Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 17 z 17

Wątek: jaką przestrzeń kolorów wykorzystać ???

  1. #11
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    3.812
    Siła reputacji
    198
    Moja galeria
    Radosław,

    Podałeś linka w sprawie przestrzeni barwnych i w porządku.

    Dla mnie i przypuszczam dla bardzo wielu forumowiczów. których korci tajamnica przestrzeni barwnych, tekst pod linkiem nie wyjaśnia co to za zjawisko ta przestrzeń, ponieważ od razu na wstępie podane tam jest, że matką wszystkich przestrzeni barwnych jest "przestrzeń CIE LAB" ( ???) i na tym 95 % czytelników skończy lekturę. No bo CIE LAB - taki skrót onieśmiela, odbiera siły. A nawet, jeśli najwytrwalsi się przemogą i będą kontynuować, to natykając się na takie terminy, jak zakres barw, spektrum oraz gamut, większość odpuści sobie wgryzanie się w temat.

    Wyrażę przypuszczenie, że Twoja odpowiedź jest prosto wyrażonym argumentem na rzecz nie zajmowania się takimi złożonymi zagadnieniami, jak przestrzenie barwne, tylko korzystania z nich.

    Pzdr, TJ

  2. #12
    Banned Zwycięzca OlyRulez Awatar RadioErewan
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Łódź/Warszawa
    Posty
    5.394
    Siła reputacji
    40
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Tadeusz Jankowski
    Radosław,

    Podałeś linka w sprawie przestrzeni barwnych i w porządku.

    Dla mnie i przypuszczam dla bardzo wielu forumowiczów. których korci tajamnica przestrzeni barwnych, tekst pod linkiem nie wyjaśnia co to za zjawisko ta przestrzeń, ponieważ od razu na wstępie podane tam jest, że matką wszystkich przestrzeni barwnych jest "przestrzeń CIE LAB" ( ???) i na tym 95 % czytelników skończy lekturę. No bo CIE LAB - taki skrót onieśmiela, odbiera siły. A nawet, jeśli najwytrwalsi się przemogą i będą kontynuować, to natykając się na takie terminy, jak zakres barw, spektrum oraz gamut, większość odpuści sobie wgryzanie się w temat.
    Polecam pasjonującą książkę Dana Margulisa - Photoshop LAB, Rozwiązanie zagadki kanionu. Jak znam Twoje talenta, będziesz nią zachwycony.

    Cytat Zamieszczone przez Tadeusz Jankowski
    Wyrażę przypuszczenie, że Twoja odpowiedź jest prosto wyrażonym argumentem na rzecz nie zajmowania się takimi złożonymi zagadnieniami, jak przestrzenie barwne, tylko korzystania z nich.
    Używać sRGB i naprawdę nie cudować.

    Pozdrawiam
    Radosław "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl Pierwsza w Polsce Internetowa telewizja o fotografii
    * Nigdy nie próbuj przekonywać ludzi, którzy wiedzą, że mają rację. ~Leto

  3. #13
    | OlyJedi Awatar Dempsey
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Poznań/Buk
    Posty
    349
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Tadeuszu wiem, że nie prosiłeś o linki... ale
    TUTAJ jest coś co w naoczny sposób pokazuje różnice miedzy różnymi przestrzeniami. Opis zabawny, ale chyba dobrze (jak na moje amatorskie oko) przedstawia ideę problemu . No i jeśli chodzi o wydruki z drukarek atramentowych (szczególnie pigmentowych) to pewnie Adobe RGB będzie lepsze, ale do wydruku w labie i do większości innych rzeczy sRGB będzie tak samo dobry .
    OLYMPUS E-500, ZD 12-60/2.8-4.0, ZD 14-45/3.5-5.6, ZD 40-150/3.5-4.5, FL-36, filry HOYA polaryzacyjny LINIOWY i połówkowy-szary

  4. #14
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    3.812
    Siła reputacji
    198
    Moja galeria
    Radosław,
    Twoja ostatnia konkluzja wyrażona powyżej jest wyrazem praktycznego podejścia do zagadnienia. Jestem podobnego zdania. Z jednym malutkim zastrzeżeniem - przydał by się tutaj jakiś krótki felieton-miniwykład na ten temat, korzystający z prostych pojęć i jednoczesnie nie gubiący istoty zagadnienia, mówiąc niestylistycznie.
    Pzdr, TJ

  5. #15
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    3.812
    Siła reputacji
    198
    Moja galeria
    Dempsey,
    Oba linki - podany przez Radka i Twoj coś wnoszą do dyskusji. Wydaje sie, że ten Twoj prowadzi do źródła nieco uboższego i mocno amatorskiego, ponieważ okresla się w nim, że "matką" przestrzeni barwnych jest Adobe RGB U Radka te rolę pełni CIE LAB, czyli w tym drugim przypadku jest to skierowanie uwagi na rzecz bardziej istotną, źródłową, opokę, na której zbudowano całą teorię odtwarzania kolorów w urządzeniach technicznych. Teorię, która jednocześnie jest algorytmem w szerokim sensie tego słowa, czyli zbiorem formuł, który łatwo daje się zamienić na kod i wgrać do urządzenia.
    Pzdr, TJ

  6. #16
    Banned Zwycięzca OlyRulez Awatar RadioErewan
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Łódź/Warszawa
    Posty
    5.394
    Siła reputacji
    40
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Tadeusz Jankowski
    Radosław,
    Twoja ostatnia konkluzja wyrażona powyżej jest wyrazem praktycznego podejścia do zagadnienia. Jestem podobnego zdania. Z jednym malutkim zastrzeżeniem - przydał by się tutaj jakiś krótki felieton-miniwykład na ten temat, korzystający z prostych pojęć i jednoczesnie nie gubiący istoty zagadnienia, mówiąc niestylistycznie.
    Tadeusz, ja próbowałem coś na ten temat napisać "jak krowie na rowie" tu:
    http://www.fotosite.pl/index.php?title=Kalibracja (dla Chipa ze 3 lata temu)
    i tu http://www.fotosite.pl/index.php?title=Profile_ICC
    ale ostatnio doszedłem do wniosku, że nie da się wykładu na temat latania samolotem zawrzeć w 20 tysiącach znaków.
    W 2006 roku wyszły dwie książki o zarządzaniu kolorem. Kup jedną z nich.
    Problem polega na tym, że jak zrozumiesz problem, okazuje się, że optymalnie to "prawie nic nie ruszać".

    ps. W drugim tekście znalazłem dobrze pogryziony opis przestrzeni LAB (sam bym lepiej tego nie napisał ):

    W 1931 roku Międzynarodowa Komisja do Spraw Oświetlenia (Commission Internationale de l'Eclairage - CIE) opracowała model ludzkiej percepcji koloru - tzw. obserwatora standardowego. Powstał wtedy model matematyczny L*a*b, zawierający opisane równaniami matematycznymi wszystkie kolory, które może zobaczyć człowiek . Przestrzeń kolorów, bo tak nazywa się zbiór kolorów opisanych matematycznie.

    Człowiekowi nie udało się jeszcze stworzyć urządzenia, które by potrafiło odwzorować wszystkie widzialne kolory. W druku trudno odwzorować dzisiejszymi technikami kolory żarówiaste czy kolory metaliczne. Każdy zbiór kolorów osiągalny przez pojedyncze urządzenie zawiera się w zbiorze kolorów L*a*b.

    Tak dochodzimy do przestrzeni kolorów niezależnej od urządzenia. L*a*b zawiera wszystkie kolory i jest niezależny od ograniczeń sprzętu używanego do rejestracji czy reprodukcji koloru. Każdy kolor wyprodukowany przez urządzenie możemy zapisać w przestrzeni niezależnej od urządzenia za pomocą wzoru matematycznego.
    Pozdrawiam
    Radosław "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl Pierwsza w Polsce Internetowa telewizja o fotografii
    * Nigdy nie próbuj przekonywać ludzi, którzy wiedzą, że mają rację. ~Leto

  7. #17
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    3.812
    Siła reputacji
    198
    Moja galeria
    Radosław,
    Zgadzam sie z Tobą, co do stopnia złożoności zagadnienia. W przytoczonym przez Ciebie cytacie jest zaprezentowany bardzo przemyślnie zalążek, punkt wyjścia do dalszego pociągnięcia tematu, czyli cel zdefiniowania przestrzeni CIE LAB jako bazy do dalszych rozważań oraz co ważne - źródło przestrzeni - ludzka percepcja, czyli zakres widzenia barw przez ludzkie oko. Przestrzeń LAB standaryzuje niejako ludzkie widzenie, ujmuje to w kategorię przestrzeni (matematyzuje przy tym tę przestrzeń) i czyni z tego standardu matkę wszystkich innych przestrzeni barwnych. Te wszystkie inne przestrzenie musza się mieścić w LAB, ponieważ nie miało by sensu pokazywanie (odtwarzanie) takich kolorów, których nie widzi ludzkie oko. Tylko niedoskonałość urządzeń technicznych powoduje, że nie odtwarzają one całej przestrzeni LAB, a tylko jej jakąś część - mniejszą w sRGB i większą w Adobe RGB. Obie te przestrzenie , mówiąc w największym uproszczeniu, mieszczą się w LAB. Czy Tak?
    Pzdr, TJ

Podobne wątki

  1. Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 3.07.10, 23:50
  2. E- 300 utrata kolorów
    By Laberiusz in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 23.06.09, 18:34
  3. Jaka przestrzeń kolorów adobeRGB czy sRGB
    By dembik79 in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 14.09.08, 22:18
  4. Wyniki - Przestrzeń - OlyRulez 2007
    By fotomic in forum Konkurs Oly Rulez
    Odpowiedzi: 14
    Ostatni post / autor: 26.06.07, 10:13
  5. przestrzen kosmiczna
    By excel in forum Ciekawe strony www
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 4.06.06, 23:02

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.