Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 29

Wątek: E-300 czy E-500

  1. #11

    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Nowa Huta
    Posty
    19
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Nad E-1 też się zastanawiałem, ale był problem z dostępnością, a na 14-54 nie było mnie stać (szkoda, że nie załapałem się na cenę 3333). Stanęło na E300 bo:
    - podobno bardziej dopracowane JPGi (Olek to mój pierwszy cyfrak w ogóle, więc RAwy mnie trochę przerażały, teraz coraz częściej robię w RAWach),
    - lampa wbudowana jaka jest, każdy widzi, ale lepiej mieć niż nie mieć. Na FL dopiero składam, a starej rodem z DDR nie odważyłem się podpiąć - i tak by pewnie waliła zawsze z jednakową mocą,
    - podobno E-1 sporo prądu zżera, co ma dla mnie znaczenie, bo zdarza mi się być dłużej z dala od cywilizacji i 2 baterie mogą nie wystarczyć (zwłaszcza zimą w górach).
    Poza tym wszystko na korzyść E-1. Ogólnie nie żałuje wyboru, zwłaszcza odpuszczenia E500, ale E-1 z fajnym szkłem jeszcze śni mi się po nocach.

    Jeszcze małe uzupełnienie, do tego co napisał siwyjohn o E500:
    JPG jest bez ograniczeń chyba tylko w największej kompresji, z najmniej skompresowanymi jest tak, jak z RAWami czyli 4 zdjęcia i koniec. W E300 mam podobnie - 4 RAWy i JPG w największej kompresji do bólu (nie wiem, czy do zapełnienia karty - nie miałem cierpliwosci czekać, czy zrobi tysiąc zdjęć). Wydaje mi się, że bufor w E500 nie jest większy niż w E300, a jeśli tak to różnica jest minimalna. E1 to co innego...

  2. #12
    Awatar Davnes
    Dołączył
    Mar 2006
    Mieszka w
    Cz-Dz.
    Posty
    62
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    e-300 wg testów ma minimalnie ostrzejsze fotki od e-500 na wyzszych iso mniej rozmywa, po dołaczeniu gripa do e-300 naprawde aparat wygląda bojowo-baterie starczaja na półtora miesiaca i nie trzeba wtedy myslec że zaraz coś się wyładuje- grip sprawdza sie doskonale na wycieczkach, siwietnie sie trzyma taki aparat z gripem-naprawde niczego nie brakuje.
    po co komu telewizor w aparacie, 1,8 w zuprłności wystarcza lepiej miec minimalnie lepszy wizjer.
    e500 wyglada bardziej rasowo lecz gdy dołaczymy grip do e300 sytuacja bardzo sie zmienia.
    takie sa moje osobiste spostrzezenia wybór nalezy od osboistych upodoban bo te aparaty to prawie to samo lecz to praiwie czasami robi wielką róznice:]

    e500 napewno nowsza konstrukcja ale nowsze nie znaczy zawsze lepsze lecz na pewno godne uwagi....
    Wierny Olkowi użytkownik Pentaxa
    -A 50mm 1,7 , A-28mm 2.8 , 135mm 2,5

  3. #13
    | OlyJedi Awatar siwyjohn
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Cz-wa, Wa-wa
    Posty
    349
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez mardergang
    Nad E-1 też się zastanawiałem, ale był problem z dostępnością, a na 14-54 nie było mnie stać (szkoda, że nie załapałem się na cenę 3333). Stanęło na E300 bo:
    - podobno bardziej dopracowane JPGi (Olek to mój pierwszy cyfrak w ogóle, więc RAwy mnie trochę przerażały, teraz coraz częściej robię w RAWach)
    Najlepiej w ogóle odpuść sobie jpg - z aparatu wychodzą sporo gorsze niż po przerobieniu RAW-ów w Olympus Studio algorytmem High Function. W jpg tracisz 4 bity koloru (ORF: 12 bitów/kolor, JPG: 8 bitów/kolor), a więc sporo z dynamiki sygnału. Dzięki RAWom możesz uratować prześwietlone lub niedoświetlone ujęcie. Nie ma co żałować miejsca na karcie - lepiej mieć mniej zdjęć, za to lepszych. Poza tym obecnie ceny kart spadają błyskawicznie.

    - lampa wbudowana jaka jest, każdy widzi, ale lepiej mieć niż nie mieć. Na FL dopiero składam, a starej rodem z DDR nie odważyłem się podpiąć - i tak by pewnie waliła zawsze z jednakową mocą
    Jeśli ma własną automatykę to dostosuje się do tego co "widzi" jej fotodioda. Można też ustawić ręcznie moc błysku - do fotografii obiektów "nie uciekających" może okazać się bardzo pomocna

    Jeśli chcesz podpinać starego błyskacza to koniecznie sprawdź napięcie na stopce włączonej naładowanej lampy - powinno być mniejsze niż 100V. Najlepiej byłoby sprawdzić przebieg prądowy w momencie wyzwalania, ale zakładam, że nie dysponujesz oscyloskopem z pamięcią. Pomiar napięcia powinien wystaczyć (mierzyć woltomierzem o dużej rezystacji wewnętrznej >1Mohm. Każda cyfrówka się nada, z analogów tylko te co lepsze, np. polskie V-640).

    - podobno E-1 sporo prądu zżera, co ma dla mnie znaczenie, bo zdarza mi się być dłużej z dala od cywilizacji i 2 baterie mogą nie wystarczyć (zwłaszcza zimą w górach).
    Skąd ta dezinformacja? Na jednej oryginalnej BLM-1 lub dobrym zamienniku (np. GP) można zrobić ponad 500 fotek. W zimie mniej, dokładnie nie liczyłem, ale ponad 200 na pewno przy -15 bez chowania aparatu pod kurtkę Nie mówiąc już o zabawie z gripem - tego się nie da wyładować w jeden dzień... Na długie zimowe sesje warto wykonać sobie zewnętrzny pakiet baterii, który trzymasz pod kurtką i podpinasz kabelkiem do złącza zasilacza.

    Prąd zżerają też szkła - im większe i z szybszym AF - tym więcej.

    Poza tym wszystko na korzyść E-1. Ogólnie nie żałuje wyboru, zwłaszcza odpuszczenia E500, ale E-1 z fajnym szkłem jeszcze śni mi się po nocach.
    Sprzętem warto się przejmować tylko przed zakupem i jak szwankuje. We wszystkich innych chwilach liczą się zdjęcia

    Jeszcze małe uzupełnienie, do tego co napisał siwyjohn o E500:
    JPG jest bez ograniczeń chyba tylko w największej kompresji, z najmniej skompresowanymi jest tak, jak z RAWami czyli 4 zdjęcia i koniec. W E300 mam podobnie - 4 RAWy i JPG w największej kompresji do bólu (nie wiem, czy do zapełnienia karty - nie miałem cierpliwosci czekać, czy zrobi tysiąc zdjęć). Wydaje mi się, że bufor w E500 nie jest większy niż w E300, a jeśli tak to różnica jest minimalna. E1 to co innego...
    Według dpreview, E-500 jest w stanie zapisywać jpg w jakość HQ w sekwencji 2,7 ujęcia/s bez przerw. Oczywiście z szybką kartą, gdzie transfer aparat-karta jest na poziomie 9MB/s (np. Sandisk Extreme III).
    E-1 | HLD-2 | GS-2 ** 14-54/f:2.8-3.5 | 40-150/f:3.5-4.5 ** FL-50 | FP-1
    Praktica Nova B ** Flektogon 20mm/f4 | Tessar 50/f2.8 | Pentacon Electric 100/f2.8 | Sonnar 180/f2.8

  4. #14
    | OlyJedi Awatar sławekb
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Łagów
    Posty
    810
    Siła reputacji
    35
    Moja galeria
    siwyjohn
    Pracuję w lesie, dlatego potrzebny mi solidnie zrobiony sprzęt. Na pewno dość często będę używał wyższych czułości ze względu na warunki świetlne w lesie. Tu obawa przed szumami, dlatego E-500 ze skokiem 1/3 EV by tu pasował. Fotek na pewno będę robił dużo bo czasami przez 10 godzin przebywania w lesie można dużo ciekawych rzeczy wypatrzyc.Ważna jest też dla mnie szybkość AF i ilość kl/s. Czasami mam takie sytuacje że jadę autem i wystarczy "lufę" wystawić przez okno i stado 50 jeleni "strzelić", albo siedzę pod drzewem a tu jenot z myszką w pysku 30m ode mnie.
    A jak jest z szybkością od włączenia do gotowości zrobienia zdjęcia, czy to faktycznie 3 sekundy??

  5. #15
    | OlyJedi Awatar siwyjohn
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Cz-wa, Wa-wa
    Posty
    349
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Czas włączenia od zera to poniżej 2s, zaś wybudzenie z trybu uśpienia to ok. 1s. W zasadzie aparat jest gotowy zanim zdążysz przystawić go do oka, więc nie uważam tego za problem Czas włączania może zależeć od karty pamięci - jeśli będzie bardzo wolna - wydłuży się. W trakcie włączania aparat czyści matrycę, więc na pewno nie jest to czas stracony

    Do tego dochodzi zazwyczaj czas ustawienia AF, który zależy od pary szkło-korpus. Im obiektyw jaśniejszy tym więcej światła dostają sensory AF w body - pętla sprzężenia zwrotnego systemu ustawiania ostrości działa szybciej i pewniej. Na szybkość pracy przekłada się rodzaj napędu zastosowany w obiektywie i droga jaką musi pokonać. Można ustawić ostrość wcześniej ręcznie, ale trudno przewidzieć kadr przy fotografowaniu zwierząt (chyba, że metodą na przynętę).

    Myślę, że dobre zdjęcie bardzo trudno zrobić nie będąc przygotowanym, a więc z aparatem odpowiednio stabilnie podpartym i obiektywie chociaż mniej więcej wyostrzonym. Nie licz na super fotki z samochodu - lepiej podejść do tematu na spokojnie, może ze statywem. Po co Ci 300 kiepskich fotek, skoro możesz mieć to jedno rewelacyjne ujęcia, które powiesisz sobie na ścianie.

    Szybkostrzelne olki raczej na tle konkurencji nie są, ale szybsza konkurencja kosztuje sporo więcej (np. 20D). E-1 wyciąga 3 klatki/s i ma bufor na 12 klatek czegokolwiek. E-300 i E-500 osiągają ok. 2,5 klatek/s, a bufor zmieści 4 RAW-y.
    E-1 | HLD-2 | GS-2 ** 14-54/f:2.8-3.5 | 40-150/f:3.5-4.5 ** FL-50 | FP-1
    Praktica Nova B ** Flektogon 20mm/f4 | Tessar 50/f2.8 | Pentacon Electric 100/f2.8 | Sonnar 180/f2.8

  6. #16
    | OlyJedi Awatar sławekb
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Łagów
    Posty
    810
    Siła reputacji
    35
    Moja galeria
    Zgadzam się, podałem sytuacje ekstremalne. Bez przygotowania i znajomości zwyczjów zwierząt nie ma co liczyć na dobrą fotke. Co do fotek z samochodu, to np. sarna do przejeżdżających samochodów jest tak przyzwyczajona, że na nie nie reaguje. Wystarczy się zatrzymać i mieć gotowy aparat. Jelenie w dużych stadach czasami tak głupieją na widok człowieka, że stają w miejscu i nie wiedzą co robić bo nie widzą licówki (łani prowadzącej stado), która jest gdzieś w tłumie.
    Pewnie, że gdyby nie pieniądze, to dzisiaj zastanawiałbym się jakiego nikona wybrac a nie olka i o szybkosci byśmy nie mówili.
    Ale aparat w lesie to nie tylko zwierzęta, makro również mnie pociąga a z moim sp500 to mozna sobie pofocic żabki i slimaki a kupować szkiełka do takiego cyfraka to według mnie głupota.
    Ale przyznam , że mam namieszane w głowie. Zaczynałem od porónania E-300 i E-500 a teraz nawet myslę o E-1.

  7. #17

    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Nowa Huta
    Posty
    19
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Do tego typu zdjęć zastanów się jednak nad doublekitem. 14-45 jest niezłym szkiełkiem jak na tani kit, ale 40-150 najchętniej nie odpinałbym od body. A na sarny i jelenie będzie jak znalazł.
    Zapewne masz napięty budżet, ale obawiam się, że po pierwszym plenerze stwierdzisz, że jednak przydałoby się tele (zwłaszcza dobre i tanie, jak 40-150). I dokupisz osobno, tyle że wyjdzie cię pewnie nieco drożej (chociaż ceny spadły do ok. 600-650 zł, więc nie ma tragedii).

  8. #18
    | OlyJedi Awatar siwyjohn
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Cz-wa, Wa-wa
    Posty
    349
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Mardergang ma rację - do zwierząt na pewno będziesz potrzebował teleobiektywu.

    40-150/f3.5-4.5 to w E-systemie tele najtańsze, ale oferujące bardzo dobrą jakość. Mam taki i jestem zadowolony - za tą cenę lepszego się nie kupi. Jego wady to wolny i głośny AF (w porównaniu do 14-54). Zaletami są lekkość i kompaktowość. Jakość optyczna jest dobra i powtarzalna (Made in Japan) - praktycznie nikt dotąd na forum nie narzekał na jakiekolwiek problemy z tym szkłem. Powtarzalnośc jest dużym problemem przy zakupie Sigmy.

    Z w miarę niedrogich można się jeszcze zastanowić nad manualnymi obiektywami na gwint M42 (może masz coś jeszcze na dnie w szafie z czasów Zenita, Praktici lub Pentacona Six-a), np. Sonnar 180/f2.8 (wielka ciężka cegła od średniego formatu), co da Ci w E-systemie odpowiednik 360/f2.8. Problem w tym, że w E-500 kiepsko ostrzy się ręcznie ze względu na mały wizjer. W E-1 też nie jest rewelacyjnie. Można to poprawić dokupując nasadkę powiększającą - wykonuje je irek50 z tego forum

    Makro - z 14-45/f3.5-5.6 nie zaszalejesz - po prostu ten obiektyw się do tego nie nadaje (skala odwzorowania 0.16x, czyli 0.32x w ekwiwalencie 35mm). Z 14-54/f2.8-3.5 jest nieco lepiej (0.26x/0.52x). Musiałbyś zainwestować np. w 35/f3.5 macro lub w soczewki powiększające nakręcane na obiektyw. Zostawienie sobie SP500 do makro też jest dobrym pomysłem.

    Jeśli już E-1 to myśle, że tylko z 14-54/f2.8-3.5 - cały zestaw będzie odporny na deszcz. E-1 niestety trudno na dzień dzisiejszy kupić, ale poszukać warto - body z serii profesjonalnej za te pieniądze szybko się pewnie nie trafi...
    E-1 | HLD-2 | GS-2 ** 14-54/f:2.8-3.5 | 40-150/f:3.5-4.5 ** FL-50 | FP-1
    Praktica Nova B ** Flektogon 20mm/f4 | Tessar 50/f2.8 | Pentacon Electric 100/f2.8 | Sonnar 180/f2.8

  9. #19
    | OlyJedi Awatar sławekb
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Łagów
    Posty
    810
    Siła reputacji
    35
    Moja galeria
    Dzięki za informacje.
    Trochę przejrzałem podobne dyskusje na innych forach i powoli zaczyna mi się wszystko klarować. Nie chciałem podejmować pochopnej decyzji, dlatego wrzuciłem taki temat ,który pewnie posłuży także innym w przyszłości. W końcu w tym przypadku wybieram nie tylko aparat ale i system. Nie będę ukrywał, że przez chwile myślałem o nikonie D50 ze względu na spadek ceny tego modelu. Jednak ostatecznie wybieram E-500. Posłucham waszych rad i kupię double kit 14-45, 40-150. Będzie taniej niż kupować 40-150 osobno. Teraz już tylko pozostaje poszukać dobrej oferty i kupić. Pierwsze ciekawsze fotki na pewno wrzucę do oceny.

  10. #20
    | OlyJedi Awatar siwyjohn
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Cz-wa, Wa-wa
    Posty
    349
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Kup sobie od razu zamiennik akumulatorka - tylko nie oszczędzaj! Kupowanie premium gold i tym podobnych cudów mija się z celem - mnie zdechł po kilkunastu ładowaniach. Dobry zamiennik to GP, Hahnel, Anssman i cena ok. 80zł.

    test "klonów" BLM-1:
    http://t5r.pwp.blueyonder.co.uk/e1/clonetests.htm

    rozprawka nt. zamienników:
    https://forum.olympusclub.pl/forum22...zie-vt6760.htm

    Życzę udanych zdjęć!
    E-1 | HLD-2 | GS-2 ** 14-54/f:2.8-3.5 | 40-150/f:3.5-4.5 ** FL-50 | FP-1
    Praktica Nova B ** Flektogon 20mm/f4 | Tessar 50/f2.8 | Pentacon Electric 100/f2.8 | Sonnar 180/f2.8

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.