W dużym 43 wydaje mi się (podkreślam że to moje prywatne spekulacje!) problem ze stałkami polegał na obecności lustra i odległości rejestrowej.
Tutaj tego problemu nie ma, a brak stałek jaśniejszych od 1.8 to raczej celowa decyzja. Co jak co, ale IMHO trudno Olympusowi zarzucić brak umiejętności konstruowania obiektywów. 45 1.4 na m43 to nie jest żadne wielkie wyzwanie, ale byłoby sporo większe od 1.8 i mam wrażenie że Olympus chciał przede wszystkim zbudować komplet małych szkieł (12 2.0, 17 1.8, 45 1.8, 9-18, 14-42, 40-150 4-5.6) i dopiero teraz zabiera się za projektowanie większych szkieł (12-40, 40-150 2.8 )
Świetne szkiełko tylko bokeh trochę za spokojny dla mnie.
Pewnie doszli do wniosku, że to nieopłacalne, że ich target stanowi inna grupa odbiorców. B.jasne szkła muszą trochę kosztować a i tak nie dadzą takiego samego rozmycia jak podobne zaprojektowane dla matryc APS. O zyskanie 1/2 działki światła f/1.7 vs f/1.2 w dobie nowych matryc pewnie nie chodzi.
Zapraszam do mojego wątku
P&P - Pentax i Panas (GX7)
www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb
Za czasów dużego 4/3 toczyły się takie dyskusje tłumaczące brak jasnych szkieł.
http://www.dpreview.com/forums/post/18199820
W internecie nie szukam miłości i akceptacji. Te tematy załatwiam w realu. W internecie szukam partnerów do dyskusji.
Aktualnie odpoczywam na autobanie.
Z tą osłoną to jednak troch dali plamy - dla mnie ma ona również funkcję ochronną przed uderzeniem a nawet upadkiem więc nie wyobrażam sobie obiektywu bez niej. Oczywiście mona założyć jakiś filtr ale mnie zdecydowani bardziej odpowiada właśnie ta osłonka. Na szczęście można znaleźć jakiś zamiennik.
Małe porównanie bokeh z XF 23 f/1,4 (na górze) i EF 35 f/2 (na dole), oczywiście na pełnych dziurach:
Jak się można było spodziewać, różnic praktycznie nie ma.
www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb
Faktycznie jakiejś dużej różnicy to ja nie widzę.
Dzięki za porównanie.
"Bez muzyki życie byłoby pomyłką." ~ Wilhelm Friedrich Nietzsche
E-M5 + Pen E-P3 + Lumix 20/1.7 + Oly 12-40/2.8 + 45/1.8 + 40-150 + manualne macro +7.5/3.5
moja galeria: http://nightelf.org Prawa Ręka Egzekutora-Skarbnika TWA
Teraz będzie widać różnicę: winietowanie
Kolejność ta sama. Żeby było śmieszniej, nie dość, że Canon winietuje niemiłosiernie, to daje bardzo ciemny obraz na pełnej dziurze. Oba te zdjęcia powinny być tak samo naświetlone, a jest jak widać. Niestety to są te straty światła na matrycy FF, gdzie światło z jasnego obiektywu pada pod zbyt dużym kątem i sensor nie jest w stanie zarejestrować wszystkiego. Mało się o tym mówi, jeszcze rzadziej można zobaczyć przykłady. W dodatku Canon trochę oszukuje, bo jpeg jest oczywiście programowo rozjaśniony![]()
Jeśli więc kupujecie FF po to, żeby jasnym obiektywem porobić zdjęcia w nocy, to przygotujcie się na jakość zdjęć jak z cropa![]()
www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb