Z punktu widzenia węchu fotograficznego fotki 3 i 4 są rokujące, ponieważ nie rozdrabniasz się w nich, ujmujesz temat, tak jak powinno się w fotografii – poprzez przedstawienie wycinka świata, najbardziej metaforycznego dla koncepcji, która powzięłaś.
Np. pies jest ujęty z nieoczekiwanej pozycji, we fragmencie - łapy i spoczywająca głowa, a nie w całości. Dzięki czemu na fotce, za pomocą takich środków przedstawiona jest psia spolegliwość, a nie pies w ogóle. Dodatkowo jest światło, które modeluje łapę, pysk i klapnięte ucho, co pomaga przyciągnąć oko. Poza tym zdjęcie ma trochę mało ostrości i łapy sa prześwietlone, tło jest bardzo nieciekawe.
Na zdjęciu nr 3 są dwie rzeczy, które patrzący powinien dostrzec – zamknięta brama i smuga światła ścieląca się na trawie. Poza tym trochę zbyt prosta jest ta brama, nie jest po prostu ciekawa. Na zdjęciu jest zbyt duży kontrast pomiędzy światłami i cieniami. Cienie są czarne – brzydkie, odbierają urok fotce. W zasadzie, to nie wiadomo na co autor się chciał zdecydować, czy bardziej wyeksponować drogę, czy bramę.
Zdjęcie nr 4 jest przykładem wszystkoizmu. Jest na nim wszystko oprócz tego, co autor chciał powiedzieć. Jeżeli chciał pokazać ruch, to zdjęcie jest zbyt statyczne, zamrożone, jeżeli chciał pokazać tłok, to postaci są zbyt poucinane, jeżeli chciał pokazać rynek, to postaci za bardzo zasłaniają architekturę. Zdjęcie nie posiada wymowy, nie ma tematu, a już na pewno nie ma w nim żadnej metafory.
Pzdr, TJ
Czekam na więcej takiej krytyki- tylko dzięki Wam mogę się czegoś nauczyć. Jeśli chodzi o psie tło- to to lubie, ale jak pisałam problem z ostrością mam moim zdaniem duży- to kwestia wprawy, czy ustawień? prześwietlenie łap jak się domyślam mogę zmienić tylko odpowiednim programem? było bardzo ostre światło.
Zdjęcie bramy- miała być brama- zwykła, stara, drewniana, schowana gdzieś za drzewami, ledwo widoczna...
starówka- nie miałam celu- siedziałam i pstrykałam... i takie coś wyszło...
jutro wrzuce kolejne zdjęcia pod ostrzał i szczerze przyznam- czekam na Wasze opinie.
nie mam serca krytykować , fotka pieska i bramy-urocze !!!
Paula, napisałaś "siedziałam i pstrykałam", tak? No cóż zrobienie dobrej fotografii, nie polega na pstrykaniu, to coś więcej, to jakiś zamysł i jego realizacja. Wybacz, ale jesli chcesz nas epatować pstrykami, to raczej odpuść. Najpierw, niech się urodzi pomysł na zdjęcie, a później próbuj, go zrealizować. Ja od kilku dni mam pomysły na kilka fotek i niestety mimo przemierzania na rowerku dziesiątków kilometrów nic ciekawego nie "cyknąłem". Uważam, że dwa pierwsze zdjęcia to takie typowo albumowe, ja i on i kocię jeszcze. Drugie byłoby fajne gdybyś zadbała o GO, zbyt wiele rozprasza. Co do następnych koledzy się dość ciepło wypowiedzieli, ale do końca ich zdania nie podzielam, bowiem wiem, że są to zdjęcia zupełnie nie przemyślane,ot- "cyknięte". NIe przejmuj się tą krytyką, to właśnie tu masz okazję poznać i ciekawych ludzi i możesz oczekiwać od nich pomocy. Tylko pamiętaj - nie cykaj, tyklo myśl i wykorzystuj możliwości dobrego sprzetu, który posiadasz.
Pozdrawiam
E-3, E-300, ZD 14-54,ZD 40-150, ZD 35, ZD 50, ZD 70-300, ZD 50-200, ZD 9-18, ZD 35-100, EC-14 FL-36, FL-50R
Piotr Grześ nie do konca sie z toba zgadzam. Owszem fotki musza byc przemyslane ale dla kogos poczatkujacego wystarczy ze beda technicznie poprawne (wlasciwa ekspozycja, ostrosc, kadr). Jak nauczy sie panowac nad sprzetem wtedy przyjdzie czas na artyzm.
Moje 3 grosze do czego ja bym sie przyczepil:
1. za ciemne (zwroc uwage na twarz, oczy ktore zlewaja sie dziewczynie w kapeluszu z wlosami)
2. troszke nie ostre ale pokazuje emocje, do albumu rodzinnego moze byc
3. Jest w porzadku. Ładne. Moze cos bym zminil w GO.
4. Nieostre i niewlasciwa GO. W centrum uwagi jest psie ucho... Zamysl ciekawy.
5. Nijakie. Nie wiadomo na czym sie koncentrowac bo i nie widac kamienicy a jedynie plecy i posladki pieszych.
...był Olek jest A6000
W takim razie może pomożecie i powiecie jak zmienić GO?
na GO ma wpływ wartość f i długość ogniskwej . Im mniejsza f (wiekszy otwór względny)tym płytsza GO. W przypadku ogniskowej : im dłuższa ogniskowa tym mniejsza głębia ostrości. A w ogłe to wrzuć sobie w google "głebia ostrosci" i czytania na kilka godzin.
Witaj Paula,
Pozwól że odniosę się do zjęcia nr. 1.
Jest taka fajna zasada o której sam dowiedziałem się z forum. Chodzi o to, że jeżeli fotografujesz osoby patrzące w prawo (tak jak na fot. 1) to powinnaś zostawić im więcej miejsca po prawej stronie kadru a postacie umieściś bardzej w lewej części zdjęcia. I odwrotnie - jak patrzą w lewo to zostaw im miejsce z lewej a postacie ustaw w prawej części kadru. Tak żeby było wrażenie, że patrzą sobie gdzieś tam w dal i mają na to miejscePrzetestuj to na własnej skórze i mam nadzieje że przyznasz rację
.
Wg mnie to działa a koledze który mi na to kiedyś zwrócił uwagę bardzo dziękuję!
ps. Jeszcze jedna rada o której pewnie już wiesz. Unikaj centralnych kadrów. Poszukaj w sieci i na forum coś o zasadach "złotego podziału" i kadrowania. Dużo informacji można z powodzeniem wykorzystać "na swoim podwórku" i prostym, świadomym posunięciem sprawić że zdjęcia będą fajniejsze.
Powodzenia !
Pozdrawiam
nurek
E-1 // C-5060 // ZD 14-54 // 40-150 // 35 Macro // FL-50 // EP-2 // SHLD-2