Strona 26 z 46 PierwszyPierwszy ... 16242526272836 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 251 do 260 z 457

Wątek: Sigma SD1 (flagship) - 46Mpix i rozważania o matrycach i obiektywach

  1. #251
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez epicure Zobacz posta
    Ale ja mówię o doświadczeniach praktycznych - to Ty jesteś tutaj od teoretyzowania. Przez pewien czas używałem jednocześnie puszki 12 mpx i 21 mpx. Robiłem z nich duże wydruki, w tym 30x40 i 30x45 cm. Przy tym formacie różnicę w detalach widać jak na dłoni, jeśli tylko chce się ją zobaczyć - wystarczy wziąć te wydruki do ręki. Niestety nie zrozumie tego nikt, kto takich doświadczeń nie ma, a opiera się jedynie na danych o rozdzielczości oka z Wikipedii.
    Witam !

    Ostatnio zrobilem powiekszenie 50x60 z EPL-1 + ZD 11-22 (RAW)
    a mialem wczesniej zrobione powiekszenie z 5D MK2 w podobnym
    formacie to powiem Ci, ze jak spojrzysz na to z odleglosci okolo 2m
    to nie widac przewagi w szczegolach.

    Duzo tez zalezy od dobrej obrobki materialu a dobry grafik
    potrafi z RAW-a z 12 Mpix matrycy wyciagnac znacznie
    wiecej nic sie Tobie wydaje.

    Material z 5D MK2 ogladany w skali 1:1 nie jest wcale az taki
    ostry i przypomina bardziej bardziej miekki obraz co wskazuje
    ze nie jest latwo wpelni zagospodarowac matryce 21 Mpix.

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez Darekw1967 ; 2.06.11 o 00:24
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  2. #252
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2006
    Posty
    2.223
    Siła reputacji
    62
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta
    Ostatnio zrobilem powiekszenie 50x60 z EPL-1 + ZD 11-22 (RAW) a mialem wczesniej zrobione powiekszenie z 5D MK2 w podobnym formacie to powiem Ci, ze jak spojrzysz na to z odleglosci okolo 2m to nie widac przewagi w szczegolach.
    No, ale z dwóch metrów to ma tak być

  3. #253
    | OlyJedi Awatar skow
    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Szczecin
    Posty
    1.087
    Siła reputacji
    29
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Tadeusz Jankowski Zobacz posta
    Skoro kolory z matrycy są wyprane, to skąd sensor wie, jakie są oryginalne?
    Sensor nic nie wie i nic nie musi wiedzieć.
    Wystarczy, że firmware w aparacie wie co z tymi danymi zrobić.

    W skrócie (bez interpolacji, krzywej gamma itp):
    1.
    Wyblakły obraz z matrycy zapisywany jest w pliku RAW.
    2.
    W pliku RAW zapisywana jest macierz 3x3 dot. saturacji (w programie "PhotoMe" dla ORF można ja znaleźć sekcji "Image Processing" w polu/tagu "Color MAtrix")
    To jakie wartości znajdują sie w tej macierzy zależy od WB i od tego czy to jest "Normal", "Vivid" czy inne ustawienie (np SRGB czy Adobe).
    3.
    Przy "wywoływaniu" wektor [R,G,B] z wyblakłym pikselem mnożony jest przez tą macierz o wymiarach 3x3 i otrzymujemy wektor [R,G,B] z pikselem o normalnych kolorach
    ORF Viewer 1.10 - program do szybkiego przeglądania plików ORF (100% "czystej" Javy)
    Obsługuje również E-30, E-620 i E-P1

  4. #254
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar epicure
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Poznań
    Posty
    12.882
    Siła reputacji
    243
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta
    Ostatnio zrobilem powiekszenie 50x60 z EPL-1 + ZD 11-22 (RAW)
    a mialem wczesniej zrobione powiekszenie z 5D MK2 w podobnym
    formacie to powiem Ci, ze jak spojrzysz na to z odleglosci okolo 2m
    to nie widac przewagi w szczegolach.
    Przy dwóch metrach to zrozumiałe. Ale PENy są mocnymi zawodnikami jeśli chodzi o rozdzielczość, bo nie mają filtra AA (albo mają go w szczątkowej postaci) i o włos przewyższają 18-megapikselowe Canony, więc i do 5DII im wiele nie brakuje. Śmiało można oglądać takie duże wydruki z mniejszej odległości i też nie będzie widać różnicy.

    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta
    Duzo tez zalezy od dobrej obrobki materialu a dobry grafik
    potrafi z RAW-a z 12 Mpix matrycy wyciagnac znacznie
    wiecej nic sie Tobie wydaje.
    Żaden grafik nie wyciągnie z matrycy czegoś, czego ona nie zarejestrowała. Co najwyżej domaluje coś od siebie.

    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta
    Material z 5D MK2 ogladany w skali 1:1 nie jest wcale az taki
    ostry i przypomina bardziej bardziej miekki obraz co wskazuje
    ze nie jest latwo wpelni zagospodarowac matryce 21 Mpix.
    Każdy materiał z matrycy z filtrem AA oglądany per piksel będzie miękki, bo taki ma właśnie być za sprawą wspomnianego już filtra. Faktyczna rozdzielczość jest gdzieś na poziomie 15 mpx i po zmniejszeniu do tego rozmiaru obraz będzie ostry jak żyleta. A drugiej takiej matrycy, która jest w stanie w pełni zagospodarować 15 mpx detali bez negatywnych skutków wynikających z pozbycia się filtra AA, w innych wynalazkach z matrycami o niższej rozdzielczości nie znajdziesz.
    www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb

  5. #255
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez epicure Zobacz posta

    Żaden grafik nie wyciągnie z matrycy czegoś, czego ona nie zarejestrowała. Co najwyżej domaluje coś od siebie.
    Witam !

    Przyznaje Ci racje, ze matryca nie przeniesie fizycznie wiecej niz moze i
    to jest jej ograniczenie.

    Ale zapomniales, ze co innego fizyczna transformacja danych
    a co innego uzyskanie koncowego efektu na zdjeciach w tym
    tez na powiekszeniach.

    Wyciaganie danych z tego samego RAW-a przez rozne programy
    nie jest wcale takie jednoznaczne i czasem trzeba uzywac
    wiecej niz jednego programu aby wycisnac wiecej informacji.

    Korzystalem z 3 programow do "wywolywania" i kazdy nieco inaczej interpretowal te same dane.

    I masz tak, ze ACR wywoluje obraz z mniejszym szumem ale
    kosztem pewnych bardzo drobnych detali a UF-RAW wyciska
    szum z malymi morami i obraz wymaga wiekszego nakladu pracy
    ale efekt koncowy to wieksza szczegolowosc tych samych elementow.

    Uzyskujesz z tego samego RAW-a dwa nieco inne obrazy takze o
    rozniacych sie elementach pod wzgledem szczegolowosci.

    Kolejna sprawa to koncowe wyostrzanie materialu i tutaj
    masz wiele metod i mozliwosci "podkrecenia materialu" z tych
    samych danych wejsciowych.

    Odbior ostrosci obrazu to tak naprawde "efekt zludzenia" i oszukiwanie
    oka ludzkiego bo obraz A bez wyostrzenia w stosunku do
    obrazu B wyostrzonego to tak naprawde obrabiane sa TE SAME DANE i
    przedstawione na dwa rozne sposoby dla oka ludzkiego

    Mozna przygotowac tak material aby z 12 Mpix matrycy
    na powiekszeniu 50x60 patrzac z 2 m zobaczyc super
    wydziobany obraz, ktory bedzie odbierany jako ostrzejszy od
    standardowych powiekszen 50x60 obrobione przez kogos z 21 Mpix
    pod... fotke dla ogladania z odleglosci mniejszej niz 1m.

    Gdy wezmiemy te dwie obrobione fotki to z 2m wygra 12 Mpix a z 1m 21 Mpix

    Pozdrawiam
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  6. #256
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    RP
    Posty
    1.898
    Siła reputacji
    37
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Tadeusz Jankowski Zobacz posta
    W fotografii obowiązywała kiedyś generalna zasada - czego nie ma na kliszy, tego żadna obróbka nie wywoła na odbitkę. Mniej więcej to samo sie odnosi do sensora.
    Dobrze, że napisałeś "kiedyś". DSP (cyfrowe przetwarzanie sygnału) wniosło coś, co kliszowcom się nie śniło. Wbrew pozorom "śmieci z matrycy" to też użyteczny sygnał, jeśli potraktuje się go odpowiednim software'em. Prosta zamiana sygnału z dziedziny czasu na dziedzinę częstotliwości, proste operacje na takiej reprezentacji sygnału i potem ponowna konwersja na dziedzinę czasu czyni cuda, a to dopiero przedsionek DSP. I jest to najtańsz droga do ukręcenia bicza ... nawet z g...na (pozornego). Po co robić hiper duprer (drogie) przetworniki obrazu, bezszumne wielobitowe wzmacniacze sygnału, jak można dodać pikseli w starej technologii, zebrać szajs, wrzucić w wydajny procesor, przemielić i oszukać zmysły Ciągle można przecież pracować na "starym" dawno zamortyzowanym sprzęcie (matrycy) i wymieniać tylko firmware. Po co robić coś nowego, jak można przetrzepać kieszenie napalonym entuzjastom wciskając ciągle to samo.

    Co do przewidywań Janko odnośnie pojemności matryc, to jego rozważania mogą być słuszne odnośnie techologii krzemowej, aczkolwiek podkreślam - mogą być słuszne. Nie zależy zapominać o raczkującej obecnie technologi nanoelektroniki, gdzie można manipulować strukturami składającymi się z pojedynczych atomów (niekoniecznie krzemu).

  7. #257
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    3.807
    Siła reputacji
    198
    Moja galeria
    Moim zdaniem pytania - co ogranicza w kamerach amatorskich ASP wyścig pikseli, czy są jakies istotne przeszkody ze strony szumu, dynamiki, rozdzielczości obiektywów, jakie są hamulce, ograniczenia, czy jest sens - jakoś nie zostaje przeczesane.

    Dyskutowana jest "dostrzegalność" z różnych odległości, "szczegółowość" obrazów, nasycenie kolorów w RAWie, kilka słów o wspaniałych zdolnościach procesorów do podkręcaniu obrazu dla oka, aby widziało to, co bez obróbki by było niedostrzegalne, ale o konkretnych ograniczeniach, które fizyka, dzisiejsza technika i rynek nakładają na wyścig pikselowy - mało.

    Pzdr, TJ
    Ostatnio edytowane przez Tadeusz Jankowski ; 2.06.11 o 10:19

  8. #258
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Witam !

    Fotografia to rejestracja tego co widzi obiektyw i cala
    sprawa polega na tym, ze to co mamy uzyskane w plikach
    cyfrowych niekoniecznie jest zgodne z tym co widzial tak
    naprawde obiektyw

    Gdyby zrobic z 12 Mpix lustrzanki fotke na ktorej jest wydrukowana tabela zawierajaca 12 Mpix elementow o roznych kolorach i luminancji i sprawdzic
    to dokladnie na pliku cyfrowym i przeprowadzic porownanie efektow
    koncowych to mozna naprawde wywnioskowac jak zostala zdeformowana
    zrodlowa informacja i na ile oko ludzkie zostalo wyprowadzone w pole.

    Technologia zageszczania matryc obchodzi niedoskonalosci BAYER-a
    ale ten proces pomaga na jedno a zaczyna szkodzic z czasem na drugie i
    doprowadza to do masla maslanego czyli... walki z szumem i wywalanie
    tegoz szumu z niektorymi sub-detalami.
    Z jednej strony zyskuje sie na rozdzielczosci a z drugiej jednak tez cos traci bo nie ma idealnego algorytmu odszumiania obrazu bez utraty
    dla pewnych specyficznych danych nieco na rozdzielczosci.


    Pozdrawiam
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  9. #259
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    RP
    Posty
    1.898
    Siła reputacji
    37
    Moja galeria
    Panowie, tu nie chodzi o nic innego niż pieniądze. Powtarzam to po raz kolejny, minimalizacja nakładów - maksymalizacja zysku. Przykładowo: po co inwestować 10mln$$ w rozwój, skoro większe efekty finansowe przyniesie przeznaczenie owych 10mln$$ w marketing. Podstawowym targetem firm fotograficznych (i nie tylko takich firm) jest (za przeproszeniem) klient-idiota, a nie specjalista-profesjonalista.
    Ostatnio edytowane przez tymczasowy_ ; 2.06.11 o 13:56

  10. #260
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    3.807
    Siła reputacji
    198
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez tymczasowy_ Zobacz posta
    Panowie, tu nie chodzi o nic innego niż pieniądze. Powtarzam to po raz kolejny, minimalizacja nakładów - maksymalizacja zysku. Przykładowo: po co inwestować 10mln$$ w rozwój, skoro większe efekty finansowe przyniesie przeznaczenie owych 10mln$$ w marketing. Podstawowym targetem firm fotograficznych (i nie tylko takich firm) jest (za przeproszeniem) klient-idiota, a nie specjalista-profesjonalista.
    Oczywistą prwdą jest, że podstawowym celem funkcjonowania każdej firmy jest zysk, czyli pieniądze.

    Czy cos możesz powiedzić na temat wyścigu pikseli w kamerach amatorskich ASP, czy są jakies istotne przeszkody ze strony szumu, dynamiki, rozdzielczości obiektywów, jakie są hamulce, ograniczenia, czy z punktu widzenia jakości obrazu zwiększanie upakowania pikseli ma sens, czy ma wartość tylko i wyłącznie marketingową?

    Czy jest jakas granica w MPx przekroczenie której w ASP nie ma sensu z punktu widzenia jakości obrazu - rozdzielczość, szum, jego poziom i jakośc wizualna - luminacyjny, kolorowy, blokowy, mozaikowy, dynamika w cieniach, wierność odwzorowania kolorów i nasycenia, itd.

    Pzdr, TJ

Podobne wątki

  1. Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 25.09.10, 21:00
  2. Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 16.09.10, 19:00
  3. O filtrach AA, matrycach i uanologowieniu - dyskusja
    By Piotr_0602 in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 308
    Ostatni post / autor: 6.10.09, 06:50
  4. Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 8.05.08, 16:57

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.