Strona 1 z 5 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 49

Wątek: Fill-flash, czyli dopalanie FLką

  1. #1
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria

    Fill-flash, czyli dopalanie FLką

    Próbuję nauczyć się dopalania lampą błyskową, ale coś mi nie wychodzi

    Chcę, w momentach ciemnawych, dodać troszkę światła z mojej FL36, ale nie błysnąć z hukiem tak, żeby tła nie było i połowa się przepaliła Przykładowo: portret w ciemnym miejscu, pomieszczeniu. Albo wysokie iso coś koło 800-1600 i szum, albo lampa... I tu pojawia się problem... Nie wiem, jak i co ustawić... Czasem biorę w takiej sytuacji wolną synchronizację na drugą kurtynę, ale np. w momencie rozświetlania cieni na twarzy...?

    Ustawiam tryb M, czas 1/160 [bo zazwyczaj ogniskowa jest dość długa, ale SuperFP nie chcę włączać, no i żeby nie poruszyć] i przysłonę najniższą [GO małą bym chciała], błysk dopełniający w aparacie i... Teraz nie wiem, jak ma wyglądać drobinka ekspozycji w aparacie? Na 0EV, +, -? Będę nią kierowała za pomocą czułości tylko. Jaki wybrać tryb pracy w lampie? AUTO czy TTL? Jaki wybrać pomiar światła? Jestem za centralnie ważonym, ale nie wiem, może jest tu jakiś kruczek? Jaką ustawić kompensację siły błysku? 0, +, -?

    Chodzi mi tak mniej więcej o zasadę działania, JAK dopalić Wiadomo, parametry będą różne dla różnych warunków.

    Zdjęcia... Chciałam zrobić sample, jak i co robię i co mi nie pasuje ... Wyszły tak, że lepiej nie mówić... Sztucznie strasznie i praktycznie takie same mimo, że bawiłam się chyba wszystkimi parametrami... No, ale nie będę ich przecież zmieniać losowo, a nie wiem, jak... ;(
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

  2. #2
      | OlyJedi Awatar grizz
    Dołączył
    Jun 2005
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    12.859
    Siła reputacji
    163
    Moja galeria
    TTL i kręcisz kompensacją błysku.

    Poruszenia sie nie bój bo błysk zamraża obraz.

    CZas im dłuzszy, tym wiecej szczegółów w tle (tak samo z ISO)

    Super Fp ma zastosowanie jak czasy są krótsze niż 1/180, a tu takiej sytuacji raczej nie masz.

    Najlepiej walić w sufit (ale nie całkowicie pionowo, bo cienie pod nosem się robią) - ew. doczepić karteczkę do lampy, żeby cześć błysku szła do przodu.


    Ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć...
    Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.

  3. #3
    | OlyJedi Awatar rafrog
    Dołączył
    Apr 2005
    Mieszka w
    lubelskie
    Posty
    1.421
    Siła reputacji
    32
    Moja galeria
    ale czy TTL działa jak lampę podniesiemy w górę?

  4. #4
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    Jak mogę, to odbijam, gorzej w plenerze np. czy w wysokiej szkolnej auli ;] [z boku tez nie zawsze sie da]

    Patent z wizytowka - lampa po skosie, a karteczka na gumce "z tylu" lampy?

    A co z drabinka ekspozycji w aparacie? Jezeli mi sie moc lampy nie skonczy, to czy ona ma jakiekolwiek znaczenie? Bo chyba i tak lampa uzupelni niedoswietlenie, nie?

    IMHO TTL dziala, bo zawsze odbijajac, mam ustawiony TTL @FL36 i blysk dopelniajacy @E330
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

  5. #5
      | OlyJedi Awatar grizz
    Dołączył
    Jun 2005
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    12.859
    Siła reputacji
    163
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dog_master

    Patent z wizytowka - lampa po skosie, a karteczka na gumce "z tylu" lampy?

    A co z drabinka ekspozycji w aparacie? Jezeli mi sie moc lampy nie skonczy, to czy ona ma jakiekolwiek znaczenie? Bo chyba i tak lampa uzupelni niedoswietlenie, nie?
    Wizytówka - tak

    Odpusc sobie M... A spisuje się b. dobrze.
    Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.

  6. #6
    Moderator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Karol
    Dołączył
    May 2004
    Mieszka w
    las pod TARNOWem...
    Posty
    5.346
    Siła reputacji
    171
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez rafrog
    ale czy TTL działa jak lampę podniesiemy w górę?
    Oczywiście, że tak - TTL to pomiar światła przez obiektyw - nie ma znaczenia jak skierujesz lampę...
    zmiana nicka: ktotek -> Karol
    Polska B - wątek ze zdjęciami
    Facebook

  7. #7
    Moderator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Karol
    Dołączył
    May 2004
    Mieszka w
    las pod TARNOWem...
    Posty
    5.346
    Siła reputacji
    171
    Moja galeria

    Re: Fill-flash, czyli dopalanie FLką

    Cytat Zamieszczone przez dog_master
    Próbuję nauczyć się dopalania lampą błyskową, ale coś mi nie wychodzi

    Chcę, w momentach ciemnawych, dodać troszkę światła z mojej FL36, ale nie błysnąć z hukiem tak, żeby tła nie było i połowa się przepaliła Przykładowo: portret w ciemnym miejscu, pomieszczeniu. Albo wysokie iso coś koło 800-1600 i szum, albo lampa... I tu pojawia się problem... Nie wiem, jak i co ustawić... Czasem biorę w takiej sytuacji wolną synchronizację na drugą kurtynę, ale np. w momencie rozświetlania cieni na twarzy...?

    Ustawiam tryb M, czas 1/160 [bo zazwyczaj ogniskowa jest dość długa, ale SuperFP nie chcę włączać, no i żeby nie poruszyć] i przysłonę najniższą [GO małą bym chciała], błysk dopełniający w aparacie i... Teraz nie wiem, jak ma wyglądać drobinka ekspozycji w aparacie? Na 0EV, +, -? Będę nią kierowała za pomocą czułości tylko. Jaki wybrać tryb pracy w lampie? AUTO czy TTL? Jaki wybrać pomiar światła? Jestem za centralnie ważonym, ale nie wiem, może jest tu jakiś kruczek? Jaką ustawić kompensację siły błysku? 0, +, -?

    Chodzi mi tak mniej więcej o zasadę działania, JAK dopalić Wiadomo, parametry będą różne dla różnych warunków.

    Zdjęcia... Chciałam zrobić sample, jak i co robię i co mi nie pasuje ... Wyszły tak, że lepiej nie mówić... Sztucznie strasznie i praktycznie takie same mimo, że bawiłam się chyba wszystkimi parametrami... No, ale nie będę ich przecież zmieniać losowo, a nie wiem, jak... ;(
    Jak chcesz "dopalić" to kluczem jest odpowiednie dobranie proporcji światła błyskowego i zastanego... Nie używaj programu P - jak jest ciemnawo aparat dobierze Ci takie czasy, że światło błyskowe zdominuje kadr. Oczywiście to zależy od konkretnej sytuacji ale często zadowalający efekt daje błyśnięciem odpowiedniej mocy przy ustawieniach aparatu dających dla światła zastanego niedoświetlenie rzędu -0,5 do -2 EV. Można więc ustawić np. priorytet przysłony (A), ustawić odpowiednią korekcję ekspozycji w aparacie (a więc -0,5 do -2 EV chociaż niekoniecznie), lampa w trybie TTL zwykle daje dobre rezultaty chociaż często trzeba też wprowadzić korekcję na minus..., ISO takie, żeby te czasy wychodziły Ci na granicy poruszenia (nie jestem za zbytnim podnoszeniem czułości). Oczywiście błysk lampy dobrze odpowiednio wymodelować odbijając go czy zmiękczając - ale to już inny temat...
    Acha - przy priorytecie przysłony, popalaniu lampą i portrecie oczywiście zwykle najlepiej pracować na maksymalnie otwartym obiektywie...
    zmiana nicka: ktotek -> Karol
    Polska B - wątek ze zdjęciami
    Facebook

  8. #8
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    O, Ktotek, o to mi glownie chodzilo Grizz, rowniez danke

    Poprobuje, jak cos, bede znow meczyc
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

  9. #9
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Galicja
    Posty
    1.025
    Siła reputacji
    31
    Moja galeria
    Dawniej obowiazywala zasada tzw. magic number. Tzn. lampa przy doswietlaniu w swietle zastanym ( jasno) musiala blyskac jak do przyslony otwartej o 2,7 EV w stosunku do rzeczywistej przyslony stosowanej przy zdjeciu. Tzn, jesli do danej fotki stosowalismy otwor f.8 to lampe ustawialismy by blyskala jakby do przyslony f.3,2 a nawet 2,8. Dotyczylo to lamp manualnych i z wlasna automatyka tyrystorowa.
    Przy ttl-flsh firmy przyjely ten magic number i lampa w trybie fill in daje slabszy blysk blyski o 2,7 nizby to zrobila w ciemnym pomieszczeniu- tak sie dzieje w dzien.
    Oczywiscie problem zaczyna sie w poblizu tej bariery- "dzien-noc" nazywam tak umownie. Gdy jest troche ciemno ale jeszcze dosc jasno, a my nie chcemy nic uronic z klimatu uroczego wieczoru. Musimy zdac sie na korekte reczna. Ustawiamy ekspozycje jak na wieczor a lampe z korekcja ujemna blysku stosujemy jako rozjasniacz cieni. Teraz od nas zalezy ile blysku zaakceptujemy, by nie zniszczyl nam nastroju. Mozna i w trybie A, mozna i w trybie M. Rzeczywiscie w trybie P aparat mocno skraca czas i to daje ciemne tlo. Rzecz wymaga nieco wprawy. Ale to mila zabawa.
    Jeli zawierzymy algorytmom aparatu( maja wpisany M.N. ale tylko do pewnego poziomu natezenia swiatla zastanego, potem automatyka przechodzi w tryb walenia jak w nocy- co daje gwarantowany przepal) mozemy sie naciac. TTL lubi wyszukac cos jasnego i niedopalic, albo cos ciemnego i przepalic. Ja wole tryb lampy Auto, czyli prace na wlasnym czujniku,ktory bardziej usrednia i nie daje takich niespodzianek. Sam koryguje na oko- LCD, lub jak mam wiecej czasu na historiogram. Jakas pozycje pstrykne- raz, czasem dwa, skoryguje i potem w tym miejscu mam cala serie zdjec pewna w trybie lampy Auto.
    TTL nie da mi tego boto pomiar przez obiektyw i przy zoomowaniu mierzy wycinek tego co przy szerokim kacie.
    Wtedy moje probki moge sobie wsadzic. Wiecie gdzie.
    Natomiast czujnikm lampy ma pewiem staly kat pomiaru, niezalezny od zoomowani. Takze jakis ciemniejszy kawalek motywwu nie zakloca tak mocno pomiaru.
    Dodatkowo pomagaja sztuczne daszki, lumiquesty, rozpraszacze, bouncery i cate te ustrojstwa, lacznie z blyskiem w sufit- jesli taki jest dosc nisko i jest bialawy( podobnie sciany). Ale blysk wtedy slabnie, wpada wiecej zastanego i miesza sie WB i koniecznie trzeba w RAW.
    Koledzy pisali o cieniach w oczodolach i pod nosem, wargami, co czasem nie jest pozadane.
    Dodam, ze nauki fotograficzne wymagaja tzw. blysku w oku. Oko nie moze byc martwe, wiec troszke (ok. 10%, nawet mniej) blysku muuuusi isc na wprost, by ozywic oko- dac te iskierke.
    Praca z lampa- lampami i mieszanie swiatla zastanego z blyskowym, wydobycie przestrzeni poza zasiegiem blysku to najtrudniejsze aspekty fotografowania, wymagaja wprawy- ale bez przesady- to nie wiedza tajemna, wszystko jest w podrecznikach do fotografii analogowej i starych czasopismach- Foto i Fotokurier.
    Z czasow przed cyfrowych, jak ludzie nie glupieli zupelnie na wiesc o marketingowych pierdolach. i nie walili kilometrowych knotow o "nowosciach".
    Tak naprawde wazny jest czas migawki, wielkosc blysku i jakas wzglednie modyfikowalna wielkosc blysky. Ja modyfikowalem go ( zmiejszalem moc) kalka techniczna skladana po jednym, dwa, trzy, cztery arkusze i na rzepach do glowicy lampy o stalym blysku.
    Mialem tak ustawione pomieszczenie, ze wszystko wychodzilo. Najbardzie pewne sa proste metody!
    Oczywiscie przyzdjeciach typu reporterskiego musimy liczyc sie z technika, ale tez nie za bardzo.
    Przy E1 chetnie korzystam z lamp typu EZ Canona i dziele blysk w manualu. do 1/2, 1/4 i tak za do 1/128, do tego minimalna modyfikacja przyslony w aparacie o 1/3-2/3 EV i mam co chce. W kazdych warunkach i dosc szybko. Jest to super pewne, choc troszke ( ale tylko troszke) wolniejsze.
    Jesli zastosujemy statyw, monopod, albo puszke z AS to statyczne motywy mozemy focic na stosunkowo niskim ISO i miez fajne efekty stosujac doblysk. Naprzyklad w fotografii weselnej.
    Dlatego nie foce koszykarzy na hali- raz, ze inni to robia lepiej a efekty mam w gazetach, dwa, ze moj Olek nie wyrabia z ISO.
    Czesc.Ch.

  10. #10
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    Łał, ile teorii Zaraz sobie porobię notatki i jutro będę błyskać z instrukcją w łapce! Dzięki!
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

Podobne wątki

  1. mju 700 niedzialajacy flash
    By Ewela in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 7.08.08, 23:17
  2. Flash w E410
    By rpasko in forum E-System
    Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 10.04.08, 15:58
  3. dopalanie portretów Lampą FL-50
    By dziekan in forum Studio
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 8.05.07, 16:09
  4. Flash zewnętrzny a flash wbudowany
    By P in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 1.09.05, 09:35

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.