Na pewno wielu z Was zastanawiało się nie raz,dlaczego fota,która ma świetną kompozycję,ciekawy temat i całkiem ładne światło nie ma tego czegoś,co wyróżnia ją z tłumu innych ? Wydaje mi się,że odpowiedź jest jedna - zabrakło jej ostatniego,decydującego o jej pięknie szlifu - odpowiedniej obróbki.
W tym poście pokażę jak za pomocą prostych narzędzi w Photoshopie (ja używam wersji CS 3 Extended) można uzyskać naprawdę dobre rezultaty w krótkim czasie.Mi obróbka tego zdjęcia zajęła ok.20 min. co jest wynikiem bardzo dobrym,zważywszy,że moją statystyczną fotę obrabiam trzy razy dłużej. : )
Zacznijmy od początku - uważam,że do pełnej odpowiedzi jak zrobiłem to zdjęcie,nie mogę pominąć faktu,że na proces powstania fotografii,składa się nie tylko proces obróbki ale samo fotografowanie.
Choćby nie wiem jak zaawansowana byłaby obróbka na marnej fotograficznej focie,nic jej nie pomoże - nawet Photoshop. : )
Mam kilka żelaznych zasad,których staram się trzymać i które pomagają mi robić całkiem niezłe zdjęcia i to zdjęcie również poddane było temu rygorowi.: )
Żelazna Reguła Nr1 - znajdź ciekawy,fotograficznie interesujący widok.Nie naciskaj jednak migawki od razu - jeśli nie ma kadrze porządnego pierwszego planu,nie marnuj klatki.
Żelazna Reguła Nr2 - poszukaj ciekawego,przyciągającego oko jakiegoś elementu pierwszego planu,bez niego nie ma porządnej fotografii krajobrazu.Rozejrzyj się w lewo,w prawo,na dół - zawsze można coś znaleźc.Może to być jakiś głaz,kamień,słup,linia która prowadzi do gł.motywu.Wypełnij nim dużą cześć pierwszego planu,podejdź go tak blisko na ile to możliwe,pamiętając jednak o kompozycji. Jeśli faktycznie nic nie ma pod ręką - obniż maksymalnie perspektywę - podłoże przed obiektywem może spełniać od biedy tą rolę.
Żelazna Reguła Nr3 - kompozycja.Najprostszą i zarazem najbardziej efektywną techniką kompozycyjną jest reguła tzw."złotego podziału".Jest niezawodna w 100% : ) Pamiętaj też,że oprócz niej masz także możliwość wyboru kadru i perspektywy;pionowy lub poziomy,niska lub wysoka perspektywa.Warto próbować,często okazuje się np.,że zmiana kadru na pionowy jest o wiele korzystniejsza.To samo z perspektywą - warto czasem umieścić aparat nisko nad ziemią.
Żelazna Reguła Nr4 - ustaw odpowiednio ostrość.W pejzażu przyjęło się,ze fotografia powinna być ostra od pierwszego planu aż po trzeci,czyli horyzont,dlatego staraj się ostrzyc na pierwszy plan niezależnie od wartości przysłony.Ja z reguły ostrzę gdzieś mniej więcej na wysokości 1/3 kadru od dołu.Mając ustawioną małą przysłonę (11,16 22) mam pewność ,że będzie ostro od A do Zet. : )
No i to było by tyle,co do techniki robienia zdjęć,teraz czas na obróbkę.
Krok 1 - wywołuję RAWa w ACR.
Krok 2 - w ACR zmieniam temp.światła,EV i Fill Light.
Krok 3 definiuje obszar zaznaczenia narzędziem "lasso" - to jest mój pierwszy plan.W panelu narzędzia "lasso" znajdują się dwa istotne parametry - Feather i Contract/Expand,cała sztuka właściwego zaznaczenia polega m.in.na odpowiednich ustawieniach tego narzędzia.Te dwa wymienione parametry odgrywają istotną rolę dlatego warto je poznać bliżej.
Krok 4 - mając zaznaczony obszar,naciskam małe cz/b kółeczko na dole panelu CS3 i wybieram narzędzie "levels" a tym samym otworzyłem nową warstwę na której dokona się ten etap obróbki.
Prawy suwak jest odpowiedzialny za światła,środkowy za tony średnie a lewy za cienie.Na załączonym obrazku widać jakich dokonałem zmian;podniosłem wartość świateł,nasyciłem cienie i zwiększyłem kontrast w tonach średnich.
Krok 5 - teraz zrobię to samo z moim drugim planem:
Zaznaczam obszar a następnie klikam w przycisk "Refine Edge".
Krok 6 - definiuje parametry narzędzia "Refine Edge".
Krok 7 - klikam znowu w kółeczko na dole panelu i otwieram narzędzie "levels".Teraz będę dodawał świateł i mocniejszych cieni dla drugiego planu.Ni zmieniam wartości dla tonów średnich.
Krok 8 - teraz czas na trzeci plan,czyli w tym wypadku niebo.Zaznaczam obszar i naciskam "Refine Edge".Tutaj ustawiam trochę inne parametry zaznaczenia.
Krok 9 - znowu klikam w magiczne kółeczko i po wybraniu "levelsów" dokonuję korekty na tonach średnich.Światła i cienie pozostają niezmienione.
W ten sposób zakończyłem korektę kontrastu na wszystkich trzech planach.Ta metoda nazywana jest pracą na lokalnych kontrastach i ja dość często ją stosuję,szczególnie jeśli istnieją duże różnice w kontraście.
Krok 10 - OK,teraz należałoby nałożyć nieco makijażu na naszą fotografię.Do tego celu użyję narzędzia "Hue/Saturation",które jest prostym narzędziem pozwalającym na skuteczną manipulację na kolorze.Klikam w kółeczko na panelu(create new fill or adjustment layer) i wybieram tym razem narzędzie "Hue/Saturation".
W oknie "Edit" narzędzia "Hue/Saturation" wybieram "Yellow" jako,że nie chcę dokonać zmiany kolorystyki na wszystkich barwach (do tego celu należy wybrać tryb "RGB") a tylko na kanale żółtym.Przesuwam suwak "Saturation" do wartości +15 i klikam OK.
Krok 11 - jest moim ulubionym etapem edycji,można rzec,że na moment czuję się malarzem,który ma magiczny pędzel,który maluje światło i cień.Mówię o narzędziach "Burn" i "Dodge".Po lewej stronie panelu CS w panelu narzędzi,wybieram małe czarne kółeczko z kreską - to narzędzie "Dodge".Teraz trzeba je skonfigurować czyli wybrać wielkość pędzla,jego grubość i kształt.Strzałka na górze po lewej pokazuje gdzie tego dokonać.Następnie trzeba określić co pędzel ma malować - w oknie "Range" (śr.strzałka)wybieram "Highlights".Teraz należy określić jak gęstą farbę chcemy mieć na pędzlu (prawa strzałka).Ja z reguły mam tam ustawioną wartość 3% i to w zupełności wystarcza i jest w miarę bezpieczne. : )
Na koniec bardzo ważna rzecz do zrobienia - tło.Należy pamiętać,że jeśli malujemy światła narzędziem "Dodge",tło powinno być zawsze białe - dolna strzałka po lewej to pokazuje.
Obszar zaznaczony przerywaną linią pokazuje gdzie użyte było to narzędzie.Strzałka w środku kadru pokazuje narzędzie podczas pracy.
Krok 12 - tym razem będę malował cienie a użyję do tego narzędzia "Burn".Tu również należy pamiętać o ustawieniach pędzla a także o zmianie tła - tym razem na czarne!
Krok 13 - teraz dodam odrobinę winiety,która pomaga fotografii nadać większej dynamiki i trzymać oko wewnątrz kadru.Z winietą należy jednak uważać - zbyt mocna przynosi odwrotny efekt.
Do tego celu użyję narzędzia "lasso" zaznaczając obszar na zdjęciu i wybieram opcję "select inverse" a następnie klikam "Refine Edge".
Podobny efekt można uzyskac klikając w "Filtrer" --> "Distort" -->"Lens Correction".Ja jednak wolę tworzyć winiety za pomocą zaznaczania.
Krok 14 - ustawiam parametry zaznaczenia i klikam OK.
Krok 15 - wybieram narzędzie "levels" ikoną kółka (create new fill or adjustment layer) a następnie zmieniam wartości na tonach średnich tylko.
No i można powiedzieć,że prawie już skończyłem obrabiać to zdjęcie.Pozostało jeszcze je "spłaszczyć"(warstwy),zmienić rozmiar,wyostrzyć i zapisać.
Krok 16 - spłaszczam albo prasuję jak mówią inni wszystkie warstwy.
Krok 17 - zmieniam docelowy rozmiar pliku.
Krok 18 - bardzo istotny element obróbki,na który należy zwrócić szczególną uwagę.Wiele wspaniałych fotografii,które miałem okazję widzieć,zostało zmarnowanych właśnie na tym etapie,nieumiejętnym procesem wyostrzania.Ja w większości wypadków stosuję narzędzie "Unsharp Mask" - USM,które jest naprawdę bardzo dobrym narzędziem do wyostrzania zdjęcia.Na temat tego etapu obróbki można by długo rozmawiać ale teraz nie ma na to czasu. : )
A więc najpierw:
a następnie ustawienia filtra:
Krok 19 - zapisuję plik i Voila! Gotowe! : )
A więc podsumowując obróbkę: dodałem kontrastu na trzech elementach krajobrazu używając narzędzia "levels",następnie użyłem narzędzi "Dodge i Burn" do wyciągnięcia świateł i nasycenia cieni,podniosłem nasycenie koloru na kanale żółtym,dodałem winietę i wyostrzyłem fotografię na zmniejszonym pliku:
Dla porównania jak wygląda fotografia przed i po obróbce dołączam ten podgląd(po lewej nie ruszany RAW):
No a tu jest efekt mojej pracy:
Mam nadzieję,że jakoś przebrnęliście przez ten tutorial. : ) Zdaję sobie sprawę,że nic odkrywczego tu nie pokazałem,gdyż technika wywoływania fotografii którą tu zademonstrowałem jest szeroko znana i praktykowana,nie mniej mam nadzieję,ze może komuś się przydać.Jeśli znajdzie się choć jedna osoba,która wykorzysta to co tu wystukałem w praktyczny sposób,uznam,że moja praca nie poszła na marne. : )
Dziękuję dobasowi i hadesowi za doping,RE,Fotomicowi i Grizzowi za pomoc w rozwiązaniu pewnych technicznych problemów związanych z pisaniem tego posta a Jolly za świetny wątek.Mam nadzieję,że jeszcze tu zajrzy.
Pozdrawiam.
Ostatnio edytowane przez dobas ; 14.05.10 o 23:22
Wolnośc to prawo czynienia wszystkiego,na co pozwalają prawa.
Landscape Photography
dodatkowe załączniki do tutoriala - wykorzystane w tekście :
Ostatnio edytowane przez dobas ; 14.05.10 o 23:21
Wolnośc to prawo czynienia wszystkiego,na co pozwalają prawa.
Landscape Photography
I tu najlepiej widać, że właściwą obróbką można "zdziałać cuda"
Powinni przeczytać ten tutek ci, którzy uważają, że stosowanie jakiejkolwiek obróbki (poza przeskalowaniem) to oszustwo a co najmniej niegodne "prawdziwego" fotografa![]()
Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
Jolly kazała przekazać wyrazy uznania za poczynione ostatnio opisy obróbki.
Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
E-510, bardzo miło z Twojej strony, że zechciałeś się podzielić swoim warsztatem. Zwłaszcza w tak fachowy, a zarazem zrozumiały i czytelny sposób.
Jeśli można, chcę zapytać Cię o wykorzystanie filtrów połówkowych. Stosujesz je w formie tradycyjnej, czy już całkowicie ustąpiły miejsca maskom i warstwom w Photoshopie?
Pozdrawiam
Ostatnio edytowane przez hades ; 14.05.10 o 11:41 Powód: zapomniałem słówka nie
e-510 świetna robota.
A może osoby, które wygrały Oly Rulez uchylą rąbka tajemnicy jak "obrobili" zwycięską fotę?
OM-1; E-M5 II; E-M1; XZ-2; trochę słoików