Gdyby pierwsze zdjęcie było poprawnie naświetlone, to obróbka byłaby tylko kosmetyczna.
Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.
chyba sam w to nie wierzyszZamieszczone przez lgrabun
Tzn. jak poprawnie naświetlone - są takie matryce?Zamieszczone przez grizz
![]()
Obróbka to nie wszystko
Jeżeli prześwietlisz niebo, czy inne fragmenty, to nawet super-hiper-mega program nie zrobi ci z białem plamy chmurek na niebie. No chyba, że z innego zdjęcia wkleisz.
zuważ że po wyciągnięciu szczegułów z ciemnych partii obrazu nie jesteś w stanie osiągnąć kolorystyki takiej jaka była w rzeczywistości, oczywiście możesz podciągnąć saturacje i to na poszczególnych częściach obrazu lecz to jest już kombinowanie.
Takie same sfekty mozna osiągnąć po zastosowaniu szarej połówki i poprawnym naświetlaniu zdjęcia
Programy graficzna mają ten plus iż efekt widzisz na dużym monitorze w czasie rzeczywisty, aby osiągnąć taki efekt odrazu w aparacie trzeba posiadać pewną wiedzę i umiejętności.
Obydwa sposoby są bardzo dobre jeżeli osiągasz zamierzony efekt, po to zostały stworzone programy graficzne jak i aparaty fotograficzne. Korzystaj z tego na czym bardziej się znasz i z czego jestes bardziej zadowolony (z efektów)
Parafrazując polskie przysłowie - jak sobie naświetlisz tak się później narobisz
Jak dobrze naświetlisz zdjęcie, to później obróbka jest kosmetyczna (nie mówię tu o HDR!)
Matryce (i format pliku) mają to do siebie, że nie oddają tak dobrze dynamiki jak film, więc bez RAWa i składania kilku naświetleń w niektórych przypadkach nie masz co marzyć o osiągnięciu takiej dynamiki jak negatyw .. o dobrym slajdzie nie wspominając.
Obróbka jest ważna ... ale nie najważniejsza. Zresztą nie ukrywajmy, była ważna też w fotografii analogowej. Popytaj się osób, które spędziły duuużo godzin w ciemni jakie triki stosowały aby poprawnie naświetlić zdjęcie ... To że znakomita większość wywołanie filmów sprowadzała do zaniesienia go do labu i wskazaniu formatu to już inna sprawa.
Jak masz dostęp do takiej gazety jak Black & Whie Photography (z UK) to zobacz sobie jakie ludzie techniki stosują do prześwietlania cieni i doświetlania nieba z jednego tylko ujęcia.
Ja nie mam nic przeciwko obróbce RAWa, ale to co niektórzy osiągają za pomocą filtrów i później się chwalą tylko w jakiej kombinacji to zrobili, to budzi we mnie lęk, zgrozę i wołanie o pomstę do nieba ....
Prawda jes taka, żę cyfrak + komputer może zrobić z kiepskiego fotografa dobrego bez konieczności edukowania go o tym jak robić zdjęcia, co to jest przysłona itp (o zgrozo!) [/b]
Pozdrawiam, Robert
Był sobie Olek, piękny, wielki, czarny Olek z całą kompanią braci ...
... a jest ... żółta łódź podwodna ....
twoj aksjomat kuleje. ja bym wystosowal taki:
w fotografii cyfrowej największe znaczenie ma odpowienia chwila, miejsce i czas i przeslona, kierunek obiektywu i ogniskowaa i obrobke tez bym tam dorzucil.
A można wiedzieć kto wymyślił taki wspaniały aksjomat?Zamieszczone przez lgrabun
RobertW3D popraw mnie jeśli się mylę... ale to chyba negatyw (szczególnie BW) ma największą rozpiętość tonalną, zaś slajd jest trudny do poprawnego naświetlenia właśnie z tego powodu, że ma ograniczoną rozpiętość. Ponoć już w tej chwili matryce cyfrowych lustrzanek prześcignęły slajd, jeszcze tylko BW negatyw został do pobicia
ale sorry za OT.
Żeby było coś na temat, obróbka zawsze była ważną częścią fotografii i to już od czasów analogowch - skąd na przykład się wziął termin i technika unsharp mask![]()
Mistrzowskie opanowanie poprawnych technik naświetlania wraz z precyzyjną obróbką uzyskanego materiału było na przykład kluczem do wspaniałych efektów jakie uzyskiwał Ansel Adams (wielu stara się powielić jego dokonania, z różnymi skutkami).
OLYMPUS E-500, ZD 12-60/2.8-4.0, ZD 14-45/3.5-5.6, ZD 40-150/3.5-4.5, FL-36, filry HOYA polaryzacyjny LINIOWY i połówkowy-szary