DO P: oczywiście, że łatwiej zrobić 14mm do 4/3 niz do małego obrazka, gdyż pole obrazu jest bezpośrednim następstwem kąta widzenia obiektywu (krytyczne aberracje: coma, sferyczna, astygmatyzm ,beczkowanie , winietowanie itd są takie jak dla 28mm w małym obrazku)... Natomiast wzrastają w 4/3 wymagania materiałowe i technologiczne w związku z podniesioną poprzeczką rozdzielczości linii/mm, więc sprawa jest dyskusyjna n/t tej "łatwości"
Rafał Czarny jest w dużym błędzie, że 14-45mm byłby super szerokokątnym obiektywem w małym obrazku (w rzeczywistości byłby to super-szajs --tylko pole przewidziane dla 4/3 jest skorygowane nie mówiąc o dużym ściemnieniu obrazu poza "polem krycia" przewidzianym w 4/3)---Jest to prosta analogia do tradycyjnej technologii na film : obiektywu 50mm czyli standardu w 24x36mm nie mozna wykorzystać jako obiektywu szerokokątnego w formacie 6x6cm --np. Flektogon 4/50mm jest duuużo wiekszy i inaczej zbudowany...)