No więc od czwartku do niedzieli byłem w Kolonii. Dwa dni spędziłem na targach. Naoglądałem się, nasłuchałem.
Targi są mniejsze jak dwa lata temu. Może to z powodu przeniesienia ich do innych budynków (część starych pawilonów została rozebrana). Tak czy inaczej, wszyscy wokół twierdzili, że świat się kończy, bo Photokina się skurczyła.
Pomijając ciekawostki, których nie da się zobaczyć w rzeczywistości (jak przystawka skanująca Seitza czy Leica R9 z cyfrową przystawką Module R) na targach nie pokazano praktycznie nic nowego.
Na stoisku Pentaxa był do pomacania K10D (fajny). U Canona, Nikona i Sony nic ciekawego.
Stoisko Kodaka – ogromne (połowa hali) i praktycznie puste.
Olympus, jak wiecie, też się nie popisał. Intensywnie prezentowany był E-400, dwa nowe obiektywy kitowe (14-42 i 40-150) i dwie makiety. Makieta E1p i E1RS. Ta pierwsza, to projekt obudowy dla nowej top lustrzanki, ta druga, prototyp E1. Jak znam Japończyków, to prezentacja E1RS sugerowała, że i tak ostatecznie nowy aparat będzie zupełnie niepodobny do prototypu
.
E1p oglądany w rzeczywistości wygląda o wiele lepiej jak na zdjęciach. Nie jest fotogeniczny. Na zdjęciu w galerii znajdziecie fotę E1p w porównaniu do E1 (na E1 jest założony 35mm – nie było pod ręką 50).
Aparat będzie dzielony – grip będzie odłączalny od korpusu.
Co do parametrów E1p – nic nie jest pewne. Matryca z zakresu 10-12 MPix (prawdopodobnie Live MOS). Ostatnim aparatem ze stajni Olympusa z matrycą Kodaka jest E400.
Na zdjęciu w galerii pokazałem wystający z korpusu LCD. Wydaje się, że będzie odchylany (w E1RS też był odchylany wizjer). Prezentacja aparatu wczesną wiosną.
W trakcie targów dotknąłem też sporej ilości szkiełek 4/3. Nie udało mi się tylko wydobyć z gabloty Leicy 25 mm.
Fajne są Sigmy 24mm, 30mm. 300-800 to porażka – nie wiem jak można się posługiwać tak długim szkłem – nawet na statywie sprawiało kosmiczne problemy przy kadrowaniu,
Leica 14-50 OIS jest niesłychanie lekka (połowa wagi 14-54?). Na stoisku spowodowałem spore zamieszanie. Po przykręceniu do Leicy 4/3 Zuiko 14-54 poprosiłem o instruktaż, jak zmieniać przysłonę… 14-50 ma pierścień przysłon, Zuiko nie. Pan prezenter 10 minut spędził na poszukiwaniu tak wydawało by się prostej funkcji. W końcu znalazł
. Leica i Panasonic trzymają się gorzej od E330. Oldskulowy wygląd to za mało.
Poznałem szefową produktów dSLR w Oly Europa Claudie Bähr. Zgodziła się poświęcić czas by odpowiedzieć na Wasze pytania.
Nie na wszystkie pytania otrzymałem odpowiedzi, nie wszystkie odpowiedzi mogę opublikować.
Krytyczne
Kod:
Stabilizacja obrazu, oprogramowanie (celebrity plus, cra3y)
Czy w związku z pojawieniem się w Systemie 4/3 stabilizacji w obiektywie Leica, firma Olympus będzie wprowadzała stabilizację w body (KM, Sony, Pentax, Samsung), czy jednak będzie ona w obiektywach (Canon, Nikon, Leica)? Jeżeli będzie ona w obiektywach to czy istniejąca linia obiektywów Zuiko Digital zostanie częściowo zastąpiona czy będzie stworzona równoległa linia obiektywów ze stabilizacją (Canon)?
Czy Olympus stworzy oprogramowanie kompatybilne z systemami Linux?
Czy zostanie zmieniony koszmarny workflow Olympus Studio na bardziej wygodny, stosowany np w RSE, Adobe Lightroom. W obecnym stanie, mimo, ze program oferuje wysokiej jakosci obrobke plikow raw, jest tragiczny pod wzgledem ergonomii (interfejs oraz szybkosc dzialania)
Stabilizacja – rozważa się wprowadzenie stabilizacji do korpusu (E1p), pewności – jak we wszystkich związanych z E1p tematach nie ma.
Linux – to pytanie jest dziewicze. Nikt nigdy nie zadał takiego pytania. O temacie można więc zapomnieć.
Kod:
Obiektywy stałoogniskowe (cra3y)
Brak tanich i dobrych o niewielkich gabarytach (idealnych do nowego E-400) oraz droższych i bardzo dobrych (do pro body) obiektywów stałoogniskowych z dolnego zakresu np.: odpowiednika 50mm f1.4 (lub f1.8) konkurencji, czyli ZD 25/2 lub podobne - jedna wersja wykonana standardowo, z przystępną ceną, druga wersja wykonana profesjonalnie (szczelna, jaśniejsza) z ceną nie odbiegającą w górę od odpowiedników z konkurencyjnych systemów (Canon/Nikon)
Problem jest znany, dużo użytkowników występuje z podobnymi postulatami. Firma pracuje nad stałkami. Na 25mm plastic/fantastic w cenie poniżej 100$ nie ma co jednak liczyć.
Kod:
Ścieżka rozwoju - Mid body (Dempsey)
Moim zdaniem firma powinna rozszerzyć ofertę swoich lustrzanek o modele pasujące w pośrednie segmenty rynku. Skoro mamy już parę entry-level oraz pro (zakładam, że wkrótce pojawi się następca E-1) to dlaczego nie ma nic pośrodku skali Jakiś E30/40/50 itp.
Konkurenci mają w miarę jasno określone ścieżki rozwoju dla fotoamatora, co może sprzyjać decyzjom zakupowym (coś w stylu: kupię D50 jak mi się spodoba, to może D80 albo 200 a później jak wygram w totka to D2H z kompletem profi szkiełek )
Nie mogę wam napisać wszystkiego co usłyszałem w tej kwestii. Olympus jest świadomy tego, że bazowanie na tych samych technologiach i segmentacja rynku to dziś podstawa. Nie zdziwił bym się, gdyby w niedalekiej przyszłości została przedstawiona konkretna strategia dotycząca trzech poziomów jakości i ceny (podobnie jak w obiektywach).
Kod:
AF + ISO (Baltazar, Magus):
Dlaczego w DSLR Olympusa wciąż jest jedynie 3 -punktowy autofocus? Konkurencja dysponuje 5- i 9-punktowymi systemami AF. Kiedy Olympus ma zamiar zmienić coś w tej kwestii?
Ogólnie wiadomo, że Olympus ma wielokrotnie gorszy AF niż konkurencyjny nikon, chodzi nie tylko o szybkość działania ale i dokładność przy słabym świetle.
Flagowy E-1 nawet z jasnymi obiektywami f2 przy słabym świetle nie radzi sobie.a
Czy Olympus prowadzi prace rozwojowe systemu AF, które zbliżą nas do konkurencyjnego Nikona i czy nowy model flagowy, o ile się ukaże, będzie miał kilka czujników krzyżowych?
Co ze stosunkowo wysokim poziomem szumów przy ISO 800 i wyżej? Kiedy ten mankament zostanie poprawiony?
Nie wiadomo jaki będzie system AF w E1p. Inżynierowie pracują nad tym problemem (jest świadomość wagi problemu).
Kod:
Szkła (RobertW3D, cra3y, celebrity plus):
Prośba o wprowadzenie większej ilości szkieł amatorskich / semi-pro - np. 50F2 lub 50F2.8 ale bez uszczelnienia - dzięki temu jakość będzie rozsądna a cena bardziej przystępna dla amatora.
Nie było konkretnej odpowiedzi. O stałki prosi sporo użyszkodników.
Ważne
Kod:
strategia firmy, cykl produktów, dystrybucja PL (blady, cra3y, robin102)
Czy firma Olympus ma strategię poprawy dystrybucji swoich wyrobów tak, aby
klient zdecydowany na zakup akcesoriów nie musiał czekać 2-3 tyg na
realizację zamówionego elementu do e-systemu?
Sposób dystrybucji ulega właśnie zmianie. Czekanie 2-3 tygodnie na sprzęt niedostępny w Polsce, to normalna sprawa – tyle trwa procedura ściągnięcia „fantów” z magazynu centralnego.
Kod:
Dlaczego proces opracowywania produktów (DSLR konkretnie) nie ma charakteru cyklicznego (jak np u Canona), niezależnie, czy uda sie opracować coś przełomowego. Ustanawiając np 18-24 miesieczny cykl wypuszczania nowego body z usprawnieniami (szczególnie likwidacją jakis nonsensów np.: 4x powiekszenie w E1, czy dodanie histogramu w podglądzie po zrobieniu zdjęcia), użytkownicy mieliby pewność, ze system sie rozwija i mają na co liczyć w przyszłości, jeżeli chodzi o Pro, Mid, czy Entry body. Tak to pojawiają sie różne i dziwne niedomówienia, niespełnione oczekiwania co przekłada się na niezadowolenie i zniechęcenie obecnych użytkowników jak i potencjalnych nabywców elementów systemu 4/3.
Pisałem wyżej, to prawdopodobnie się zmieni.
Kod:
Oby się OP dogadal z Foto Jokerem i znów żeby były w tej sieci sprzęty olka . Bo tam miłe chlopaki pracują i wiedze mają znacznie wyższą niż np w MM. Osobiscie też do sprzetów olympusa nic nie cierpią .
To jak pewnie zgadujesz nie jest problem filozoficzny.
Kod:
Dystrybucja, USB, Wizjer (KaarooL)
1. dystrybucja w PL kuleje: odbudować relacje z FOTOJOKER'em i to na wczoraj.
To jak pewnie zgadujesz nie jest problem filozoficzny.
Kod:
2. czemu zapomniano o istnieniu USB 2.0 HI SPEED? konkurencja w małpkach za 600 pln daje pełne USB bez łaski a OLYMPUS w aparatach po 3000 pln daje wolny port USB
USB 2 jest „priorytetem”.
Kod:
3. czy firma skończy z miniaturyzacją wizjerów? jedynym aparatem pozwalającym na MF jest E-1 a i tutaj nie ma 100% pewności czy trafiliśmy, bo ekran LCD ma niską rozdzielczość i nie doczekaliśmy się powiększania zdjęć powyżej 4x...
(Uwaga moja) – chyba droga jaką zmierza Olek to Live View.
Kod:
4. czy jest jakakolwiek szansa na automatyczny histogram po zrobieniu fotki w nowych lustrach? nie muszę dodawać, że byłby to również miły prezent dla twardych posiadaczy E-1 (rozbudowa firmware o histogram po pstryknięciu).
Nie sądzę.
Kod:
Czy Olympus stworzy nowy roadmap dla obiektywów ZD? Czy istnieje jakaś strategia i wcześniejsze konstrukcje będą zastępowane nowszymi? Czy Olympus planuje w swoich obiektywach silniki na wzór Canon UMS? Czy nadal będzie podział na Standard, Profi i Top? Czy możemy liczyć na odpowiednik 35-100 w wersji Standard lub Profi (F2.8-3.5)?
Nic o USM nie dowiedziałem się.
Kod:
Format plików raw (skow + cra3y)
Olympus powinien udostępnić pełną specyfikację formatu ORF by inne firmy lub programiści mogli lepiej przystosować swoje oprogramowanie do współpracy z aparatami olympusa. Poza tym świat nie kończy się na Windowsie i Intelu.
Innym rozwiązaniem jest dodanie formatu DNG wprost z aparatu (tak jak uczynił to Pentax)
Odpowiedź jest wyżej – nie ma zapotrzebowania masowego na Linuxa. OM i OS są na PC i Maca. Jest SDK, które za niewielkie pieniądze można nabyć i używać aparatów Olympusa we własnych implementacjach.
Kod:
Standard gniazd i wtyczek + akcesoria(skow)
Nie stosować dziwnych i nietypowych wtyczek.
Przykłady:
- wtyczka do zasilacza 6V (żółta) do kompaktów; rzadko spotykana.
- wtyczka do zasilacza do E-300 (9V) i innych - wybryk natury
- wtyczka od wężyka spustowego E-1, E-300(+grip) też jakieś dziwactwo
- wtyczka do E-500 do USB i czagoś tam jeszcze
- rozsądana polityka cenowa za akcesoria.
np. wężyk spustowy do E-1 za ok. 300-400 zł (wtyczka, kabelek i dwa przyciski w zbyt dużej obudowie) lub grip+aku+ładowarka do E-1 za ok 2500 zł To absurd!
Pytania o wtyczki nie zrozumiano
.
Kod:
Sprawa instrukcji obsługi (Tadeusz Jankowski)
Dużo osób narzeka na bardzo sformalizowany i suchy język instrukcji obsługi aparatów. Są to właściwie nie instrukcje, ale kodeksy prawa cywilnego. Czy firma obawia się, ze ocieplenie tekstu i jego rozwinięcie i osadzenie w rzeczywistosci moze podwazyć zaufanie do niej lub wprowadzić jakies kłopoty prawne wynikające z kontaktu malo inteligentnego czytelnika, a co gorsza złosliwego, z takim tekstem?
Tekst jest tłumaczony automatycznie. Zmiana treści pociągnęła by zbyt duże koszta.
Kod:
Nośniki pamięci - karty XD
Czy Olympus może rozważyć obniżenie ceny kart pamięci xD? Dzisiaj sa one niezwykle drogie. Moim zdaniem zysk od wyższej znacznie ceny nie jest rekompensowany przez straty moralne, jeśli chodzi o opinię o firmie i odpycha jakąś grupę amatorów od nabycia aparatów na te karty.
Tu wiele zależy od rynku. Ceny kart uległy w ostatnich dniach obniżce.
Kod:
Wizjer (OVF) (Baltazar)
W wizjerach aparatów E-300/E-500/E-330 brakuje ciągle wyświetlanej informacji o aktualnej czułości ISO. Czy Olympus planuje modyfikację rozmieszczenia informacji w wizjerze?
Problem zgłosiłem. Długo musiałem tłumaczyć, po co.
Kod:
5. Jakie jest uzasadnienie dla produkcji słabej jakości obiektywów typu
17.5-45? Czy produkując słabej jakości i najtańszy kitowy obiektyw firma
analizuje ew. straty spowodowane złą opinią o marce i jej wyrobach?
Ten obiektyw jest dodawany do zestawu SE (bez akumulatora). Kit przeznaczony jest dla posiadaczy np. E1, jako aparat zapasowy.
Kod:
Opcja Auto ISO w trybach M, A, P. (herman)
Gdy ustawimy wartość ISO na Auto, to w żadnym z tych trybów ISO nie zmieni się podczas robienia zdjęcia. Np w sytuacji, gdy mamy tryb M z ustawionymi parametrami czasu i przesłony a jest zagrożenie, że zdjęcie wyjdzie za ciemne, to ISO powinno automatycznie zostać podniesione. Do poprawnego dzialania powinny byc mozliwe do ustawienia dwa parametry: minimalny, bezpieczny czas migawki oraz zakres ISO, po jakich ma poruszac sie automat AutoISO
Przekazałem.
Kod:
Możliwość pomijania SSWF przy starcie, OVF, Grip a Low Body (Rafał Czarny)
Mankamentem E500 (największym) jest nikczemnej wielkości wizjer. Oby Olek nie powtórzył tego błędu w przyszłości.
Brak gripa w amatorskich modelach. Tego też nie rozumiem. Przecież na takim gripie na pewno może OLympus zarobić, więc czego tego nie robi (w E500, E330, E400)?
Odkurzacz niech uruchamia się przy wyłączaniu aparatu, a nie odwrotnie (jak w E500) bo to niepotrzebnie opuźnia start (lepiej byłoby możliwe pominięcie go przy starcie naciskając spust migawki - cra3y).
Przekazałem.
Kod:
dlaczego tego nie ma w lusterkach... (RE)
COMPARE & SHOOT
Ostatnie cztery wykonane zdjęcia są wyświetlone z lewej strony. Możesz wykonywać dalsze
zdjęcia, porównując zdjęcia wykonane wcześniej.
Gdy wykonujesz nowe zdjęcie, przesuwa się ono w lewy górny róg ekranu, podczas gdy cztery
ramki zdjęć przesuwają się kolejno na dół, a najniższe zdjęcie znika.
Nowa funkcja w małpkach – może w przyszłości będzie też w lustrzankach.
Od siebie dorzuciłem idee wyświetlania tylko licznika zdjęć i wartości ekspozycji na paseczku u dołu LCD, pozostawiając 4/5 LCD „czarnego”. To może być wygodne przy korzystaniu z OVF, idee pakowania w nowe matówki lupy nastawczej.
Całość rozmowy po przetłumaczeniu na angielski wyślę do Claudii, może zrobi z tego użytek.
Na koniec istotna uwaga. Na dziś mamy w linii dwa modele lustrzanek Olympusa: E330 i E400. Jak ktoś przymierza się do E500, warto się sprężyć. Aparaty są jeszcze w niektórych sklepach. Bieżąca produkcja trafiać będzie jednak głównie do Ameryki (gdzie nie będzie E400).
Pozdrawiam