Witam. Zastanawiam się czy lepirj wyjdę jak kupię obiektyw czy lampę?? Fotografuję amatorsko. Mój zestaw to olympus e-420 i obiektyw 17.5-45mm 1:3.5-5.6. pomóżcie.
Witam. Zastanawiam się czy lepirj wyjdę jak kupię obiektyw czy lampę?? Fotografuję amatorsko. Mój zestaw to olympus e-420 i obiektyw 17.5-45mm 1:3.5-5.6. pomóżcie.
Ostatnio edytowane przez hades ; 27.06.10 o 11:42 Powód: ort
najpierw odpowiedz sobie na pytanie:
"co chce fotografować...?"
a następnie na:
"bardziej mi pomoże w tym lampa, czy obiektyw...?"
sprawa prosta. sprawa indywidualna.![]()
Pentax K7 + Sigma 70-200II +DA 18-55WR + Tamron 17-50 f/2.8 + Samyang 85 f/1.4 + Helios f/2.0 + Metz 58 AF-1
zapraszam na moją stronę: http://pawellysik.iportfolio.pl/ i zachęcam do współpracy
nie wiem jak Ci pomuc :O
Jaki chcesz sobie obiektyw kupić? Jaką lampę?
E-510 + dual kit + ZD 70-300 + petri 55mm 1:1.8 + CF 8GB SanDisk Extreme III + CF 16GB Pretec + xD 1GB FujiFilm + Orion Trekker II + Metz 48 AF-1
Jesli nie wiesz czego potrzebujesz to najlepszym wydatkiem bedzie dobra ksiazka o fotografii (Freeman, Peterson, etc). Niestety poczatkujacy zawsze zakladaja, ze najlepsza inwestycja jest nowy sprzet foto![]()
Witam.
Ja miałem kiedyś podobny dylemat i kupiłem wtedy obiektyw 14-54mm 1:2.8 - 3.5, ten obiektyw jest napewno sporo lepszy od 17.5-45, szerszy na krótkim końcu, a przede wszystkim jaśniejszy. A lampa to kolejne szpejo które trzeba nosić i o bateriach pamiętać.
Najpierw to musisz wiedzieć do czego Ci ta zmiana potrzebna. W moim przypadku ta alternatywa po roku zmieniła się w lampę i obiektyw. Kit nie nadążał za dzieckiem (przez pewien czas świeciłem lampą z konieczności ale rezultat nie ten i córka się denerwowała że błyska stąd decyzja o zakupie), a lampa się przydała w makro i "imieninach cioci". Przy czym najpierw zakupiłem lampę, a na 14-54 czekałem do dziś...
"...był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się."
To co potrzebujesz to sprawa indywidualna ... problem w tym ze masz najsłabsze szkło systemowe i generalie fajnie by bylo je zmenic ... ale lampa tez ma swoje nieocenione zalety.
Jak dolozylem lampe nawet do kitowego szkła to nagle znalazlem sie w innym wymiarze fotografowania ... doswietlenie sceny błyskiem z odbicia skutecznie wyklucza "wade" jasnosci obiektywu kitowego ... wspomaganie AF z lampy blyskowej dalo w ciemnosci takiego "kopa" AF obiektywowi ze fokusuje jak w piekny jasny dzien.
To sa zalety lampy ...
Ale te zalety na nic sie zdaja jezeli chcesz fotografowac w swietle zastanym ... tu bedziesz potrzebowal jasnego szkiełka.
Jezeli zastanawiasz sie nad wymiana szkielka na 17,5-45 na 14-42 lub 14-45 to moim zdanem lepiej kup lampe
No i ilosc kasy ktora posiadasz/chcesz zainwestowac w system ...
Lepsze szkło (14-54) uzywane to okolo 1400 zł
Lampa (metz 48 af-1, oly fl36) to koszt nowej okolo 800 - 900 zł
Pozdro
E500; 4 słoiki ...
rozważ też - choć nie wiem czy to nie za wcześnie na tym etapie zaawansowania - czy cenisz pracę (i efekty) ze światłem zastanym czy też małą naturalność lampy (umiejętne doświetlanie wymagać będzie wielu prób wielu spapranych zdjęć, pomysl czy wystarczy Ci wytrwałości w tych zawodach).
lampę, jeśli fotografujesz w pomieszczeniach, tylko najlepiej aby miała ruchomą głowice nie tylko w pionie ale też w poziomie, nawet trochę jaśniejszy 14-54 nie da ci tyle radości co lampa, do tego będziesz miał wtedy skuteczne wspomaganie AF nawet gdy wyłączysz błysk lampy,
jesli nie chcesz wydawać za dużo to za 200zł kupisz prostego metza 36
e-510 + 14-54 + 14-42 + 40-150, dcr-250, metz 36 af-4o, a720 is. super takumar 55 1.8
Pozwolę sobie poprzeć tę wypowiedź. We wnętrzach lampa da Ci zupełnie nowe możliwości, a odbijanie błysku od sufitu nie wymaga zbyt wiele wysiłku/nauki. Ważna jest głowica obrotowa w dwóch płaszczyznach, ponieważ odchylana tylko do góry nie da możliwości odbijania od sufitu przy kadrach pionowych, a sufit, to podstawa (namawiam też do eksperymentowania z innymi kierunkami). Jeśli myślisz gównie o plenerze, to nowe szkiełko. Im jaśniejsze, tym więcej zabawy.