Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 29

Wątek: Strobing - Twoje przenośne studio

  1. #1
    Alleg_pl
    Gość

    Strobing - Twoje przenośne studio

    Hej!
    Jakiś czas temu narodził się pomysł dotyczący stworzenia wątku jak ten Jolly, i widze ze już wszystko ruszyło, więc dorzucam i swoje „2 grosze”. Jest to pierwszy artykuł z powstającego cyklu. Zapraszam…

    Strobing – Twoje przenośne studio.

    Są takie dni…
    Są takie dni kiedy siedzisz w domu, i nagle nachodzi Cie ochota żeby opuścić jaskinie, i wybrać się stworzyc plenerowe arcydzieło swojego życia. Szybki telefon do znajomej, modelka jest, super. Szybki rzut okiem za okno i… cały czar pryska. Bo na polu szaro, buro i w zasadzie tylko się powiesić… Ale jest ratunek. W takich, i innych sytuacjach gdzie borykamy się z brakiem swiatła, z pomoca przychodzi nam Strobing.

    Strobing – że co?
    Od jakiegoś już czasu w kregu moich zainteresowań znalazła się dziedzina oświetlenia zwana z angielska „strobing”. A czym jest ten strobing? Jest to, w najprostszych słowach, użycie wielu małych lamp błyskowych (dumnie nazywanych „reporterskie”), wraz z różnymi modyfikatorami swiatła, w formie przenośnego studia. Kombinacji, możliwości, i zastosowań jest niezliczona ilość, i ograniczone jest to tylko i wyłącznie naszą wyobraznią. Natomiast tekst ten powstał po to, aby przybliżyć wam drodzy koledzy i koleżanki, ten temat od podstaw, i omówie tu pare najprostszych zestawów.

    Podstawy – Sprzęt – Wprowadzenie.
    Tak więc od początku. Strobing to nasz przenośne studio, które możemy zabrać ze sobą w plener. Tak samo jak w duzym, stacjonarnym odpowiedniku, stosujemy tutaj róznego rodzaju modyfikatory światła takie jak parasolki, softboxy, okty, filtry korekcyjne, blendy, oraz urzadzenia do wyzwalania tego wszystkiego w określony sposób. Jak w każdej dziedzinie, również i tu, mamy rozwiązania tańsze, troszke droższe, i bardzo drogie . Postaram się omówic przynajmniej dwie pierwsze grupy cenowe, natomiast ta „najbardziej wypasiona” będzie raczej występować jako ciekawostka, ponieważ pomimo, że nie wątpię iż na forum znajdują się osoby zamożne, nie każdy ma ochote na wydawanie grubej kasy na „najdroższy” sprzęt (ale ten tez będzie się przewijał). Powiem nawet więcej. W artykule tym mam zamiar skupic się na uni-systemowych rozwiązaniach, i adaptacjach tego co zostało nam z analogowych czasów. Z pomocą tutaj przyszli mi koledzy S4int oraz Hades, którzy zaoferowali się uzupełnić ten artykuł o „systemowe” rozwiązania, oraz podzielili się także swoimi spostrzeżeniami i uwagami.

    Podstawy – Sprzęt –Od czego zacząć.
    Na początku, oczywiście potrzebujemy zewnętrznej lampy błyskowej, najlepiej dwóch. Mogą być to zasadniczo dowolne lampy, aczkolwiek im więcej opcji manualnych posiadają, tym lepiej. Automatyka tyrystorowa raczej nam się nie przyda, ponieważ i tak błyskac będziemy przez roznego rodzaju modyfikatory, ręcznie wprowadzając korektę ustawien aby uzyskac oczekiwany efekt. Oczywiście nadawac się także będą stare lampy bez regulacji, lub z regulacją częsciową (1/1, ½ mocy), typu wszelakie Vivitary, Cullmany, radzieckie lampy do Zenitów oraz wszelakie nowsze konstrukcje.
    W tym momencie z osobistego doświadczenia mogę polecic nikonowskie lampy starego typu, tzn bez obsługi i-TTL (SB-XX). Jako ze nie są kompatybilne z Nikonowskim TTL, można je kupic za duzo mniejsze pieniadze, natomiast gwarantują doskonałe osiągi, bardzo dobre sterowanie mocą błysku, oraz bardzo intuicyjną obsługę. Dla przykładu najmocniejsza Lampe SB-28 można kupic za około 350-400zł, i jest to niesamowicie mocna jednostka. Warte uwagi są w zasadzie prawie wszytkie lampy z tej „starej” serii.

    Kolejną przydatną nam częścią ekwipunku jest oczywiście statyw oświetleniowy. W zależności od zasobności portfela, możemy się zaopatrzeń w najtańsze aluminiowe odpowiedniki, jak i w bardzo fajne chociaz drogie statywy firmowe, np. Manfrotto. Cena ich oscyluje w okolicach 200 zł i… coż. Czy warto, to już każdy niech stwierdzi (NAJLEPIEJ ORGANOLEPTYCZNIE, żadna opinia nie zastąpi porządnego macania sprzętu). Warto także wziaść pod uwage ze statywy te będą dzigac nie tylko naszą lampę wraz z fotocelą/kablem synchro/ wyzwalaczem radiowym, ale też Parasolki, i inne bajery które do naszej lampy doczepimy. O ile „wytrzymałość” nie musi być koniecznym wyznacznikiem przy wyborze, to stabilność na pewno. Sam niedawno zbierałem Lampe z podłogi bo mi parasolke „zwialo”.

    Ok. Zakładamy ze mamy już statyw i nasza jednostkę błyskająca. Co dalej?
    Coż. Błyskanie tak prosto w oczy, to sredni pomysł. O ile w studiu, aka zamkniętym pomieszczeniu z sufitem gdzies tam wysoko, mamy możliwość odbijania swiatła, w plenerze… może to stanowic drobny problem. Na początek sugeruje zakup białej i srebrnej parasolki, wraz z naciąganym czarnym „tłem” (które po nałozeniu na parasolke tworzy nam softbox, kiedy błyskamy przez parasolke- zał nr. 1) następnie innych modyfikatorów swiatla, takich jak strumienica, plaster miodu, kula lub Beaty Dish i na samym koncu softboxu. (kolejność jednak jest mocno ruchoma, ponieważ zalezy od osobistych preferencji. Niektórym uzywanie parasolki jako softboxu po prostu nie pasuje.)
    Warto również w tym miejscu wspomniec o filtrach barwnych na nasze lampy. Warto sprawić sobie zestaw filtrów barwnych CTO, CTB oraz szarych (1/2, 1, 2ev). Posłużą nam do zrównoważenia kolorystyki swiatła, oraz do regulacji mocy lamp bez tej możliwości(filtry szare)

    Hmm. No dobrze. Mamy już parasolke, statyw, lampę. Tylko wypadałoby czymś to uruchomic i zgrać z aparatem. W tym momencie dochodzimy do dwóch, a w zasadzie nawet trzech szkół „how-to”. Do wyboru mamy:
    a)Fotocela
    b)Kabel synchro
    c)Wyzwalanie radiowe.


    Rozwiazanie a oraz b w MOIM mniemaniu posiada wiele wad nie do przeskoczenia na otwartym terenie, ale z przyzwoitości i niejako obowiązku, przybliżę wszytkie trzy. (Dodatkowe „za” i „przeciw” których nie zauważyłem tudzież nie wziąłem pod uwagę, proszę umieszczać w komentarzu, a z chęcia je dodam.)

    a)Fotocela. Najprostszy oraz najtańszy ( o ile mi wiadomo) sposób wyzwalania lampy. Dla zainteresowanych w 2 czesci artykułu postaram się zamieścić nawet schematy fotocel do budowy w warunkach domowych. Posiada jednak jedną, natomiast WIELKĄ wadę. Fotocela jest czuła na światło. Tak więc niedobor mocy błysku wyzwalającego, tudzież mocne punktowe światło może nam całkowicie oslepić fotocele. Również uzywanie jej przy fotografowaniu modeli przy uzyciu teleobiektywu mija się z celem, ponieważ wbudowana lampa zwykle nie jest w stanie błysnąć nam ladnie na powiedzmy 10-15 metrów, aby fotocela zareagowała.
    b)Kabel Synchro. Kabelek synchron wydaje się swietnym rozwiązaniem. Doprowadzamy sygnał ze stopki do stopki lampy, działa nam eTTL, wszystko pięknie. Tyle ze kabel. Ten cholerny kabel. O ile przy jednej lampie da się z tym zyc, wyobrazacie sobie gaszcz kabli oraz róznego rodzaju rozdzielaczy… a teraz dodajmy do tego teren, i swobodne przemieszczanie się. Lekkie pociagniecie kabla i wszystko leci. Aj. Nie miła sytuacja. Tak więc kabelek chociaż fajny, może jednak niech zostanie w studiu.
    c)
    Sterowanie bezprzewodowe.
    Najlepsze możliwe rozwiązanie, chociaz także nie pozbawione wad (aczkolwiek pozbawione wszytkich wyżej wymienionych). Tutaj sprawa jest natomiast dużo bardziej skomplikowana, z powodu mnogości różnych chińskich urzadzonek. I z tego powodu mam zamiar poświecić mu troche więcej uwagi. Większość z nich nie nadaje się zasadniczo do niczego, ponieważ zwykle oferują bardzo marny zasięg, i niezbyt dużą powtarzalność wyzwoleń. Na uwagę zasługują natomiast (wariant najtańszy) zestawy firmy Phottix (Aster, Tetra) chociaż i tutaj zdarzaja się bardzo nierówne serie. Aczkolwiek jest to wersja budżetowa.

    Plusy:
    + Cena
    + Dość duża powtarzalność, szczególnie w nowszych wersjach.
    + Dość dobry zasięg
    + Wbudowana Fotocela (urządzenia ASTER)
    + Możliwość moddingu, recznego zwiekszenia zasięgu i powtarzalności (urządzenie TETRA)

    Minusy:
    - Nie równe serie, zdarzają się bardzo dobre egzemplarze, np. Moje, S4int także nie narzeka, natomiast zdarzają się tez kompletne klapy.
    - Mały zasięg
    - przypadkowe wyzwolenia telefonem komórkowym.
    - brak przenoszenia TTL.

    Kolejnym, troche droższym, natomiast bardziej rozbudowanym urządzeniem są zestawy działające na paśmie 2.4Ghz. w zależności od konkretnego producenta (warte uwagi sa np. Powerlux’y z serii FW), różnią się parametrami, ale ogólnie posiadają wiekszy zasięg (do ok. 100m), mniejsza podatność na interferencje, i wiekszą powtarzalność.

    Plusy:
    To co wyzej, oraz:
    +większa powtarzalność
    +większy zasięg
    +mniejsza podatność na zakłócenia.

    Minusy:
    -Brak TTL,
    -Również zdarzają się konstrukcje „liche”

    Najciekawsza, chociaz i najdrozsza z opcji są wyzwalacze radiowe obsługujące TTL. Kosztują one jednak dosc duzo (ok. 600-800 zł za zestaw 1+1) przyczym działają jak kabel synchro, tyle ze bezprzewodowo. Jeśli mamy wolny grosz, warte bliższego przyjrzenia się. Pomijam tutaj również w pełni profesjonalne rozwiązania typu Pocket Wizard, ponieważ nigdy ich nie miałem w ręce.

    W tym momencie dochodzimy zasadniczo do końca „sprzętowych” rozważań, chociaż prawdopodobnie niejednokrotnie jeszcze pojawią się one w dalszych częściach.

    Podstawy – do roboty.

    Kiedy mamy już niezbędne elementy, możemy się zabrać do składania wszystkiego, i testów. Dzięki takiemu zestawikowi (jedna lub 2 lampy) możemy spokojnie ruszyć w plener i rozświetlać szare dni. W kolejnych częściach zaprezentuje wam praktyczne zastosowania, wraz z omówieniem konkretnych przykładów. Natomiast wszystko co napisałem wyżej może, i będzie służyc jako baza wyjściowa do wszelkich eksperymentów.

    Pozdrawiam i czekam na komentarze odnosnie poprawek, i ogolnego odzewu.
    AlleG

    Obrazki w formie informacyjnej zapozyczone ze sklepu Funsports.pl
    Załączone miniatury Załączone miniatury Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	1.JPG
Wyświetleń:	411
Rozmiar:	22,4 KB
ID:	31048  
    Ostatnio edytowane przez Alleg_pl ; 26.03.10 o 01:21

  2. #2
    | OlyJedi Awatar NightCrawler
    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Katowice
    Posty
    1.542
    Siła reputacji
    29
    Moja galeria
    Ładnie. Czekam na kolejne części.
    ...ciiii - bo cenzura się obudzi...to forum a nie miejsce do rozmów...
    Moje próby i Moja strona
    PAJACYK

  3. #3
    | OlyJedi Awatar szalik07
    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    144
    Siła reputacji
    18
    Moja galeria
    Ładnie, przydatne rzeczy opisujesz, może taki artykuł do oylpedii wrzucić ożywi ją to trochę?

    PS. Dałbym Ci plusika do reputacji ale nie mogę widocznie dałem już jednego ostatnio.

  4. #4
    +++ ZASŁUŻONY +++ Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar hades
    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Dolny Śląsk
    Posty
    5.312
    Siła reputacji
    151
    Moja galeria
    Olypedia, to nie za bardzo, ale portal, czemu nie.

  5. #5
    | OlyJedi
    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wadowice/manchester
    Posty
    255
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    Bardzo ładnie Alleg. czytam sobie o strobingu na forum N. Kupiłem 1 błyskotkę sb-600 i myslę teraz o zakupie 2 YN i wyzwalaczy do nich. Parasolki mam na razie tylko białe, ale od czegoś trzeba zacząć. W sumie to fajnie gdyby każdy kto bawi się w strobing dołożył jakieś foty z sesyjek najlepiej z opisem. Temat jak najbardziej rozwojowy i na czasie. Jestem ciekaw dalszego ciągu.
    Oczywiście zaraz leci + za wartościowy wątek.
    pozdrówka

  6. #6
    | OlyJedi Awatar dudzio
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    78
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    plusik się należy, bardzo dużo w temacie powiedziane można rozwinąć jeszcze fragment o filtrach barwowych na lampę
    Olympus[*] 2006-2010 http://www.gabisia.com

  7. #7
    | OlyJedi Awatar acidmk
    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Mokotów
    Posty
    1.065
    Siła reputacji
    30
    Moja galeria
    Bardzo fajnie że zacząłeś od podstaw opisywać błyskanie, nie znalazłem wątku gdzie konkretnie i tak rzeczowo ktoś napisał by o tym.

    Wielkie dzięki !! no i +
    POzdrawiam
    Acidmk
    Mój wątek, moja Sicilia na forum oraz w necie LaBellaSicilia.pl oraz moje www

  8. #8
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi
    Dołączył
    Sep 2005
    Mieszka w
    Toruń
    Posty
    1.869
    Siła reputacji
    37
    Moja galeria
    Alleg_pl, plus za to że ci się chciało.
    Fajne, choć myślę, że wpadłeś w pułapkę "napisać jak najwięcej, przekrojowo, w krótkim tekście" - w efekcie ktoś, kto nie jest obeznany z tematem po przeczytaniu może poczuć lekko dezorientację...

    Z ciekawości zapytam - które wyzwalacze radiowe obsługują TTL?

  9. #9
    | OlyJedi Awatar dudzio
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    78
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    dodam taki mały fragment o filtrach mam nadzieję że ktoś rozwinie bo to raczej tylko wstęp i info na początek a i proszę nie pisać że podobne efekty uzyskamy bawiąc się suwaczkami w PS na RAWie.

    Filtry czasem też potocznie nazywane Żelami od ang. (Gel Filters) mocujemy do lampy błyskowej zazwyczaj na rzepy, można na taśme klejącą ale jak wiadomo więcej z tym zachodu.
    Najpopularniejsze na rynku są filtry marek: Rosco lub Lee.
    Mamy następujące rodzaje podstawowych filtrów korekcyjnych:

    - CTO (Color Temperature Orange) - ociepla światło lampy błyskowej, zbliżając jej kolor do światła żarowego, bardzo przydatne w sytuacji kiedy chcemy ocieplić kolor skóry fotografowanej modelki lub modela.
    Mnie utkwił w pamięci jeszcze jedne ciekawy przykład z książki Joego McNallego "Uchwyć moment". Można przy użyciu tego filtra doświetlić lampą błyskową scenę gdzie mamy tylko światło ze świeczki. Uzyskamy wtedy zdjęcie na którym oglądającemu będzie się wydawało, że światło pochodzi tylko ze świeczki, a i ona od dodatkowego błysku nie zmieni swojej żółto-pomarańczowej barwy.
    - CTB (Color Temperature Blue) - oziębia światło lampy błyskowej. Przy użyciu tego filtra z żarowym źródłem światła, dostaniemy światło zbliżone do białego.
    - GreenPlus - zbliża kolor światła z lampy do koloru jarzeniówek
    - GreenMinus - Przy użyciu tego filtra z jarzeniówką, dostaniemy światło zbliżone do białego
    - Szary neutralny - zabiera światło zmniejszając moc błysku lampy.

    Wszystkie powyższe filtry występują w różnych gęstościach (filtry pełne zabarwiają najmocniej) np.
    CTO 1/4
    CTO 1/2
    CTO 1/1
    CTB 1/4
    CTB 1/2
    CTB 1/1

    Oprócz filtrów korekcyjnych mamy jeszcze filtry efektowe.
    Dzięki nim błyskając na przykład na białe tło możemy je zabarwić na kolor filtra użytego na lampie.

    http://farm3.static.flickr.com/2471/...86d600cf_o.jpg
    Ostatnio edytowane przez dudzio ; 26.03.10 o 10:24
    Olympus[*] 2006-2010 http://www.gabisia.com

  10. #10
    piotrek204
    Gość
    Dorzuce cos od siebie.

    W plener szukajmy lamp mozliwie mocnych, przy uzywaniu modyfikatorow potrzeba sporej ilosci swiatla. W okolicach poludnia na plazy bedzie ciezko, blendy sprawdzaja sie czesto lepiej, ale lampy daja swietny efekt gdy jest juz ciemniej wieczorem, w ciemniejszych miejscach jak bramy, las itp.
    Zrobcie wtedy testy z korekcja ekspozycji dla swiatla zastanego na minus, np 1EV, i blysk lampy. Mozna uzyskac swietne efekty.

    Ja uzywam prostego zestawu z softboxem w domu, zalety:
    + uzywam tej samej lampy ktora zawsze jest w torbie
    + nie potrzebuje zasilacza
    + softbox bardzo latwo i szybko sie sklada/rozklada
    + zajmuje malo miejsca
    + steruje moca blysku z poziomu menu aparatu, dla leniwcow swietne rozwiazanie (dla lamp ttl)

    Wady:
    - trzeba sobie zorganizowac inne zrodlo swiatla pilotujacego

    Przyklad:
    -lampa Canon 580EXII, ok 1/4 mocy
    - softbox: http://www.funsports.pl/p,pl,532,sof...h+60x60cm.html
    - tlo czarne

    Lampa ustawiona po prawej stronie, po lewej stronie blenda.
    Z ustawianiem blend bez swiatla pilotujacego jest niestety dosc spory problem, troche ratuje sytuacje mozliwosc odpalenia blysku stroboskopowego o mozliwie dlugim czasie.

    Zdjecie wykonane takim zestawem.
    http://217.153.45.179/album/70-200-4...ecik.sized.jpg

    _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
    Cytat Zamieszczone przez mariush Zobacz posta
    Z ciekawości zapytam - które wyzwalacze radiowe obsługują TTL?
    Narazie widzialem tylko pocketwizard, obsluguje ttl canona i testuja ttl nikona.
    Ostatnio edytowane przez piotrek204 ; 26.03.10 o 10:28 Powód: Automatyczne scalenie postów

Podobne wątki

  1. Nadmuchiwane, przenośne studio fotograficzne
    By domadm in forum Ciekawe strony www
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 26.10.10, 15:41
  2. Przenośne studio lampkowe.
    By jestmeksyk in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 7.02.10, 13:39
  3. Twoje oczy
    By vendro in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 13.01.06, 09:48

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.