Strona 1 z 4 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 39

Wątek: Fotografowanie w teatrze

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Warszawa / Sochaczew
    Posty
    71
    Siła reputacji
    16
    Moja galeria

    Fotografowanie w teatrze

    Witam,

    Chciałbym prosić was o pomoc wykorzystując waszą wiedzę i doświadczenie. Do tej pory nie miałem okazji fotografować dynamicznych scen w słabo oświetlonych miejscach, a traf chciał, że mam okazję sfotografować tancerzy z musicalu Carmen na deskach warszawskiego teatru. Z okazji chętnie skorzystam, ale by nie zaliczyć przykrej wpadki, chcę się jak najlepiej przygotować stąd kilka pytań do was. Prosiłbym także o dobre rady, bo pewnie i tak o coś zapomnę się spytać.

    1 Sala teatru nie jest duża, także i scena pod którą będę mógł się swobodnie przemieszczać. Posiadam dwa obiektywy ZD 50mm i 14-54 II, który z nich sugerujecie używać? Trochę boję się, że 50tka z tak słabym światłem zgłupieje przy ustawianiu ostrości.

    2 W E-30 prawdopodobnie ustawię ISO z zakresu 400-800. Czy ktoś z was ma doświadczenie na wyższych czułościach przy tak kiepskim świetle i jak prezentują się wyniki?

    3 Nie mogę zdecydować się odnośnie pomiaru światła – centralnie ważony czy punktowy?

    4 Zgłupiałem ze stabilizacją obrazu, a niestety instrukcja nie jest w tym miejscu zrozumiała. Przy korzystaniu z monopodu ustawić IS2 czy IS3?

    5 Zdjęcia robię w RAW najczęściej WB miałem ustawiony na AUTO w aparacie. Zastanawiam się czy nie ustawić teraz jednego stałego np. „chmurki”? Niby i tak będę WB korygował w ACR, ale trochę się obawiam totalnego rozjazdu w kolorystyce na fotach, a to męczące jedną fotę dać -10% czerwieni, by w kolejnej dokładać +15%

    6 Czy pomysł z korekcją ekspozycji -1/2 jest sensowny, by uniknąć mocnych szumów?

    Sprzęt z jakiego korzystam to E-30, ZD 14-54 II, ZD 50, monopod i FL-36R (ale prawdopodobnie nie będę mógł jej użyć, choć jeszcze nie dostałem ostatecznej odpowiedzi).

    Z góry dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam
    Damian

  2. #2
    EuroLiberty
    Gość
    Zapytaj dzemskiego https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=2536. Nikt nie ma takiego doświadczenia w fotografowaniu spektakli teatralnych jak on. Czasami w tak trudnych warunkach oświetleniowych, że większość nie zdecydowałaby się sięgnąć po aparat.
    Ostatnio edytowane przez EuroLiberty ; 10.01.10 o 01:20

  3. #3
      | OlyJedi Awatar grizz
    Dołączył
    Jun 2005
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    12.859
    Siła reputacji
    163
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez mads Zobacz posta
    3 Nie mogę zdecydować się odnośnie pomiaru światła – centralnie ważony czy punktowy?

    4 Zgłupiałem ze stabilizacją obrazu, a niestety instrukcja nie jest w tym miejscu zrozumiała. Przy korzystaniu z monopodu ustawić IS2 czy IS3?

    5 Zdjęcia robię w RAW najczęściej WB miałem ustawiony na AUTO w aparacie. Zastanawiam się czy nie ustawić teraz jednego stałego np. „chmurki”? Niby i tak będę WB korygował w ACR, ale trochę się obawiam totalnego rozjazdu w kolorystyce na fotach, a to męczące jedną fotę dać -10% czerwieni, by w kolejnej dokładać +15%

    6 Czy pomysł z korekcją ekspozycji -1/2 jest sensowny, by uniknąć mocnych szumów?
    a.d. 3 - zależy od warunków i kadru

    a.d.4 -hmm stabilizacja lubi zrobić wiecej złego niż dobrego na statywach/monopodach, ale to będziesz musiał wybadać

    a.d5 - Ja bym zostawiła uto, ale to tez zalezy od spektaklu - czy np gonią co chwile rożnymi kolorami świateł,c zy też jest jednostajne oświetlenie.

    a.d. 6 wręcz przeciwnie - ustaw na +1/2 - szumy najbardziej wyłażą w niedoświetlonych miejscach.


    I przede wszystkim poczekaj co dzemski powie
    Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Warszawa / Sochaczew
    Posty
    71
    Siła reputacji
    16
    Moja galeria
    Dzięki za odpowiedzi.
    Także czekam na kolegę dzemskiego.

    A co do swiatła to chodzi o ten spektakl:

  5. #5
    +++ ZASŁUŻONY +++ Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar hades
    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Dolny Śląsk
    Posty
    5.312
    Siła reputacji
    151
    Moja galeria
    A ja mam pytanie. Jak blisko sceny będziesz i czy masz możliwość zmiany miejsca?

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Warszawa / Sochaczew
    Posty
    71
    Siła reputacji
    16
    Moja galeria
    Będę miał swobodny dostęp do sceny podczas premiery (tzn. będę mógł być tuż pod nią, a nie na niej), a także do prób i przygotowań charakteryzacji do występu. Oczywiście wszystko muszę robić taktownie i ze spokojem. Jak zacznę biegać w te i we wte pod sceną, to mnie przegonią.

    Sala teatralna jest dość dziwnie zbudowana, jest tylko jedno przejście-korytarz pod lewą stroną sali. Część zdjęć na pewno zrobię z tego miejsca.

  7. #7
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar dzemski
    Dołączył
    Nov 2005
    Mieszka w
    Lublin
    Posty
    3.219
    Siła reputacji
    123
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez mads Zobacz posta
    Witam,

    Chciałbym prosić was o pomoc wykorzystując waszą wiedzę i doświadczenie. Do tej pory nie miałem okazji fotografować dynamicznych scen w słabo oświetlonych miejscach, a traf chciał, że mam okazję sfotografować tancerzy z musicalu Carmen na deskach warszawskiego teatru. Z okazji chętnie skorzystam, ale by nie zaliczyć przykrej wpadki, chcę się jak najlepiej przygotować stąd kilka pytań do was. Prosiłbym także o dobre rady, bo pewnie i tak o coś zapomnę się spytać.

    1 Sala teatru nie jest duża, także i scena pod którą będę mógł się swobodnie przemieszczać. Posiadam dwa obiektywy ZD 50mm i 14-54 II, który z nich sugerujecie używać? Trochę boję się, że 50tka z tak słabym światłem zgłupieje przy ustawianiu ostrości.

    2 W E-30 prawdopodobnie ustawię ISO z zakresu 400-800. Czy ktoś z was ma doświadczenie na wyższych czułościach przy tak kiepskim świetle i jak prezentują się wyniki?

    3 Nie mogę zdecydować się odnośnie pomiaru światła – centralnie ważony czy punktowy?

    4 Zgłupiałem ze stabilizacją obrazu, a niestety instrukcja nie jest w tym miejscu zrozumiała. Przy korzystaniu z monopodu ustawić IS2 czy IS3?

    5 Zdjęcia robię w RAW najczęściej WB miałem ustawiony na AUTO w aparacie. Zastanawiam się czy nie ustawić teraz jednego stałego np. „chmurki”? Niby i tak będę WB korygował w ACR, ale trochę się obawiam totalnego rozjazdu w kolorystyce na fotach, a to męczące jedną fotę dać -10% czerwieni, by w kolejnej dokładać +15%

    6 Czy pomysł z korekcją ekspozycji -1/2 jest sensowny, by uniknąć mocnych szumów?

    Sprzęt z jakiego korzystam to E-30, ZD 14-54 II, ZD 50, monopod i FL-36R (ale prawdopodobnie nie będę mógł jej użyć, choć jeszcze nie dostałem ostatecznej odpowiedzi).

    Z góry dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam
    Damian
    odp.1. 14-54 zdecydowanie, 50tkę bym sobie podarował, 12-60 byłoby jeszze lepsze
    odp.2. spokojnie można jechac nawet do ISO1600 w e30, w e3 które posiadam do 1250 ponieważ powyżej występuje banding
    odp.3. tylko i wyłącznie punktowy (jesli już chcesz uzywac automatyki), ja używam tylko trybu M i jadę na "intuicję" znając mój aparat. Musisz wziąć pod uwagę, że rozpiętość tonalna sceny jest bardzo duża, a Twój aparat nie zostawia marginesów zwlaszcza dla świateł.
    odp.4. uzywam tylko trybu 1 ponieważ fotografuje tylko z ręki, uzywanie statywu, czy tez monopodu w takich warunkach uważam za totalne ograniczenie swobody, na scenie dzieje się tak wiele, że monopod będzie Cię bardzo ograniczał
    odp.5. WB na auto, aparat sobie poradzi, poza tym robisz w RAW i spokojnie skorygujesz jak coś będzie nie tak, ustawienie na sztywno to zly pomysł ponieważ oświetlenie i klimat scen się zmienia i będziesz miał przekłamania większe niż automatyka z aparatu zrobi
    odp.6. ogólnie jest tak, że trzeba niedoświetlać ponieważ w przypadku nasświetlania na 0 bedzie sporo przepaleń, ktorych juz nie odzyskasz.

  8. #8
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar wujek.samo.h
    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Lublin, Poland, Poland
    Posty
    1.131
    Siła reputacji
    42
    Moja galeria
    Ja używam trybu "ciemnej tonacji" w aparacie i preselekcję przysłony (manual jedynie kiedy nie ma za grosz światła). Następnie w trakcie obróbki podbijam światła. Jeśli przyciemnisz cienie szum będzie mniej widoczny. Mam nadzieję że będziesz robił zdjęcia jedynie gdy będzie grać muzyka. Jak kiedyś z Dżemikiem fociliśmy Maat jedna z naszych koleżanek waliła serią cały czas i było to dość deprymujące. Nie słuchaj się tych którzy mówią ze Olympus w takich warunkach wymięka - rób swoje, sprzęt jaki masz w zupełności starczy
    MK

  9. #9
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar Tommy_G
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Vevey, Szwajcaria
    Posty
    639
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dzemski Zobacz posta
    odp.6. ogólnie jest tak, że trzeba niedoświetlać ponieważ w przypadku nasświetlania na 0 bedzie sporo przepaleń, ktorych juz nie odzyskasz.
    mam takie jedno szybkie pytanko. Jeżeli robisz na dużej czułości (np 1000) i niedoświetlasz to jak mierzysz światło? Punktowo na najjaśniejszy obiekt (np lampę)?

    Chodzi mi o to że w przypadku niedoświetlania z reguły przy obróbce trzeba nieco podbić światła a wówczas szum ostro wyłazi.. wiadomo można się bawić w warstwy w ps itp. ale patrząc na twoje prace raczej nie malujesz zbytnio podczas obróbki.
    E-3, 8, 9-18, 12-60, 30, 50, 70-300, metz 58AF-1
    Mój wątek
    Mój blog

  10. #10
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar dzemski
    Dołączył
    Nov 2005
    Mieszka w
    Lublin
    Posty
    3.219
    Siła reputacji
    123
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Tommy_G Zobacz posta
    mam takie jedno szybkie pytanko. Jeżeli robisz na dużej czułości (np 1000) i niedoświetlasz to jak mierzysz światło? Punktowo na najjaśniejszy obiekt (np lampę)?

    Chodzi mi o to że w przypadku niedoświetlania z reguły przy obróbce trzeba nieco podbić światła a wówczas szum ostro wyłazi.. wiadomo można się bawić w warstwy w ps itp. ale patrząc na twoje prace raczej nie malujesz zbytnio podczas obróbki.
    czytamy dokładnie a odpowiedź się znajdzie

    szum to urojenie w głowach i wynik totalnej niedoskonałości monitorów LCD oraz braku kalibracji tychże Zdjęcia ocenia się na papierze, a tam dziwnym trafem szumu nie widać.

    Po co mam podbijać światła, skoro właśnie one są naświetlone idealnie ? Wydaje mi się, że właśnie o to chodzi
    Ostatnio edytowane przez dzemski ; 10.01.10 o 21:20

Podobne wątki

  1. Zdjęcia w teatrze
    By magnolia113 in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 1.11.10, 22:06
  2. Fotografowanie Katedry
    By Mcarto in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 32
    Ostatni post / autor: 16.10.09, 02:53
  3. Fotografowanie kropel
    By rodia in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 4.07.09, 21:40

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.