Troche sie klania ale tak wyszlo ze ja akurat jej nie mamZamieszczone przez marwit
![]()
Troche sie klania ale tak wyszlo ze ja akurat jej nie mamZamieszczone przez marwit
![]()
Nareszcie wakacje
Ściągnij se stąd
http://www2.olympus.pl/consumer/208_...dID=P_N1693892
C-760, tulejka, UV Hama 390 HTMC, Hama Skylight, Velbon DF-40, lampa Soligor DG-280
Mam nowe pytankoWyczytałem w instrukcji o pomiarze punktowym ale... jest tylko jak go włączyć i że dostępny jest z trybem makro. No więc pytam się Was o co chodzi z tym pomiarem punktowym
? Jak go używacie do jakich celów itd
![]()
Nareszcie wakacje
Chodzi o punktowy pomiar światła?? Jeśli tak, to w skrócie aparat ustawia parametry ekspozycji na podstawie danych pobranych tylko z 1 punktu (niewielki wycinek kadru), na który nastawisz pomiar. W innych przypadkach jest zawsze pomiar światła z wielu punktów kadru a w wyniku wartość uśredniona.
Pomiar punktowy jest przydatny w sytuacji, gdy masz bardzo jasny motyw na ciemym tle, albo odwrotnie, i chcesz żeby to on wyszedł dobrze naświetlony.
TUTAJ przykład wykorzystania pomiaru SPOT.
Pozdrawiam
Olympus C-765UZ + parę dodatków
Zapraszam do Galerii
Odgrzeję starego kotleta (temat), jednak ten temat mi pasuje, więc nie chciałem zakładać takiego samego.
A zatem:
1. Jak to jest z tym pomiarem światła. Jakiego używać, jakiego używacie?
ESP, centralnie ważony czy punktowy? O HI i SH punktowe nie pytam, bo mój łepek na razie nie jest w stanie tego pojąć, z resztą nie wydaje mi się, żeby ktoś ich używał. Który daje najlepsze rezultaty? A może zależy to od warunków i należy zmieniać?
Co do pomiaru światła mam też jeszcze inne przemyślenia, a mianowicie czytam sobie książki Petersona i w większości zdjęć, które opisuje widnieje opis coś w rodzaju:
"Ustawiłem przysłonę na f4, następnie aparat wycelowałem w trawę (np) aby dokonać pomiaru światła, dobrałem czas naświetlania 1/80 i ponownie wróciłem do kadru."
No dobra, a teraz niech ktoś mi to wytłumaczy po ludzku, jak to wygląda fizycznie. Czy to oznacza, że facet ma ustawiony punktowy pomiar światła, celuje gdzieś tam w trawę, potem naciska spust migawki do połowy, aparat dobiera sam czas naświetlania, później z wciśniętym do połowy spustem wraca do kadru który chce zrobić i pstryka? Manewrowanie z wciśniętym spustem migawki nie jest proste, więc raczej to inaczej działa. Może chodzi o to, że włącza się blokadę po pomiarze światła. Mam instrukcję, ale jakoś nie mogę się doczytać jak zablokować. Owszem, umiem, ale blokada polega na tym, że naciskam przycisk AEL i też muszę go trzymać wciśnięty, bo jak puszczam to zapamiętana ekspozycja się gubi rzecz jasna. No niestety, ale trzymanie wciśniętego przycisku jest trochę kłopotliwe. Ominąłem coś w instrukcji, czy tak działa blokada w E-510??
No dobra, jeżeli tak to skąd wiadomo, kiedy robić pomiar z trawy, kiedy z nieba, kiedy z obiektu? No ok, rozumiem jak mam obiekt podświetlony od tyłu i chcę aby nie był niedoświetlony to pomiaru dokonam z obiektu. Ale mam ładny pogodny dzień, robię jakieś pole kwiatów i skąd wiedzieć mam, czy pomiaru dokonać z trawy, nieba czy czerwonego kwiata?
Lata praktyki?
2. Jak ustawić pole autofokusa. Lepiej na auto, czy na środkowe pole?
3. Jak zrobić zdjęcie helikoptera/samolotu na błękitnym bezchmurnym niebie. Kurka, robiłem kilka razy i zazwyczaj wychodzi mi tak, że niebo jest błękitne, a samolot jest niedoświetlony. Ewentualnie odwrotnie, niebo przepalone a samolot ok. Raczej jednak ta pierwsza wersja wychodzi mi łatwiej.
4. Zapisywać zdjęcia w RAWach czy JPG? Oczywiście profesjonaliści wiadomo, że zapiszą w RAW. Chodzi mi jednak o początkujących? No i jaki program polecacie do obróbki RAW? Taki, żeby nie zgłupiał jak go otworzę, jakiś darmowy najlepiej albo niedrogi.
5. Czasem lubię pstryknąć coś z daleka. Uważacie, że telekonwerter na początek to dobre rozwiązanie? Warto zainwestować?
6. Niebawem będę miał małą uroczystość i zapewne zostanę poproszony o pstrykanie zdjęć w Kościele. Niestety niezbyt dobrze oświetlonym.Co zrobić, żeby te zdjęcia jakoś wyglądały. Niestety ale mam problem z robieniem zdjęć w nieodogodnym oświetleniu. Zazwyczaj wychodzą mi poruszone. Używać lampy (mam tylko wbudowaną)? Szczerze mówiąc nie lubię pstrykać z lampą bo jakieś takie światło daje nienaturalne. Wystrzegam się jej jak mogę, ale może nie ma innego wyjścia?
Aaaa, właśnie ...
7. Czy w ogóle możliwe jest zrobienie nieporuszonego, ostrego zdjęcia z ręki? No w jasny dzień może się da, ale w ciemniejszym miejscu, jak słońce już nisko?![]()
8. Czy podczas robienia zdjęć ustawiacie ostrość na High czy może zostawiacie na 0?
Z góry dzięki za odpowiedzi. I proszę się nie śmiać jeżeli dla kogoś coś jest oczywiste.![]()
0. Dobrze, że zacząłeś od czytania, a nie od zadawania pytań. Mimo, że nie jestem najbieglejszą osobą tutaj to postaram się odpowiedzieć.
1. Tak, o ile pamiętam to tak działa blokada ekspozycji w E 510 choć nie wiem czy klawiszy nie szło inaczej przypisać (tutaj kłania się instrukcja). Zawsze możesz robić na manualu i dobrać sobie odpowiedni czas i przysłonę na danym obszarze, a potem przekadrować.
A co do tego jak mierzyć, na co i kiedy Peterson w miarę dobrze opisuje, ale i tak nic nie zastąpi praktyki i prób.
2. U mnie w 97% przypadków jest to punk centralny i przekadrowanie.
3. Się nie da![]()
4. RAW + jpg jeżeli posiadasz dostatecznie dużą kartę (to co wyjdzie w jpg i będziesz uważał za dobre zostawiasz, to czym chcesz się bawić w obróbkę troszkę większą niż np. usuwanie czerwonych oczu - masz RAW'a, z którego w wielu przypadkach wyciągniesz więcej niż z jpg'a
5. A jakie masz obiektywy? Jeżeli tylko krótkiego kita to za ok 300zł spokojnie kupisz 40-150. I będzie to dużo lepiej wydany pieniądz.
6. Bez lampy, z małą ilością światła zastanego = wysokie ISO (aby zdjęcia były nie poruszone) i oczywiście jak najjaśniejszy obiektyw. Niestety ISO >800 w E-510 pozostawia wiele do życzenia.
Lampa jest dobra, ale trzeba się nią świadomie się posługiwać... (ja nadal się uczę u daleka droga przede mną)
7. Patrz pkt 6.
8. Niestety nie pamiętam już jak miałem ustawioną ostrość w E-510 (przy RAWach nie ma to praktycznie znaczenia)
...ciiii - bo cenzura się obudzi...to forum a nie miejsce do rozmów...
Moje próby i Moja strona
PAJACYK
Jak to się nie da? Ale w swojej galerii masz zdjęcie samolotu na błękitnym niebie i wyszło Ci dobrze.Zamieszczone przez NightCrawler
Mam oba obiektywy kitowe, ten 40-150 też. Myślałem o "przedłużeniu" tego jeszcze.
Do Brooklyn
1 Na początek radziłbym Ci używać pomiaru centralnie ważonego, esp w 510 nie jest najlepszy. Staraj się raczej nie zmieniać pomiaru światła zbyt często, uzywając jednego po prostu poznasz go i nauczysz. Po jakimś czasie będziesz wiedział jakią korektę odrazu zrobić aby osiągnąć zamierzony skutek. Ja przeważnie używam punktowego ale jest on trudniejszy w zastosowaniu (trzeba po prostu wiedzieć na co ustawiać)
Co do blokady ael można zmienić tak aby nie trzymać cały cza przycisku
(instrukcja strona 67)
Menu
kluczyk1
ael /afl
włączamy on
i juz nie bedziesz musiał trzymać przycisku
2. Af lepiej ustawić na środek lub na któryś boczny punkt (zależy od tego gdzie chcesz ostrość w kadrze) na pewno nie auto. Lepiej mieć kontrole na af niż żeby aparat sam decydował za Ciebie gdzie ma być ostrość
3. Zdjecia takie ciężko zrobić prosto z puszki 510 za mały zakres tonalny (pstryknąć raw i pobawić się w obróbce)
4. Jeśli obrabiasz zdjęcia to tylko raw jeśli nie to jpg ( rawa prosto z puszki napewno będzie gorzej wyglądał nie jpg z puszki). Co do darmowych programów to może ktoś inny podpowie ja używam lightroom (niestety nie jest darmowy chyba że pirat)
5.Telekonwerter bym sobie darował jeśli nie masz bardzo jasniutkich obiektywów telekonwerter przyciemnia okoł 2 działek ev
6. Jeśli masz tylko lampe wbudowana to będzie problem, zamiast telekonwertera zakupiłbym dobrą zewnętrzną lampę. Lampa wbudowanej lepiej nie używać chyba jedynie tylko do wyzwalania fotoceli w innej lampieAle jeśli zakupisz zewnetrzna no to jak najbardziej polecam w kosciele, tylko trzeba jej kreatywnie wykorzystywać. (napewno nie palik na wprost i pełna moc) Jeśli nie masz lampy to tylko jasne szkło, wyższe iso i włączona stabilizacja.
7. Jesli zdjecie statyczne to tylko statyw i dlugi czas jesli ruchome to tylko jasne szkło lub wyższe iso (tylko bez przesady bo u olka nie ma szaleństw) i włączona stabilizacja albo lampa zewnetrzna.
8. Ostrości zostaw na zero najwyżej pózniej sobie podciągniesz przy obróbce
Każdy używa innego, w zależności od tego jakiego nauczył się używać i z jakim mu wygodniej.
Ten, którego działanie zrozumiesz, ten będzie dawał dobre rezultaty.
Tak, używa pomiaru punktowego. Nie, nie robi tego z wciśniętym do połowy spustem migawki (chyba, że ustawił sobie, że wciśnięcie tego przycisku blokuje ekspozycję, ale nie blokuje autofocusa - ewentualnie gość w ogóle nie używa AF). Prawdopodobnie korzysta z oddzielnego przycisku blokady ekspozycji.
O ile się nie mylę, to jest możliwość zmiany działania tego przycisku tak, żeby zapamiętywał blokadę ekspozycji po jednokrotnym wciśnięciu. Ja w ten sposób właśnie używałem go w E-30 i w E-410 też, jeśli dobrze pamiętam, więc i w E-510 powinna być taka możliwość.
Światłomierz punktowy dąży do tego, aby obiekt, w który celujesz, naświetlony został do poziomu ekspozycji odpowiadającemu szarości 18%, czyli wartości znajdującej się w połowie drogi między całkowitą czernią i całkowitą bielą. Facet po prostu uznał, że jasność trawy odpowiada półtonom i jest mniej więcej w połowie między jasnymi chmurami, a np. czarnym kotem, przemykającym gdzieś obok.
To zależy, co chcesz mieć pośrodku spektrum: trawę, niebo czy kwiat. A jeśli nie wiesz co, to włącz ESP. W tak oczywistych warunkach oświetleniowych, jak łąka na tle nieba, nie ma sensu robić sobie pod górkę, bo pomiar wielosegmentowy sobie z nimi bez problemu poradzi.
Najlepiej ustawić na punkt, w którym chcesz, żeby AF ustawiał ostrość. Nie pozwól aparatowi samemu decydować o tym, który to ma być punkt, bo Ty wiesz to lepiej.
Wszystko zależy od tego, jak ciemny jest helikopter i jak jasne jest nieboUżywaj kompensacji ekspozycji.
Oczywiście, że raw. Z darmowych wołarek wypróbuj RawTherapee.
Teleobiektyw nie wystarczy?
Zostaw to komuś innemu, serio.
Jeśli używasz jasnego obiektywu, wysokiego iso i stabilizacji obrazu, to być może się uda. Wszystko zależy od tego, jak bardzo jest ciemno. Stabilizację obrazu masz, wysokie iso też, ale lepiej nie używaj powyżej 800, a jasnego obiektywu jak sądzę nie posiadasz. W tym przypadku używaj statywu lub lampy.
Jeśli robisz rawy, możesz ustawić cokolwiek, bo programowe wyostrzanie i tak nie ma wpływu na ten format. Dopiero w momencie wywoływania ustawiasz sobie taki poziom, jaki Ci odpowiada. A do samych jpegów lepiej ustawić -2 - to i tak będzie dużo.
www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb