e-510 - należy się PLUSIK.
Gratuluję warsztatu i cierpliwości.
Pozdrawiam.
e-510 - należy się PLUSIK.
Gratuluję warsztatu i cierpliwości.
Pozdrawiam.
No tak,to prawda helmuth - fota bez obróbki,to tylko półfota.
Kto jak kto ale Ty o tym coś wiesz!Zresztą też podzieliłeś się fajnym tutkiem i na pewno kiedyś z niego skorzystam.Nie tylko do prostowania horyzontów.
A tak na serio,jeśli fotografujecie w RAWie,to jesteście skazani na obróbkę;nieważne czy zrobicie to własnymi ręcoma czy jakiś kombajn zrobi to automatycznie.Ja uważam,że obróbka fotografii,jest częścią fotografii jako całości a także jest formą artystycznej wizji;nieważne czy z brodą czy bez.
Bardzo się cieszę,że Jolly nie zapomniała o swoim wątku.Mam nadzieję szybko ją tu znowu zobaczyć.
Filtrty połówke są w mojej opinii niezbędne dla każdego,kto zajmuje się pejzażem i ja zakładam je podczas każdego pleneru,niezależnie od panującej pogody.Wiąże się z tym trochę niedogodności(zakładanie,zmiana,czyszczenie itp.) ale to jest nic w porównaniu do tego ile zyskuje się na dynamice w ujęciu.Oczywiście,można w pewnym stopniu zastąpić je cyfrowymi filtrami,jednak mają one spore ograniczenia i raczej nie wierzę aby kiedykolwiek dorównały tym tradycyjnym.
Ja zdecydowałem się na znakomite brytyjskie filtry Lee i jestem z nich bardzo zadowolony.Charakteryzują się m.in.niewielką stratą światła,wiernie oddają kolor bez jakichkolwiek zafarbów no i są bardzo odporne na zarysowania.Na pewno nie są tanie i trzeba na nie czekać w kolejce(ja czekałem kilka tygodni na mój zestaw) ale zdecydowanie warte są swojej ceny.
Dziękuję ślicznie!
Cierpliwość bywa nagradzana...
Dziękuję wszystkim za miłe słowa.Jeśli macie jeszcze jakieś pytania,z chęcią ich wysłucham.
Pozdrawiam.
Wolnośc to prawo czynienia wszystkiego,na co pozwalają prawa.
Landscape Photography
Wróciwszy![]()
Cieszę się, że wątek żyje i kolejne osoby zechciały się podzielić swoją wiedzą.
E-510, świetna robota. Popracowałam sobie nad zdjęciem wg Twoich wskazówek i rzeczywiście efekt jest o wiele lepszy niż machanie poziomami na całym zdjęciu. Dzięki serdeczne.
Pozdrawiam, Jola
_______________________
Mój wątek http://forum.olympusclub.pl/showthre...=12540&page=70
Wolnośc to prawo czynienia wszystkiego,na co pozwalają prawa.
Landscape Photography
plusik do kolekcji - wirtualnie, a piwko już się chłodzi ( jakby co)- super tutek, teraz czas kupić w końcu Ps'a ( kupię tanio!!!)
Często używamy maski warstwy, aby "popracować" z częścią zdjęcia, nie ruszając reszty.
Problem zaczyna się wówczas, gdy część zdjęcia którą chcemy poprawić ma bardzo skomplikowany kształt i sporządzenie maski jest trudne. Często wówczas, stanowi to zaporę nie do przebycia. Zalazłem w sieci sposób na stworzenie dość dokładnej maski, który służy do trochę innego celu ale się nieźle nadaje do maskowania skomplikowanej linii np horyzont w krajobrazie lub nieba prześwitującego przez liście.
Posłużyłem się zdjęciem na którym jest dom na tle nieba w "ramce" z liści. Chciałbym na tym zdjęciu przyciemnić niebo:
Opis dotyczy Gimp-a
Wykonuję trzy kopie, który nazwę (od dołu) rezerwa, niebo i maska.
Najpierw zajmę się warstwą "maska".
Wykorzystam funkcję Kolory > Progowanie
Suwak progowania powinien być w takim położeniu aby uzyskać wyraźną granicę między bielą i czernią. Na ogół jest to miejsce, w którym wykres jest najniżej.
Maska prawie gotowa, jeszcze tylko kilka pociągnięć pędzlem tam gdzie na ciemnym tle pojawiły się jasne elementy (okna, jasne elementy elewacji itp).
Następnie Kolory > Inwersja i już maska gotowa.
Muszę ją skopiować do schowka (Edycja > Skopiuj), w warstwie "niebo" utworzyć maskę warstwy (ustawienia domyślne) i do niej wkleić maskę ze schowka (Edycja > Wklej)
Jeszcze tylko muszę zakotwiczyć warstwę (symbol kotwicy na Przyborniku) i już mi warstwa "maska" nie jest potrzebna więc ja wyłączam. Nie jest mi również potrzebna "rezerwa" więc też ją wyłączam (może być potrzebna gdybym chciał uzyskać np efekt "połówki"). Przechodzę do warstwy "tło" i ściemniam niebo
Kiedy efekt jest zadowalający, spłaszczam obraz (warstwa "tło", PPM i Spłaszcz obraz). Pozostaje jedynie przeskalować i gotowe.
W załącznikach wersja z oryginalnym niebem i ze ściemnionym.
PS
Pewnie nic odkrywczego ale dla tych, którzy nie znają tej metody przyda się taki poradnik "step-by-step"![]()
Ostatnio edytowane przez helmuth ; 29.05.10 o 16:59
Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
Kolejny bardzo wartościowy tutek poparty przykładem.
pozdrawiam Wiejo
Helmuth, ciekawy sposób. Pomyślałam sobie, że zrobię coś podobnego w PS.
Otwieramy zdjęcie, wybieramy narzędzie "różdżka" i klikamy na niebo. Przy w miarę jednolitym obszarze, różdżka ładnie zaznaczyła nam obszar, o który chodzi. Następnie "refine edge" - ustawiamy odpowiednio parametry (ładnie to tłumaczył kilka postów wcześniej e-510). Nowa warstwa, poziomy, tam sobie ustawiamy suwaczki, łączymy warstwy i już.
A tu 2 zdjęcia - jedno surowe, drugie obrobione wg metody e-510.
![]()
Ostatnio edytowane przez jolly ; 15.06.10 o 15:02
Pozdrawiam, Jola
_______________________
Mój wątek http://forum.olympusclub.pl/showthre...=12540&page=70
Nikt nic nie dodaje, to może znów ja.
Camera Raw
Może nic szczególnego. Może dla wielu będzie to oczywiste. Ale mi jakoś długo zajęło zagłębienie się w ten program. Korzystałam głównie z podstawowych funkcji do wywołania RAW'a (głównie 2 pierwsze zakładki). Może to zachęci do zabawy pozostałymi suwakami tych, którzy też ich nie używają
zdjęcie z puszki
Na kolejnych zdjęciach można zobaczyć, jak zostało wywołane zdjęcie w ACR
1. Basic
2. Split Toning
3. Lens Corrections
4. Camera Calibrations
Poszczególne zdjęcia nie różnią się, bo otworzyłam zdjęcie już wywołane wcześniej. Ale można zobaczyć z boku, jakie suwaki jak są przesunięte.
W PS już niewielka kosmetyka za pomocą poziomów i efekt końcowy wygląda tak
Pozdrawiam, Jola
_______________________
Mój wątek http://forum.olympusclub.pl/showthre...=12540&page=70
Wiesz, ja nie dodam na razie nie ta klasa obróbkowa.
Za to kibicuję i śledzę wątek.
Mogę mieć prośbę na gwiazdkę?
Moze mógłbym poprosić o instrukcję złagodzenia przepalonego słoneczka przy obecności słońca niebie i w kadrze w zdjęciach krajobrazowych. tak by zlikwidować to paskudne wypalone kółeczko w jego miejscu.
Pozdrawiam i z góry dziękuję AP.
E-M1 Mark II; E-M5 Mark II; E-PM2 IR red+, E-PL5 IR blue; Fuji X-T1; X-M1; garść słoików; Sigma DP2; Hauwei P20 Pro