Byleby nas od tego wytlumaczenia jeszcze bardziej glowa nie rozbolala. Nadmiar wiedzy tez moze szkodzic.
Cytujac matrixowego klasyka: "Ignorance is bliss" :P
T.
Byleby nas od tego wytlumaczenia jeszcze bardziej glowa nie rozbolala. Nadmiar wiedzy tez moze szkodzic.
Cytujac matrixowego klasyka: "Ignorance is bliss" :P
T.
"Najpiękniejszy bokeh dostaję, gdy... ściągam okulary."
Lumix G80 + Olek E-30 + trochę szkieł ZD i mZD, trochę OM, trochę światła i sporo innych szpejów.
Co to jest zarządzanie kolorami?
Zarządzanie kolorami to system zapewniający, że kolorowa zawartość będzie wszędzie renderowana (odwzorowywana) w zadowalający sposób również w takich urządzeniach jak monitor i drukarka.
Dlaczego zarządzanie kolorami jest niezbędne?
Różne typy urządzeń mają zwykle różne charakterystyki i możliwości w zakresie obsługi koloru. Na monitorach nie można na przykład uzyskać tego samego zestawu kolorów co za pomocą drukarek. Jest to spowodowane zasadniczymi różnicami w procesach stosowanych w tych urządzeniach do wygenerowania kolorowej zawartości. Również skanery i aparaty cyfrowe różnią się charakterystykami kolorów. Nawet różne programy czasem różnie interpretują i przetwarzają kolory. Bez spójnego systemu zarządzania kolorami to samo zdjęcie mogłoby wyglądać inaczej na każdym z omawianych urządzeń. Wygląd kolorowej zawartości zależy też od warunków percepcji (takich jak oświetlenie w pomieszczeniu). Jest tak dlatego, że ludzkie oko dostosowuje się różnie do różnych warunków, nawet podczas oglądania tego samego obrazu.
System zarządzania kolorami pozwala zachować odpowiednie zależności w obrębie kolorowej zawartości, umożliwiając uzyskanie akceptowalnego wyglądu w urządzeniach o różnych możliwościach w zakresie obsługi kolorów w odmiennych warunkach percepcji. W tym celu systemy zarządzania kolorami muszą kontrolować zależności między charakterystykami urządzeń a warunkami percepcji, aby zapewniać akceptowalne wyniki.
Co to są profile kolorów?
Profil kolorów to plik opisujący charakterystyki kolorów konkretnego urządzenia, gdy jest ono w określonym stanie. Profile mogą zawierać dodatkowe informacje definiujące warunki percepcji lub metod mapowania gamy kolorów. Profile kolorów, we współpracy z systemem zarządzania kolorami komputera, zapewniają odpowiednie renderowanie (odwzorowanie) kolorowej zawartości niezależnie od urządzenia i warunków percepcji. Na ogół podczas dodawania nowego urządzenia do komputera jest automatycznie instalowany profil kolorów tego urządzenia.
Co to jest przestrzeń kolorów?
Przestrzeń kolorów to trójwymiarowy model, w którym na wykresie przedstawia się odcień, jasność i nasycenie kolorów odpowiadające możliwościom renderowania urządzenia.
Kiedy należy zmieniać ustawienia zarządzania kolorami?
Ponieważ domyślne ustawienia zarządzania kolorami są zwykle satysfakcjonujące, należy je zmieniać tylko w przypadku pojawienia się konkretnych wymagań związanych z zarządzaniem kolorami, których nie spełniają ustawienia bieżące. W rezultacie opcje te są przeznaczone głównie dla specjalistów.
Konieczność zmiany ustawień zarządzania kolorami może wystąpić w przypadku jednego z następujących zadań:
- Dodawanie lub usuwanie profilu kolorów
- Kojarzenie innego profilu kolorów z jednym z posiadanych urządzeń.
- Zmienianie domyślnego profilu kolorów dla jednego z posiadanych urządzeń
- Zmienianie domyślnych opcji renderowania lub domyślnej przestrzeni kolorów
Gdzie mogę zmieniać ustawienia zarządzania kolorami mojego komputera?
Ustawienia zarządzania kolorami komputera można zmieniać, otwierając aplet Zarządzanie kolorami w Panelu sterowania.
- Otwórz aplet Zarządzanie kolorami, klikając przycisk Start, klikając kolejno polecenia Panel sterowania, Sprzęt i dźwięk, a następnie klikając polecenie Zarządzanie kolorami.
Jak można dodać profil kolorów dla jednego z posiadanych urządzeń?
Profile kolorów są zwykle dodawane automatycznie podczas instalacji nowych urządzeń. Profile kolorów można również dodawać za pomocą narzędzi zarządzania kolorami, takich jak urządzenia kalibracyjne do monitorów. Dlatego prawdopodobnie masz już profile wszystkich posiadanych urządzeń. Jeśli jednak chcesz zainstalować nowy profil, wykonaj następujące czynności:
- Otwórz aplet Zarządzanie kolorami, klikając przycisk Start, klikając kolejno polecenia Panel sterowania, Sprzęt i dźwięk, a następnie klikając polecenie Zarządzanie kolorami.
- Kliknij kartę Profile, a następnie kliknij przycisk Dodaj.
- Kliknij nowy profil kolorów, a następnie kliknij przycisk Otwórz. Jeśli zostanie wyświetlony monit o hasło administratora lub potwierdzenie, wpisz hasło lub potwierdź.
Do czego może się przydać posiadanie wielu profilów kolorów dla jednego urządzenia?
Profil kolorów opisuje charakterystyki kolorów konkretnego urządzenia w określonym stanie. Każda zmiana pociągająca za sobą zmianę zachowania kolorów urządzenia może wymagać osobnego profilu. Ponadto profile mogą być zoptymalizowane pod kątem różnych rodzajów projektów. Na przykład drukarka może udostępniać kilka profilów, każdy przeznaczony do innego rodzaju papieru lub atramentu.
Co to jest WCS?
WCS to skrót od Windows Color System (system kolorów Windows). Jest to zaawansowany system zarządzania kolorami stosowany w najnowszych wersjach systemu Windows. Obsługując zarządzanie kolorami oparte na profilach ICC (International Color Consortium — Międzynarodowe konsorcjum kolorów), system WCS zapewnia zaawansowane możliwości, których nie ma w istniejących systemach zarządzania kolorami ICC.
Dlaczego ustawienia zarządzania kolorami obejmują wpisy dla profilów WCS i ICC?
System Windows nadal zapewnia obsługę profilów WCS i ICC w celu zagwarantowania jak największych możliwości dostosowywania opcji zarządzania kolorami oraz przepływów roboczych dotyczących kolorów.
Jak mam wybrać profil do skojarzenia z urządzeniem?
Jeśli na komputerze jest zainstalowanych kilka profilów dla danego urządzenia, można określić, który z nich ma być używany dla konkretnego projektu. W tym celu:
- Otwórz aplet Zarządzanie kolorami, klikając przycisk Start, klikając kolejno polecenia Panel sterowania, Sprzęt i dźwięk, a następnie klikając polecenie Zarządzanie kolorami.
- Kliknij kartę Urządzenia, a następnie kliknij wybrany profil.
Aby ustawić go jako profil domyślny dla tego urządzenia, kliknij przycisk Ustaw jako domyślny.
Uwaga
Wybieranie profilów kolorów może również umożliwiać program do edycji obrazów i grafiki. Zmienianie profilu w programie wpływa zwykle tylko na ten program. Domyślne profile w aplecie Zarządzanie kolorami są używane, gdy żadna konkretna opcja nie zostanie wybrana w innym programie.
Na karcie Zaawansowane w aplecie Zarządzanie kolorami widzę ustawienie Domyślne opcje renderowania. Co to są opcje renderowania i czy trzeba kiedykolwiek zmieniać ich ustawienia domyślne?
Opcje renderowania określają, jak kolory są odwzorowywane w przypadku zmiany jednego urządzenia na inne (a tym samym zmiany przestrzeni kolorów). Opcje renderowania można traktować jako styl renderowania kolorów. Jest to podejście stosowane w systemie Windows do wybierania odpowiednich kolorów przy wyświetlaniu i drukowaniu.
Jeśli dany program nie określi swoich opcji renderowania, można zadecydować, że będą używane domyślne opcje renderowania. Istnieją cztery typowe opcje renderowania, które obejmują większość typowych zastosowań. Wygląd danego obrazu może się nieco różnić w zależności od opcji renderowania, ponieważ przy renderowaniu go w systemie Windows będzie stosowany inny przedział dostępnych kolorów. Oto cztery powszechnie stosowane opcje renderowania:
Postrzegane (fotografie) Najlepsze do zdjęć. Podczas konwertowania kolorów z przestrzeni kolorów jednego urządzenia na inną zachowywane są zależności między kolorami. Względne kolorymetryczne (grafika liniowa) Najlepsze, gdy należy dokładnie dopasować kilka konkretnych kolorów, na przykład przy renderowaniu graficznego znaku logo. Jest to również najlepszy wybór na ostatnim etapie transformacji w podglądzie wydruku. Kolory należące do dostępnych przestrzeni kolorów obu urządzeń pozostają niezmienione, ale inne kolory mogą się zmienić, powodując kompresję barw. Względne kolorymetryczne opcje renderowania umożliwiają mapowanie koloru białego z przestrzeni kolorów urządzenia źródłowego na biały w przestrzeni kolorów urządzenia docelowego. Bezwzględne kolorymetryczne (symulacja papieru) Najlepsze do użytku na ostatnim etapie transformacji, przy sporządzaniu wydruków próbnych, gdy trzeba na urządzeniu wyjściowym uzyskać odwzorowanie kolorów papieru. Bezwzględne kolorymetryczne opcje renderowania różnią się od względnych tym, że kolor biały z przestrzeni kolorów urządzenia źródłowego nie jest mapowany na biały w przestrzeni kolorów urządzenia docelowego. Nasycenie (grafika prezentacji) Najlepsze do grafiki biznesowej, w której żywość kolorów jest ważniejsza niż ich realizm, na przykład na wykresach i schematach. Podczas konwertowania kolorów z przestrzeni kolorów jednego urządzenia na inną względny odcień jest zachowywany, ale kolory mogą ulec przesunięciu.
Uwaga
Karta Zaawansowane umożliwia także określanie mapowania między profilami opartymi na modelu mapowania za pomocą gam WCS a czterema typowymi opcjami renderowania. Na ogół mapowania opcji renderowania należy zmieniać tylko wtedy, gdy zostały zainstalowane dodatki plug-in metod mapowania za pomocą gam WCS innych firm i mają być one używane zamiast domyślnego mapowania opartego na gamach WCS. Większość użytkowników nigdy nie będzie zmieniać tych ustawień.
ZERZNIETE Z INTERNETU
http://www.renderosity.com/mod/galle...ername=mirek54
I tak Was lubie
Dziękuję Mirku, ale ja nadal nie wiem czy to co widzę jest prawdą czy fałszem : )
''Ponieważ domyślne ustawienia zarządzania kolorami są zwykle satysfakcjonujące, należy je zmieniać tylko w przypadku pojawienia się konkretnych wymagań związanych z zarządzaniem kolorami''
I tego się trzymam, i mam spokój. sRGB na każdym etapie, oddanie zabawy sterownikom drukarki bądź labom (w praktyce za pierwszym razem trzeba zrobić próbki, zwykle odcień jest okej, czasem trzeba zmienić nieco jasność).
czasem laby dają od siebie jakieś kolorki i już tak naprawdę nie wiadomo o co chodzi,ostatnio odebrałem fotkę czarno białą z nalotem fioletu
![]()
1) W takim razie na kiego czorta ludzie kupują kalibratory?
2) W standardzie na mojej matrycy czarnobiała fota ma niebieski zafarb, wszystko jest wyblakłe i nie ma czerni. Nie powinienem kalibrować ekranu?
"Najpiękniejszy bokeh dostaję, gdy... ściągam okulary."
Lumix G80 + Olek E-30 + trochę szkieł ZD i mZD, trochę OM, trochę światła i sporo innych szpejów.
Jest prawda to co widzisz.Tylko moj czerwony bedzie moim czerwonym a Twoj Twoim.
Jak tata synkowi.
Nic nie profiluj nic nie przestawiaj ,jesli do konca nie wiesz dlaczego i czemu to sluzy.Ustaw monitor tak jak fabryka go ustawila.Dopasuj sobie jasnosc ,kontrast i nasycenie.Wez ustaw sobie w bialym kubku obok monitora kpl mazakow,kredek i zrob fotke,staraj sie to zrobic w swietle naturalnym.Na ekranie doprowadz do tego,zeby kubek obok ekranu byl identyczny(wg Twojej oceny)z tym ,ktory widzisz na ekranie.Wtedy wyslij te odbitke do labu.Jak wroci powroc jeszcze raz z programem do tego kubka.Teraz jesli te trzy obrazy sa identyczne to juz wiecej nic nie ruszaj-masz prwidlowe kolory do spolki z tym (TYM)labem.Jednak jesli obraz jest z jakims zafarbem ten z labu to przypomnij sobie ze szkoly podstawowej jak na optyce(fizyka) miales o kole barw.Mam nadzieje,ze wtedy byles na lekcji a nie rzucales w szkole kamieniami,przypomnij sobie co to sa barwy uzupelniajace jakie mamy podstawowe i jakie otrzymamy w wyniku dodania jednej lub odjecia dwoch(met ad. i sub.)Jak juz sobie to poukladasz to dodasz jakiejs (np.zoltej,lub odejmiesz purpurowej i pawiej)i bedziesz wiedziec,ze z taka poprawka musisz do labu wysylac.
To wszystko,nic wiecej nie trzeba wiedziec.
---------- Post dodany o 20:58 ---------- Poprzedni post był o 20:55 ----------
Ad 1-kasa misiu,kasa(chodzi o amatorow,nie grafikow)
AD podnies kontrast i odejmij niebieskiego,a ze niebieski to tez czerwony i zolty(tak popularnie) to reszte juz umiesz.Bylo na fizyce.
http://www.renderosity.com/mod/galle...ername=mirek54
I tak Was lubie
Najczęściej dlatego, że chcą być fajni. Niektórzy na szczęście kupują też wiedzę i potrafią zapanować nad tym wszystkim, jednak większość ludzi, których znam, postępuje tak samo jakby nie miało kalibratora, czyli ma kalibrator, ale kręci ustawieniami pod lab, w którym woła zdjęcia, bo i tak bez kręcenia wychodzi co innego
Najfajniejsi robią cmyki, tych to normalnie podziwiam
Nie doradzę Ci konkretnie, gdzie masz namieszane, ale na początek po prostu zrób w szopie/czymś tam konwersję mono i zobacz, czy zafarb zniknie.
---------- Post dodany o 21:04 ---------- Poprzedni post był o 21:01 ----------
Sprecyzowałbym: wybierz z menu sRGB (jeśli jest), a jak nie ma, to 6500K. Jak jeszcze wesołe krasnoludki nie przejęły władzy w kolorach, wejdź sobie tu:
http://as.elte-s.com/patrz/kalibrator.htm
a dopiero potem rób jak pisze Mirek.