Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 19 z 19

Wątek: Przyczyna błedu AF w E1

  1. #11
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Maków
    Posty
    165
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    robin102 zgadzam się z tobą i dlatego warto wykonać taki test ostrości aby przekonać się gdzie tkwi przyczyna ewentualnych błędów AF. Co lubi a czego nie AF w naszym aparacie.


    Cytat Zamieszczone przez Stanisław Rozalski
    witam,

    Ale nauczyłem się przez lata jednego, że przy makro i długich ogniskowych, jeżeli jest to możliwe stosować trzeba stabilizację aparatu (np. statyw). Teraz przy zmiennoogniskowych obiektywach użytkownicy często o tym nie pamiętają a część problemów z ostrością jest właśnie tym podyktowana.
    Doświadczyłem tego zjawiska i teraz pamiętam aby zapewnić krótki czas ekspozycji przy długich ogniskowych. Wczoraj fotografowałem z ręki imprezę w Grunwaldzie obiektywem o ogniskowej 150 mm (300 dla 35mm) i pomimo dobrego oświetlenia zastosowałem ISO 200 co pozwoliło mi na stosowanie krótkich czasów ekspozycji i uzyskałem 100% ostrych zdjęć.

    Pozdrawiam.

  2. #12
    | OlyJedi
    Dołączył
    Mar 2005
    Mieszka w
    Dębica
    Posty
    135
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    witam,
    ja wrócę do problemu fotografowania przyrody.
    Byłem ostatnio w Arboretum- Wojsławice, przepiękna filia wrocławskiego ogrodu botanicznego, dobra pogoda i siłą rzeczy robiłem zdjęcia moim E-1 z 14-54. Było tego dużo.
    Po raz kolejny okazało się że ilość szczegółów ( gałęzie, liście, okwiecenie) jest poważnym wyzwaniem dla AF.
    Dla bliskich planów gdy mamy dobrą kontrolę w wizjerze w większości przypadków jest OK, ale dla planów bardziej oddalonych, zwłaszcza przy szerokim kącie, kiedy tak naprawdę nie bardzo możemy kontrolować w wizjerze na co jest ostro a tylko bazujemy na potwierdzeniu ustawienia ostrości przez AF zdarza mi się mieć wiele niespodzianek.
    Niby zdjęcie jest ostre a ogólny klimat kadru taki nijaki, zmuszający mnie najczęściej do wyostrzania na komputerze.
    Ręczne ustawianie ostrości dla oddalonych planów także nie jest rozwiązaniem, chyba że z lupą powiększającą wycinek kadru, ale takowej jeszcze nie posiadam.
    I zauważyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz, jeżeli bardziej przymykam przysłonę to efekt głębi ostrości bardziej widoczny jest przed płaszczyzną w której ma być ostro a nie za tą płaszczyzną, a mnie najczęściej zależy właśnie na tym odwrotnym efekcie.
    Może któryś z kolegów, który zawodowo zajmuje się robieniem pejzaży, lub szerokich planów lasów ,parków itp, podpowie jak radzić sobie z tym problemem.
    Może sukces tkwi w ustawieniach aparatu? Ja stosuję ustawienia fabryczne i zapis RAW.
    A może tak pracuje matryca i 5MP nie da zadawalającej ilości szczegółów?
    I co ciekawe, w starym analogowym sprzęcie problem ten nie występował tak wyraźnie.
    stanisław
    E-3+14-54+50-200 swd, FL-50R, E-1+14-54, C5050, Pentacon 1,8/50, Jupiter 3,5/135, Telear 3,5/200 i dużo starego analogowego sprzętu

  3. #13
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Zielona Góra
    Posty
    622
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Stanisław Rozalski
    I zauważyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz, jeżeli bardziej przymykam przysłonę to efekt głębi ostrości bardziej widoczny jest przed płaszczyzną w której ma być ostro a nie za tą płaszczyzną, a mnie najczęściej zależy właśnie na tym odwrotnym efekcie.
    zupelnie jak u mojego kolegi (takze ma E1). kiedy moj E1 zaliczyl wtope z BF, robilismy testy na dobrze oznaczonym targecie i jemu zawsze wychodzilo ostro z tym ze 1/3GO mial za obiektem a 2/3GO przed a powinno byc odwrotnie przeciez.
    pozdrawiam
    K.Gajda (cra3y)

  4. #14

    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Wrocław
    Posty
    31
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    Witam.

    Podawalem juz kiedys tego linka ale dla leniwcow moze byc jeszcze raz
    http://www.olympusamerica.com/e1/e1_lit/dof/dof14mm.pdf
    jesli juz tak bardzo chcecie tabelki.
    Jak widac nie w kazdym przypadku jest standardowo 1/3 z przdu i 2/3 za, czasami 50/50 do skrajnosci 2/3 przed.
    Ja generalnie robie na wyczucie, grunt zeby pamietac ze nie jest to zawsze taki sam rozklad. Jesli mialbym uczyc sie tabelek na pamiec to wolalbym szachy
    Pozdrowienia.
    Tomek

  5. #15
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Maków
    Posty
    165
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Stanisław Rozalski
    Po raz kolejny okazało się że ilość szczegółów ( gałęzie, liście, okwiecenie) jest poważnym wyzwaniem dla AF. .
    Na pewno trzeba się wystrzegać ostrzenia na regularnie powtarzających się motywach takich jak linie , gałęzie , regularne wzory i refleksy światła.
    Cytat Zamieszczone przez Stanisław Rozalski
    Dla bliskich planów gdy mamy dobrą kontrolę w wizjerze w większości przypadków jest OK, ale dla planów bardziej oddalonych, zwłaszcza przy szerokim kącie, kiedy tak naprawdę nie bardzo możemy kontrolować w wizjerze na co jest ostro a tylko bazujemy na potwierdzeniu ustawienia ostrości przez AF zdarza mi się mieć wiele niespodzianek.
    Ja mam włączoną funkcję umożliwiającą ostrzenie AF i ręcznie. Gdy fotografuję takie motywy po wyostrzeniu przez AF ,gdy obawiam się czy wykonał to prawidłowo koryguję ręcznie tak aby obraz na mikro rastrze matówki interferował (skrzył się). Fotka na pewno będzie ostra.
    Cytat Zamieszczone przez Stanisław Rozalski
    I co ciekawe, w starym analogowym sprzęcie problem ten nie występował tak wyraźnie.
    AF w aparatach cyfrowych musi być bardziej precyzyjny niż w analogach.

    AF w E1 oparty jest na metodzie detekcji kontrastu.Metoda ta ma tendencję do ustawiania ostrości dalej niż punkt idealnej ostrosci ( metoda fazowa bliżej ) , błąd rośnie wraz ze spadkiem kontrastu. Każdy AF nie zależnie od metody działania lubi jasne obiektywy.
    Nawet prytzmat w aparacje "ZENIT" nie działa przy otworze przysłony <= 5,6.
    Przeprowadziłem sporo testów AF w E1 i mam następujące wnioski:
    1) nie dopuszczać aby światło dostawało się do aparatu przez wizjer (zmieniłem osłonę na EP-2)
    2) jeśli nie ma takiej potrzeby nie zakładać żadnych filtrów na obiektyw.
    3) korzystać z osłony przeciwsłonecznej obiektywu.
    4) korzystać z jasnych obiektywów.
    5) wybrać starannie kontrastowy punkt o możliwie ostrym przejściu do ostrzenia , położony na głównym planie a będący jak najbliżej aparatu.

    Cytat Zamieszczone przez Stanisław Rozalski
    I zauważyłem jeszcze jedną ciekawą rzecz, jeżeli bardziej przymykam przysłonę to efekt głębi ostrości bardziej widoczny jest przed płaszczyzną w której ma być ostro a nie za tą płaszczyzną, a mnie najczęściej zależy właśnie na tym odwrotnym efekcie.
    Dowodzi to (moim zdaniem) że punk ostrości wypadł za daleko.
    Darek

  6. #16
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Zielona Góra
    Posty
    622
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dadu
    AF w E1 oparty jest na metodzie detekcji kontrastu.Metoda ta ma tendencję do ustawiania ostrości dalej niż punkt idealnej ostrosci ( metoda fazowa bliżej ) , błąd rośnie wraz ze spadkiem kontrastu. Każdy AF nie zależnie od metody działania lubi jasne obiektywy.
    farmazony prawisz o AF w E1. on nie bazuje na detekcji kontrastu a na detekcji roznic fazowych
    zrodlo:
    http://www.olympusamerica.com/e1/sys_body_spec.asp
    pozdrawiam
    K.Gajda (cra3y)

  7. #17
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Maków
    Posty
    165
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez cra3y
    farmazony prawisz o AF w E1. on nie bazuje na detekcji kontrastu a na detekcji roznic fazowych
    zrodlo:
    http://www.olympusamerica.com/e1/sys_body_spec.asp

    Widzę że różne żródła różnie podają:

    www2.olympus.pl/consumer/dslr_E-1_Specifications.htm

    Jaka jest prawda?
    Osobiście wolę detekcje porównania fazy.

    Pozdrawiam.
    Darek

  8. #18
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Galicja
    Posty
    1.025
    Siła reputacji
    32
    Moja galeria
    Jak zwal, tak zwal chodzi o wylowienie miejsca, ktore automatyka aparatu uzna za stosowne. Wszystkie tak maja nie tylko E1. To ta detekcja.
    A swiatelka malo! Lustereczko male, a oprocz AF jest wizjer, matryca i system pomiaru ekspozycji i wszystko potrzebuje swiatla.
    Zas przy dobrym swietle i szerokim kacie na malym obszarze koncentruje sie wiele punktow i one oglupiaja dosc duzy czujnik AF.
    Nalezy ostrzyc na pojedynczy przedmiot znajdujacy sie w podobnej odleglosci co motyw i przekadrowywac.
    Na szerokim kacie GO jest duza a w dobrym swietle przyslona przymknieta- to wszystko zapewni dobra ostrosc. Mozliwosci przypisaniia guziczkowi pod kciukiem, odpowiedniej funkcji jest duzo. Mozna oddzielic AF od pomiaru ekspozycji i kombinowac. Idzie szybko.
    Chcialem przypomniec, ze po to aparaty maja tyle funcji i mozliwosci! Po to by ominac niedoskonalosci materii wszelakiej we wszystkich aparatach. Skargii niepozadane! Kombinacje wskazane!
    Pozdrawiam. Ch.
    P.s. tez umieracie na sloncu?

  9. #19
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Zielona Góra
    Posty
    622
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dadu
    Jaka jest prawda?
    Osobiście wolę detekcje porównania fazy.
    polskie zrodla oficjalne slyna z tego, ze zatrudniaja "****-tlumaczy"

    kiedys byly fajne chocki-klocki na stronie sony i fuji

    radze raczej opierac sie na oficjalnych zrodlach anglojezycznych lub/i rzetelnych recenzjach
    pozdrawiam
    K.Gajda (cra3y)

Podobne wątki

  1. E-500 awaria ... kod błędu 3c85
    By rzezniol in forum E-System
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 18.04.14, 23:48
  2. Olympus E-1 - kod błędu "D : 3C81"
    By NimnuL in forum E-System
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 1.05.07, 20:46
  3. Co moze być przyczyną ??
    By mjr in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 21.12.05, 13:21

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.