniki lcd i koleczko korekcji blysku w lampie by to korygowac. E1 ma piekna korekcje naswietlania swiatla zastanego przypisana do ktoregos koleczka, razem z korekcja lampy to para nie do przebicia.
Sam nie jestem szczegolnym zwolennikiem nawietlania na wysokim iso ( nawet bezszumnym) bez dopalu lampa. To znaczy sporo zdjec jest udanych, ale ciagle i bezkompromisowe uzywanie tej metody skutkuje zdjeciami niekontrastowymi, bez blasku, z wypranymi kolorami, mdlymi, bez blysku w oku z licznymi cieniami. Ma to swoj niewatpliwy urok, ale ilez mozna? Ludzie lubia jasne i czytelne fotki a nie malartwo niderlandzkie.
czesc.Ch.
Czesc.Ch.
Ostatnio miałem nieco czasu i w końcu zrobiłem trochę testów FL 50ki - robiłem głównie portrety i dopalenie tła w macro. Wnioski:
- praca aparatu tylko w trybie A - masz najlepszą kontrolę nad mocą lampy. Czas synchronizacji dobierze się dobrze sam.
- lepsze efekty dawała praca w AUTO niż TTL-AUTO
- w przypadku portretów "pod ścianą" znacznie lepiej wychodziło użycie wbudowanego "bounce'a" niż samo kręcenie główką i odbijanie od ścian - cienie były znacznie bardziej miękkie
- tryb FP jest bardzo fajny w macro nawet przy dość "długich" czasach naświetlania rzędu 1/160 - nie prześwietla kadru, a ładnie rozświetla tło ... można to wykorzystać ew do pierwszego planu, ale zależy jeszcze co się fotografuje - FL50 doświetla od 50cm wzwyż (i to po wyjęciu rozpraszacza)
- pomimo, że w opisie lampy jest, ze obsługuje ogniskową do 108mm (czy coś koło tego), to przy podniesionej/przekręconej/bouncującej głowicy nie ma to za bardzo znaczenia. Robiłem portrety kota 40-150 ustawionym 120-150mm i były bardzo ładnie doświetlone.
- zauważyłem lepsze działenie Auto-WB przy pracy z FLką - przy świetle mieszanym E-500 właściwie w 100% dobierał właściwe parametry (co mu się z rzadka zdarzało z wbudowaną lampą) ..
Wprawdzie nie mam za dużo gniotów, żeby pokazać różnicę pomiędzy różnymi ustawieniami głowicy, ale postaram się jutro wrzucić coś dla porównania. Poza tym proponuję pobawić się w domowego majsterkowicza i zrobić nakładkę rozpraszającą - naprawdę bardzo się przydaje![]()
Pozdrawiam, Robert
Był sobie Olek, piękny, wielki, czarny Olek z całą kompanią braci ...
... a jest ... żółta łódź podwodna ....
- ?? hmm nie zauważyłem...Zamieszczone przez RobertW3D
- ;p to nie tyle bouncer co rozpraszacz dla krótkich ogniskowych![]()
Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.
1. Jeszcze powtórzę testy, ale póki co tak to wyglądaZamieszczone przez grizz
2. Ale jak postawisz go pionowo, to się robi taki mały bounce![]()
Pozdrawiam, Robert
Był sobie Olek, piękny, wielki, czarny Olek z całą kompanią braci ...
... a jest ... żółta łódź podwodna ....
1. Może zamieść test ze zdjęciami i małym opisem na forum?Zamieszczone przez RobertW3D
2. Wiem, wiem, sam tak uzywam jak nie mam dyfuzora zapiętego ;p
Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.
Dzisiaj mam trochę pilnych rzeczy do zrobienia po południu, ale może coś się uda ustrzelić w domuZamieszczone przez grizz
Dyfuzor muszę sobie zrobić (płacenie 50zł za kawałek plastiku to przesada ...
Będę na zakupach, przejdę się po dziale chemicznym i za 10-15zł kupię taką butelkę jaką będę chciał
![]()
Pozdrawiam, Robert
Był sobie Olek, piękny, wielki, czarny Olek z całą kompanią braci ...
... a jest ... żółta łódź podwodna ....
Wczoraj niestety zabrakło mi czasu, ale może dzisiaj trochę postrzelam ...
Jako mały przykładzik (IMHO) udanego fill'a przedstawiam to oto zdjęcie
Zrobione FL-ką przy 150mm i rozpraszaczem ustawionym w pozycji bounce.
Pozdrawiam, Robert
Był sobie Olek, piękny, wielki, czarny Olek z całą kompanią braci ...
... a jest ... żółta łódź podwodna ....